Gå til innhold

Define R2 oppgraderes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flere på den store interwebben som mener det er tilsatt lukt for å hindre tendensen gummi har til å lukte ganske nasty. En fyr påstod at det var vanilin (som jo er meget sannsynlig, da det er verdens mest brukte middel for vaniljeessens).

Fra snl.no

vanillin, vanillal, krystallinsk, organisk forbindelse med en intens, behagelig aroma. Et aromatisk aldehyd med systematisk navn 3-metoksy-4-hydroksibenzaldehyd eller protokatekualdehyd-metyleter, kjemisk formel CH3OC6H3(OH)CHO og smeltepunkt 81 °C.

 

Forekomst, fremstilling

Vanillin finnes i små mengder i mange planter, bl.a. vanilje. Vanillin fremstilles syntetisk dels av glykosidet koniferin, som forekommer i kambiumlaget hos bartrær, og dels av eugenol, som er hovedbestanddelen i nellikolje. I Norge fremstilles relativt store mengder vanillin av sulfittlut fra celluloseindustrien.

 

Anvendelse

Vanillin brukes bl.a. som erstatning for vaniljestenger og som utgangsmateriale for fremstilling av syntetiske legemidler.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Sikkert riktig. Er nok derfor det lukter mer vanilje av dykkermasker enn svømmeføtter. Har lagt merke til at det er noe hvitt pulveraktig på gummiprodukter av og til.  

 

Fractal design har vel pudret R3 med vanillin som en del av oppgraderingen. Synes flere produsenter burde gjøre det. Det holder ikke lenger med fancy designede komponenter og ledlys i de råeste PC-ene, her må vi få inn egne røkelsesbrett på skjermkort, cpu-kjølere, etc så PC-en kan puste ut godlukt ut i rommene.

 

 

Lenke til kommentar

Helt klart. Luktesansen er den eneste sansen som påvirker direkte hjernen uten at det går gjennom hjernens tolkningsfunksjoner. Med den rette lukten så vil samboere og andre i huset påvirkes ubevisst til å elske hardware og digge at det står på døgnet rundt.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Nydelig arbeid Lch :)

 

Takk skal du ha, men det er kabinettet som skal ha mesteparten av æren. Det var rimelig enkelt selv om det var min første "skikkelige" kabelopprydningsjobb, og jeg hadde flust av muligheter til å legge opp kablingen. Hadde jeg kjøpt en modulær strømforsyning, ville systemet vært strøkent. Baksiden er ikke fullt så ordentlig.

post-5165-1283291343,6105_thumb.jpg

 

 

 

Vanlig lukt fra ny gummi. Lukt på en ny dykkermaske så finner du samme lukten. 

 

Jeg er vant med at ny gummi faktisk lukter gummi. :]

Dette vanilje-greiene var helt nytt for meg.

 

 

 

Det er flere på den store interwebben som mener det er tilsatt lukt for å hindre tendensen gummi har til å lukte ganske nasty. En fyr påstod at det var vanilin (som jo er meget sannsynlig, da det er verdens mest brukte middel for vaniljeessens).

 

Høres riktig ut. Ekte vanilje hadde gitt prisøkning, gitt. ;]

Lenke til kommentar

De ser veldig like ut, den eneste forskjellen som umiddelbart slår meg, er at åpningen øverst til høyre i R3 ser litt større ut enn i R2. Sammenlign gjerne baksidebildet mitt av R3 med dette jeg fant av R2.

 

Edit: Altså, det øverste kabelføringshullet mellom hovedkortet og monteringssporene til platespillerene.

post-5165-1283295268,6793_thumb.jpg

Endret av Lch
Lenke til kommentar

lch:

Var ikke så ille bak der og sånn skal det bare være hehe. Vet du om det er forskjeller på R2 og R3 ift. kabeltrekkingsmuligheter? En ting som er litt synd med R2en jeg har i pappeske ennå er at hullet til kjøler ikke passer til alle CPU sokler, men får leve med det.

 

Improvements from R2

 

* Improved air flow with updated fans

* Improved noise absorbing material

* Bigger hole in M/B plate for mounting of CPU Coolers

* Improved cable routing possibilities

* Reset button, located behind the front panel door

* Many small quality improvements, including improved scratch resistant coating

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har brukt dette kabinettet i et par uker nå. I starten var vanilje-lukten tydelig i rommet. Jeg synes ikke den var sjenerende, men den var der. Etter hvert har den blitt stadig svakere, kanskje helt borte. Jeg ser ikke på den som noe problem.

 

Viftene som fulgte med er relativt stillegående, men de høres under bruk.

Prosessorvifta (Phenom II X4 955) støyer betydelig mer enn de to kabinettviftene, men med sideveggen på, forsvinner det meste av prosessorviftelyden. Det er dermed kabinettvifta bak som i praksis lager mest støy. Den er hørbar i et stille rom opp til kanskje 5 meter. I leiligheten har jeg kjøkken i enden av stua (med skillevegg i mellom, slik at det blir rundt et hjørne), og med PCen mellom meg og kjøkkenet, er fortsatt kjøkkenlyder som sus fra avslått vifte, kjøleskap ol. mer merkbare.

Dette er med alle vifter montert til ASUS M4A89GTD PRO/USB3, og viftehastighet satt til stillegående i BIOS.

 

Western Digital Caviar Green 2 TB høres ikke over hodet.

 

Hadde håpet den skulle være helt lydløs, men er fortsatt fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Jeg satte begge de medfølgende Fractal-viftene i front, jeg hører ikke noe særlig til dem i den posisjonen. Det vil si, jeg merker at maskinen står på, men det er stort sett luftsus jeg hører. Jeg har en Nexus D12SL-12 i bakre posisjon.

 

Jeg er usikker på hva jeg har satt Qfan til i BIOS, stille eller normal.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det filter på alle viftene og hullene som er ment for å blåse inn i dette kabinettet? Frister å bytte ut Antec 900 kabinettet i noe stilrent og litt mer anonymt, men er redd jeg vil savne kjølinga jeg har: p

 

Ser på kabinettet at jeg ikke vil få like bra kjøling som i 900, men kan da ikke være stor forskjell på gradene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...