Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan oppføre seg første skoledag?


Gjest Gutt16

Anbefalte innlegg

Hei, er en ganske sjenert og usikker gutt som begynner på vgs i morgen. Helt ny skole, nye elever og nye lærere. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er veldig snill og har venner, men jeg er veldig dårlig til å ta kontakt og ta iniativ. Hvordan skal jeg gjøre det på første skoledag? Vil ikke bli den som sitter i hjørnet, aldri snakker i timen igjen.

 

Jeg tenker liksom at siden jeg begynner på ny skole, med få elever fra ungsomsskolen, kan jeg egentlig være hvem jeg vil.

 

Skulle gjerne hatt noen svar og oppmuntende ord i kveld, siden skolen starter i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare vær deg selv

Det er litt feil å si det.

 

Man tar forskjellige roller uansett hvor man er. Om man er sammen med kjæresten oppfører man seg helt annet enn om man er sammen med foreldrene.

 

Men sånn til topic, dere blir jo sikkert å presentere dere selv for klassen. Si gjerne da at du ikke har begynt sammen med noen du kjenner og at du gjerne kunne tenke deg å bli vist rundt av noen som er fra nærområdet.

Om noen biter på, så vil praten gå mye mer løst når de viser deg rundt. Det er jo bestandig noen man kan relatere til på de forskjellige plassene i verden og du vil nok treffe noen som har samme interesser, hobbyer etc der :)

Lenke til kommentar

Å være seg selv er kanskje noe ikke du burde anbefale å gjøre nå, nå som du er sjenert og usikker. Når usikkerheten begynner å gå vekk kan du begynne å slippe løs virkelige deg.

 

Det jeg vil tro er at gutter vil søke etter flokker og lederskap, og de klynger sammen. Selfølgelig hadde det vært beste å bare være lederen fra dag 1, men det kan du ikke fordi du har ikke lerderrollen i deg. Derfor må du mest sansynlig søke andre å være enn at de søker deg. Det er greit å ha et høyt energinivå og vise at folk kan ha det gøy med deg, IKKE se sur og grintete ut fordi ingen vil være med deg. Hils på flest mulige, både jenter og gutter, husk også navnet dems.

 

The real you comes always through til slutt. Så ikke lag et alter-ego med det første, bare kanskje ta bort usikkerheten.

 

Om du er så heldig som å komme i en klasse med kun usikre gutter, så må du være den som skiller deg ut. Hakk opp energinivået og så vil du fort se at folk begynner å se opp til deg.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Bare vær deg selv

 

Leste du innlegget hans?

 

.. jeg er veldig dårlig til å ta kontakt og ta iniativ.

...

Vil ikke bli den som sitter i hjørnet, aldri snakker i timen igjen.

 

"Vær deg selv" er noe av det største tullet jeg leser. Skjønner hvorfor folk absolutt skal oppfordre til det i slike tilfeller som dette, hvor det åpenbart vil resultere i det motsatte av hva trådstarter ønsker.

 

Et mer nyttig forslag: Lat som du er noen andre enn deg selv. Ta kontakt med folk og spill hyggelig. Lat som du synes smalltalk er kjekt og naturlig for deg. Dette er antagelig det motsatte av det du pleier å gjøre.

 

Være deg selv venter du med til ETTER du har begynt å bli kjent med folkene.

Endret av John-B
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kast mat på folk og sånt, funker alltid! :D

 

Neida. Men ikke vær deg selv, vær den personen du har lyst til å være.

For hvis deg selv er en person som er redd for å ta kontakt og ta iniativ, blir det jo feil å være nettopp denne personen?

 

Sier ikke at du skal miste deg selv, men du bør handle etter det du vil oppnå.

Og da er det bare å ta seg selv i nakkeskinnet og faktisk ta kontakt. Det finnes ikke noe annet å gjøre.

 

Alle tar jo kontakt med hverandre første skoledag uansett, det er jo ikke en uvanlig ting å gjøre akkurat.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar

Enda bedre enn å prøve å være en annen person er å prøve å forandre seg selv slik at du i ettertid kan være deg selv uten problemer?

 

Men ellers så har jeg bare et ord: Initiativ

 

Initiativ er livsviktig. Desverre kommer ikke venner servert på sølvfat. Jeg slet veldig med dette også (har vært hos psykolog), men det eneste som hjelper er å ta fatt i seg selv og hoppe rett i det. ;)

Lenke til kommentar

Enig med Arinomi. Er ikke noe regel om at man skal bli kjent med alle i klassen på en dag. De første ukene går mest til skolerelaterte ting.

 

Men som sagt, ikke vær helt passiv heller. Kan starte med å bli kjent med folka i nabopultene først og videre utover klassen i senere dagene. Bør prøve å bli en av gjengen ila første måneden da, da det kan være vanskelig å bli mottatt senere.

Lenke til kommentar
Gjest skeptisk

Utrolig mye hyklerisk her. "Ikke vær deg selv", seriøst? Skal han klenge seg til en falsk rolle for å aksepteres bedre? Hvordan tror du dette virker på psyken? Prøv heller å vær litt mer utadvent, ta kontakt! Ikke bytt personlighet, herrejesus da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig mye hyklerisk her. "Ikke vær deg selv", seriøst? Skal han klenge seg til en falsk rolle for å aksepteres bedre? Hvordan tror du dette virker på psyken? Prøv heller å vær litt mer utadvent, ta kontakt! Ikke bytt personlighet, herrejesus da.

Tro du skal lese gjennom innleggene her litt bedre...

 

Man er ALDRI seg selv, men man er det allikevel sagt på en kjeitete måte.

Man inntar forskjellige roller alt ettersom hvilken situasjon man befinner seg i.

 

Vil du være så artig at du påstår du oppfører deg likt mot kompiser som du oppfører deg mot eksempelvis besteforeldrene dine?

 

Og om du også leser litt mer så ser du at det er mange gode forslag som å tvinge seg selv til å bae være laidback å småprate med folk før man inngår relasjoner som er større enn småprat...

 

EDIT: Janteloven er ikke eksisterende lenger...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Enig med Arinomi. Er ikke noe regel om at man skal bli kjent med alle i klassen på en dag. De første ukene går mest til skolerelaterte ting.

På min skole så går de første ukene til å bli kjent, som sjenert så har jeg dannet meg en ungdomskrets på 4-5 venner i klassen mens vi ikke kjenner de andre, tror at det du må gjøre er å forsøke å bemerke deg i løpet av første stund..

Lenke til kommentar

Hvis jeg òg hadde begynt på VGS nå...igjen, så hadde jeg nok gjort helt andre ting ja. Vel vel, er TS som må ta lærdom av dette nå. Det varierer nok fra skole til skole. Ønsker bare TS lykke til og håper han tilegner seg minner for livet ila de neste 3 årene.

Lenke til kommentar

Bare vær deg selv

Det er litt feil å si det.

 

Man tar forskjellige roller uansett hvor man er. Om man er sammen med kjæresten oppfører man seg helt annet enn om man er sammen med foreldrene.

De fleste gjør det ja, men hvis man greier å la være vil man greie seg mye bedre sosialt. Å være seg selv er faktisk det aller beste man kan gjøre, men det er ekstremt vanskelig.

Lenke til kommentar

Bare vær deg selv

 

Leste du innlegget hans?

 

.. jeg er veldig dårlig til å ta kontakt og ta iniativ.

...

Vil ikke bli den som sitter i hjørnet, aldri snakker i timen igjen.

 

"Vær deg selv" er noe av det største tullet jeg leser. Skjønner hvorfor folk absolutt skal oppfordre til det i slike tilfeller som dette, hvor det åpenbart vil resultere i det motsatte av hva trådstarter ønsker.

Tviler på at trådstarter ikke vil ta kontakt eller initiativ, så i en sosial situasjon er han ikke seg selv. Det er kun når man ikke tenker og greier å leve i nuet man greier å leve helt som seg selv. Med en gang man blir nervøs og gjør noe annet eller lar være å gjøre noe pga det, er man ikke seg selv.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Hei, er en ganske sjenert og usikker gutt som begynner på vgs i morgen. Helt ny skole, nye elever og nye lærere. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, er veldig snill og har venner, men jeg er veldig dårlig til å ta kontakt og ta iniativ. Hvordan skal jeg gjøre det på første skoledag? Vil ikke bli den som sitter i hjørnet, aldri snakker i timen igjen.

 

Jeg tenker liksom at siden jeg begynner på ny skole, med få elever fra ungsomsskolen, kan jeg egentlig være hvem jeg vil.

 

Skulle gjerne hatt noen svar og oppmuntende ord i kveld, siden skolen starter i morgen.

 

 

håper dette hjelper selv om skolen er begynt..

 

 

vis at du finnes! rekk opp hånden i timene, vis at du kan det du kan, vær deg selv, selv om det høres klisjé ut.. kan godt snakke litt med damene også, da får du automatisk guttevenner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...