Gå til innhold

På stjernehimmelen nå


Anbefalte innlegg

Onsdag morgen mellom kl 6 og 8 bør dere se opp på himmelen i retning Karslvogna og Lillebjørn. Det er klart for meteorstormen Kvadrantidene. For å se de må det selvsagt være skyfritt der du er, og det bør være minst mulig kunstig belysning (helst langt unna gatebelysning).

 

http://www.adressa.no/vaeret/article1751201.ece

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg så akkurat et skikkelig kraftig stjerneskudd. Objektet kom relativt sakte og delte seg opp i flere mindre biter. To hovedbiter og mange småbiter som sakket litt akterut i forhold til hovedbitene. Posisjon rett over Tromsø. Retningen var nord-norvest. Fargen var omtrent hvit-gul-oransje. Dvs. ikke så varmt som lenoidene som ofte blir blåhvite og varer kortere. Dette varte ca 5 sekunder. Jeg sto og ventet en stund og hørte ikke noe smell så det må ha vært rimelig høyt oppe. Lurer på om det kan ha vært en satelitt som pensjonerte seg.

Lenke til kommentar

Tidlig på kvelden kan må nå se Venus i sørvest (muligens for lavt for å være synlig over horisonten i Nord-Norge), Jupiter er ganske høyt på himmelen i sør og månen rett i nærheten. Dette er de tre mest lyssterke objektene på nattehimmelen. Å se dem sånn rett i nærheten av hverandre er coolt. :)

 

Mellom Venus og Jupiter kan man (med kikkert) se Uranus.

 

Babylonerne fant opp 7-dagersuka basert på de 7 bevegelige himmelobjektene de kunne se på himmelen, sola, månen, Merkur, Venus, Mars Jupiter og Saturn. Det var altså ingen usynlig guddom som ved å skape verden på seks døgn og hvile på det sjuende samtidig la grunnlaget for sjudagersuka, men stjerneobservatører fra Jordas første sivilisasjon mellom elvene Eufrat og Tigris som fant på dette. At det går ca fire uker mellom hver fullmåne bidro nok til valget av sjudagersuka.

 

Og hvis vi regner med sola på dagtid (for søringene), så ser vi nå altså fire av disse sju objektene klart og tydelig.

Lenke til kommentar
Tidlig på kvelden kan må nå se Venus i sørvest (muligens for lavt for å være synlig over horisonten i Nord-Norge),

Mørketida er over i hele Nord-Norge nå. (Muligens ikke på Svalbard?)

Venus så jeg fra Tromsø i går. Det er første gang jeg rettet teleskopet den veien og jeg kunne se den som tydelig kulerund, men jeg kunne ikke skimte fargeforskjeller med mitt utstyr. Uranus prøvde jeg ikke på, men Jupiter var så tydelig at jeg så fire måner og kunne skimte stripemønsteret.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Morsom tråd det her, men utrolig kjedelig å bo i Oslo. Jeg lastet ned en app fra Android Market som viser alle himmellegemer i den retningen man holder mobilen. Jeg har dessverre ikke fått prøvd den enda, da det er en mannsalder siden sist gang det var stjerneklart her i byen. Nei, jeg får ta med meg teleskopet og stjerne-appen min langt ut i skogen en gang og se om det faktisk finnes lysende objekter på himmelen fremdeles.

Lenke til kommentar
Lurer på hvilken stjerne/planet det er som lyser sterkt, ved siden av vår måne?

Den som stod rett under månen i går kveld var Venus. Litt til venstre for månen/Venus stod Jupiter. Mye lengre til venstre (i sørøst) kunne man se Mars. Rett etter solnedgang i går kunne man se Merkur over horisonten i vest. Merkur er godt opplyst av sola, men den er liten (som vår måne) og alltid nært sola, så den er nesten umulig å få øye på.

 

Planetene ut til og med Saturn kan være mere lyssterke enn stjernen Sirius, men de kan også være svakere. Dette avhenger hvor de er i forhold til jorda og sola. Planetene utenfor Saturn, Uranus og Neptun, er kun synlige ved bruk av gode kikkerter. Dvergplaneten Pluto er kun synlig i kraftige teleskop.

 

 

 

(jeg beklager dobbeltpost, men selv om dette var et spørsmål som ble stilt i snedige-ting-du-lurer-på-tråden, så synes jeg svaret passer bedre her i stjernehimmel-tråden)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...