Gå til innhold

Test: Chieftec CEB-25S-U3


Anbefalte innlegg

Minnepenner med flere grensesnitt? Telefoner og kameraer med flere ledninger og grensesnitt? USB 3.0 kommer nok til å bli mer og mer utbredt ettersom det er behov for høyere båndbredde for mobile enheter. USB 3 har både bakoverkompatibilitet når det gjelder ledning og grensesnitt. Viss du mener at Light peak kommer til å spise betydelige markedsandeler av det som usb brukes utbredt til idag(ikke som grensesnitt til skjermer) innen 2 år, for ikke å si 5 år, tror jeg du tar feil.

 

Personlig ser jeg ikke behovet for å bytte ut usb 3 med noe nytt(til det usb 2.0 brukes til idag), og det tror jeg ikke produsenter av minnepenner, telefoner og kameraer ser heller.

 

eSata derimot, er ikke like utbredt som usb og kan sikkert ikke føle seg trygg de neste årene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt problemet med å få plass til to kontakter størrelse micro USB på en telefon eller kamera. På en minnepinne blir det mest et kost problem. Trivielt å få plass til to kontakter der også.

 

USB 3.0 har litt samme problemet som blueray. Tiden har løpt fra teknologiparadigmet. Det er nok mange som kjøper mer eller mindre tilfeldig, men det blir aldri like domminerende som CD og DVD.

 

Litt av poenget med LP er jo at når du først har fått grensesnittet på plass så slipper en å forholde seg til dusinvis av standarder, i allefall i teorien. I praksis er det mulig å løke det til siden det må implementeres USB, SATA, osv. grensesnitt på toppen av LP. Tror likevel folk raskt vil bli tiltrukket av de praktiske fordelene med en standard for all I/O.

 

Det mest spennende med LP er likevel muligheten for "snik-infinibandisering", som Siv ville sagt det, av datamaskiner. Det blir kult!

Lenke til kommentar

Telefoner og 3,5" harddisker kan jo like gjerne bruke en eller annen trådløs overføring.

 

2,5" harddisker og minnepinner har mer bruk for en eller annen kabel/kontakt som kan levere nok effekt til å drive enheten, om man ikke bruker trådløs effektoverføring f.eks via induksjonsprinsippet.

Lenke til kommentar
USB 3.0 har litt samme problemet som blueray. Tiden har løpt fra teknologiparadigmet. Det er nok mange som kjøper mer eller mindre tilfeldig, men det blir aldri like domminerende som CD og DVD.

 

Det er fortsatt snakk om en ledning, og om det går lys og strøm eller bare strøm gjennom den, er likegyldig. Spesielt når begge gir enorme mengder båndbredde.

 

Jeg tror også USB 3.0 lider litt av det samme som blue ray, men ikke fordi formatet erstattes, men fordi det gamle er "god nok".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...