Obama Skrevet 15. juli 2010 Skrevet 15. juli 2010 Jeg tenker på å kjøpe ny Audi A4 1.8TFSI (Avant), vil ha Multitronic men er i tvil om jeg skal gå for 120 eller 160HK. Jeg er ikke så opptatt av 0-100 som er 10,8 og 8,9s, tenker mer på generell kjøreglede, blir 120 for lite i denne bilen ved f.eks. langtur med familie på 4. Prisforskjellen er 43500. Ser tuning koster 6000, 120 -> 160HK. Noen som vet om girkassen er lik for disse to, kan eventuelt en effektøkning skade kassen på 120HK modellen? Men så er jeg litt redd for disse mobile trallene som vegvesenet truer med...
MrLee Skrevet 15. juli 2010 Skrevet 15. juli 2010 Om du har tenkt å trimme til 160HK uansett, så ville jeg personlig bare kjøpt 160HK utgaven til å begynne med. Du slipper å tenke på tralla (entall, for de har vel bare en?), evt. forsikringsimplikasjoner om det skjer en ulykke og du ikke får tid til å endre mapping på motorn og for ikke å snakke om garantier og reklamasjonsrett. Om 160HKen er mer kjørevillig og om den er nødvendig, må andre kloke hoder svare på
Obama Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Skrevet 15. juli 2010 Jeg vil helst ikke trimme pga slike ting du nevner Håpet på at noen som har 120HK kan bekrefte at den duger i massevis. Forhandlerne i mitt område har ikke disse inne, kun TDI
MrLee Skrevet 15. juli 2010 Skrevet 15. juli 2010 Det er bare TurboDiesel som selger her i landet virker det som. Er sånn halvveis på utkikk etter en 530i selv, men alt jeg ser er 530d o.s.v... frustrerende.
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 15. juli 2010 Skrevet 15. juli 2010 120 er antageligvis "nok" i denne bilen, men spørsmålet er jo om du vil ha "nok" eller "litt ekstra"
toth Skrevet 19. juli 2010 Skrevet 19. juli 2010 Får man 1.8 turbo med 120HK? Det gjorde man nå hvertfall aldri før, både i A3, A4 og A6 går 1.8T fra 180HK og oppover. Den turboløse 1.8'n jeg hadde fra 2000 har jo 125HK. Så det er vel mer turbo eller ikke som er spørsmålet her eller(om ikke VAG har gjort en fullstendig merkelig endring)..? enåtten jeg hadde var sedan, og de 125HK passet bilen fint, men ikke noe mer. Jeg ville personlig ansett 120 i en stv som et lite knepp for svakt.
Wisd0m Skrevet 19. juli 2010 Skrevet 19. juli 2010 (endret) 120HKen er laget kun for det norske og belgiske avgiftssystemet. Mye av momentet er bevart og du vil dermed ikke merk så stor forskjell som du skulle tro. Maks dreimoment på 120HKen er 230nm som ligger ved 1500-3600, 160HKen har 250nm fra 1500-4500. Jeg ville gått for den på 120HK, er ikke så stor forskjell på motorene, men pga. avgiftene helt hinsides forskjell i pris. Edit: Ser du på Audi sin brosjyre så ser du at det er omtrent samme motor helt til du kommer opp over 3600rpm. http://www.audi.no/etc/medialib/ngw/no/Brosjyrer.Par.0002.File.pdf/brs_400_001.pdf Endret 19. juli 2010 av Wisd0m
toth Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Jeg stusset ikke på antall HK, men at det er i kombo med turbo. Har de faktisk laget 1.8T, 120HK, når de allerede har 1.8 125HK som passer norske avgifter fint?
MrLee Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Det er vel for å slippe å endre på assemblyline for så bare å remappe de "få" som skal til Norge/Belgia
toth Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Ja, sjekket Audi.no og ser de har klippet alle non-turbo motorer på under 3.2 liter. My bad (merkelig nok dog, så har de 3.2 både med og uten turbo - men begge med 265HK :| )
trra Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Jeg stusset ikke på antall HK, men at det er i kombo med turbo. Har de faktisk laget 1.8T, 120HK, når de allerede har 1.8 125HK som passer norske avgifter fint? Den gamle 1,8 125HK slipper vel dessuten ut betydelig mer CO2 enn de nyeste TSI motorene, så selv med lavere effekt ville den nok blitt dyrere pga CO2 avgiften. Endret 20. juli 2010 av trra
bIsk0p Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Jeg stusset ikke på antall HK, men at det er i kombo med turbo. Har de faktisk laget 1.8T, 120HK, når de allerede har 1.8 125HK som passer norske avgifter fint? 1.8 er mye sløvere enn den nye 1.8T. Dreiemomentet kommer mye senere på tur telleren, noe som igjen gjør at du bruker mer bensin. Hestene har lite å si sånn sett. Jeg ville prøvd bilene før jeg bestemte meg, trolig er 120HK nok. I og med at de ekstra kreftene virker oppover RPM skalaen, så vil det ha lite betydning med full bil i motbakke.
trra Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Med tanke på at 1,4TSI 122hk får meget god omtale burde 1,8TSI ikke være noe dårligere. 1.8TSI har også litt høyere moment enn 1,4TSI. 1.4TSI har fått bra kritikk i biler som Skoda Superb og VW Passat. Endret 20. juli 2010 av trra
kremt Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Jeg stusset ikke på antall HK, men at det er i kombo med turbo. Har de faktisk laget 1.8T, 120HK, når de allerede har 1.8 125HK som passer norske avgifter fint? 1.8 med 125 hk ble vraket for leeenge siden. 2000 tror jeg den gikk ut. For en kjedelig motor, 1.6 er faktisk ikke noe latere enn den.
toth Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 Den 1.6 som var i 2000 var så absolutt dauere enn 1.8'n med bortimot 25% flere hester. Ganske markant forskjell. Dog ikke like sprek som 0.7T'n jeg har idag
spøkelse Skrevet 30. juli 2010 Skrevet 30. juli 2010 blir 120 for lite i denne bilen ved f.eks. langtur med familie på 4. Det er jo ikke på familietur du drar skinnet av pølsa uansett. Det tror jeg ikke passasjerene syns er like moro som sjåføren. Men gå for 160 hk hvis du har råd. Det er klart det er stor forskjell i akselerasjon på 120 hk og 160 hk. Spesielt med automatgir, der en del effekt blir borte i olja.
Obama Skrevet 1. august 2010 Forfatter Skrevet 1. august 2010 Hadde selv ønsket å prøve begge motorene, men det er ikke mulig for de tar kun inn dieseldyr! Takk for alle svar, jeg går nok for 120, skal skrive hva jeg syns når jeg har fått den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå