Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Toll - Hva skjer når man deklarerer x antall kilo/gram narkotika?


Trollfjes

Anbefalte innlegg

Sett at man er på ferie, kommer hjem og har en trillekoffert spekkfull av narkotika (9,5 kg heroin) også går man rett inn i tollboden på at du har noe å deklarere, legger frem narkotikaen også blir man..?

 

Det er jo en rar problemstilling, men hvis det hadde vært slik, så får man jo ikke fortollet dette. Det går rett til beslag, men blir det noe sak ut av det?

Endret av Balto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette opplagt er ulovlig å ta med inn (opplagt for oss) så kunne det kanskje vært mer interresant om en somalier tok med seg khat til fortolling, av den grunn at han ikke vet om det er ulovlig eller ei å innføre her.

 

På en måte så smugler han jo ikke, men han burde kanskje satt seg inn i reglene før han tok det med seg?

 

I Australia har de jo regler på innførsel av alt mulig, og her er det mange som tar med seg helt vanlige ting,og får store bøter fordi de ikke fortoller det.

 

Tar du med trefigurer osv kan du bli tatt hvis du ikke melder fra.

Lenke til kommentar

Nå snakker jeg om å deklarere noe, gi noe inn til tollkontoret, at du f.eks. kommer fra Afghanistan med 9,5 kg heroin og leverer dette inn i tollboden når du kommer til Norge. Det regnes jo ikke med som innførsel siden du "ikke er inne landet enda".

Det er vel de færreste steder du uansett har lov til å ha heroin. Og , om du går til tollen med det så forsøker du jo å innføre det til Norge.

Endret av DCG
Lenke til kommentar

Nei, men det tanke på at du faktisk leverer inn narken til tollkontoret, fra et land det er lovlig i, hva ville da skjedd? Du legger det til beslag, du innfører det ikke.

 

Problemstillingen er mulig dum, men det er noe jeg lurer på og ikke finner svar på - dette med ærlighet og toll i forhold til nark.

 

Det kriminelle har dog ikke funnet sted, det har ikke skjedd noen smugling (enda) og man leverer inn narken.

 

--

 

I og med at ingenting er innført enda, så er det ikke skjedd noe lovbrudd. På samme måte som om jeg tar flyet fra Trondheim til Gardermoen og jeg handler på duty free, så betyr ikke det at jeg har lov til å ta med meg så mye jeg vil siden jeg handler i Norge og har vært i Norge hele tiden.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Det vil i det minste bli regnet som forsøk på innførsel. Du forsøker å innføre narkotika i Norge. Innførsel av narkotika er en forbrytelse. Forsøk på forbrytelse er straffbart. 

 

Det er faktisk mulig dette er en fullbyrdet forbrytelse også - på stående fot husker jeg ikke om grensen forsøk/forbrytelse går der du tar narkoen inn på norsk jord eller når du passerer tollen. 

 

 

Lenke til kommentar

Kan jo bare si du har blitt tvunget til å ta dette med i kofferten når du står i tollen, og spørre om de kan ta det.

 

Edit: Er kanskje ikke så enkelt likevel. Mulig de vil ha bakmenn og det som verre er.

 

Da blir du nok sendt videre til politiet, ja.

 

Men det som tweaker problemstillingen min er om du tar med deg lovlig substans i Land A til Norge hvor det er ulovlig og du leverer det fra deg i tollen.

Lenke til kommentar

Bare for nysgjerrighets skyld så vil jeg snu litt på problemstillingen.

Hva ville skjedd om du kom fra f.eks. Thailand og landet på Gardermoen.

I tolla så går du på rødt. Når du snakker med tolleren så sier du at du har noen medisiner du kjøpte der nede for en eller annen tilstand og du visste ikke om de var lov å ta med inn i landet og derfor ville høre med dem.

Ser dette som et smule mer realistisk scenario.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...