Gå til innhold

Er det tullete å kjøpe Canon EOS 1000D eller Nikon D3000?


Anbefalte innlegg

Dette er vel de to billigste speilrefleks-kameraene som er å oppdrive, i hvert fall blant de store produsentene.

 

Jeg er interessert i foto, men er ganske blank. Har nå kun et kompaktkamera som jeg ikke er spesielt fornøyd med, et Canon Ixus 85IS.

 

Jeg går ut ifra at jeg ville fått merkbart bedre bilder med et av de to nevnte kameraene i topic, selv om jeg er helt fersk på foto.

 

Men hva har dere egentlig å si om de to? Og, hva er forskjellen på de to og hvilket vil evt være å foretrekke?

 

Jeg har forstått det slik at det er vesentlig hva man skal ta bilde av, men jeg er vel i grunn ute etter et greit allround-kamera. Ta bilder av det jeg kommer over ute, i tillegg til litt dyr og mennesker.

 

Hvordan er disse under dårlige forhold, hvis det er mørkt, dårlig vær e.l.? Jeg er ikke spesielt interessert i video, men er jo et pluss om det er helt ok på video. Edit: fant ut at ingen av disse to har videofunksjon.

 

Lurer også på noe annet. Hvor stor rolle spiller objektivet for bildekvaliteten, i forhold til kamerahuset?

 

Hvis man f.eks. kjøper et slikt billigkamera, hvor langt vil man komme med et greit objektiv (som kanskje "normalt" brukes til langt bedre kameraer)?

 

I tilfelle jeg fant ut at jeg skulle kjøpe et billigkamera nå og bruke det som følger med i en periode, deretter kjøpe et (eller flere) greit objektiv og etter en tid kjøpe et bedre kamerahus?

Endret av twisted_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamerahusene og bildebrikkene er i grunn ikke så utrolig forskjellige når det kommer til bildekvalitet, det som skiller mest i så fall er kvalitet på høy ISO seriebilde hastighet samt avanserte lysmåling og autofokus funksjoner.

Så jeg ville sagt at idéen om å kjøpe et billig hus, legge penger i god optikk for så senere å investere i et mer avansert kamera faktisk er en veldig god idè. :)

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe et digitalt speilrefleks som er noen år gammelt og få meget bra resultater under gitte forutsetninger.

 

De rimeligeste digitale speilrefleksene "dslr" gir like gode bilder som de litt dyrere brødrene,hovedforskjellene ligger i byggekvalitet,hastighet og at de ofte mangler noen funksjoner samt at du oftere må inn i menyene for og justere parameter "dyrere kameraer har flere eksterne justeringshjul/knapper".

 

Om du får merkbart bedre bilder er helt opp til deg,et dslr krever mer av brukeren et et kompaktkamera.

Grunnen er at sensoren i et kompaktkamera er så liten at du får et stort felt som er i fokus,når det gjelder dslr som har en relativ større sensor så blir fokusdybdefeltet redusert betraktelig.

Vanlige brukerfeil er at man får feilfokuserte bilder og bevegelseuskarphet,men hvis du tar deg tid til og lære deg det grunnleggende så du kan bruke kameraet på en bedre måte vil du få mye bedre bilder.

 

Når det gjelder hva man burde passe på angående de rimeligste kameraene er det objektivet på 1000D,det som normalt følger med er relativt dårlig og man burde ikke kjøpe noe dårligere en den nye utgaven av samme objektiv"den 18-55 som har innebygget stabilisering"D3000/D50000/1000D har ingen spesielle feil,men disse kameraene blir relativt fort byttet ut til større modeller hvis man blir bitt av fotobasillen.

 

Hvis man ikke har til hensikt og bruke tid på å lære seg bruken så er et godt kompakt kamera kanskje veien og gå ?

Jeg har anbefalt flere og kjøpe Olympus speilreflekskamera da det har en litt mindre sensor og gir da et litt større fokusdybdefelt noe som er fint for nybegynnere og de som ikke legger så mye tid i opplæringen.

Når vi snakker om de rimligeste dslr kan du uten problemer se på alle fabrikantene da de kameraene er like gode på bildekvaliteten, andre merkene gir deg faktisk litt mer i disse segmentene.

Men spør gjerne mer hvis du finner et annet kamera du lurer litt på.

 

Men du burde uansett lese kameramanualen ofte og prøve deg litt fram for å lære deg litt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svarene så langt, men jeg lurer fortsatt på hvor forskjellen mellom disse to ligger og hva som vil være det beste kameraet, eller beste merket å satse på.

 

Jeg hadde til hensikt å lære meg bruken, og ser egentlig ikke for meg at jeg kjøper et nytt kompaktkamera istedet.

 

Har prøvd å lete opp D3100 uten hell, og da har jeg lett hos Lefdal, fotovideo.no og Kelkoo. Er det i salg?

 

Jeg ser for meg at en rykende fersk modell vil ligge noe høyere i pris, og mitt budsjett er ikke spesielt fleksibelt.

Lenke til kommentar

For en nybegynner så er valget mellom 1000D og D3000 ganske lett - D3000.

 

Dette begrunner jeg med det faktum at D3000 har et betydelig bedre og mere brukervennlig grafisk bruker grensesnitt med guide mode - som er designet for å hjelpe nybegynnere til å komme i gang.

 

Hvis jeg velger D3000, hvordan vil Nikon-valget være i forhold til Canon-valget sett i et lengre tidsperspektiv?

 

Dersom jeg tenker å holde meg til det merket jeg velger. Man kan vel ikke bruke objektivene til Canon og Nikon om hverandre?

 

Og er det slik at det er en "objektiv sannhet" at D3000 er best av disse to, eller går det mye på preferanser og hvilken "leir" man tilhører?

Lenke til kommentar

For en nybegynner så er valget mellom 1000D og D3000 ganske lett - D3000.

 

Dette begrunner jeg med det faktum at D3000 har et betydelig bedre og mere brukervennlig grafisk bruker grensesnitt med guide mode - som er designet for å hjelpe nybegynnere til å komme i gang.

 

Hvis jeg velger D3000, hvordan vil Nikon-valget være i forhold til Canon-valget sett i et lengre tidsperspektiv?

 

Dersom jeg tenker å holde meg til det merket jeg velger. Man kan vel ikke bruke objektivene til Canon og Nikon om hverandre?

 

Og er det slik at det er en "objektiv sannhet" at D3000 er best av disse to, eller går det mye på preferanser og hvilken "leir" man tilhører?

 

 

Alle kameraprodusentene har forskjellige objektiv fatninger. Så nei, objektivene går ikke om hverandre. Dersom du går for canon eller nikon har du et stort utvalg av optikk på bruktmarkedet, noe som kan være en fordel i forhold til de andre produsentene.

Lenke til kommentar

Om du velger Canon eller Nikon, så har det på lang sikt akkurat ingenting å si. De bytter gjerne litt på å ligge et halvt hestehode foran, og du vil over tid bli strålende lykkelig uansett hva du velger.

 

At D3000 er mer nybegynnervennlig er nok ikke en helt spinnvill påstand ("Guide mode" og innebygget "kurs"), men 1000D har nok en bedre sensor på høy iso.

Lenke til kommentar

Om du velger Canon eller Nikon, så har det på lang sikt akkurat ingenting å si. De bytter gjerne litt på å ligge et halvt hestehode foran, og du vil over tid bli strålende lykkelig uansett hva du velger.

 

At D3000 er mer nybegynnervennlig er nok ikke en helt spinnvill påstand ("Guide mode" og innebygget "kurs"), men 1000D har nok en bedre sensor på høy iso.

 

Sett at jeg bruker litt tid på å lese meg opp på foto, hvilket kamera vil da være best av disse to modellene?

 

Er litt dumt om jeg raskt lærer meg det grunnleggende og ikke lenger har noe nevneverdig behov for en slik guide, og så er kameraet dårligere.

 

Så jeg er egentlig mest opptatt av hvilket kamera som alt i alt er best, og så får det være et pluss om det er enkelt å bruke.

 

Hva er forresten live view? Menes det bare at man får opp det man har tenkt å ta bilde av på skjermen?

Lenke til kommentar

Å spørre om hvilket som "alt i alt" er best er som å spørre om røde eller grønne epler er best. Det finnes ikke noe objektivt svar på det.

 

Mitt råd til alle som har tenkt å fotografere seriøst (altså å faktisk bruke tid på å bli en anstendig fotograf, ikke bare en snapshooter), er å hoppe over nybegynnerklassen. Kjøp heller et brukt eller utgående entusiastkamera. Nikon D80 og D200 har f.eks like god bildekvalitet som D3000, men er en helt annen verden når det kommer til betjening og byggekvalitet og finnes veldig billig på bruktmarkedet. I Canon-leiren finner man det samme med 30D og 40D. Fordelen med Canon er at de beholder idiotmodusene (som kan være greie i starten) langt oppover i modellrekken, fordelen med Nikon er bla. trådløs blitsstyring fom. D80 (som også har idiotmodus).

Lenke til kommentar

Hva er forresten live view? Menes det bare at man får opp det man har tenkt å ta bilde av på skjermen?

 

det er korrekt. akkurat slik som på vanlig kompaktkameraer. og med D3100 kan du også filme i full HD. yay :)

 

Så Akam-artikkelen nå, og modellen ligger nok litt over budsjettet til en heltidsstudent uten studielån.

 

Flere innspill på om det kan være greit å begynne med 1000D/D3000, etter hvert kjøpe inn bedre objektiv og så kjøpe bedre kamerahus?

 

Er objektivene som følger med så elendige som man kan få inntrykk av noen ganger?

Lenke til kommentar

Både Nikons 18-55 VR og Canons 18-55 IS er helt greie. Du får det du betaler for, men ytelsen er ikke dårlig.

 

1000D ble i hvert fall solgt med (og selges muligens fremdeles med) det gamle og rimelig begredelige 18-55 uten IS. Det ville jeg i hvert fall holdt meg unna. Mulig noen selger D3000 med ikke-VR-versjonen av AF-S 18-55 også, men det har i hvert fall noe mer stabil kvalitet enn Canons tilsvarende.

Lenke til kommentar

Som anew skriver så kan det være lurt og kjøpe et semiproft kamerahus,utgående modeller får du forholdsvis billig nå hvis de er og oppdrive.

Man kan også gjøre gode kjøp brukt,spesielt når det kommer nye modeller.

 

I og med at du sier at du vil lære deg fotografering og bygge deg opp en objektivpark på sikt,vil også et bytte til et semiproft hus fort bli et ønske.

Jeg kan nevne at D3000 ikke har innebygget fokusmotor så kjøp av objektiver har litt begrensinger samt at brukt kjøp fordrer en finstudering så man er sikker på at objektiver har innebygget fokusmotor.

1000D har noen begrensinger i fokuspunkter,fokusmode og lysmålinger.

Jeg tror ikke noe av dette har betydning,blir du bitt av basillen så vil oppgradering av hus skje relativt fort okke-som :)

Lenke til kommentar

Fokusmotor i kamerahuset har vel heller ikke 1000D? Sitat fra Test Canon EOS 1000D: "Hva fokushastigheten angår så vil den nesten utelukkende avhenge av objektivet, siden Canon ikke har fokusmotoren i kamerahuset."

 

Guide-modusen i Nikon D3000 kan være kjekk å ha, men om man er interessert i å lære seg litt om foto kommer man snart på et nivå over det den forklarer. "Avansert bruk" forklarer hvordan man stiller inn kameraet for mykere bakgrunn, for å fryse bevegelser (mennesker) og fryse bevegelser (kjøretøy).

 

Det som er kjekt med D3000 er at det har en hjelpeknapp (merket "?") der det kommer en liten hjelpetekst som forklarer litt om hva de ulike innstillingene i menyer og kamerainnstillinger gjør. Det er også noen eksempelbilder som viser ved hvilke motiver/lysforhold de ulike ISO-innstillinger, blits-funksjoner osv. bør brukes eller påvirker bildet. I tillegg er det en grafisk fremstilling av blenderåpningen som viser om den blir større eller mindre ved endring. Om noe av dette finnes på 1000D eller andre kamera i denne klassen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Fokusmotor i kamerahuset har vel heller ikke 1000D?

 

Da hadde det vært det første eos kameraet fra Canon som har hatt dette innebygget,i og med at Canon har innebygget fokusmotor på alle sine objektiver* og ingen kameraer har innebygget fokusmotor så er dette ikke en problemstilling.

 

*noen få helt spesielle objektiver har ikke fokusmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...