Gå til innhold

Hvordan er sikkerheten i linux og hva trengs?


Anbefalte innlegg

Som vi alle vet skal det ikke mer en et litt lugubert googlesøk og litt tankeløs klikking så har man en infisert windows. der har man dog gode verktøy, antivirus og brannmur.

 

men hvordan er det på linux plattform, egentlig? jeg har aldri satt meg inn i det men kikker nå på muligheten for å hoppe på.

 

hva er mulighetene for spyware, malware og alle andre XXXwares?

 

Jeg leser at antivirus ikke trengs pga sikkerheten til linux (og at man ikke kjører root og gjør noe dumt vel og merke).

 

Jeg sitter igjen med den teorien at den eneste sikkerhetsutfordringa er direkte angrep mot maskinen fra en hacker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp en firewall om du er direkte koblet til nett. Ellers er det ikke så mye du trenger å tenke på, annet enn å holde deg oppdatert med sikkerhetsoppdateringer osv.

 

Spyware og annet dritt er et teoretisk problem (avhenger mer av det mellom stolen og tastaturet enn sikkerheten på systemet), men i praksis har det ikke vært noen utbredelse av slikt til linux.

 

Virus er også mulig i teorien, men igjen, det finnes ingen.

Lenke til kommentar

Sett opp en firewall om du er direkte koblet til nett. Ellers er det ikke så mye du trenger å tenke på, annet enn å holde deg oppdatert med sikkerhetsoppdateringer osv.

 

Spyware og annet dritt er et teoretisk problem (avhenger mer av det mellom stolen og tastaturet enn sikkerheten på systemet), men i praksis har det ikke vært noen utbredelse av slikt til linux.

 

Virus er også mulig i teorien, men igjen, det finnes ingen.

 

Jeg er jo ikke direkte kobla til internett... har en ruter i mellom med noen sikkerhetsfunksjoner "påhukket"

 

Så da er man egentlig golden rett out of the box? Jeg har opplevd en winxp maskin falle på få timer (@lan vel å merke)

 

hvilket fantastisk land linux er hvis sikkerhet begrenser seg til å kun holde OSet oppdatert.

Lenke til kommentar

Så lenge du kjører som vanlig desktop-bruker og ikke kjører mange servere ut mot nett skal det godt gjøres å bli utsatt for sikkerhetsrisikoer. Vanlige virus trenger du i hvertfall ikke tenke på.

 

Den største sikkerhetsrisikoen er SSH, men tar man forhåndsregler er det veldig sikkert. Med Linux er sikkerheten i stor grad avhenging av brukeren selv.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Tror ikke du trenger å bekjymre deg. Tok en praktisk test på et LAN for noen år siden der jeg lot maskinen min stå på over natten med en "Free For All" lapp på seg. Når jeg våknet dagen etterpå slettet jeg alle de tvilsome filmene og FireFox logen som hadde hopet seg opp over natten. Merket ikke noe spesielt etter det.

 

Mener man ikke trenger å bekjymre seg :)

Lenke til kommentar

I fare for å virke som en fanboy, men byttet windows med linux (gnome) for 2 år siden, det er 2 år siden jeg hadde virus eller andre uopprettelige problemer som igjen medførte datatap. Vekket også liv i en eldre maskin med xfce-desktop, som til tider imponerer meg.

 

Jeg hadde tenkt å bytte over til linux i 2 år før jeg tok det ut i praksis, i ettertid angret jeg bare at jeg ikke hadde tatt byttet tidligere. Må jeg bruke windowsprogrammer (som er veldig sjeldent) har jeg mulighet å kjøre en virtuell windows via virtualbox, men wine holder mer enn nok for meg.

 

Last ned en linux-distro, veldig mange kan kjøres fra cd slik at du har muligheten å se/prøve litt før du installerer. Hastigheten vil selvfølgelig bli dårlig, men for å prøve ut et system er det bra nok.

Lenke til kommentar

Om du vurderer å lese deg opp på iptables vil jeg fraråde dette. iptables vil 'snart' bli deprecated til fordel for nftables.

Hehe... Skal man ha den holdningen når man holder på med fri programvare, så kan man likeså greit gå tilbake til MS først som sist. Ellers kommer man jo aldri til å få gjort noe som helst om man skal vente på at det "snart" kommer noe nytt...

 

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...