Gå til innhold

Tråden om vekteryrket.


Anbefalte innlegg

wannabe polti er noob :thumbdown: Har sett flere tyttebærpolti stå med håndjern, noe så tett.

Jeg synes det er bra at vakter og vektere har fått muligheten til å faktisk gjøre noe. For noen uker siden var jeg i køen på et utested, og da var det en tulling som slo seg vrang. Resultatet var at en vekter la ham i bakken, jern på (tror jeg), kneet på ryggen, til politiet kom løpende og dro bråkmakeren inn på glattcella.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wannabe polti er noob :thumbdown: Har sett flere tyttebærpolti stå med håndjern, noe så tett.

Jeg synes det er bra at vakter og vektere har fått muligheten til å faktisk gjøre noe. For noen uker siden var jeg i køen på et utested, og da var det en tulling som slo seg vrang. Resultatet var at en vekter la ham i bakken, jern på (tror jeg), kneet på ryggen, til politiet kom løpende og dro bråkmakeren inn på glattcella.

Så lenge vektere har trening i riktig bruk av håndjern er jeg enig med deg, er vel bare noen år siden at en person døde pga at han ble lagt på magen med håndjern. Mener å huske det var en sak i media om det.

Lenke til kommentar
wannabe polti er noob :thumbdown: Har sett flere tyttebærpolti stå med håndjern, noe så tett.

Jeg synes det er bra at vakter og vektere har fått muligheten til å faktisk gjøre noe. For noen uker siden var jeg i køen på et utested, og da var det en tulling som slo seg vrang. Resultatet var at en vekter la ham i bakken, jern på (tror jeg), kneet på ryggen, til politiet kom løpende og dro bråkmakeren inn på glattcella.

Så lenge vektere har trening i riktig bruk av håndjern er jeg enig med deg, er vel bare noen år siden at en person døde pga at han ble lagt på magen med håndjern. Mener å huske det var en sak i media om det.

 

Ja, men da var det snakk om poltiet, ikke vektere.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber går vi med håndjern, skal sies at de som ikke har kurs i riktig bruk av håndjern ikke får gå med det, men det som er saken er at vi går med det i lomma. vi er ikke der for å provosere, og vi er ikke der for å "se kule" ut, men for å gjøre jobben vår.

 

De som mener noe annet bør sette seg selv i en jobb der man kommer over alt fra 5-15 slåsskamper på en 8 timers vakt, og spørre seg selv om hvordan du hadde håntet 4 - 12 pers. når 1-5 er rabiate og ikke vet hva de driver med pga. de er beruset.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra film!

 

Jeg har ikke mye erfaring ang narkomane/uteliggere men har henvist endel stykker fra parkeringshus osv, og jeg er alltid høflig men bestemt, og har aldri måttet løfte en finger for å få dem ut.

 

Det at det finnes folk som opptrer på den måten som beskrevet i utube filmen, er man vel klar over .. Det finnes endel snakk også innad i branjsen, og at visse firma var/er værre en andre er det vel ikke og legge skjul på uten og henge ut noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@iKent

 

At du tør å ha en sånn jobb som vekter mtp ditt eget rulleblad! Kommer selvfølgelig an på hva du har tenkt deg videre i livet, men jeg er iaf liiite sugen på å ha voldssaker som er henlagt på bevisets stilling på rullebladet mitt.

 

Når var det henlagte saker begynte å komme på rullebladet?

Lenke til kommentar

@iKent

 

At du tør å ha en sånn jobb som vekter mtp ditt eget rulleblad! Kommer selvfølgelig an på hva du har tenkt deg videre i livet, men jeg er iaf liiite sugen på å ha voldssaker som er henlagt på bevisets stilling på rullebladet mitt.

 

Når var det henlagte saker begynte å komme på rullebladet?

 

Sånne årstall sitter jeg ikke på.

Lenke til kommentar

For at denne diskusjonen skal gi mening må noen definere "rulleblad". Alt du har gjort som politiet har hatt med å gjøre blir lagret i registrene til politiet. Inkludert henlagte saker, saker der du har vært innkalt som vitner osv. Om en hvilkensomhelst arbeidsgiver ber om politiattest (og du gir ditt samtykke), vil de kun få se ting du har blitt dømt for, og kun i en viss tidsramme (hvor lenge vet jeg ikke). Om du f. eks. søker jobb i politiet, skal sikkerhetsklareres, er under etterforskning eller lignende så vises _alt_.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri i mitt liv opplevd å møte slike vektere. Jeg jobber sentralt i Oslo by, har aldri møtt på vektere som har slik holdning til narkomane, "kjelleren" og juling har jeg ALDRI sett eller hørt om inad i mitt selskap i allefall. Det er isåfall utrolig IDIOTISK oppførsel av de vekterne/vakseslskapet.

 

Det er i allefall ikke akseptert oppførsel i mitt vakselskap. Dersom slik oppførsel hadde blitt oppdaget av ledelsen er jeg rimelig sikker på at det hadde gått imot vekteren som gjorde dette.

 

iKent.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå synes jeg det ble en del fokus på Oslo her. Jeg vil gjerne høre om andre vekteres opplevelser på litt mindre steder enn Oslo. Oslo blir for meg en ekstremitet de færreste vekterne i Norge kommer til å oppleve, og dermed blir det en feil portrettering av vekternes arbeidsdag.

 

Kan begynne med å dele litt av min egen arbeidsdag/natt. Jeg begynner kvelden klokken 22:30 og avslutter den rundt 03:30. Iløpet av den tiden har jeg vært innom rundt 20 objekter, både 1 og 2 og 3 ganger. Jeg opplever ikke så mye, før klokken 01:00 er det noen rånere, men ellers lite. Etter den tiden er det veldig stille, og jeg er så godt som helt alene i sentrum. Av og til treffer jeg folk på objektene, men det er i gjennomsnitt rundt 1 gang i uken. Ellers er det bare lys som er på, dører som er ulåst. Av og til blir vi bedt om å bistå politiet, men det er veldig sjeldent.

Lenke til kommentar

Virker som om det er de samme narkomane de bruker i alle disse filmsnuttene. Begynner å bli spesielt lei av mann nummer 2 som dukker opp fra starten av filmen. Det virker i flere snutter som han gjør alt i sin makt for å drite i vektere.

 

Det har jeg også lagt merke til. Det er vel fordi de har blitt så "gode" på det at de er enkle å bruke når man lager slike videoer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...