Gå til innhold

Få en router til å fungere som switch med access-control.


t-vs

Anbefalte innlegg

Jeg har to routere, en Zyxel multimodem som sitter som modem, router og ip-adapter, og etter denne en Dlink-655 som idag kun kjører trådløs. Zyxel har også trådløs, men dekningen blir bedre med Dlink.

 

Huset har LAN fra Zyxel til tre punkter, utleie-leilighet, mitt kontor, og rommet til dattera.

 

Sistnevnte skal kun ha tilgang til nett på visse klokkeslett, og jeg har etterhvert fått til å regulere WLAN i Dlink (fikk noen tips her).

Klokka i Dlink er dog noe ustødig og lager litt problemer, noen som vet hvorfor?

 

For å kunne ha kontroll med LAN til "barnerommet" på samme router som WLAN, så vil jeg koble denne kontakten til Dlink i stedet for Zyxel. Jeg tenker at det enkleste er å bruke access-control på MAC-addressen i Dlink. Da stoppes vel både LAN og WLAN i en operasjon?

 

Hva må gjøres av innstillinger i Dlink for at den skal bli en viljeløs switch som ikke gjør annet enn å sørge for tilgang / ikke tilgang til nett gjennom Zyxel?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei MAC-adresse er knytta til eit nettverkskort, ikkje til ei maskin. LAN-kortet i maskina vil ha ei MAC-adresse, og WLAN-kortet vil ha ei anna. Om dei hadde hatt same MAC-adresse og begge vart kobla til same nettverk ville du fått veldig store problem med å bruke denne maskina på nettverket.

 

Eg går ut frå at kabel mellom Zyxel og D-link går frå LAN-port på begge sider, og at du ikkje brukar WAN-porten på D-link. Eg har ikkje nokon av desse boksane sjølv, men slik eg forstår deg kan du sette opp brannmurreglar for å sperre trafikk, basert på MAC-adresser. Legg inn ein regel som blokkerar MAC-adress(a|ene) til PC-en det gjeld (eller din eigen, for å teste), knytt den til ein schedule som passar deg, test om det fungerar. Sidan du ikkje brukar WAN-porten, men går LAN-LAN, kan det vere dette ikkje fungerar, difor må du teste. Grunnen til at det evt. ikkje fungerar er at brannmuren ikkje kontrollerar trafikk som går LAN-LAN.

Lenke til kommentar

Ja, der kan du se! Jeg trodde MAC tok både trådlåst og kabel i den aktuelle maskinen... :no:

Men ok; da blir det MAC for kabel og en schedule for WLAN.

 

Og jeg ønsker fremdeles å koble denne maskinen kun til Dlink for enklest mulig administrering av tilgangen.

 

Grunnen til at jeg ikke kan slå av hele Dlinken er at utleieleiligheten også er avhengig av trådløst via Dlink på grunn av rekkevidden.

 

Såvidt jeg har funnet ut så er et greit utgangspunkt at router nr2, i dette tilfellet Dlink, skal ha DHCP-av og Zyxel skal da sørge for å holde styr på IP-adresser.

Riktig?

 

Det fungerer nå med trådløst, men et raskt forsøk med kabel i går virket ikke. Men i og med at trådløst virker, så antar jeg at det er lite som skal endres før kablet også virker.

Lenke til kommentar

Fungerar ikkje tilkobling med kabel til D-link i det heile tatt, eller er det bare tidsavgrensing som ikkje fungerar? Kva for port er kabelen mellom Zyxel og D-link kobla i (begge sider)? Dersom det ikkje virkar i det heile tatt, får du IP-adresse? Om ikkje, fungerar det om du set statisk (fast) IP-adresse? Kan du pinge D-link (enten med fast eller dynamisk IP-adresse)?

 

Om det kun er tidsstyring som ikkje fungerar må du nok vente på svar frå andre, då det er meir spesifikt mot denne ruteren, som eg ikkje kjenner.

Lenke til kommentar

Den virket ikke i det hele tatt. Lan ut fra zyxel og ethernet inn på dlink.

 

Skulle tro det skulle virke siden trådløs virker. Men en liten innstilling må utgjøre en forskjell.

 

DHCP er altså ikke er godt forslag??

 

Tidsstyringen har jeg kontroll på, så nær som at dlink-klokka justerer seg selv av og til.

Lenke til kommentar

Joda, DHCP er absolutt å tilråde til vanleg bruk, men for å prøve å finne ut kvar det stoppar bør du kunne sette statisk IP-adresse for å pinge, og sjå kva du får svar frå.

 

Ting du bør finne ut av, og skrive her:

- Får du IP-adresse på maskina via DHCP, når den er kobla til med kabel på D-link? Kva for adresse får du?

- Kva for IP-adresse får du på ei maskin som er kobla til WLAN på D-link?

- Bruk IP-innstillingar frå ei maskin som fungerar på WLAN, set den opp med tilsvarande innstillingar på kabel (bytt IP-adresse, men bruk elles som det står). Fungerar internett? Kan du pinge ei IP-adresse på det trådlause nettet? Kan du pinge IP-adressa til D-linken?

Lenke til kommentar

Nå blir det mye styr her da...men du/dere får svare så lenge dere gidder.

 

Jeg skal komme tilbake med noe av det du etterlyser om ikke det order seg uten.

Det jeg finner i farten:

 

 

Zyxel er DHCP server og dlink er DHCP client.

 

I Dlink så står pc'ene med ip 192.168.0.196 / 0.197 / 0.198 og 0.199 under "wireless clients"

 

Zyxel IP er 85.165.41.xxxx , Default gateway er 85.165.40.xxxx og Lan-IP er 10.0.0.138

Dlink har IP 10.0.0.1, Default gateway er 10.0.0.138 og LAN-IP er 192.168.0.1

 

Subnet mask er 255.255.255.0 på begge.

 

Alle maskiner virker via Dlink på WLAN, inkludert min stasjonære.

Kobler jeg min stasjonære til kablet nett via Dlink, så kommer jeg ikke ut på nett, ei heller får jeg da kontakt med routeren. Må resettes/restartes får å få den til å virke igjen.

Har jeg den tilkoblet Zyxel med kabel virker den fint.

 

MEN: Tar jeg med min bærbare opp på loftet og kobler den til Dlink så virker det også, både WLAN og LAN.

Hvorfor virker ikke stasjonær-pc'en når den kobles met Dlink på samme måte, bare gjennom hustes nettverk. Et nettverk som virker på Zyxel?

 

Edit:

Skal gjøre et forsøk med å koble bærbar via kontakten der stasjonær ikke fungerer. Skal også finne IP-adressen den får.

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Zyxel er DHCP server og dlink er DHCP client.

 

I Dlink så står pc'ene med ip 192.168.0.196 / 0.197 / 0.198 og 0.199 under "wireless clients"

 

Zyxel IP er 85.165.41.xxxx , Default gateway er 85.165.40.xxxx og Lan-IP er 10.0.0.138

Dlink har IP 10.0.0.1, Default gateway er 10.0.0.138 og LAN-IP er 192.168.0.1

 

Dette tyder på at D-link har DHCP-server aktivert for LAN- og WLAN-delen, ettersom IP-adressene tilhøyrer ulike adresseområde. Oppsettet er dermed litt annleis enn eg oppfatta først. Men så lenge det fungerar slik som no har det ikkje noko å seie. :)

 

Hvorfor virker ikke stasjonær-pc'en når den kobles met Dlink på samme måte, bare gjennom hustes nettverk. Et nettverk som virker på Zyxel?

 

Det virkar som noko litt finurleg med ruteren eller PC-en din. Eg ville starta med å oppdatere firmware på D-link, om den ikkje er oppdatert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...