Gå til innhold

Fullføre utdanning - eller fortsette i nåværende jobb?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fullførte IKT-Servicefag i fjor sommer med et greit snitt og lite fravær. I april og mai ble de av oss som var interessante kontaktet for en eventuell læreplass. Jeg opprettet en tråd om dette i fjor - men for å gjøre historien kort så valgte jeg feil firma og endte opp uten læreplass.

 

Frem til skoleslutt så jobbet jeg som en telefonselger i perioden 2007-2009 ved siden av skolen. Siden jeg hadde fått læreplass og nå skulle ut i arbeidslivet hadde jeg levert oppsigelse her og hadde planlagt å bare jobbe dagtid. De fikk nyss om at jeg mistet læreplassen, og tilbudte meg en 100 % stilling som kundeservice-medarbeider. Jeg takket ja til denne muligheten og har i løpet av dette året overtatt rollen som leder for kundeservice.

 

Jeg stortrives på denne arbeidsplassen som har både et -utrolig- godt miljø, samt varierte og spennende arbeidsoppgaver. Med lederrollen så følger det også med ansvaret for 6 ansatte, noe som har gitt meg utfordringer jeg virkelig har satt pris på. Vedrørende lønn har jeg inntrykk av at startlønnen for en IKT-Servicemedarbeider varierer stort, men jeg er allikevel enten på nivå eller over lønnen til en fagarbeider per dags dato. Og jeg har muligheter for progresjon såfremt jeg yter tilfredsstillende.

 

Problemstillingen min er at jeg har i praksis hoppet over siste del av utdanningen min ved å jobbe her. Jeg har ingen tvil om at jeg er sikret videre arbeidsplass, ettersom hele konsernet klarte seg greit selv gjennom finanskrisen - og kundeserviceavdelingen bringer inn positive tall hver måned, men utenom VGS-utdanning har jeg i så fall ingenting annet enn arbeidserfaring. Arbeidserfaringen er gull, men lærdommen fra VGS er ikke verdt en sur sokk.

 

Mitt syn er nok farget av trivselen arbeidsplassen har gitt meg, men både foreldre og venner mener at læreplassen er det jeg burde satse på slik at jeg har fagbrevet i bunn. Jeg spør derfor etter deres mening. Dersom jeg velger å fortsette her, vil arbeidserfaringen være nok til å bygge videre på hvis jeg skulle søke på en ny stilling i fremtiden? Og samme for læreplassen, vil et fagbrev som IKT-Servicemedarbeider gavne meg særskilt i tilfelle jeg er i behov for en ny arbeidsplass?

 

Takk på forhånd for eventuelle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktige i arbeidslivet er å ha en jobb man trives med.

I ditt tilfelle ser det jo ut som du har det kjempefint og at du trives veldig godt med det du gjør, spørsmålet er om du vil få det bedre innen den linjen du har holdt på å utdanne deg?

 

For å være ærlig så er det ofte mangel på gode arbeidsplasser og har du det veldig bra bør det la seg gjøre å ta læreplassen ved en senere anledning om du føler at det ikke går den rette veien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...