Gå til innhold

Er piratkopiering galt?


Anbefalte innlegg

Er det galt å laste ned filmer, musikk, software etc mot opphavsmannens tillatelse?

 

Jeg var på en fest forrige uke hvor en kar sa "jeg har ikke dårlig samvittighet for å laste ned musikk, fordi artistene tjener så godt uansett, og jeg trenger CDen deres mer enn de trenger noen få ekstra kroner. Så jeg synes det er helt greit at folk laster ned musikk."

 

Er dette et rasjonelt argument for at piratkopiering skal være tillatt? Kan man ikke på samme måte si at "Det er greit å skatte Fredriksen med noen prosent til, for han trenger ikke alle pengene sine"?

 

Svaret på spørsmålet i overskriften er å finne i spoileren under. Men gjør deg opp din egen mening før du sjekker svaret!

 

 

Ja, piratkopiering er galt.

 

Begrunnelse: Eiendomsrett til åndsverk er i vår alles rasjonelle egeninteresse. Jeg tjener mer på sikt av at jeg eier mine egne åndsverk, enn at hvem som helst kan kopiere fritt hva jeg har skapt. Det er også i min egeninteresse at andre skapere får eiendomsrett til sine egn ideer: Dette motiverer til produksjon, flere har lyst til å produsere fordi de kan tjene penger på det, og jeg vil altså ende opp i å leve i et produktivt samfunn hvor jeg kan høre på mye forskjellig god musikk, lese mange gode bøker og så videre. For ikke å snakke om alle de teknologiske oppdagelser og oppfinnelser som vil bli gjort, når man nettop har mer motivasjon til å være produktiv.

 

Dette er mye av den samme begrunnelse for hvorfor man burde eie fysiske ting man har produsert. Det bunner i det faktum at mennesker tenker, eiendomsrett er retten til fruktene av dine egne tanker - om de så resulterer i fysiske eller intellektuelle produkter.

 

Endret av tannborste
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Jeg var på en fest forrige uke hvor en kar sa "jeg har ikke dårlig samvittighet for å laste ned musikk, fordi artistene tjener så godt uansett, og jeg trenger CDen deres mer enn de trenger noen få ekstra kroner. Så jeg synes det er helt greit at folk laster ned musikk."

 

...

 

Han kar'en tar feil. Det er ikke artistene som får pengene, det er plateselskapene. Mange yngre freshe band/artister har ikke forhandlingskraft til å si "hey, vi har en plate og vi vet vi er noe, så vi skal ha mesteparten av pengene".

 

Så hva er det plateselskapene gjør?

1) De tar inn nye band/artister etter smak og behag, på hva de tror de kan tjene penger på. 2) tilbyr dem studiotid. 3) promoterer dem. 4) har nettverk til å få shippa ut cden.

 

Bunn i grunn service til artistene altså. Og det tar de seg klekkelig betalt for. Nye artister får nesten ingenting.

 

Så er det mediet da. Det aller meste ligger på internett pga cdplata er så lett å sette i og kopiere. Plateselskapene har da valgt internett som mediet og det er der jeg mener den største feilen ligger. Internett skal være fritt for alle og enhver. Hvis du er så dum at du velger å optimalisere et format for å ligge på internett.... ja, da har du tråkka i det selv.

I steden for å whine som en gruppe 14 år gamle jenter burde de legge inn energien inn på å finne et annet medie å selge musikk på. De har forsøkt seg med en DRM løsning men det viser seg å være en vanskelig løsning i praksis. Jeg har ikke løsningen, men plateselskapene må ut av den firkanta boksen de har tvingt hodene sine inn i og prøve å tenke nytt.

 

Var de ikke Radiohead eller noe som la ut en cd på internett man kunne laste ned helt gratis? hvor man også fikk muligheten til å bestille en vanlig cd om man ønsket det? Etter hva jeg mener å huske så tjente de faktisk bra på det.

 

For å være litt konstruktiv så kan jeg jo komme med forslag som kan bedre situasjonen for artisten:

1) DROPPE plateselskapene. Mekk din egen internettbutikk. Slikt gjøres med få tastetrykk i dag og man får en løsning som tar visa og hele den pakka. Du har butikker som www.cafepress.co.uk hvor du kan starte din egen butikk og selge tskjorter med ditt design, det samme kunne gjøres for cder

2) Må forrandre mediet. Kanskje dual layer blu-ray hadde vært noe? :p en "cd" på 50gb hadde ikke jeg giddet å lasta ned! :p

3) Prisen må ned. Men om man kutter ut plateselskapet får artisten mer penger og prisen kan kuttes. Kvantitet.

 

Og når det kommer til Fredriksen kan han sikkert skattes noen prosent til, jeg tviler på han vil merke noe. Han har en hel stab som har jobben med å finne ut hvordan de kan få lurt unna mest mulig penger...

 

Helt til slutt, en takk til Spotify Free!

Lenke til kommentar

Nei, synes ikke det var noe godt argument, og ei heller er vell mine på mange måter.

I bunn og grunn synes jeg piratkopiering er galt, men jeg føler også at de ikke gir meg noen sjanse. Jeg er mer enn villig til å betale, men da på mine premisser og ikke til blodpris. Helt ærlig så bryr det meg ikke om de må selge den $50 millioner villaen sin og fem av de syv luksusbilene som står i garasjen. Det jeg sier er at de fleste av oss forbrukere har også jobbet hardt for å tjene de pengene vi har fått, og da er det rett og rimelig at at film/musikk kan spilles av når og slik brukeren selv ønsker. En ting som også plager meg er at det går for tregt før en serie og ofte også filmer har premiere til den finner veien til Norske TV skjermer. 14 dager etterpå er 10-12 dager for sent. Sist jeg leste var det teksting som var årsak til dette. Men om teksting var så forbasket viktig, ville ingen ha lastet ned serien/filmen. Vi er ikke helt tette i topplokket heller. Når det gjelder spill har det vist seg at spillet inneholder 100 levler, hvor 95 av dem er uten mål og mening. En demo skulle bestått av de tre første levlene og ikke kun den første eller en midt inni spillet. Mange sier at de laster ned spillet for å se om det er noe tess. Men helt ærlig, så vil flesteparten av de som gjør dette ikke kjøpe spillet i ettertid. Jeg lurer faktisk på om litt mer Pay-per-view (PPV) kune vært noe? ..For spill vil det da bli Play-per-view.. Jeg har lastet ned en del slike småspill som har denne ordningen. Man laster ned og installerer det hele og fulle spillet. Man får så 60 minutter til å teste spillet, noe som er mer enn nok tid til å vurdere om man liker spillet eller ikke. En slik ordning skulle vært innført på alle spill, det burde i det minste eliminert "jeg laster ned for å teste" unnskyldingen. Det samme kunne vært en ording for filmer. Den første 1/3 av filmen var gratis. Vil man se videre, må man betale for å leie eller kjøpe filmen. Så til ordet kjøp. Ved et kjøp anser jeg det som at produktet etter at pengene er overlevert er ditt. Hva, hvor og hvordan du så bruker produktet, så lenge det ikke blir brukt til legembeskadelse er opp til kjøper selv å bestemme. Alt annet utenom dette anser jeg som leasing/leie av produktet. Kan jo tenke deg at du "kjøper" en vaskemaskin på Elkjøp og får i ettertid beskjed om at du kun kan vaske klærene dine på angitte dager og klokkeslett.

Lenke til kommentar

Hva med abonoment hos utgiverene (for spill). Det krever at alt blir online ala WoW, men det er jo dit vi beveger oss.

 

Feks at EA (som utgir Spore, Crysis, The Sims++) skulle ha 100kr i mnd for å spille et spill. Og da 25-45kr på spill nr 2++ man velger å spille samtidig fra EA. Jeg spiller som regel igjennom et spill i løpet av en kortere periode og hvis ikke spillet har en massivt god online tjeneste blir det bare liggende å støve ned. Det lanseres nye spill hele tiden så det å betale en 499-599kr for å spille igjennom et produkt på mindre en 48 timer er veeeeldig dyr morro igrunn.

 

I tillegg har jeg ikke skjønt meg på en ting: hvorfor i svarte er konsollspilla dyrere enn pc (samme spill altså). Det er vel absolutt i pc verden av piratkopieringa skjer mest, så hvorfor skal konsollen lide for det?

 

Piratkopiering er å stjele, men det blir sånn robin hood feeling på siden det er de folka som skulle ha hatt pengene som får dem...

Lenke til kommentar

Piratkopiering av musikkvideoer, filmer, sanger, spill osv. er så absolutt ikke lov.

Tenkt deg hvis du er resigør for en film, og når filmer er på kino er det også mulig å laste ned 100% gratis på thepiratebay.org, og det er det jo veldig mange som gjør?

 

Du taper millioner på millioner bare pga noen laster ned filmen din på nettet istedet for å se den på kino eller kjøpe den på dvd/blu-ray.

 

Utrolig at politiet ikke sperrer www.thepiratebay.org

Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter rett eller galt. Det eneste som eksisterer er motsatt rettede viljer.

 

Personlig synes jeg piratkopierte utgivelser er et greit tilbud, bl.a. siden jeg hører på mye forskjellig musikk, og ingen taper på at jeg laster ned noe. I de fleste tilfellene ville jeg ikke kjøpt CDen uansett.

 

Hvis jeg på den annen side var musiker eller produsent, hadde jeg vært sterk motstander av piratkopiering, siden dette fører til tapte inntekter.

 

Forresten tror jeg utgiverne kunne begrenset piratkopieringen ved å være mindre grådige. 200 kr for en CD/DVD?

Lenke til kommentar

Piratkopiering av musikkvideoer, filmer, sanger, spill osv. er så absolutt ikke lov.

Tenkt deg hvis du er resigør for en film, og når filmer er på kino er det også mulig å laste ned 100% gratis på thepiratebay.org, og det er det jo veldig mange som gjør?

 

Du taper millioner på millioner bare pga noen laster ned filmen din på nettet istedet for å se den på kino eller kjøpe den på dvd/blu-ray.

 

Utrolig at politiet ikke sperrer www.thepiratebay.org

 

Ang film så mener jeg på å ha lest at filmbransjen ikke er så piratkopiert som musikk. Og at salgstallene faktisk øker for DVD mens den går bare rett ned for musikk.

 

For min egendel ønsker jeg å ha en god opplevelse når jeg ser film (leid eller kjøpt), rælet du får lasta ned fra the pirate bay har ofte dårlig lyd og bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Piratkopiering er ikke lov, uansett hvilken unnskyldning man benytter seg av.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg laster ned litt innimellom, senest forrige uke leste jeg om en film med Jim Carrey som skulle være super, lastet den ned, så på den, og den var virkelig bra, gikk på play.com og bestilte filmen for ca 35 kr.

Har vel nå godt over 500 dvd filmer og snart 40 blu-ray som er kjøpt og betalt, de få gangene jeg har lastet ned noe som jeg ikke kjøper i etterkant kan telles på 2 hender. (forsatt ikke lov, men noen filmer er så crap at de fortjener ikke bedre)

 

Det jeg er mer ivrig på å laste ned er tv serier som ekstrem oppussing, 24, Lawman, ol. rett og slett fordi det er slikt jeg vil se når jeg ikke har annet å finne på, og i tilegg er det meste av serier tidligere ute i USA enn her, og jeg slipper reklamen.

Det er ikke lov, men du verden så bekvemmelig:) (kjøper aldri slike tv serier senere, gidder da ikke se dem mer enn 1 gang)

 

Spill gidder jeg ikke laste ned, rett og slett fordi at jeg kjøper så få at et par spill i året har man da råd til, i tilegg foretrekker jeg å spille på PS3/Wii/X360.

 

Musikk, her kjøper jeg stort sett alt fra Alltunes (semi tvilsom russisk sjappe, men har mye og til akkurat passe pris, ble velg tvunget av USA selskaper til å stenge Allofmp3.com da de mente de drev ulovlig, men men..)

Lenke til kommentar

For min del går det på at det er så mye enklere å laste ned ulovlig, samtidig som kvaliteten er høyere, og jeg får produktet kjappere.

Legg til rette for lovlig bruk av den suverene leveringsformen som digital nedlastning er, og det vil være til beste for alle. (Bortsett fra fysiske butikker som baserer seg ene og alene på mediesalg.)

 

En lang rekke med rasjonaliseringer, men jeg vil fram til et poeng:

 

Om jeg skal kjøpe en film, så må jeg enten bruke mye tid og penger på å komme meg til nærmeste butikk, og nøye meg med et dårlig produkt - eller vente i mange dager på å få den tilsendt via posten. Selv om det fins noen få lovlige digitale alternativer, så er de totalt uaktuelle pga. restriksjoner på bruk og mangel på kvalitet.

 

Tilsvarende gjelder for musikk, men med vesentlig bedre lovlige digitale alternativer. Eneste aberet med å laste ned lovlig musikk i dag er at kvaliteten ikke er så god som den kunne vært. Jeg forlanger perfekt kvalitet på nedlastet musikk, og det får jeg kun når jeg laster ned ulovlig, og da frister det lite å betale for et dårligere produkt. Ser for meg at om 2-5 år er alt som skal til for at man får lossless-cd-kvalitet på alt, og når det skjer så blir det aktuelt for min del. For gjennomsnittsforbrukeren er produktet digital musikk via nett godt nok til at det utgjør en vesentlig del av regionale salgstall i utviklede regioner.

 

Dataspill kjøper jeg lovlig på nett. Ganske enkelt fordi det er enkelt, produktet blir levert på bedre vis enn med fysiske medier, og prisen reflekterer det faktum at man har kuttet flere unødvendige mellomledd uten at det går på bekostning av firmaene bak selve spillet. (De får faktisk igjen mer per solgte spill ved digital distribusjon.) Det tar meg 5-10 klikk og ett enkelt passord å kjøpe et spill på steam, det leveres kjapt, og jeg slipper å dra fram en cd-plate hver gang jeg skal spille spillet, samtidig som alt av info rundt spillet blir lagret lett tilgjengelig. Lovlig nedlasting av pc-spill ligger fremst, fordi produsentene er vant til å utnytte teknologien som pc-verdenen gir.

 

Utnytter film&tv-bransjen de muligheter som digital distribusjon gir, godt nok? Nei.

Utnytter platebransjen de muligheter som digital distribusjon gir, godt nok? Ja, selv om det enda gjenstår noe småpirk.

 

Hva jeg forventer av en digital tilbyder av film og tv-serier:

Perfekt kvalitet. Man skal ikke få dårligere kvalitet selv om man laster ned, bare fordi man laster ned. Å få flere valgmuligheter er flott, men la også perfekt kvalitet være et valg, altså 100% identisk kvalitet med det man får om man kjøper en blu-ray.

Godt utvalg, både for gamle titler og relativt nye titler. Er det lansert på fysiske medier, lanser det på nett. Er det utsolgt for fysiske medier - la det fremdeles være mulig å finne digitale varianter til en god pris.

Et DRM-fritt format. DRM kan brytes, men la meg slippe bryet med akkurat det.

 

Jeg piratkopierer omtrent alt jeg ser av film og tv-serier. Piratkopiering oppfyller samtlige av kravene mine, og gir meg både bedre utvalg og kvalitet enn lovlig nedlasting.

 

Det er naivt å tro at man skal kunne stoppe all ulovlig nedlasting. Det er naivt å forvente at man skal klare å vesentlig redusere nedlasting når man ikke klarer å tilby et fullgodt, lovlig digitalt alternativ. Det er synd at det ikke blir gjort, siden det ville vært til gode for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang film så mener jeg på å ha lest at filmbransjen ikke er så piratkopiert som musikk. Og at salgstallene faktisk øker for DVD mens den går bare rett ned for musikk.

 

For min egendel ønsker jeg å ha en god opplevelse når jeg ser film (leid eller kjøpt), rælet du får lasta ned fra the pirate bay har ofte dårlig lyd og bildekvalitet.

Tja, jeg veit ikke riktig. Sjekka hvor mange som seeda den Michael Jackson-filmen (This Is It), det var over 2 millioner samtidig! Rimelig mange penger man gikk glipp av der...

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Han kar'en tar feil. Det er ikke artistene som får pengene, det er plateselskapene.

 

Feil, begge tjener penger.

 

Så hva er det plateselskapene gjør?

 

Det plateselskapene gjør er er å hjelpe artistene med å få musikken sin ut på markedet. Dette skal de selvfølgelig ha betalt for.

 

Internett skal være fritt for alle og enhver. Hvis du er så dum at du velger å optimalisere et format for å ligge på internett.... ja, da har du tråkka i det selv.

 

Det vi diskuterer her, er hvorvidt piratkopiering av andres åndsverk er galt eller ikke. Vi diskuterer ikke hvilke måter det er smart å lagre åndsverket sitt i.

 

Om jeg ikke gider å låse døra når jeg går ut av huset, kan du godt si jeg har invitert tyver på besøk, men det legitimerer likevel ikke handlingen til de som går inn i huset mitt og forsyner seg.

 

At du i velger å rette kritikken din mot skaperne i samfunnet i stedet for snylterne, sier litt om hva slags menneske du er.

 

Og når det kommer til Fredriksen kan han sikkert skattes noen prosent til, jeg tviler på han vil merke noe.

 

Du har mye å lære, både om økonomi og moral.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er mer enn villig til å betale, men da på mine premisser og ikke til blodpris.

 

Hva gjør du vanligvis når du kommer over et overpriset produkt når du er på handletur? Tar med deg varen uten å betale?

 

de fleste av oss forbrukere har også jobbet hardt for å tjene de pengene vi har fått, og da er det rett og rimelig at at film/musikk kan spilles av når og slik brukeren selv ønsker.

 

At du selv har jobbet hardt, gir det deg rett til å fritt forsyne deg av andres verdiskapning uten å betale for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter rett eller galt. Det eneste som eksisterer er motsatt rettede viljer.

 

Tror du det er onde eller gode mennesker som tjener på at slike holdninger blir utbredt i samfunnet?

 

ingen taper på at jeg laster ned noe.

 

Jo, artistene taper muligheten til å tjene penger på det de skaper.

 

I de fleste tilfellene ville jeg ikke kjøpt CDen uansett.

 

Det spiller ingen rolle. Du er med på å normalisere en parasitt-kultur som fører til store tap for skaperne i samfunnet. Loven kan ikke ta hensyn til hva parasittene ville gjort i hvert enkelttilfelle dersom de ikke hadde tatt produktet uten å betale for det. Loven må være lik for alle.

 

Men dette er det få som er enige med oss liberalister i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Utrolig at politiet ikke sperrer www.thepiratebay.org

 

Enig. Det ville bare rammet døgenikter og snyltere, som er så alt for glad i å skaffe tilveie produkter skapt av andre uten å måtte betale. Det var også helt typisk da Napster begynte å ta betalt, da ble det hele plutselig veldig vanskelig. "Man kan da ikke ta penger for musikk, vel? Artister og komponister kan heller begynne å selge T-skjorter eller annet tull, musikken deres får de pent gi bort til oss parasitter!"

 

Få ting hadde gledet meg mer enn om den sosialistiske snyltergjengen faktisk etter hvert må hente frem Visakortet hver gang de vil laste ned musikk fra nettet. For artister og komponister ville dette vært bra. Snyltere bør dø en kollektiv død.

Endret av tannborste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er galt å piratkopiere, og de fleste såkalte argumenter som kommer fra de som laster ned ulovlig høres mer ut som rasjonalisering enn noe annet.

 

Enig! Rasjonalisering er presis hva denne bøllegjengen driver med.

 

Men nå ble jeg samtidig litt nysgjerrig på hvorfor du, Tabris, mener det er galt å piratkopiere. For du har jo ikke akkurat vært negativ til å konfiskere andres verdiskapning i andre tråder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge noe ikke får konsekvenser for enkeltindividet som laster ned, samtidig som det er gratis, vil ingen bry seg om det moralske spørsmålet.

 

Forstår egentlig ikke hvordan de kommer frem til at nedlastere kjøper mer enn den jevne innbygger, egentlig. Har jeg først sett en film jeg har lastet ned, gidder jeg da ikke kjøpe den i ettertid? Det eneste ankerpunktet er kategorien spill som fordrer unik lisenskode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg skal kjøpe en film, så må jeg enten bruke mye tid og penger på å komme meg til nærmeste butikk, og nøye meg med et dårlig produkt - eller vente i mange dager på å få den tilsendt via posten.

 

Du har ingen rett på andres verdiskapning. Hvis du vil benytte deg av den, vil du i et rettferdig samfunn pent måtte rette deg etter opphavsmannens vilkår.

 

Eneste aberet med å laste ned lovlig musikk i dag er at kvaliteten ikke er så god som den kunne vært. Jeg forlanger perfekt kvalitet på nedlastet musikk, og det får jeg kun når jeg laster ned ulovlig, og da frister det lite å betale for et dårligere produkt.

 

Dette utsagnet forteller en hel del om ditt forhold til andre mennesker. Du forlanger at andre gir deg perfekt service, og dersom de ikke klarer å gi deg det på sine vilkår, tar du produktene deres uten å betale. Du ser ikke andre mennesker som selvstendige individer med ukrenkelige rettigheter, men som tjenere for din egen parasitt-tilværelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...