Gå til innhold

Guide: En himmel full av stjerner...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på at det blir noe suksess å fjerne dem i etterkant, men det kan jo hende det finnes en god plugin elns som kan gjøre det. Evt kanskje noe stable-software som kan takle det, i alle fall om du roterer kameraet slik at programvaren får data som ligger der strålene er på noen av bildene.

Lenke til kommentar

Spikes er en naturlig del av et newton teleskop. Ideen din om glassplate er blir som et Schmidt-Newton teleskop.

 

Teleskopet du linker til vil ikke være egent til astrofoto. Du vil trenge en mye bedre og nøyaktig montering. Spesielt med såpass lange brennvidder. Jeg ville heller gått til innkjøp av en god montering HEQ5 Pro eller bedre, så montert på DSLR med en av linsene du allerede har.

 

Eventeult en billig 60-80mm 300-600mm brennviddes ED refraktor.

 

Du bør lese denne gratis og gode boken på dansk: Astrofoto av Jesper Sørensen

 

Les på disse forum så kan du se hva andre får til med 10 000kr investert har man ofte fortsatt problemer.

 

Spesielt denne er bra:

Hvad koster Astrofoto?

 

Astro Forum

Stjerneporten

Stargazerslounge

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Google klarte ikke å finne noen sånne plugins til meg så da bør jeg vel slå fra meg teleskop med "spider".

 

Det var forresten mange gøyale treff på yolo teleskoper. Mange kule hjemmemekk. :) De fleste treffene dreier seg om mye større brennvidde og mye dårligere blendertall enn jeg er ute etter. Mon tro om det ikke går an å få bestilt en med mye bedre bedre blendertall og 800-1000mm?

 

PC Lynet: Jeg har ikke lyst på refraktor, blant annet fordi jeg ønsker brennvidde i området rundt 800-1000mm og hverken har ranet bingen til onkel skrue eller gidder å ha med meg skjerpa. Jeg er klar over at monteringen er i kjipeste laget, men det er et av kompromissene for å få ned prisen og opp lysåpningen. Det skal brukes 50/50 mot himmellegemer og bakkemotiver som sittende fugler. Jeg har ikke tålmodighet til å krype nært nok for 200-millimeteren. 300-millimeteren er for dårlig optisk og jeg vil ha noe med vesentlig lengre brennvidde, uten å måtte opp på f/10 eller deromkring. Da kommer refraktor i praksis til kort. Jeg er forberedt på andre sett med ulemper og prøver bare å finne måter å redusere noen av de.

 

Jeg har tenkt litt på tradisjonell speiltele (800mm f/8 eller 600 mm f/5,6) men vil gjerne ha en motorisert mount så jeg kan bruke den til astrofoto også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...