Gå til innhold

Lønnsnivå for dataingeniør i Oslo


Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på om noen kan gi en pekepinn på hva som regnes som en "normallønn" for en dataingeniør i Oslo. Tjener i dag litt over 400.000 + overtid i det offentlige ved et mindre tettsted i Midt-Norge (4,5 års jobberfaring). Vurderer å flytte til Oslo (evt Bergen, Trondheim, Stavanger, etc...) hvor de mest spennende jobbene er, men er litt usikker pga bokostnadene som er en del høyere enn hvor jeg bor nå.

Er av den oppfatning at penger er ikke alt, men er ikke så veldig interessert i praksis å gå ned i lønn. Kan så klart ha tilsvarende samme lønn en stund dersom det er slik at du gradvis øker i lønn. Regner med at i den jobben jeg er i dag nærmer jeg meg maks og vil ha den normalt prosentvise økning hvert år.

 

Ble kanskje noe rotete det, men håper det er noen som kan gi meg noen gode råd og kanskje har vært i samme situasjon selv. Takker for all hjelp og råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Lurer på om noen kan gi en pekepinn på hva som regnes som en "normallønn" for en dataingeniør i Oslo. Tjener i dag litt over 400.000 + overtid i det offentlige ved et mindre tettsted i Midt-Norge (4,5 års jobberfaring). Vurderer å flytte til Oslo (evt Bergen, Trondheim, Stavanger, etc...) hvor de mest spennende jobbene er, men er litt usikker pga bokostnadene som er en del høyere enn hvor jeg bor nå.

Er av den oppfatning at penger er ikke alt, men er ikke så veldig interessert i praksis å gå ned i lønn. Kan så klart ha tilsvarende samme lønn en stund dersom det er slik at du gradvis øker i lønn. Regner med at i den jobben jeg er i dag nærmer jeg meg maks og vil ha den normalt prosentvise økning hvert år.

 

Ble kanskje noe rotete det, men håper det er noen som kan gi meg noen gode råd og kanskje har vært i samme situasjon selv. Takker for all hjelp og råd

 

Lønn er veldig variabelt mellom arbeidsplasser. Kjenner folk som tjener veldig forskjellig selv om de har lik utdannelse og jobber med noenlunde like ting. Du vil sikkert ikke ha noe problem med å få samme lønn eller litt mer i Oslo, men du må nok gå ned litt på bostandard om du ønsker å sitte igjen med like mye hver måned. Ellers finnes det kjedelig it-jobber i Oslo også :p

 

Jeg betaler 9000kr/mnd for en to-roms leilighet i Oslo.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Hei

 

Lurer på om noen kan gi en pekepinn på hva som regnes som en "normallønn" for en dataingeniør i Oslo. Tjener i dag litt over 400.000 + overtid i det offentlige ved et mindre tettsted i Midt-Norge (4,5 års jobberfaring). Vurderer å flytte til Oslo (evt Bergen, Trondheim, Stavanger, etc...) hvor de mest spennende jobbene er, men er litt usikker pga bokostnadene som er en del høyere enn hvor jeg bor nå.

Er av den oppfatning at penger er ikke alt, men er ikke så veldig interessert i praksis å gå ned i lønn. Kan så klart ha tilsvarende samme lønn en stund dersom det er slik at du gradvis øker i lønn. Regner med at i den jobben jeg er i dag nærmer jeg meg maks og vil ha den normalt prosentvise økning hvert år.

 

Ble kanskje noe rotete det, men håper det er noen som kan gi meg noen gode råd og kanskje har vært i samme situasjon selv. Takker for all hjelp og råd

 

Altså, dette er IT. Å reparere datamaskiner er ofte ikke mer enn 350k -+. Å være spesialist i oracle, SAP, c++, .NET, Cisco, datasikkerhet, java, Microsoft stuff generelt, IBM generelt, SAN etc. 7-10 års erfaring. Kan det hende at du får fastlønn fra 500-600 + overtid. Og er du spesialist blir det mye nattarbeid. lønningene kan fort komme opp i rundt 1000k og kanskje enda mer. men det kommer an på. Å være spesialist betyr at du må bruke all fritiden din på jobb. Lese j***** mye !!

Er du SAP eller ERP spesialist betyr det også at du må være en god økonom og ha en god forståelse for arbeidet i en hel organisasjon.

5 års erfaring på 1.linje i en større IT/ASP-organisasjon får du rundt 400-500k, alt ettersom alder og erfaring der også, selvsagt. Startlønnen for nyutdannet ingeniør ligger på mellom 350 og 400, og er du nyutdannet master ligger lønnen på ca. 420k-450k i oslodistriktet.

 

Uansett, du vil få mer lønn for samme jobb i Oslo med omegn, men det er ikke nok til å ha samme bostandard som på landet/bygda.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...
simen001 skrev (1 time siden):

ser på youtube at folk tjener 1mil+ som data inginør i USA, er det sjeldent i norge eller?

Generelt sett tjener ingeniører mer i USA enn i Norge. Men de har også langt høyere utgifter til forsikringer osv. 

En kollega av meg flyttet fra USA til Norge og gikk ned i lønn. Men sitter igjen med mer etter utgifter.

Lenke til kommentar

For ikkje å snakke om at ein ingeniør i USA typisk har betalt veldig mykje for å ta utdanning, så dei treng høg lønn for å kunne betale ned studielånet sitt.

Jamnt over så er nok likevel lønnsnivået i USA litt lavare enn i Norge, også for arbeidstakarar med høgare utdanning, men som Salvesen skriv så er levekostnadane lavare slik at ein fort sitter igjen med meir av lønna til fri bruk.

Sånn sett er det relativt optimalt å ta høgare utdanning nærmast gratis i Norge og deretter flytte til utlandet der lønnsnivået er høgt fordi arbeidstakarane har måtte betale for utdanninga sjølv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...