Gå til innhold

Stenge tråder på grunn av for mange plusser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg vil først nevne at det jeg skrev var et halvveis forsøk på å være morsom, samtidig som tråden ble stengt for opprydning.

 

Grunnen til at tråden ble stengt og flere innlegg forsvant, var at flere av innleggene utelukkende ble postet for å oppnå flere plusser, i tillegg til å være offtopic. Dette var andre gangen på kort tid behovet for opprydning meldte seg. Tråden ble altså ikke stengt fordi folk benyttet seg av plussesystemet, men fordi de misbrukte det.

 

Du er velkommen til å plusse så mange innlegg du vil, men ikke misbruk systemet! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De 32 forrige postene i tråden hadde fått et pluss hver.

Feil. Dessuten var det var 12 innlegg som ble fjernet, ikke 32.

 

Med "å misbruke systemet" mener jeg at man poster innlegg hvis innhold utelukkende består av å be om å bli plusset, som disse eksemplene (hentet fra tråden):

 

PLUSS PLUSS PLUSS SÅ FÅR DU EN SUSS
Jeg vil og ha pluss. PLUSS MEG.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Aha. Men hvilken klausul i retningslinjene sier at man ikke kan opprette innlegg utelukkende for å få plusser, om man skulle ønske så? Kan ikke se noen regler som strider imot at jeg oppretter innlegg utelukkende med dette formålet for øyet?

 

Det er dette som nettopp er "problemet" med pluss systemet. Det er ikke fastsatt noen klare retningslinjer for bruk. Derfor skjønner jeg ikke helt hvordan dette kan klassifiseres som missbruk? Da kan gjerne si det samme om halvparten av de tilsvarende innlegg i feks. DNFK, eller andre tilsvarende tråder.

 

Påstår ei at man her ikke har handlet korrekt, lurer bare på hvor man har tatt slutningene fra. Det er nemlig uklart for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle ha ordlagt meg på en litt annen måte i mine tidligere innlegg. Det er ikke selve forespørselen etter plusser som er i strid med retningslinjene, men hvor det blir gjort. Det er vanskelig å få et innlegg hvor man kun spør etter plusser, som eksemplene jeg dro frem, til å være relatert til trådens emne, og derfor vil innlegget bli regnet som offtopic. Som du sikkert vet er offtopic et brudd på retningslinjene og vil i de fleste tilfeller resultere i at innlegget blir fjernet.

 

Du har helt rett i at det ikke er fastsatt klare retningslinjer for bruk av plussystemet, utover det at innlegget må følge eksisterende regler. Det vil si at hvis du oppretter en tråd (i for eksempel Lekeplassen) hvor det eneste målet er å gi hverandre plusser, og dette kommer klart frem, vil ikke tråden være i strid med gjeldende retningslinjer.

 

Hvis du skulle ha flere spørsmål rundt dette så er det bare å spørre, så skal jeg svare etter beste evne!

 

:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I utgangspunktet fordi dette var en prøveordning. Vi ville se hvordan systemet fungerte, og hvordan dere brukere ville benytte det. Så var det heller ikke mulig å slå det selektivt av og på i ulike kategorier. Den muligheten har vi nå, og det er en av de tingene vi må vurdere etterhvert.

 

Men det er jo strengt tatt ikke kategoriene som gjør noe feil her, det er brukerne som ikke kan enes om hva man bør gi pluss for. Å slå av plussing i Off Topic betyr bare at vi kan innføre en regel om at plussing ikke skal gis for off topic poster, og så slette poster som får det i andre kategorier. Men det er ingen mirakelløsning. Det betyr bare at vi bestemmer hva man skal få lov å plusse.

 

Og det er jo strengt tatt subjektivt. Hvorfor en bruker gir pluss kan ikke en moderator vite, og det er ikke hans oppfatning av om et svar var nyttig som skal gjelde...

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg. Men du forutsetter et predefinert "poeng" med pluss-systemet. I og med at systemet ble innført uten forutgående føringer for hva dette skulle være, er kompisstemmer ikke noe mindre "riktig" enn kvalitetsstemmer. Selv om noen av oss skulle ønske at det var det. Vi kan selvsagt bestemme at det skal være slik, og foreta de grep som trengs for å sikre at det blir det.

 

Det er en diskusjon vi må ta.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hva er vitsen med å fjerne et innlegg som har fått et ufortjent pluss, når plusstelleren på profilsiden ikke går ned?

Vi fjerner ikke innlegg som har fått "ufortjent" pluss, fordi om et innlegg kvalifiserer til å få pluss er helt opp til hver enkelt bruker. Det vi derimot fjerner er innlegg som er i strid med retningslinjene, eller som ber om pluss. Det at innlegget har/kan ha blitt plusset er ikke relevant og ikke en årsak til slettingen.

 

Jeg kan legge til at det er det samme med vanlige innlegg. Innleggstelleren din går ikke ned selv om et eller flere av innleggene dine skulle bli slettet. Det totale antallet innlegg som vises på profilen din vil kun synke hvis noen bestemmer seg for å rekalkulere forumets og alle brukeres innlegg, noe jeg tviler på at kommer til å skje.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Joda, Geir, men jeg er av den oppfatning av at i off-topic så plusser man innlegg kun for å plusse.

 

Poenget med plussystemet forsvinner litt når man f.eks. plusser i telletråder ;)

Ser poenget ditt, men det er mulig å plusse i telletråder med god grunn. F.eks hvis en er lynkjapp til å svare.

Lenke til kommentar

Synes det er utrolig at noen tufser gir hverandre poeng hele tiden i tulletråder. Eller kanskje har en person to kontoer.

 

Men det blir vel for vrient å kontrollere hva som er hva.

Det har vært en del diskusjoner på moderator-forumet om dette.

Skal moderator-teamet bestemme hva som fortjener en + og ikke?

Noen kan mene at det som står i en telletråd er fornuftig, så er det da opp til den personen å gi + eller ikke.

Dette er noe den enkelte brukeren bestemmer selv, det er fritt frem for å gi + til hva man vil ut ifra de kritieriene man selv bestemmer.

 

Poenget med +`ene kan diskuteres...

Lenke til kommentar

Joda, Geir, men jeg er av den oppfatning av at i off-topic så plusser man innlegg kun for å plusse.

 

Poenget med plussystemet forsvinner litt når man f.eks. plusser i telletråder ;)

Ser poenget ditt, men det er mulig å plusse i telletråder med god grunn. F.eks hvis en er lynkjapp til å svare.

 

Ja, det var litt av en grunn.

Jeg har da aldri sagt at det er verdens beste grunn. Jeg er uansett for at plussing i OT skal fjernes, men jeg bare skyter inn at plussing i telletråder kan være fortjent. Hva som er fortjent blir jo opp til de som plusser å avgjøre, men det er sjelden man ser et pluss som ikke er "venneplussing" i telletråder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...