Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Fant vannblokk til 6870 allerede igår, så regner vel med at 69XX får vannblokk ganske raskt etter release de også? Må jo ha planene klare til storfest her :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Kanskje jeg bestiller blokk til 6970 og L+compression fittings, så kan vi se om vi får noen greie tall i 3DMark da. Alt er bedre enn to 4870, for ikke å snakke om ett (solgt mitt ene :p )

Skrevet (endret)

Sitter og vurderer litt oppgradering av gamerpcen.

 

Litt forvirret av ATI modellene, 5870 er bedre enn 6870 sånn jeg forstår det, men 6870 er nyere?

Så for meg et kort mellom 1500 og 2000 spenn, f.eks dette http://www.dustinhom...5010486147.aspx

Noen innvendinger, og er det andre kort som vil gi mer bang for the buck (om så litt utenfor den prissonen, med uthevelse på litt)?

 

 

Edit:

Grunnen til at jeg vurderer ATI, er at disse skal være bedre på varme og støy enn Nvidia, noe jeg håper dere kan bekrefte.

Sliter med å finne info om temperatur og viftestøy på de forskjellige skjermkortene.

Endret av lain
Skrevet (endret)

6870 sidestilles med gtx470 og regnes som stillere og svalere.

Er vel 460 og 6850 som er di store prisvinnerne,går du for 6850 så finn en annen kjøler enn den orginale.

Du trår ikke feil med noen av disse kort :)

&TEMPS OG ANNET DiLL

Endret av Dudeson
Skrevet
går du for 6850 så finn en annen kjøler enn den orginale.

 

Det er vel nesten bare uorginale kjølere på HD6850. Jeg anbefaler uansett sapphire 6850, testet i går og det lager ca like mye lyd eller litt mindre enn en 12cm noctua på 636 rpm. ved idle etter litt triksing med afterburner

Skrevet

Mulig litt 6970 spec har kommet ut. Ikke mye mer minnebåndredde fra 5870. Antall TMU til SIMD har endret seg fra R7xx/Evergreen. 5:1 shader til texture forhold mot 4:1 som det har vært i flere år nå.

post-6993-0-73236200-1290343631_thumb.jpg

Skrevet

Artikkelen disse slidesene var postet i ble kjapt tatt ned, selv om det står 22. November i dem. Kan vel enten tyde på at datoen er flyttet eller at frigivingen av arkitekturinformasjon kommer senere i dag (USA-tid).

Skrevet (endret)

Noen som har klart å overklokke 6870'en?

Den er vel 900mhz stock, men jeg har prøvd meg litt på min BE som blir levert med 940OC.

th_6870-oc1.png

 

edit: feil link

Endret av kenzuke
Skrevet

Hvilken software bruker du for å justere gpu volt, og var det -merkbar- forskjell i spill fra 900mhz opp til 1065?

Den klokken jeg viste til i forrige post er stabil, men av en eller anna grunn kan spillet stoppe opp i 2sek hvis det sprenges en C4 rett forran trynet på meg i BFBC2, så mistenker at originalvolten ikke strekker til. Skulle gjerne prøvd å få den oppjustert litt da den vifta enda har masse å gå på.

Skrevet (endret)

Får tydeligvis ikke lasta ned uten å være registrert OG registrere skjermkortet med S/N ...

Edit: Fant det her - og det ser ut til å fungere for XFX kort i tillegg til Sapphire ;)

Endret av kenzuke
Skrevet (endret)

Om jeg ikke tar helt feil ser Trixx ut til å være ennå et shell oppå rivatuner slik MSI Afterburner og EVGA Precision også er. Selv må jeg si MSI Afterburner virker best å bruke.

 

Det som så litt spennende ut med Trixx er "save bios" knappen :hmm:.

Endret av Theo343
Skrevet

Jepp, mulig det. Måtte deaktivere Overdrive i CCC, ellers bynte dem å krangle.

Trixx kan starte opp i tray og automatisk loade profil1, 2 eller 3 sånn at du kan ha forskjellige clocks.

 

Den klokken som Adversary bruker, blir jeg imponert om han klarer å holde stabil i et spill. Prøvde akkurat samme gpu/mem glock med samme volt som han. Spillet starta ikke engang ;b

Prøvde å gå litt ned på GPU/mem gradvis, men var bare artifacts/BSOD hele veien.

 

Det jeg har havna på er denne klokken, med 1.219V

eau.png

Max temp under 100% load: 77C (peak, men går ned til 75 stabilt) ved 33% Fan Speed.

 

Klarer sikkert mer, men ser ikke store forskjellen uansett, så 100mhz på GPU opp fra ref.klokk er jeg fornøyd med ;)

Skrevet

AMD Cayman further detailed

 

More slides, more details

 

 

After yesterday's slide that showed all the specs regarding the upcoming Cayman and Antilles GPUs, some other slides have appeared online showing some details regarding the Cayman architecture. New slides show some rather interesting details like the VLIW4 SP design, the new dual graphics engine, and a feature called the "power containment".

 

After the inital rumours that AMD might switch from VLIW5 to VLIW4 design, came the Barts GPU which still retained the old VLIW5 design, altough it had some neat features regarding the actual design of the chip (individual dispatch processors for each of the SIMD block). The Cayman, on the other hand, feels like a real evolution as this one indeed features the new VLIW4 design which means that it has four stream processing units, as opposed to VLIW5 with four simple and one complex SP unit.

 

The VLIW4 design should provide similar preformance with a 10 percent reduction in die size, at least according to AMD. Although it looks like all four SM units are equal in size, so it appears that two are assigned with some special functions.

 

The talk of greater parallelization started with the Barts GPU which had individual dispatch processor for each SIMD Engine Block, something that certainly helped Barts in tessellation. Cayman on the other hand, has two graphics processing engines (GPEs), one for each SIMD engine, which means that it should raise the tessellation performance by up to 3-4x, at least on paper.

 

Another novelty is the upgraded Render Back-End which in Cayman's case has 128 Z/Stencil ROPs, 32 color ROPs, 2x faster 16-bit integer ops and 2-4x faster 32-bit FP ops.

 

Last but not least slide shows something called the "power containment feature". This looks quite similar to the thing seen on Nvidia's GTX 580 card as this should keep the TDP at the pre-determined level. It has an integrated power control processor that monitors power draw every clock cycle and should provide direct control over GPU power draw.

 

On the other hand, the slide promises that it should be user controllable via AMD OverDrive Utility and AMD obviously learned from Nvidia's mistake.

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...