Gå til innhold

Guide: En himmel full av stjerner...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra intro!

Har selv en 10 tommer Dobson som jeg bruker en del til planetfotografering med webkamera, og iblant månen og sola med et kompaktkamera (trenger ikke adapter engang, fungerer bra håndholdt). Fikk til et brukbart bilde av Oriontåka også med kompaktkameraet, med adapter og lang eksponering.

Lenke til kommentar

Flott! Gleder meg til de neste guidene i denne serien. Har hatt et lite hobbyteleskop i noen år nå, har dessverre aldri brukt det ordentlig. (På siden står det tasco galaxsee D=114mm F=500mm, Coated Optics, men det sier meg fint lite.)

 

Tenkte å virkelig ta opp en slik hobby til vinteren, da jeg liker astronomi veldig godt, men muligens lurt å investere i noe mer bad-ass først.

 

Som sagt, konge-guide.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Hvordan fotograferer du sola med en så stor Dobson? Har du filter eller blender du ned med et eller annet hjemmesnekra? =)

Kjøp et filter til teleskopet, viktig: IKKE OKULARET, man kan kjøpe en film/folie og så snekkre noe papp som en form eller noe lignende, kan få bra bilder av solen da. Kjørte denne metoden under solformørkelsen for et par år siden =)

Endret av Natrich
Lenke til kommentar

Bra tiltak! Jeg ser frem til fortsettelsen! Selv har jeg et par Newton-teleskoper.

 

Men jeg vil råde folk som lurer på å kjøpe et teleskop til å i det minste vente til artikkelserien er ferdig. Helst bør man søke råd hos flere og kikke på forskjellige teleskoper, før man bestemmer seg. Hvis du går og kjøper teleskop for tidlig, risikerer du å kjøpe et som du ikke blir fornøyd med. Du risikerer også å kjøpe noe som ikke er egnet til astrofoto! For jeg regner med at du som leser Akam.no er interessert i å utforske astrofoto etter hvert.

 

Det beste er å melde seg inn i en astronomiforening der du bor, da får du tips og veiledning i valg av teleskop, samt andre ting som hører med hobbyen. Dessuten kommer man sammen med folk som har samme interesse, og får mulighet til sosial omgang med likesinnede i tillegg til fagpraten. Et medlemsskap i en slik forening kan ikke overvurderes.

 

Amatørastronomi er en teknisk givende hobby, på et fagfelt som man ikke blir ekspert så fort. Det er også en relativt dyr hobby, hvis man virkelig blir bitt av basillen og ønsker seg bedre utstyr. Det er lett å kjøpe noe (altfor) dyrt som ikke passer.

 

Ingen teleskoper passer til alle oppgaver! Derfor må man vite mer om hva man helst vil med hobbyen før man kjøper et teleskop, og det vet man ikke før man opparbeider egne kunnskaper.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Kunne ikke ha sagt det bedre selv. det er ganske krevende å sette seg inn i hobbyastronomi og astrofoto på egenhånd, fordi det meste av informasjon som er lett tilgjengelig forutsetter kunnskaper som forutsetter kunnskaper som forutsetter kunnskaper om det du ville vite i utgangspunktet. Det er litt dette jeg vil til livs i artikkelserien, men jeg støter på det samme problemet når jeg skal dele det hele opp i enkeltartikler.

 

Forløpig tenker jeg meg løselig en struktur noenlunde slik:

 

1: Teleskoptyper

2: Astrofoto med det du allerede har, dvs billige løsninger

3: Teleskop etc for en forholdsvis rimelig penge

4: Ulike oppheng, dvs alt-az vs eq, goto, etc

5: Annet nødvendig utstyr til astrofoto, etc

6: Mer avansert styring med guidescope etc, wedge på alt-az, "field rotation"

7: Deep-sky stacker, registax, etc

 

Sånn noenlunde. Det kan bli flere, annen rekkefølge, eller annen inndeling. Og jeg kommer ganske sikkert på ting underveis som bare MÅ være med.

 

EDIT: se der ja, da har jeg allerede falt ned på en HELT annen måte å organisere serien på. Allerede.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Kjøp et filter til teleskopet, viktig: IKKE OKULARET, man kan kjøpe en film/folie og så snekkre noe papp som en form eller noe lignende, kan få bra bilder av solen da. Kjørte denne metoden under solformørkelsen for et par år siden =)

 

Du behøver ei fortelle meg =)

 

Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg hadde fått inntrykket av at slike filter til kikkerter med stor åpning var veldig dyrt, men nå ser jeg at det kun er en slags sølv folie til en absolutt overkommelig pris.

 

Ser ut til at det jeg tenkte på var disse H-Alpha filtrene til å sette mellom kamera/okular ved siden av ekstra blending av teleskop.

Lenke til kommentar

Endelig! Denne serien har jeg ventet på og kommer til å følge nøye med på. Jeg har tidligere fått en innføring i astrofoto fra Ateius, men det er ganske mye å lære så jeg bestemte meg for å vente på artikkelserien før jeg kjøper noe. I mellomtiden har jeg kikket litt og pratet litt med en i Tromsø Astronomiforening. Men det er naturlig nok lite aktivitet i den klubben i inneværende årstid så jeg får nok høre mer derfra til høsten.

 

Hadde også vært tøft med små astrofoto-oppgaver, som man kunne uttføre med f.esk. 200mm f2.8 eller 400mm f5.6. Som kanskje enn del læsere har litt letere tilgang

Nå får man vel et billig teleskop eller tre for prisen av et 200/2,8 eller 400/5,6, men jeg tar poenget. Har man utstyret fra før er det jo "gratis".

Lenke til kommentar

Pussig nok fikk jeg helt tilfeldig en mail i dag som begynner:

 

Som du vet, finnes det titusenvis av fantastiske astronomibilder tatt med både profesjonelle observatorier og amatørteleskoper. Men man kan også fotografere natthimmelen med vanlig fotoutstyr.

 

Mailen kom fra en kar med adresse som ender på @astro.uio.no, og han kjente ikke til at vi hadde begynt på denne artikkelserien.

 

Mitt svar til ham var noe slikt som at det kommer, det kommer... ;)

Lenke til kommentar

Aetius, du kan evt. også intervjue en eller flere flinke amatørastronomer, og evt. lage en på-stedet-reportasje med bilder, etter at artikkelserien er ferdig. Kanskje få en av dem til å skrive en artikkel om hvordan han/hun produserte et bestemt astrofoto - fra opptak til bildebehandling og ferdig resultat?

 

Bildebehandlingen av astrofotoet er vel den vanskeligste delen av hobbyen, og derfor er tips og triks fra dem som har årevis med erfaring gull verdt for andre. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette teleskopet har en veldig standard 2" fokuser, og en nærgrense på 92 meter.

 

http://www.company7.com/orion/catadioptric/argo6.html

 

Setter du på et forlenger rør eller en lav profil fokus vil du kunne endre dette så det er litt ettersom.

 

Tror du skal kunne bruke denne formelen til å regne det ut. (Med litt modifikasjon)

 

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Number/3977645

 

Dette virker forøvrig å være veldig likt mitt tidligere teleskop, en Meade ETX90, nærmeste jeg prøvde med den var omtrent 100 meter, mener huske det var mulig å gå nærmere også.

 

Med mitt nåværende teleskop er det nærmeste jeg har prøvd cirka 800 meter.

 

Angående dette kan jeg ihvertfall skyte inn de problemene jeg har hatt med det t-røret og den t-ringen jeg kjøpte for å sette DSLR på teleskopet. Dette resulterte i at avstanden mellom sekundær speil og bildeobrikke var så voldsom at jeg ikke fikk himmelen i fokus, for å unngå dette tar jeg av t-røret og 2" adapteret til fokusen slik at jeg får kameraet så nær som mulig. Da får jeg et område å jobbe med, men så melder neste problem seg, å få en spot on fokus med en et stegs upresis fokus er tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

På Dobsonian og Newtonian: Er det mulig å fjerne "spider-armene" fra bildet i etterbehandling på en enkel (automatisk) måte?

 

spider_diffraction-540x360.jpg

 

Jeg ser nemlig litt på priser og ulike teleskoptyper og innenfor de tusenlappene jeg har lyst til å bruke så ser det ut til at jeg får både mer passende brennvidder (800-1000) og mye større lysåpning (f/4-8) for pengene hvis jeg velger Dobsonian eller Newtonian. Smultringer skal jeg nok tåle, men disse stjernearmene vil jeg absolutt ikke ha.

 

Hvis det ikke er mulig å fjerne "spider-armene" i etterbehandling, er det mulig å modifisere de vekk ved å montere sekundærspeilet på et glass i stedet for på de armene? Vil jeg ha sjans i havet til å få satt sekundærspeilet riktig på plass?

 

Eksempel på teleskop jeg vurderer:

Konus 1000mm f/5 (200mm) med motorisert ekvatorialmontering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...