Gå til innhold

På stjernehimmelen nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venus og Jupiter står side ved side på østhimmelen nå, et flott syn. :thumbup:

Den klareste og lyseste er Venus, den er i ferd med å "ta igjen" jorda.

 

6 juni passerer Venus oss på innsiden og passerer samtidig tvers over solskiva. Dessverre for oss skjer denne venuspassasjen på nattestid i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For dere som har kikkert:

På østhimmelen (tilsynelatende rett ved planeten Mars) tror astronomer at ei stjerne i en annen galakse er i ferd med å gå av som supernova. Endelig bekreftelse om det virkelig er en supernovaeksplosjon finner astronomene ut i løpet av noen få dager (følg med). I såfall vil denne stjernen i galaksen M95 bli så klar at den blir synlig selv i små kikkerter.

http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/316869

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Venus er fortsatt klar og vakker på vesthimmelen på kvelden. Men den er faktisk avtagende fasemessig, så selv om den nå kommer stadig nærmere jorda (inntil 6. juni), så blir den ganske snart mindre og mindre lyssterk. Mindre enn halvparten av den siden som vender mot jorda er nå opplyst av sola. Dette kan sees ved hjelp av kikkert.

 

Høyt på sørhimmelen ser vi den røde planeten Mars. Og ute i sørøst kan vi se Saturn.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg regner med at alle interesserte fikk med seg nattens begivenhet, venuspassasjen, den siste før neste gang, i desember 2117. Altså om 105 år. De fleste av dagens mennesker er nok døde da.

 

I Trondheim var det dessverre overskyet store deler av perioden etter soloppgang kl 3:28 til passasjens slutt rett før kl 07. Selv så jeg forrige passasje i 2004 i sin helhet, så selv om skyene var sterkt tilstede denne gangen synes jeg ikke jeg har gått glipp av noe.

 

post-51414-0-84351100-1338969938_thumb.jpg

 

Skriv gjerne litt om hva du så fra der du bor eller var i natt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

I dag tidlig var det fullmåne, månen står nå gul og stor over horisonten i sørøst. Verdt en titt.

 

Og etter hvert nå blir kvelds- og nattehimmelen stadig mørkere. Det betyr at vi nå snart kan glede oss over stjernehimmelen igjen, unntatt når det er overskyet selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...