Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten forhistorie er videoen verdiløs. Dessuten er det stor sjangse for at maktbruken var berettiget ettersom det var 1000 vektere mot en narkis.

 

Lukter dessuten litt strategi når de to fra vaktservice i sivil gjør det meste uten hjelp, slik at de slipper blest i media slik som Securitas fikk for salattyven.

 

 

Jeg er bare glad jeg ikke har en jobb som innebærer å jobbe blandt ustabile narkomane som hater deg og dine, når jeg med bedre(!) lønn kan sitte på rævva å se film, spille kort og prate dritt med kollegaer i et trygt miljø. En sånn jobb som de i videoen har er nok utvilsomt spennende og givende, men ikke for 25000 brutto pr mnd :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå kobles jeg inn igjen.

 

Dette er vell et klassisk eksempel på vektervold. Jo jeg så videoen 2 ganger, for å høre det litt uklare kommunikasjonen i videoen. Jeg leste også opplaster sin beskrivelse av situasjonen, og andre brukere sine kommentarer på Youtube.

 

For å gjøre en ting klart dette hendte 22/7-2011, altså dagen når terrorist angrepet hendte.

 

Det er godt mulig at personen gjerne begikk en form for ordensforstyrrelse. Det å så bli dyttet ned en trapp i stein pga dette av en jævla vekter er å gå over streken. Så når samme vedkommende skriker til disse vekterne når han tydelig er oppskakket etter angrepet, så blir han angrepet igjen, med vold av den samme vekter idioten. Også opplaster ble truet av vekterne da de gikk bort til han og tok han i armen.

 

Men kan tydelig se på denne situasjonen at mannen ikke hadde gjort noe som gjør at han fortjener denne behandlingen, fordi alle tilskuerne begynner å gå mot vekterne og politiet, pluss at enkelte roper. Dette betyr at de støttet vedkommende, noe som de ikke ville ha gjort dersom han hadde fortjent dette. Og disse vekterne og politiet vender seg mot folkemassene da de nærmer seg, som om de også ville ha blitt angrepet dersom de hadde nærmet seg.

 

Dette er helt tragisk oppførsel av vekteren fra Vaktservice. Han burde bli avsatt med øyeblikkelig virkning.

 

Nå er vi tilbake til begynnelsen av tråden der jeg snakket om at straffen står ikke i forhold til forbrytelsen. Dersom en for eksempel hadde stjålet en sjokolade, så hadde vekteren behandlet naskeren som om han var en terrorist som måtte stoppes for en enhver pris.

 

En ting til som er også er tragisk var at politiet brukte sikkert en del resurser på dette når Norge ble angrepet av Anders Behring Breivik. Selv om Norge var under angrep så gir det ikke lisens til hverken vektere eller politi til å bruke ekstra vold mot våre landsmenn.

Lenke til kommentar

Videoen i seg selv er jo helt på tryne. Feil håndtering. Hva gjorde narkisen for noe galt? Spurte om tj.nr? Så flyr det én etter han og smeller han i bakken? Så kommer nummer to løpende med skudd/stikksikker vest uta på sin hvite t-skjorte og skal gjøre vondt verre.

 

Nei, sånne vektere som i videoen gjør at jeg har lite yrkesstolthet.

Lenke til kommentar

Nå er det faktisk vanskelig og si hva forhistorien til filmen er, uten den er vel det hele ganske vanskelig og avgjøre.

 

Men det at han ene duden skal løpe etter han som spør han om tjenestenr, for så og legge han i bakken... Folk er forskjellige, men slik hadde jeg nok aldri gjort.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at dette ikke ble filmet før angrepet mot Norge? Angrepet skjedde på ettermiddagen, så det kunne skjedd lenge før. Jeg tviler på at politiet hadde orket å prioritere denne hendelsen etter angrepet. På flere av nyhetsbildene etter angrepet ser jeg at de har kledd opp flere arrestforvarere med politireflekser, noe som tyder på at de må ha hatt store problemer med ressursene denne dagen.

 

Om vedkommende med stikksikker vest er en vekter kan jeg si meg enig i at harryfaktoren i denne situasjonen er ekstrem.

Lenke til kommentar

Kan du betale vekterkurs for meg ?

 

:tease:

 

Det er vedlig normalt at arbeidsgiver betaler vekterkurset for deg. :)

 

Har selv aldri opplevd at dette er normalt. Kjenner mange uten vekterkurs som har prøvd å få seg jobb som vekter, men klarer det aldri fordi de mangler selve kurset. Dette er kanskje mer vanlig i de store byene. Da må de vel slite med å få ansatt flere vektere ettersom de påspanderer dyre kurs.

 

Du trenger ikke vekterkurs for å bli vekter. Det er bare å søke på jobben.

 

Får du jobb så jobber du 6 måneder uten vekterkurs. Etter 6 måneder betaler arbeidsgiveren vekterkurs trinn 1 for deg.

 

Hadde 4 svensker på jobben. De hadde jobbet 3 år uten vekterkurs helt til jeg hjalp dem med å klage på arbeidsgiveren. Mange vekterselskaper som ikke følger arbeids loven i Norge! Dette gjelder både store og små selskaper.

Endret av Exaha
Lenke til kommentar

Her kan dere se alt om det som skjedde på brennpunkt på nrk. Episoden er på

 

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/425516/

 

Instruksjon

1. 2008

2. Trykk på Brennpunkt- Vekterene tar over for Politiet

 

Husk at alle vekter jobber i private eiendom! Så hvis du ser en vekter så vet du at du er på privat eiendom og ikke offentlig eiendom.

 

Museum, kjøpesenter etc. Alt er privat eiendom.

 

Offentlige vektere ble oppløst i 1980 tallet og da kom private bedrifter fram.

Endret av Exaha
Lenke til kommentar

Noen som har sett den siste "vektervold" videoen?

Clear cut abuse oslo s på youtube..

Kjør diskusjon..

 

http://youtu.be/SOzFyN5R2Lo

 

Det finnes ingen vektere fra vaktservice på dette område. Det er kun securitas vektere. Vaktservice og securitas jobber ikke sammen. Disse to selskapene er konkurrenter og er ute etter å tjene penger. Nok en en gang er det på securitas vektere som utfører en stor feil.

 

Det finnes 3 store selskaper i Norge.

 

1. Vaktservice (Norsk selskap)

2. Securitas (Svenks selskap. I Sverige så har vektere batonger)

3. G4S (Britisk selskap)

 

Også er det mange små selskaper i Norge.

 

Utifra mitt synspunkt så hjelper vekterne en person som har blitt slått ned av mannen som ligger i bakken og banner. Mannen som ligger i bakken bruker sterke og provoserende banneord. Vekterne i denne situasjonen skal oppføre seg profesjonell og ikke bry seg om mannen som banner. Men vekterne ble så provosert at de legger mannen i bakken for å få han til holde kjeft.

 

Vekterne har ikke lov til å legge mannen som banner ned i bakken fordi han ikke gikk til angrep. I denne situasjonene er det vekteren som gikk til angrep. Hadde mannen slått ned vekteren så kunne vekterne da handle i nødverge og legge mannen ned i bakken. Vekterne brøt loven i Norge og har gjort en stor feil.

 

Siden vi ikke fikk vite hva som skjedde med mannen som ligger nedslått i bakken og som får behandling av Securitas vekterne så kan desverre ikke vekterne saksøkes. De kan ikke saksøkes fordi vi ikke viste hva som skjedde før hendelsen i videoen. Hadde kameramannen filmet hele hendelsen fra start til slutt så kunne vi egentlig ha sett hvem som gjorde hva.

Endret av Exaha
Lenke til kommentar

Det kan ikke anmeldes sier du? Dette går jo i mot formålsprinsippet.

 

Dette kunne blitt løst på en mye bedre måte, synes jeg. NOKAS/Vakt Service har vaktholdet på Jernbanestasjon og Securitas har trafikanten og T-banen så vidt jeg vet.

 

Alt i alt; Det er vitnet av evt. en hendelse som forbeholder seg retten til å anholde, uansett privat/offentlig rom. Retten til å anholde vil si å bruke så mye makt som er nødvendig for å holde igjen noen.

Endret av Trollfjes
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de to i sivil er vaktservice, hva får deg til å si det?

 

Sivilvektere må ha sivilkurs og tillatelse av politiet til å jobbe som sivil vektere.

 

Nei, stille sikke krav til å ha tillatelse av politiet eller sivilkurs for å jobbe sivilt.

 

Jeg vet dette fordi jeg selv har jobbet som sivilvekter. Du må ha sivilvekterkurs! Vanlige vektere får ikke lov til å jobbe som sivilvektere. Da er det arbeidsgiveren din som bryter arbeidsmiljøloven og dette er jeg ikke overrasket over.

Endret av Exaha
Lenke til kommentar

Nytteverdi? Deler av Norge stoppet så å si opp under vekterstreiken. Lange køer på flyplassene, minibankene manglet penger, driftsledelsen på enkelte kjøpesentere måtte selv påta seg ordinære vekteroppgaver for å så ting til å fungere. Dette er bare noe av konsekvensene. Jeg vil tørre å påstå at nytteverdien av vektere er svært stor i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...