Gå til innhold

Samordna opptak - Svar på søknad er ute!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom inn på førstevalget mitt, men er nødt til å utsette studieplassen ett år pga. førstegangstjeneste. Er det noen som vet hvordan/hvor jeg gjør dette?

 

Jeg utsatte plassen min i fjor grunnet førstegangstjeneste. Det jeg gjorde var å sende et brev (type papir) til universitetet med beskjed om at jeg ønsket å utsette studiestart grunnet førstegangstjeneste. Du må naturligvis legge med en bekreftet kopi av innkallingen din.

 

Det kan ta litt tid før du får bekreftelse på at plassen er reservert (jeg fikk svar tre uker inn i rekrutten).

Lykke til i grønt :)

Lenke til kommentar

:nei: Jeg kom IKKE inn på første valget mitt, men på andre valget og det er noe jeg helst ikke vil studere. Jeg er blitt satt på venteliste som nummer 3 og lurer på hvor stor sjansen er for at jeg kommer med? Deter til sammen 45 plasser på studiet og jeg manglet 1 poeng for å komme inn.

 

Også er jeg usikker på om hvordan dette med venteliste funker? har lest at flere (dette gjelder folk som søkte i fjord) at de skriver at de kan se at de rykker ned plasser..når kan jeg sjekke dette? Er det etter 26 juli når fristen til hovedopptaket er over eller får jeg ikke vite det før 29 juli under suppeleringsopptaket?

 

Også har jeg et problem fordi jeg skal reise til england den 25 og kommer ikke tilbake før suppeleringsopptaket. Kan jeg da logge meg inn på minid fra utlandet? Siden man får tilsendt sms for å logge inn eller kan jeg bare ta i bruk pinkodene :dontgetit:

 

Er sååå usikker håper noen kan hjelpe meg :hmm:

Lenke til kommentar

Ut i fra denne linken:

 

http://www.med.uio.no/studier/medisin/regler/studieplass.xml

 

går det nok ikke :(. Snufs.

 

Jeg er i tillegg ferdig med 1. året som tannlegestudent. Får søke opprykk ved NTNU jeg inntil videre da :(.

 

Flere av de som har kommet inn ved UiO i år er gamle tannlege-/ernæringsstudenter som neppe har tenkt å gå 1. semester om igjen, slik at det er en minimal sjanse for at det frigjøres plass når de søker fritak og opprykk.

 

(http://www.med.uio.no/studier/medisin/regler/fritak_opprykk.html)

 

 

 

 

Jeg sjekket samordnaopptak nå, og der står det faktisk svar på søknaden min. Jeg kom inn på 2. prioriteten min, nemlig medisin i Oslo vår.

soknad.jpg

 

 

Hvordan gikk det med dere? Gjerne post poenggrenser ;)

 

 

Hallo :). Jeg har kommet inn på NTNU. Står på venteliste nr 6 for Oslo vår (sekundærkvote). Bytte gjerne plass med deg om du vil gå ved NTNU :).

 

Sendt deg en PM ;)

Lenke til kommentar

Noen som vet om UiB/HiB har hatt noe interessant ute på restetorget de siste årene? Hørt det er labert fra disse to.

 

Étt lite spørsmål til - Folkehøgskole - pris kr 75 000,- (alt inkludert) Gjelder dette beløpet også om man bor hjemme? Er klar over studieturene koster, men jeg trenger ikke rom. Bor 5 min unna. (PS. Venteliste der også, har vel ikke sjangs?) hehe

 

:)

Lenke til kommentar

Noen som vet om UiB/HiB har hatt noe interessant ute på restetorget de siste årene? Hørt det er labert fra disse to.

 

Étt lite spørsmål til - Folkehøgskole - pris kr 75 000,- (alt inkludert) Gjelder dette beløpet også om man bor hjemme? Er klar over studieturene koster, men jeg trenger ikke rom. Bor 5 min unna. (PS. Venteliste der også, har vel ikke sjangs?) hehe

 

:)

 

Det har vore ein oppgang i søkara som vil studere i Bergen. Huska ikkje direkte kor stor økningen var.. var på meir enn 2- 3 prosent, trur eg. Så da er det jo veldig godt mulig at det blir veeldig magert restplassar å finne hos UiB/HiB :3

 

Berre å sjå på søkertala på dei ulike studiene.. trur nesten dei fleste studiene der, har fleire søkarar en plassar.. men så er det jo ikkje alle som takkar ja da, må jo ta det i betraknign, men likevel.

 

Eg tenker allerede på å ta intern overgang fra bachelorprogammet mitt til eit anna på det humaniske fakultetet. Er det nokon som har erfaring med det? Er det 'lett' å få godkjent søknaden på det? Er snakk om å ta intern overgang fra kunsthistorie til litteratur vitenskap.

Begge har same poengoppbygging, er vel ex.phil. og ex.fac. første semester uansett. Det står åp UiB sine heimeside at det skal gå ann, men eg lurer berre på om det er sjanse for å få avslag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc

Jeg fikk tilbud på andre prioritet, og står på venteliste på førsteprioritet. Jeg skal først et år i militæret. Noen som vet om jeg kan si ja til tilbudt studieplass, og likevel søke på nytt neste år? Ganske sikker på at jeg kommer inn på førsteprioritet neste år, så det ville vært litt surt å ta til takke med andrevalget da.

Lenke til kommentar

Om du takker ja til en studieplass er du i prinsippet bundet av dette, og det vil derfor ikke være mulig å søke på nytt neste år. Jeg tror ikke skolene ønsker at det skal være mulig å helgardere :p

 

Men om du er sikker på at du kommer inn der du vil neste år kan du vel bare takke nei, og deretter søke på nytt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc

Om du takker ja til en studieplass er du i prinsippet bundet av dette, og det vil derfor ikke være mulig å søke på nytt neste år. Jeg tror ikke skolene ønsker at det skal være mulig å helgardere :p

 

Men om du er sikker på at du kommer inn der du vil neste år kan du vel bare takke nei, og deretter søke på nytt?

 

Kom til slutt igjennom til Samordna opptak på telefon, og de bekreftet at jeg kunne si ja nå, og likevel søke på nytt neste år. Postlegger brev om søknad for reservering av studieplass der jeg også nevner at jeg har blitt informert om det på telefon, og at det er en viktig forutsetning for at jeg takker ja. Satser på at det ordner seg ;)

Lenke til kommentar

Stadig ikke noen som kan svare meg når det gjelder venteliste? Oppdateres det gjevnlig eller kommer det oppdatering på det rundt 29.?

 

Spørsmålet er spesielt siktet til de som allerede har vært et år eller to og studert og som har erfaring med dette

 

 

Hei, jeg står på venteliste som nr 6 for medisin UiO vår. Siden man kan redigere svarskjema fram til svarfristens utløp, 26. Juli, antar jeg at venteliste-numrene ikke oppdateres før etter at svarfristen har utløpt og eventuelt heller ikke før suppleringsopptaket 29. Juli.

 

Håper det var litt oppklarende. Er i samme situasjon selv, og det har ikke vært noen forandring i venteliste numrene for min del. Står fortsatt som tilbudt plass ved NTNU, nr 46 til medisin Uio høst og nr 6 til medisin UiO vår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...