Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Snip

Snap

Snuuu-

uuu-

uuuu-

uuu-

ute.

(lang post)

poenget (som jeg stjeler fra destiny her) er at alt kan bli tatt "offensive", nigger/rape, alt kan minnes om noe offensive, og d er ultimat ikke noen forskjell, d kommer helt ann på han som hører på, men man kan ikke gi etter for slike ting, fordi da må man og gi etter for "murder"-du kan kjenne som va myrdet, "die"-hvis du kjente noen som har dødd og er trist så kan jo dette og være sårende, plutselig så kan vi ikke snakke om krigingen i et krigsspill.... d blir for dumt

Det finnes jo en balansegang. Blir som AtW sier; skal man gi blanke i om man fornærmer mange, kun fordi det alltid vil være noen som blir fornærmet?

 

Språkbruk som fornærmer mange kan man holde seg unna. Dette er typisk et vulgært, eller rasistisk type språk. En kan derimot ikke ta hensyn til at det finnes 2-3 personer blandt de mange tusen som føler seg fornærmet over de rareste ting.

 

Personlig mener jeg at det ikke er en diskusjon om hvorvidt folk blir fornærmet eller ikke, men heller en diskusjon om når man skal ta hensyn til det.

 

Offentlig arrangement? Ta hensyn.

Personlig stream? Ikke nødvendigvis behov for å ta hensyn.

men du FORNÆRMER JO IKKE NOEN

d er jo hele poenget han sier bl.a "I TOTALY RAPED THAT GUY" han sier ikke "to all my viewer who got raped, u fucking desverved it"

 

jeg er en ganske feit fyr, men jeg blir ikke fornærma om noen sier "aah and that fat marauder ain't gonna get away from the stalker sadly...." (dårli eksempel men gikk raskt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er fremdeles enig i det du sier, men føler vi diskuterer to litt forskjellige ting.

 

Jeg føler at du reflekterer rundt hvorvidt en person vil fremstå som oppegående eller ikke, basert på hvordan vedkommende ordlegger seg.

 

Personlig er dette, for meg, en diskusjon om hvorvidt det er greit å bruke et røft språk.

Ja vi diskuterer nok litt forskjellige ting ... Jeg mener du har all mulig rett til å bruke støtende språk.

 

Men for meg framstår du da mye mer umoden, noe mindre intelligent, og som om du behersker språket dårlig, enn om du klarer deg uten. Og for meg er det negativt.

 

Jeg setter mer pris på noen som klarer å artikulere seg uten å måtte try til generelle kraftuttrykk hele tiden for å få en emosjonell respons hos publikum.

 

Jeg liker forsåvidt ikke inControls argument om at alle som får ett stort publikum, automatisk må se på seg selv som representanter for e-sport som helhet. Er uenig i automatikken der. Driver du med din greie på siden, så kan det like gjerne være en subkultur, som ikke trenger å forholde seg til hovedkulturens normer.

 

Sagt på en annen måte: jeg tror innholdet blir bedre hvis folk av seg selv velger å ikke bruke denne typen språk. Men det er opp til deg selv - ingen har rett til å tvinge deg.

jeg må innrømme at jeg ser på d som relativt ignorant av en person å måle noens "inteligens" etter språkbruk, språkbruk er noe som blir innbarket utifra miljø og oppvekst, ikke utifra din forståelse av verden eller ordenes makt, men det burde nevnes at et inteligent vesen burde KUNNE unngå en viss språkbruk, men d er et helt annet scenario

 

i tillegg så tilhører d gaming kulturen å bruke denne typen språk, likeså d tilhører bærum kulturen å snakke på sin måte, d gjør at folk kan identifisere seg med det, og det er naturlig for et folk av et gitt "samfunn" å ville ha noe "eget" å identifisere seg med, blant annet språk

Lenke til kommentar

poenget (som jeg stjeler fra destiny her) er at alt kan bli tatt "offensive", nigger/rape, alt kan minnes om noe offensive, og d er ultimat ikke noen forskjell, d kommer helt ann på han som hører på, men man kan ikke gi etter for slike ting, fordi da må man og gi etter for "murder"-du kan kjenne som va myrdet, "die"-hvis du kjente noen som har dødd og er trist så kan jo dette og være sårende, plutselig så kan vi ikke snakke om krigingen i et krigsspill.... d blir for dumt

Det er for meg ett tullete argument.

 

De aller fleste av oss er oppegående nok til å vite forskjellen på "damn" og "like being drug raped and fucked in the ass for hours, that's how bad it was". Selv om det sikkert finnes en kristen ett sted i verden som blir forferdet over "damn".

 

Du setter grensen ca der du mener den bør ligge, og hvis du er av den oppfatningen at det ikke bør være en grense, så er jeg bare uenig. Du åpner da for at det er helt greit med "I know your mother has cancer, I just wish she'd fucking die allready, maybe I'd come over and rape her and slit her throat, do the world a favor" - som alle jo skjønner at ikke er seriøst ment, og dermed burde man ikke bli fornærmet ... (i dette eksempelet ville man da anta at det er offisielt kjent at moren har kreft, og står personen nær når du går inn for å fornærme han/henne). Vi skal tross alt ikke ha en grense noe sted ... eller?

diskusjonen lå i å bruke ord som "nigger" "rape" ikke i å fornærme noen med "im gonna track u down irl and rape u"

men heller i konteksten "Aaaah fuck my marines are being raped"

Lenke til kommentar

jeg må innrømme at jeg ser på d som relativt ignorant av en person å måle noens "inteligens" etter språkbruk, språkbruk er noe som blir innbarket utifra miljø og oppvekst, ikke utifra din forståelse av verden eller ordenes makt, men det burde nevnes at et inteligent vesen burde KUNNE unngå en viss språkbruk, men d er et helt annet scenario

 

i tillegg så tilhører d gaming kulturen å bruke denne typen språk, likeså d tilhører bærum kulturen å snakke på sin måte, d gjør at folk kan identifisere seg med det, og det er naturlig for et folk av et gitt "samfunn" å ville ha noe "eget" å identifisere seg med, blant annet språk

En person jeg aldri har møtt, hvordan skal jeg ellers ha ett inntrykk av dem enn gjennom språket de bruker?

 

At Idra valgte å spille starcraft 2 i stedet for å studere teoretisk fysikk på ett stipend hos Rensselaer Polytechnic Institute sier meg noe om hans intelligens. En person jeg ikke vet noe om ... danner jeg meg ett inntrykk av ut fra hvordan personen framstår. Det er selvfølgelig ikke låst fast, og endrer seg muligens over tid og med ny informasjon, men en god indikator er ett fattig repeterende språk, dårlig ordforråd, hvordan de viser sin forståelse for det de snakker om, etc.

 

Og at det "tilhører gaming kulturen" ... vil jeg vel heller si er en forenkling av at denne typen språk ofte brukes av unge gutter, rene kameratgjenger, og lignende, og at disse har samme demografi som gamere i stor grad. Det er ikke noe unikt ved gaming kulturen sånn sett, det er en naturlig konsekvens av hvem som i hovedsak er gamere og hvem de kommuniserer med med dette språket (i hovedsak, andre gamere, normalt hankjønn).

 

Men jeg skal ikke tvinge noen til å være enig med meg, bare sier hvordan du blir oppfattet av meg.

Lenke til kommentar

diskusjonen lå i å bruke ord som "nigger" "rape" ikke i å fornærme noen med "im gonna track u down irl and rape u"

men heller i konteksten "Aaaah fuck my marines are being raped"

Ditt "poeng" var at man skal gi faen i om man fornærmer noen, fordi alle kan bli fornærmet av noe.

 

Jeg viste til ett eksempel jeg håper er uakseptabelt for alle angående hva som ikke bør sies.

 

Jeg syntes det er ett tullete argument, fordi det er noe som heter sunn fornuft, som tilsier at de fleste av oss instinktivt vet hva som er støtende for mange, og hva som er akseptert av de aller fleste.

 

Ditt argument var i hovedsak "det er ingen grense - alt kan støte noen, så man skal gi faen i det". Jeg er uenig.

Lenke til kommentar

jeg må innrømme at jeg ser på d som relativt ignorant av en person å måle noens "inteligens" etter språkbruk, språkbruk er noe som blir innbarket utifra miljø og oppvekst, ikke utifra din forståelse av verden eller ordenes makt, men det burde nevnes at et inteligent vesen burde KUNNE unngå en viss språkbruk, men d er et helt annet scenario

 

i tillegg så tilhører d gaming kulturen å bruke denne typen språk, likeså d tilhører bærum kulturen å snakke på sin måte, d gjør at folk kan identifisere seg med det, og det er naturlig for et folk av et gitt "samfunn" å ville ha noe "eget" å identifisere seg med, blant annet språk

En person jeg aldri har møtt, hvordan skal jeg ellers ha ett inntrykk av dem enn gjennom språket de bruker?

 

At Idra valgte å spille starcraft 2 i stedet for å studere teoretisk fysikk på ett stipend hos Rensselaer Polytechnic Institute sier meg noe om hans intelligens. En person jeg ikke vet noe om ... danner jeg meg ett inntrykk av ut fra hvordan personen framstår. Det er selvfølgelig ikke låst fast, og endrer seg muligens over tid og med ny informasjon, men en god indikator er ett fattig repeterende språk, dårlig ordforråd, hvordan de viser sin forståelse for det de snakker om, etc.

 

Og at det "tilhører gaming kulturen" ... vil jeg vel heller si er en forenkling av at denne typen språk ofte brukes av unge gutter, rene kameratgjenger, og lignende, og at disse har samme demografi som gamere i stor grad. Det er ikke noe unikt ved gaming kulturen sånn sett, det er en naturlig konsekvens av hvem som i hovedsak er gamere og hvem de kommuniserer med med dette språket (i hovedsak, andre gamere, normalt hankjønn).

 

Men jeg skal ikke tvinge noen til å være enig med meg, bare sier hvordan du blir oppfattet av meg.

hvis du ser et bilde av en person, dømmer du da inteligensen utifra utsendet, ettersom du aldri har møtt den personen heller?

jeg mener, du hører tross alt personen snakka, hør på konteksten, hør på hva han sier, gjør deg heller en mening om hans inteligens utifra det som ligger bak ordene som du "singulerer"

 

 

jeg mener fortsatt at man skal gi f'en i om folk blir fornærmet av et ord, hvorfor bli fornærmet av et ord? det er en ulogisk beslutning...

Å missbruke "guds navn" er minst like fornærmende mot de veldig religiøse, da må vi jo ta hensyn til dem og?

utifra det må vi ta hensyn til en hver religion, og et hvert "støtende" ord mot en religiøs gruppe

 

det er viktig å skille mellom et <<støtende ord>> og en setning rettet mot å støte noen, jeg ser ikke hvordan noen kan bli støtt av et ord...

for å gi et eksempel: jeg har utlending venner som jeg av og til kødder med ved å si "wazzaap nigga!" på en venli måte, men jeg roper ikke "JÆVLA NEGER" direkte til dem over gata, da dette ville vært ment som en fornærmelse....

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

hvis du ser et bilde av en person, dømmer du da inteligensen utifra utsendet, ettersom du aldri har møtt den personen heller?

 

jeg mener, du hører tross alt personen snakka, hør på konteksten, hør på hva han sier, gjør deg heller en mening om hans inteligens utifra det som ligger bak ordene som du "singulerer"

Nei utseendet sier ikke noe om intelligens (muligens ansiktsuttrykket og klær kan det men da trekker man mer på personlig erfaring hvis de minner om andre personer du har møtt):

 

Og selvfølgelig, har personen ett veldig rikt og variert språk, men bruker disse uttrykkene, så vil jeg nok helle til at de er intelligente.

 

Men erfaringsmessig er de som bruker dette språket også de som bruker ett fattig, reteperende språk. Variasjon er ikke det som slår deg når du hører på dem.

 

jeg mener fortsatt at man skal gi f'en i om folk blir fornærmet av et ord, hvorfor bli fornærmet av et ord? det er en ulogisk beslutning...

 

Det er forskjell på å være enig i at de bør blir fornærmet, eller vite og ta hensyn til at mange blir det.

 

Du bruker eksemplet på en kamerat du kan si "nigger" til men hvis en person som ikke kjenner dem går forbi, og sier nigger og går videre - er det ok? Kun ett ord... hvorfor bli fornærmet?

 

Generelt mener jeg at sterke uttrykk er uproblematisk, men det som går på rase, legning, kjønn, overgrep, er problematisk, og du bør være oppmerksom på at mange vil bli støtt av det. Selv om du ikke tar det som en personlig fornærmelse.

 

Jeg kan sjelden se noe scenario hvor det er veldig hensiktsmessig å bruke gay, nigger, rape, framfor andre ord. Latskap, dårlig ordforråd, umodenhet, vil likevel gjøre at mange bruker det - og det er helt ok, men de framstår da som det de er: umodne drittunger :)

 

Men skal ikke nekte dem retten til å gjøre det.

 

det er viktig å skille mellom et <<støtende ord>> og en setning rettet mot å støte noen, jeg ser ikke hvordan noen kan bli støtt av et ord...

for å gi et eksempel: jeg har utlending venner som jeg av og til kødder med ved å si "wazzaap nigga!" på en venli måte, men jeg roper ikke "JÆVLA NEGER" direkte til dem over gata, da dette ville vært ment som en fornærmelse....

... men ville du sagt "wazzaap nigga!" til en somalier du aldri har møtt før, når du blr introdusert? Eller ville du vært oppmerksom på at det er noe du egentlig bør vente til man kjenner litt bedre før man kødder med, siden mange blir støtt av uttrykket?

 

Konteksten her er at du streamer til ett publikum du ikke kjenner personlig. Du vet ikke noe om det annet enn at de selv har valgt å slå på streamen din / se begivenheten (som MLG, GSL).

Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Fant nettopp denne tråden, hopper til siste side og der finner jeg nesten ikke noe starcraft relatert, bare en vegg med tekst om noe helt annet? :dontgetit:

Sammenhengen er fra en diskusjon angående språkbruk på streams, og i andre sammenhenger, fra siste state of the game episode.

 

Men off topic, ja :)

Lenke til kommentar

Fant nettopp denne tråden, hopper til siste side og der finner jeg nesten ikke noe starcraft relatert, bare en vegg med tekst om noe helt annet? :dontgetit:

Oh no!

 

Men er som aebirol sier.. det startet med en diskusjon rundt hvorvidt en kan bruke "støtende" ord når man streamer SC2 eller ikke, samt hvilke konsekvenser det får, og i hvilke situasjoner det er greit, eller ikke.

 

Så det går tilbake til SC2, men ikke direkte on-topic, nei.

 

 

Jeg skjønte at det var noe i den retningen, men ikke helt det jeg forventet meg.

 

Har ikke spilt så mye, 30 av de nybegynner matchene, der jeg vant 50%, alle placement matchene (ofc), og rundt 15 i bronze, der jeg har tapt alt :p

Hvilken rase spiller du? Kan legge deg til på skype, og hjelpe deg med å komme i gang, hvis du vil.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Jeg må bare nevne at i kjølvannet av diskusjonen imellom Destiny, InControl og DjWheat har dette bildet blitt sirkulert rundt av Destiny's chat, følgende påstand om at "det er alltid sånn der".

 

7z13m.png

 

 

Som en moderator i chatten, kan jeg trygt si at jeg ikke kjenner igjen noen av navnene der, pluss at dette var RETT etter debatten, Steven hadde kommet tilbake og sa noe liknende til chatten som var oppildret av diskusjonen: "What, do you want me to say? "I'm gonna rape some niggers?"

 

Sånt språkbruk skjer selvfølgelig av og til, men det er langt ifra hele tiden, noe som debatten nylig vil ha folk til å tro.

Jeg og de fleste av moderatorene der time-outer iallefall faktisk rasisme og hat imot minoriteter. Men de fleste av oss er også smarte nok til å forstå meningen bak setninger, i motsetning til folk som bare bruker tomme ord uten mening.

Endret av Knofle
Lenke til kommentar

Har nesten bare spilt Terran, siden det eneste RTS spillet jeg hadde spilt tidligere var Red Alert 2, og Terran ligna mest :)

Bare å legge til knutete på skype, men jeg sitter på mobilnett nå i dag hvertfall. Og jeg har også en kammerat som kan hjelpe meg, han er ganske høyt oppe i Diamond nå, og prøver å komme seg opp i Master.

Lenke til kommentar

hvis du ser et bilde av en person, dømmer du da inteligensen utifra utsendet, ettersom du aldri har møtt den personen heller?

 

jeg mener, du hører tross alt personen snakka, hør på konteksten, hør på hva han sier, gjør deg heller en mening om hans inteligens utifra det som ligger bak ordene som du "singulerer"

Nei utseendet sier ikke noe om intelligens (muligens ansiktsuttrykket og klær kan det men da trekker man mer på personlig erfaring hvis de minner om andre personer du har møtt):

 

Og selvfølgelig, har personen ett veldig rikt og variert språk, men bruker disse uttrykkene, så vil jeg nok helle til at de er intelligente.

 

Men erfaringsmessig er de som bruker dette språket også de som bruker ett fattig, reteperende språk. Variasjon er ikke det som slår deg når du hører på dem.

 

jeg mener fortsatt at man skal gi f'en i om folk blir fornærmet av et ord, hvorfor bli fornærmet av et ord? det er en ulogisk beslutning...

 

Det er forskjell på å være enig i at de bør blir fornærmet, eller vite og ta hensyn til at mange blir det.

 

Du bruker eksemplet på en kamerat du kan si "nigger" til men hvis en person som ikke kjenner dem går forbi, og sier nigger og går videre - er det ok? Kun ett ord... hvorfor bli fornærmet?

 

Generelt mener jeg at sterke uttrykk er uproblematisk, men det som går på rase, legning, kjønn, overgrep, er problematisk, og du bør være oppmerksom på at mange vil bli støtt av det. Selv om du ikke tar det som en personlig fornærmelse.

 

Jeg kan sjelden se noe scenario hvor det er veldig hensiktsmessig å bruke gay, nigger, rape, framfor andre ord. Latskap, dårlig ordforråd, umodenhet, vil likevel gjøre at mange bruker det - og det er helt ok, men de framstår da som det de er: umodne drittunger :)

 

Men skal ikke nekte dem retten til å gjøre det.

 

det er viktig å skille mellom et <<støtende ord>> og en setning rettet mot å støte noen, jeg ser ikke hvordan noen kan bli støtt av et ord...

for å gi et eksempel: jeg har utlending venner som jeg av og til kødder med ved å si "wazzaap nigga!" på en venli måte, men jeg roper ikke "JÆVLA NEGER" direkte til dem over gata, da dette ville vært ment som en fornærmelse....

... men ville du sagt "wazzaap nigga!" til en somalier du aldri har møtt før, når du blr introdusert? Eller ville du vært oppmerksom på at det er noe du egentlig bør vente til man kjenner litt bedre før man kødder med, siden mange blir støtt av uttrykket?

 

Konteksten her er at du streamer til ett publikum du ikke kjenner personlig. Du vet ikke noe om det annet enn at de selv har valgt å slå på streamen din / se begivenheten (som MLG, GSL).

jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal være forsiktig med et ord, når det ikke er rettet mot noe/noen så ser jeg ikke den sårende effekten, jeg ser hvordan en setning kan være sårende, men ikke et ord

 

burde det være bannlyst å si "nazi" ettersom det trekker ned det tyske folket?, eller kan minne jøder på den "vonde-tiden"

d er nemlig er uttrykk brukt i skolen ganske ofte

Lenke til kommentar

jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor man skal være forsiktig med et ord, når det ikke er rettet mot noe/noen så ser jeg ikke den sårende effekten, jeg ser hvordan en setning kan være sårende, men ikke et ord

 

burde det være bannlyst å si "nazi" ettersom det trekker ned det tyske folket?, eller kan minne jøder på den "vonde-tiden"

d er nemlig er uttrykk brukt i skolen ganske ofte

Så lenge en vet at en relativt stor andel av befolkningen blir støtt av det, og man velger å fortsatt bruke det, så bruker man sin rett til å si hva man vil, men man tar heller ikke så mye hensyn til sine medmennesker. Det har man selvfølgelig rett til å la være.

 

Men eh ... vi er nok bare uenige. Gidder ikke diskutere det lenger.

 

Jepp, meget underholdenede games. Dette ligger an til å bli tidenes MLG.

Ja jeg sitter her med 2 skjermer og 2 streams, jævlig bra :)

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Så jævlig bra, "Immortal roach is pretty good against stalkers" ... joda.
Endret av aebriol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...