Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Slår seg av etter noen sekunder


Anbefalte innlegg

Jeg bygger en PC av noen gamle deler, men maskinen skrur seg ikke på. Nå har jeg holdt på en stund med feilsøking, men siden jeg er nødt å gjøre plenty med ting på en gang nå tenkte jeg å fiske litt etter tips her før jeg går videre.

 

Maskinen består av mest brukte deler, og noe nytt. Jeg har et Asus A7N8X-VM (socket A) med integrert grafikkort, 2GB DDR-SDRAM 400 MHz, AMD Athlon XP (mener det var 3000+), GlacialTech Limba 2000-kjøler, 160GB IDE-disk, IDE CD-ROM. Kabinett og PSU er noe billig Q-tec på 350W. Det er tungvindt å montere i, men det er det jeg har til overs, og strømforsyningen skulle holde. Dette fungerte før jeg tok ut de enda eldre komponentene som sto i helt til i går. Kjøler og harddisk er helt nytt. Hovedkort, CPU og RAM fikk jeg av en bruker her på forumet, og jeg antar det har fungert sammen tidligere. Resten kommer fra en gammel maskin jeg ahdde til overs.

 

Jeg har lastet ned manualen til hovedkortet, og montert kablene til front LED og frontswitcher riktig. Når jeg starter maskinen går viftene, men plutselig stopper den igjen etter kun få sekunder. Kommer ikke noe bilde på skjermen.

 

Jeg har prøvd å resette CMOS og ta ut batteriet på HK uten hell. Merk at optiske drev har IDE-tilkobling da dette er det eneste hovedkortet støtter, og master/slave kan bli et issue. Dette burde imidlertid ikke hindre maskinen fra å nå BIOS, så jeg får ta dette et steg av gangen.

 

Noen tips før jeg plukker fra hverandre hele maskinen igjen?

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var disse to potensielle problemkildene jeg og ressonnerte meg frem til, sammen med feil på RAM. Imidlertid er det rart om PSU skulle være gåen ettersom den virket sist jeg prøvde den for en mnds tid siden. Jeg er på ferie nå og har maskinen her (feriebolig), men jeg skal ha den med hjem der jeg har ekstra kjølepasta og en PSU til overs. Har ikke fått tid til mer feilsøking i dag, men jeg kom på at jeg faktisk har en 512MB DDR-brikke her oppe som jeg ikke bruker, skal teste med den i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...