Gå til innhold

Finner ikke passet men trenger jeg det?


Anbefalte innlegg

Hei jeg finner ikke passet mitt å freaker sånn passe ut nå :cry:

Men jeg lurer egentlig på om jeg faktisk trenger det...

Jeg skal kaskje til Amster neste uke og tror ikke jeg skal tal fly tror jeg skal ta tog...

Trenger jeg pass da?

 

hvis jeg trenger pass, hvor mye koster nød pass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel strengt tatt ikke pass om du skal ta tog til Amsterdam. Bare husk på at man kan få beskjed om å vise legitimasjon når man sjekker inn på hotell, leier bil, etc. Og den eneste norske legitimasjonen i utlandet, er faktisk passet. Du trenger det ikke dersom du skal bo hos noen du kjenner, men du burde ha med passet for sikkerhets skyld dersom du skal sjekke inn på hotell.

Lenke til kommentar

Du må ikke ha pass for å reise til Nederland (ikke med fly heller), men som sagt er eneste gyldige legitimasjon pass, så du kan støte på andre problemer. Nødpass koster like mye som et vanlig pass (450,-?). Vanlig pass dumper i postkassen din ca. 10 dager etter bestilling om du rekker det. :)

Lenke til kommentar

Du må ikke ha pass for å reise til Nederland (ikke med fly heller)

 

Formelt sett kan vi nordmenn reise uten pass i hele Schengen-området, det vil si det meste av EU unntatt Storbritannia og Irland. Grensekontrollene innen Schengen er opphevet, ingen ber deg vise pass inn til landene som er med i avtalen når du kommer fra Norge.

 

Reiser du derimot med fly, stopper i praksis passfriheten på Gardermoen. Du må fortsatt kunne legitimere deg, og eneste godkjente legitimasjon for nordmenn i Schengen-land er pass.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

De sier 10 dager slik at de aldri lover mer enn de klarer. Om jeg husker riktig hentet jeg mitt etter 3 dager. Det er ikke så lurt å få tilsendt pass som vanlig brev.

 

Ellers er det vel også ferieavvikling hos politiet med litt færre folk på enkelte kontorer.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...