Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Da var intervjuet mellom meg og Ajaco nettopp ferdig. Så da får jeg vel vist dere intervjuet en gang i kveld for de som vil lese det. :)

( Før dere spør så var det Ajaco som intervjuet meg. )

Her har vi intervjuet for de som er intressert. Plasserer det i spoiler, da det er ganske langt. Fortsatt lite bearbeidet - da intervjuet i seg selv ikke skal brukes i reportasjen jeg skriver. Men kommer til å bruke mange elementer fra dette, og andre intervjuer.

 

 

 

Hva heter du?

Jørgen Tengesdal Knudsen

 

Hvor gammel er du?

16, født i 1994.

 

Hvor gammel var du da du først fikk interesse for dataspill?

Det starta vel med Roller Cage – et gammelt bilspill. Det var vel når jeg var 6-7 år. Og etter det har det bare balla på seg.

 

Hvor mye tid bruker du daglig foran en PC skjerm? Og hvor mye av dette går med på å utvikle deg til en bedre “gamer”?

Det kommer an på om det er hverdag eller helg. På en vanlig hverdag blir det om lag 10 timer. 2 på morningen, og 8 når jeg kommer hjem. 4-5 av de er kun rettet for å utvilke meg til en bedre Starcraft spiller.

 

Hva er drømmen?

Drømmen er å kunne leve av å spille. Enkelt og greit. Nå for øyeblikket er det Starcraft jeg ønsker å leve av. Og er det jeg er rettet mot. Kan ikke utelukke for at det kommer andre spill etter hvert.

 

Hva tror du gjør at så mange velger å bruke så mange timer på å spille (og ikke minst se på) dataspill/StarCraft 2?

Hva skal jeg svare på det da? Er vel fordi jeg har en lidenskap for spill. Jeg har jo spilt spill hele livet mitt, og kommer alltid til å gjøre det. Mesteparten av tiden min går med på å spille, så da er det vel naturlig da. Blir jo litt som at mange bruker mesteparten av dagen sin på å spille fotball, og når de kommer hjem ser de på tippeligaen eller champions league.

 

Ikke at jeg har noe peiling på fotball, altså.

 

Hvor mye penger kan man tjene på å være en såkalt profesjonell gamer?

Man har jo turneringer, da. Vanligvis er det 40.000-50.000 norske kroner. Man kan godt vinne 2-3 turneringer i måneden. Man kan jo være med i veldig mange turneringer, og kun spille det. Men det er ikke alle som har like store premier.

 

For å være med i profesjonelle klaner, som TeamLiquid får man også en lønn av managaren din. Denne lønnen ligger vel litt under gjennomsnittslønnen til nordmannen. Så dersom du lever i korea (som mange pro-gamere gjør) så er dette gode penger. Og er du god, så får du jo mye bonus.

 

Det er også en turnering som er sponset av leverandøren av StarCraft som arrangeres en gang i måneden. Dette er vel det største. Her kan man vinne 1-2 millioner norske kroner per turnering. Men vanligvis er det, som sagt, 40.000-60.000 tusen kroner. Man har jo 2. og 3. plass også.

 

Hva er annerledes fra å leve som en gamer, og fra å leve som en profesjonell idrettsutøver?

Som en proff gamer så blir det jo mer trening enn for en fotballspiller. Her er det ikke snakk om fysisk arbeid, så man har lengre økter. Så er jo alt fra 6-10 timer hver dag. Og dersom det er en turnering kommende, så kan det fort dobles. Så det er mye arbeid. Det er ikke bare lek. Det er jo en heltidsjobb.

 

Hvordan tror du e-sports kommer til å utvikle seg de neste 5 årene?

Jeg tror at nå som Starcraft 2 har kommer ut. Så kommer det garantert til å bli mye større enn da starcraft 1 ble sluppet. Nå er det mye mer vanlig med internett, og egen PC enn for 12 år siden. På grunn av dette, så tror jeg esports kommer til å ha en voldsom utvikling de neste årene.

 

Hvorfor valgte du å fokusere på akkurat StarCraft 2? Hva er spesielt med akkurat dette spillet?

Fordi det er det største spillet i esports for øyeblikket. Og det er det som starta hele greiene. Det er dette spillet man først kunne leve av. Dessuten er det jo kjempegøy!

 

Hva tror du gjør at SC spillene har utviklet seg til å være en så stor sport, og ikke andre spill? Hva ved dette spillet gjør det unikt?

Fordi det er såpass finpusset. Eneren ble jo pusset på i godt over 10 år. Det er ikke komplisert. Det er veldig lett å forstå, men veldig vanskelig å bli blant de beste. Når du spiller et spill som er bra, så merker man det veldig fort. Starcraft serien er et prakteksempel på dette.

 

Blir det mye reising, dersom man må leve av gaming – eller konkurrerer man mest hjemme?

Det blir alltid mye reising. Det er mange som har valgt å flytte til Seoul i Sør-Korea – Starcraft sin hovedstat. Men vi har jo mange amerikanere som kun deltar på turneringer i USA, og flyr til Korea noen få ganger. Kun for å delta på de største turneringene. De med størst premier, og mest prestisje.

 

5 positive, og 5 negative sider ved å leve av gaming/starcraft.

Positive:

- Man forbedrer sin psykiske ferdigheter veldig mye.

- Kjent med veldig mange. De største har jo venner som de har møtt gjennom turneringer også videre. Det er et godt miljø, der alle er venner. Kanskje ikke IdrA og terranspillerene, da.

- Du får jobbe med det du liker best.

- Hvis du er ordentlig god, så har du langt over gjennomsnittslønn. Spesielt om du lever i Korea!

- Kjendisstatus ( Ikke bare det, men man blir kun kjendis for de som følger med på spillet du spiller, så alle fansa dine kjenner hva du driver med veldig godt )

 

Negative:

- Stress i konkurranser.

- Du kan lett falle av tronen din, hvis du tar en pause. Og da mister man lett kjendisstatusen og folk glemmer deg.

- Kan fort bli mye reising til tider.

- Man må alltid holde med i alle svingene, og man må alltid øve for å opperetholde ferdigheten din, akkurat som at fotball spillere må spille fotball for å holde seg vedlike.

- Man har ikke alltid tid til det man vil hele tida, fordi man må øve hele tiden, siden det er en fulltidsjobb og mer enn det.

 

Hvem betaler, og hvor kommer pengene fra?

Pengene kommer fra sponsorer. Som sponser hele arrangementet. Og premiene er også sponsorbasert. Og de største klanene får dessuten mye gratis. PC utstyr. PCer, headset, skjermer, musematter, muser osv.

 

Dersom du fikk muligheten, ville du flyttet til Seoul i Sør-Korea for å bli en profesjonell gamer?

Jeg ville vært sikker på at jeg kunne leve av det, før jeg flyttet. Men dersom jeg var sikker på dette, ville jeg pakket sekken før intervjuet var over.

 

Favorittspiller?

Gregory Fields. Bedre kjent under sitt alias, IdrA. Han spiller forøvrig Zerg.

 

Favorittklan?

CJ Entus

 

Hvilken rase spiller du?

Protoss.

 

Hva ved gamingmiljøet er unikt? Hva gjør det annerledes fra andre miljøer?

Det blir mye mer communitybasert. I fotball snakker man med de man spiller med, og veldig få andre. Mens i gaming, så er man i kontakt med hele miljøet. Alle spillere, alle sponsorer… ja, alle egentlig. Det er én stor mølje med folk, der alle er venner.

 

Hvor mye tid ville du vært villig til å investere for å bli en pro gamer?

10 timer hver dag, dersom jeg ikke hadde hatt skole.

 

Mange mener gaming er svært usosialt. Er du enig denne påstanden? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg er veldig uenig. Hvis man blir med i turneringer (offline, der du møter opp på stedet). Så blir man kjent med veldig mange. En stor profil innen gamingmiljøet er Day[9], og de aller fleste av vennene hans har han møtt gjennom gaming.

 

Vanligvis har man kanskje 3-4 barndomsvenner, og en liten gjeng. Som en gamer - så har man kontakt hver dag med alle du spiller med. Og man kan fort bli svært god venn med veldig mange.

 

På hvilke måter mener du gaming utvilker deg som person? Både mentalt, og fysisk (lol)

Du utvikler det veldig mye psykisk. Man får en enorm psykisk styrke av å game. Man er ofte i veldig virende situasjoner, og er nødt til å kunne tenke klart i disse. Holde hodet kaldt er essensielt. Dersom man spiller mot verdens beste, i en finale i en av verdens største turneringer – man må fremdeles kunne ha god bakkekontakt. Hvis ikke går det dårlig.

 

Du må klare å finne løsninger på noen få sekunder. Dersom du har lyst til å overleve, selvfølgelig. Man kan jo sitte å gruble i 5 minutter, men da blir det ikke så mye premier.

 

Må man trene og, være bevist i måten man gamer på for å kunne bli blant de beste? Hvor mye tid tror du ville være nødvendig å investere i gaming, dersom du skal kunne bli god nok til å leve av det?

Ja, man må vel det. Man kan ikke bare spille – og ikke være fokusert. Du må jo ha en plan før du starter. Forberede en taktikk, ettersom hvilke situasjoner du kommer opp i. Man må jo være fleksibel. Man kan ikke ta samme finta hver gang. Man måtte vel spilt i alle fall 5+ timer hver dag, tenker jeg. Utenom helgene. Da bør du vel få til mer. For å bli ordentlig god så må man jo trene veldig mye. Det er jo, som sagt, en heltidsjobb. Så det krever veldig mye av deg.

 

I andre sporter har man jo idoler som er store innen idretten de driver med. Finnes det slike idoler innen gaming? Og har de fans på samme måte som en elitespiller i fotball?

Ja, det vil jeg si. Man har jo f.eks. folk som lager fansider til de forskjellige spillerene. Der vi rett og slett skriver alt mulig om de. Hvilke turneringer de er med på, hvor de er, hva de gjør osv. Også har man jo noen spillere som er ikoner veldig mange/alle ønsker å være like gode som. Disse ser veldig mange opp til. Dessuten er det jo et veldig stort community, med veldig mange mennesker. Så fans er det nok av. Både gutter og jenter. I Korea er det ikke uvanlig at jenter står og heier på deg, når du spiller i en turnering på storskjerm.

 

Hva blir krevd av deg som spiller, dersom du skal være blant de beste? Er det faste treninger man må møte opp til, slik som i mange andre idretter? Har man obligatoriske møter og arrangementer?

Man er veldig fri for hvordan man vil jobbe. Man er litt på egenhånd - du kan øve så mye du vil hver dag. Man velger selv når du vil ha fritid. Dette er dersom du ikke er med i en klan. Dersom du er med i en klan, vil du nok kunne få beskjed om å opprettholde nivået ditt. Ved å spille et vist antal timer hver dag. Akuratt som en vanlig jobb. Men dette gjør man jo gjerne av seg selv, så det er jo ikke noe problem. Sykelig mange timer er det jo ikke snakk om heller. Eller?

 

Er det noen land der gaming er spesielt utbredt?

Ja, i Sør-Korea er gaming veldig populært. Starcraft er jo offisielt nasjonalidretten deres. Så når vi i norge stikker til besteforeldre og ser på verdenscuppen i skiskyting, kan de dra til besteforeldrene sine for å se på starcraft. Det er jo egne TV kanaler som sender starcraft med kommentatorer 24 timer i døgnet. Dessuten er det jo nesten like mange som spiller starcraft i korea, som det er mennesker i norge.

 

I esports så er det jo kommentatorer, akuratt som i fotball og andre idretter. Hvilken inflytelse har disse på gamingmiljøet, og er disse kommentatornavnene like store som spillerene selv? Eller lever de bare bak kulissene?

Jeg vil tro at kommentatorene er et bindeledd mellom spillerene og fansene. De kommenterer kamper, eller såkaldte replays, slik at det blir mer unnerholdene. Det blir fort veldig kjedelig å se på kamper uten noe kommentering vedsiden av. Dette gjelder jo ikke bare starcraft, men egentlig alt generelt. Se for deg en fotballkamp i VM, der du kun hører vuvuzelaene. Det hadde jo vært litt kjedelig, igrunn. De har stor innflytelse på spillet, og bidrar kraftig til å gjøre spillet til en publikumsport.

 

Favoritt shoutcaster (kommentator)?

Sean Plott. Eller Day[9] som han blir omtalt som, er vel egentlig helten min. Han er en tidligere starcraft veteran som har enorm forståelse for spillet, og som er ekstremt morsom å høre på.

 

Endret av Ajaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om det er mulig å se Starcraft 2 MLG  kampene for oss som ikke hadde mulighet til å se det live? Er et par filmer på YouTube men de har elendig kvalitet og de fleste stopper opp. 

 

Det perfekte hadde vært en torrent med hele turneringne :)

 

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få med seg de "store" turneringene, de sendes jo KUN live :(

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Merkelig.. Da jeg var i bronze så tapte jeg stadig vekk, var kanskje sånn 70/30 win/tap, mens nå i silver har jeg vunnet alle kampene sålangt. Har vel spilt 5-6 stk.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Faen så frekke folk på bnet er da. Hele tiden så får jeg get laid hucky fuck slengt i trynet rett når en kamp starter. De har forkortet det og, siden det tydeligvis er så mange som sier det. Det er ikke engang en god fornærmelse -.-

 

Get laid hucky fuck? hva? Har aldri opplevd å få slengt noe stygt i starten av matchen, slutten er en annen ting.

 

Du mener GL HF? (Good luck, have fun)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Faen så frekke folk på bnet er da. Hele tiden så får jeg get laid hucky fuck slengt i trynet rett når en kamp starter. De har forkortet det og, siden det tydeligvis er så mange som sier det. Det er ikke engang en god fornærmelse -.-

600107-oh_you_super.jpg

Lenke til kommentar
Hvor mye penger kan man tjene på å være en såkalt profesjonell gamer?

Man har jo turneringer, da. Vanligvis er det 40.000-50.000 norske kroner. Man kan godt vinne 2-3 turneringer i måneden. Man kan jo være med i veldig mange turneringer, og kun spille det. Men det er ikke alle som har like store premier.

 

For å være med i profesjonelle klaner, som TeamLiquid får man også en lønn av managaren din. Denne lønnen ligger vel litt under gjennomsnittslønnen til nordmannen. Så dersom du lever i korea (som mange pro-gamere gjør) så er dette gode penger. Og er du god, så får du jo mye bonus.

 

Det er også en turnering som er sponset av leverandøren av StarCraft som arrangeres en gang i måneden. Dette er vel det største. Her kan man vinne 1-2 millioner norske kroner per turnering. Men vanligvis er det, som sagt, 40.000-60.000 tusen kroner. Man har jo 2. og 3. plass også.

 

Er da ikke vanlig med 40-50.000 kroner i en turnering. Det er jo bare de aller største offline eventsa som har dette ;) Vanlige online turneringer har jo fort rundt 100 euro i premie :p

 

Og om det er den nye turneringen du tenker på så har ikke denne 1-2 mill i første premie. Første premien er rundt en halv million fortsatt mye penger men et stykke unda 1-2 mill :p

Lenke til kommentar
There are a total of 600,000,000 won (app. 500,000 USD) in prizes planned for the year 2010, which is the most amount of money in the history of e-sports. The winner of the monthly tournament will be given 100,000,000 won (app. 85,500 USD), and runner up and semifinalists will be given 30,000,000 won (app. 25,000 USD) and 10,000,000 won (app. 8,500 USD) respectively. The players will be divided into upper and lower league depending on their performance in the 2010 league for the 2011 league.

 

http://www.teamliqui...topic_id=141496

Endret av Gyr0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...