Gå til innhold

Når blir et kamera for gammelt?


Anbefalte innlegg

Her er en høyst uformell sammenligning av de to:

http://anew.smugmug.com/Other/Sigma-3014-Dirty-Thirty/7734848_yffQ8#500005572_ZWrPd

 

Om Sigmaen er 1500 kroner bedre enn Nikkoren må du selv avgjøre. Det er ikke selvsagt. Se på sammenligningsbildene, så ser du at Nikkoren tegner vesentlig "styggere" utenfor fokus. Sigmaen er også et lite hår skarpere ved f/1.8.

 

Nikon-bokeh:

500005285_ipwsU-L.jpg500005312_MhpsN-L.jpg

 

Sigma-bokeh:

500005448_dZy7R-L.jpg500005502_LM7dB-L.jpg

 

Sigmaen er myk som smør, mens nikonen har harde kanter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bokeh defineres som kvaliteten på tegningen av områder i bildet som ikke er i fokus. Generelt så ønsker man mykere, mer kremet tegning, nettopp for å fullføre poenget med å bruke tynn dybdeskarphet, -trekke oppmerksomheten vekk fra bakgrunn/forgrunn til motivet.

 

Ellers er jeg helt enig i Anew og Arnold_Laynes vurdering av de to, også i spørsmålet om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Når blir et kamera for gammelt?

 

Så lenge det virker, så er det ikke for gammelt!

Så lenge et kamera gir deg det du ønsker, så er det ikke for gammelt.

 

På den annen side, så blir det fort gammelt for dei av oss (meg iberegnet) som lider av syndromet "kjektåha".

 

SÅ "fasiten" er egentlig svært subjektiv, kameraet er for gammel når DU synest at det er det, ikke fordi andre mener det er for gammelt.

Lenke til kommentar

Sjølv vil eg ikkje sei at D70 er gammalt. Hadde ikkje bytta ut mitt endå, om da ikkje hadde gått i graven for 3-4 mnd. sidan :) Bytta til D300s.

 

Men, D70 tek ikkje dårlege bileter. Og da at skjermen er liten, ser ein fyrst når ein sammenliknar f.eks D300s og D70 :p Sært så stor forskjell da plutseleg blei..

For meg var det først og fremst skjermen som gjorde at jeg oppgraderte til D300s, men også mange av de andre proffunksjonene som værtetning, flere fokuspunkter, liveview og video.

Men D70s'en fikk et stort løft da jeg gikk over til god fastoptikk, fikk virkelig flotte bilder da...

Lenke til kommentar

Når jeg leser denne tråden slår det meg at hvis jeg hadde stolt på magefølelsen min og kjøpt Nikon D50 sommeren 2006, hadde jeg kanskje hatt det kameraet enda (og spart meg for masse trøbbel og kostbart systemskift). D50 tar jo akkurat like gode bilder i dag som for fire år siden, hadde etter min mening en fin kombinasjon av størrelse og funksjoner. Jaja, man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...