Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor lenge står et cannabis-forelegg på rullebladet?


schtrongl

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I og med at jeg som nittenåring ble dømt for bruk, besittelse og ervervelse av cannabis, og godtok et forelegg på rundt 3000 NOK, kom dette på mitt rulleblad. Etter 10 år uten noen som helst andre forseelser lurer jeg på om dette for alltid vil henge ved meg, eller om dette på noen måte faller fra i forhold til relevans i en evt. jobbsøknad hvor en skal ha en plettfri vandel.

 

Jeg tok en gang kontakt med politiet for å høre med de, men de svarte at dette kom til å være relevant helt til jeg gikk i graven.

 

For en del år tilbake fikk jeg jobb i Hafslund Sikkerhet, selv om sjefen snappet opp rullebladet mitt. Jeg fikk forklare meg litt rundt dette og fikk beholde jobben.

 

Derimot kunne jeg bare glemme en jobb jeg søkte hos, den gang, Securitas, uten at de sjekket rullebladet.

 

Noen fortalte meg at det ville henge ved meg til livets slutt, men at det skulle sees bort i fra av arbeidsgivere etter 10 år. Synes det var litt rart.

 

Har ikke funnet noen lover på dette, men håper at folks kunnskaper her inne kan hjelpe til å klare litt opp i dette.

 

Har ingen som helst planer om å foreta meg noe som krever et rent rulleblad sånn i skrivende stund, men lurer egentlig bare på hvordan ståa er generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at du kan få innsyn i rullebladet ditt, men da må du innom en Politistasjon... og forenklede forelegg mener jeg blir slettet etter 5-10 år.

Men er det sikkert at jeg fikk et forenklet forelegg, bare et forelegg, eller et forverret forelegg?

 

Jeg bor i Thialand på et lengre opphold nå, så det er langt til nermeste norske polititstasjon.

 

Mener å ha lest i en annen tråd, om en kar som var dømt for det samme og som ville ha visum til USA, at det var to former for forelegg. Der det forenklede ble slettet etter så og så lang tid mens et forelegg ble stående resten av livet.

 

Min vinkel på saken er i alle fall at om det ikke under noen omstendighet faller bort på noen måte på et helt liv, så sier man med andre ord "en gang kriminell - alltid kriminell". Dermed vil jo ikke et par til spille noen rolle for min del om jeg etter ti år nå skulle kunne tenke meg en karriære som kriminell videre. Jeg kan i alle fall ikke se noen grunn til at jeg skulle være bekymret for flere kriminelle forhold hvis det viser seg å være slik...

Lenke til kommentar

Forenklet forelegg dukker aldri opp på rullebladet. Du har ikke fått et forenklet forelegg. Forelegg for forseelse kommer heller ikke på rullebladet. Du har ikke fått forelegg for forseelse.

 

Forelegg tas bort fra den ordinære politiattest etter to år. Fra den utvidede politiattest faller forelegget aldri bort. 

 

Når det gjelder besøk til USA så fyller du ut en egenerklæring der du må svare på om du noensinne har blitt straffet. Det står deg fritt å lyve til amerikanske immigrasjonsmyndigheter og si nei. Det er selvfølgelig ikke så veldig lurt, men det er et alternativ. Svarer du ja må du søke visum - og USAs immigrasjonsmyndigheter liker ikke folk med narko på rullebladet.

 

 

Lenke til kommentar

Når det gjelder besøk til USA så fyller du ut en egenerklæring der du må svare på om du noensinne har blitt straffet. Det står deg fritt å lyve til amerikanske immigrasjonsmyndigheter og si nei. Det er selvfølgelig ikke så veldig lurt, men det er et alternativ. Svarer du ja må du søke visum - og USAs immigrasjonsmyndigheter liker ikke folk med narko på rullebladet.

 

Leste du gjennom det jeg har skrevet eller?

 

Jeg har da ikke skrevet at jeg har noen planer om å reise til USA. Jeg skrev at jeg hadde lest noe om dette med forenklede forelegg i en tråd som dreide seg om en som ville til USA. Intet mer.

 

Fint om du kunne lest gjennom dette en gang til og kanskje svare igjen hvis du har mer å tilføye.

 

Så med andre ord vil det si at dette aldri faller bort. Hvor er det nødvendig å vise til en utvidet politiattest? Hva er forskjellen da mellom en "vanlig" politiattest og en utvidet?

Lenke til kommentar

Når det gjelder besøk til USA så fyller du ut en egenerklæring der du må svare på om du noensinne har blitt straffet. Det står deg fritt å lyve til amerikanske immigrasjonsmyndigheter og si nei. Det er selvfølgelig ikke så veldig lurt, men det er et alternativ. Svarer du ja må du søke visum - og USAs immigrasjonsmyndigheter liker ikke folk med narko på rullebladet.

 

Leste du gjennom det jeg har skrevet eller?

 

Jeg har da ikke skrevet at jeg har noen planer om å reise til USA. Jeg skrev at jeg hadde lest noe om dette med forenklede forelegg i en tråd som dreide seg om en som ville til USA. Intet mer.

 

Fint om du kunne lest gjennom dette en gang til og kanskje svare igjen hvis du har mer å tilføye.

 

Så med andre ord vil det si at dette aldri faller bort. Hvor er det nødvendig å vise til en utvidet politiattest? Hva er forskjellen da mellom en "vanlig" politiattest og en utvidet?

 

Denne siden sier litt om når de forskjellige brukes: http://www.ung.no/kriminalitet/1132_Hva_kommer_p%C3%A5_rullebladet__%28politiattesten%29.html

 

En utvidet vil ta med alle lovbrudd, uavhengig av hvor lenge siden det er. Og utvidet er gjerne aktuelt ved ansettelse i vaktselskaper, ved sikkerhetsklarering på flyplasser og lignende.

 

For øvrig er vel "forenklede forelegg" såvidt jeg vet noe som så å si kun gis ut ved trafikkforseelser, for eksempel enkle fartsovertredelser, og kun om du vedtar forelegget "på stedet", altså der og da. Et f.f. blir vel normalt sett ikke tatt med i noen politiattester.

 

Et forelegg for bruk av cannabis er meg bekjent ikke et forenklet forelegg, og registreres som et "vanlig lovbrudd".

 

Og i forhold til "rulleblad", ingenting slettes noensinne fra registrene, men saken er heller hva som nevnes i de forskjellige attestene, avhengig av bl.a. alvorlighetsgrad og hvor lang tid det er siden overtredelsen fant sted.

Lenke til kommentar

Staten, og dermed også jobb i staten, har tilgang til hele rullebladet ditt livet ut. Her snakker vi jobb som politi eller dommer f.eks.

 

Alle andre vil kun se de siste 4 årene av forseelser tror jeg.

 

Siden du ble straffet med bot er dette ikke en permanent prikk og er nok borte fra rullebladet ditt forlengst.

Lenke til kommentar

Staten, og dermed også jobb i staten, har tilgang til hele rullebladet ditt livet ut. Her snakker vi jobb som politi eller dommer f.eks.

 

Nei, statlige arbeidsplasser er like begrenset som alle andre i forhold til adgang til rullebladet ditt. Det må en positiv hjemmel i lov til, og det er ingen slik generalklausul for staten.

 

 

Alle andre vil kun se de siste 4 årene av forseelser tror jeg.

"Alle andre" vil ikke se noe som helst - men de som har hjemmel for å kreve en ordinær straffeattest vil kunne se de siste 2 års bøter for forbrytelser, de siste 5 års fengselsstraffer inntil 6 måneder, og de siste 10 år for fengselsstraff over 6 måneder. Bot for forseelse vil ikke dukke opp.

 

 

Lenke til kommentar

Bøter skal ikkje takast med i politiattesten dersom det er lengre en 2 år sidan i henhold til lov om strafferegistrering.

 

Men trenger du verkeleg plettfri vandel for å jobbe som vekter?

Er du sikker på at det ikkje er krav om godkjent vandel?

Her er det ein forskjell, dei fleste arbeidsplassar nøyer seg med ein godkjent vandel, men andre ord ein politiattest som kun nemner mindre ting du har blitt straffa for i det siste, eller eventuellt meir alvorlege ting som det ikkje er alt for lenge sidan du gjorde (meir detaljar om dette finner du i lova). Når du får denne politiattesten så skal du framlegge den for din (potensielle) arbeidsgiver, det er då opp til arbeidsgiver om han/ho godtar vandelsattesten din eller ikkje.

I teorien kan du ha begått drap og fortsatt få jobben så lenge arbeidsgiver synest det er greit.

 

Men er det snakk om plettfri vandel og utvidede politiattest så vil det betyr kroken på døra i forhold til denne jobben, men eg trur ikkje vekterseleskap bruker å kreve meir en vanleg politiattest (som då i ditt tilfelle berre vil være ein blank attest).

Lenke til kommentar

Her var jo det en del håp å finne for å si det sånn.

 

Broren min ble sikkerhetsklarert innenfor forsvaret, på tross av at han hadde en dom på rullebladet sitt.

 

Gleder meg til å sjekke mer opp i dette når jeg kommer til Norge.

 

Selv om dette ikke ble 100% avklart, så var det likevel en god del oppklarende. Takker!

Endret av schtrongl
Lenke til kommentar

Kravet i vaktvirksomhetsloven er "tilfredsstillende vandel", jfr lovens § 7. Men det følger av lovens forskrift (nærmere bestemt § 4) at tilfredsstillende vandel her betyr at uttømmende politiattest skal foreligge.

Sorry at jeg bryter inn, men hva vil egentlig "uttømmende politiattest" si?

Det er så mange begreper her inne på jussdelen. :p

Lenke til kommentar

Kravet i vaktvirksomhetsloven er "tilfredsstillende vandel", jfr lovens § 7. Men det følger av lovens forskrift (nærmere bestemt § 4) at tilfredsstillende vandel her betyr at uttømmende politiattest skal foreligge.

Sorry at jeg bryter inn, men hva vil egentlig "uttømmende politiattest" si?

Det er så mange begreper her inne på jussdelen. :p

 

Uttømmende politiattest tar med den gangen du bannet da tannlegen måtte trekke melketanna di.

 

 

Ikke fullt så ille. En uttømmende politiattest er rett og slett en politiattest som ikke har tidsbegrensninger i seg (alle bøter, ikke bare de innen to år, etc).

 

 

Lenke til kommentar

Sorry at jeg bryter inn, men hva vil egentlig "uttømmende politiattest" si?

Det er så mange begreper her inne på jussdelen. :p

Her er litt generelle opplysninger vedrørende spørsmålet om vandelsattest/politiattest. Spørsmålet er om hvor lenge straffbare forhold følger personen før de ble foreldet. Dette spørsmålet er ikke helt enkelt å besvare. Det kommer an på hva slags lovbrudd vedkommende har på samvittigheten og hva attesten skal brukes til. Det kan dreie seg fra ingenting notert i politiattesten, suksessivt økende til 2 år, videre til 5 år og opptil 10 år for de mer alvorlige forbrytelsene. Det er verd å merke seg at strafferegisteret ikke nullstilles, bare opplysningene som kommer på attesten.

 

Det er Strafferegistreringsloven som er lovhjemmelen for utstedelse av politiattest. http://www.lovdata.no/all/hl-19710611-052.html Den sier at det skal finnes et riksdekkende Strafferegister der det skal være inntatt opplysninger om dommer, vedtatte forelegg (ikke forenklede forelegg) og andre avgjørelser som det er nærmere redegjort for i § 1. Det er verd å merke seg at det kun er forbrytelser som skal inntas i registeret, ikke forseelser (vanligvis, kan gjøres unntak).

 

I § 2, 3.ledd og § 3, 3.ledd, slås det fast at enhver, etter angitte regler gitt av departementet, kan kreve å få vite om Strafferegistret (og bøteregisteret) inneholder opplysninger om ham og hva disse i tilfelle går ut på. Disse opplysningene skal fortrinnsvis gis muntlig. Hvis en person ønsker opplysninger om hva som er registrert på ham i strafferegisteret og i bøteregisteret, må han benytte seg av innsynsretten etter § 2 og § 3. Det er altså ikke adgang til å forlange politiattest om seg selv uten å angi noe nærmere formål.

 

Hjemmelen for å kreve politiattest er som regel nedfelt i lovgivingen som regulerer det enkelte fagområdet. Derav følger det altså at politiets tilsvarende plikt til å skrive ut og hva som skal stå i politiattesten (foruten i strafferegistreringsloven) også er å finne i diverse særlover og deres forskrifter.

 

Lovens § 5, 3.ledd slår fast at (skriftlig) vandelsattest kun kan gis som politiattest etter reglene i denne lov og kun etter skriftlig søknad om formålet for attesten fra den som forlanger attesten til sitt bruk.

 

Den uttømmende attest.

Dette er hva vi kaller for en persons rulleblad. I den uttømmende politiattesten finnes absolutt alle opplysninger som er å finne i både straffe- og bøteregisteret til vedkommende - uansett hvor lenge det er siden disse er begått. Er man blitt straffet for forholdet, vil det dermed bli stående på denne politiattesten for alltid. Anmeldte og henlagte saker skal ikke komme med i en politiattest. Ikke dermed sagt at de er strøket fra politiets register. Der blir de stående livet ut eller til fylte 75 år. Deretter flyttes de til et annet særskilt avlåst og beskyttet register. Skal man for eksempel begynne i forsvaret, i fengselsvesenet, i politiet, i et vaktselskap eller jobber relatert til lufthavn, går disse organene gjennom den uttømmende politiattesten. De vurderer da om forbrytelsen eller forelegget vil ha betydning i en eventuell ansettelse eller opptak på skolen.

 

Den vanlige/ordinære politiattesten.

I den vanlige/ordinære politiattesten, som man får hvis ikke loven sier noe annet, blir stort sett alle opplysninger som er mer en to, fem eller ti år gamle utelatt. Dette kan man lese nærmere om i § 6.

 

Begrenset politiattest.

I en begrenset politiattest vil det kun påføres saker som vil kunne ha betydning for det arbeidet eller oppdraget man skal ha. Alle andre forhold vil bli utelatt. Får man tilbud om en jobb i grunnskolen eller i barnehage, er det for eksempel bare forhold som knytter seg til eventuelle seksuelle overgrep mot barn som skal med i politiattesten. I slike attester blir de straffbare forholdene tatt med uavhengig av hvor gamle de er. En slik politiattest vil være såkalt avgrenset uttømmende, det vil si at spesielt forespurte/anførte forbrytelser (for eksempel av seksuell art) skal være med uavhengig av hvor lenge siden reaksjonen vart ilagt. Det vil altså si at i slike tilfeller ser man bort fra tidsavbruddsbegrensingene i § 6. For en som søker jobb i barnevernstjenesten, grunnskulen og i barnehage, vil seksuelle overgrep mot barn være forhold som kommer med i attesten.

 

Verd å merke seg er at (pågående) siktelse og tiltale så vel som forelegg (ikke i alle lovene) og dom skal være med i politiattesten. Det er også verd å merke seg at det stilles forskjellig krav til lovbrudd i de forskjellige lovene. For eks. skal det i Barnevernsloven og Opplæringsloven også oppføres andre typer seksuallovbrudd, så som voldtekt, incest, misbruk av stilling etc. For å få oversikt, se de forskjellige lovkravene til politiattest i angjeldende lover oppstilt nedenfor, opp mot straffeloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html

 

Jfr. Opplæringslovens, http://www.lovdata.no/all/hl-19980717-061.html#10-9

§ 10-9. Politiattest

Den som skal tilsetjast i grunnskolen, må leggje fram politiattest. Attesten skal vise om vedkommande er sikta, tiltalt eller dømd for seksuelle overgrep mot barn. Personar som er dømde for seksuelle overgrep mot barn, kan ikkje bli tilsette i grunnskolen.

Kommunen kan krevje politiattest etter første leddet også for andre personar som regelmessig oppheld seg i grunnskolen.

Den som skal tilsetjast i vidaregåande skole, må leggje fram politiattest. Attesten skal vise om vedkommande er sikta, tiltalt eller dømd for seksuelle overgrep.

Departementet gir nærmare forskrifter

 

og presiseringen i forskrift:

 

§ 15-2. Innhaldet i politiattesten

Med politiattest etter opplæringslova § 10-9 tredje ledd er meint ein politiattest som viser om personen er sikta, tiltalt eller dømd for brot på straffelova § 192, § 193, § 194, § 195, § 196, § 197, § 199, § 200 første og andre ledd og § 201 bokstav b og c. Attesten skal ikkje vere eldre enn 3 månader.

Førelegg, overføring til konfliktråd, påtaleunnlating, frikjenning og fråfallen sikting eller tiltale skal ikkje gå fram av attesten.

 

Jfr. Barnehagelovens. http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-064.html#19

§ 19. Politiattest

Den som skal arbeide i barnehage må legge fram tilfredsstillende politiattest. Attesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn.

Personer som er dømt for seksuelle overgrep mot barn, er utelukket fra arbeid i barnehager.

Kommunen kan kreve politiattest etter første ledd også for andre personer som regelmessig oppholder seg i barnehagen.

Departementet gir utfyllende forskrifter om politiattester.

 

og presiseringen i forskrift:

 

§ 3. Politiattestens innhold

Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for seksuelle overgrep mot barn.

Med seksuelle overgrep mot barn menes overtredelser av straffeloven § 195, § 196, § 200 annet ledd, § 201 bokstav c og § 204a.

For utstedelse av attest gjelder lov 11. juni 1971 nr. 52 om strafferegistrering og forskrift 20. desember 1974 nr. 4 om strafferegistrering, med de unntak og presiseringer som framgår av denne paragrafen.

 

Jfr. Barnevernslovens § 6-10, http://www.lovdata.no/all/hl-19920717-100.html#6-10 .

Her står presiseringen i lovteksten:

§ 6-10. Politiattest

Den som skal ansettes i barneverntjenesten, jf. § 2-1, skal legge fram tilfredsstillende politiattest.

Den som skal ansettes i en institusjon som er omfattet av § 5-1, eller i et statlig senter for foreldre og barn, i en privat eller kommunal institusjon eller senter for foreldre og barn som er godkjent etter § 5-8, eller et omsorgssenter for mindreårige etter kapittel 5 A, skal legge fram tilfredsstillende politiattest. Det kan kreves politiattest også fra andre som utfører oppgaver for institusjonen, senteret for foreldre og barn eller omsorgssenteret for mindreårige, og som har direkte kontakt med barn og unge eller foreldre som oppholder seg der.

Den eller de som skal godkjennes som fosterforeldre, jf. § 4-22, skal legge fram tilfredsstillende politiattest. Det kan kreves politiattest også fra andre som bor i fosterhjemmet.

Det kan kreves politiattest fra støttekontakter, tilsynsførere, private som tar i mot barn som avlastningstiltak og andre som utfører oppgaver for barneverntjenesten som ledd i hjelpetiltak etter § 4-4.

Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffeloven §§ 193, 194, 195, 196, 197, 199, 200 annet ledd, 201 bokstav c, 203 og 204 a.

Den som er ilagt forelegg eller er dømt for overtredelse som nevnt i femte ledd er utelukket fra å utføre arbeid eller oppgaver som omhandlet i denne bestemmelse.

Departementet kan gi utfyllende forskrifter til bestemmelsen.

 

I disse særlovene fremkommer altså at spesielt oppgitte forbrytelser skal tas med uavhengige av foreldelsestiden i strafferegistreringslovens § 6. I Strafferegistreringsloven er unntaket fra foreldelsesfristen, og dermed hjemmelen til å gi begrenset uttømmende politiattest å finne i § 5, 1.ledd. Personer som skal utføre oppgaver overfor barn og unge, må fremlegge en slik begrenset politiattest som angir strafferettslige reaksjoner for seksualforbrytelser mot barn (stort sett). Formålet med disse politiattestene er å hindre at personer som får oppgaver overfor barn og unge, begår (nye) seksuelle overgrep mot mindreårige. Justisdepartementet har i et høringsnotat av 7. februar 2008 (finner ikke selve høringsnotatet) gitt en oversikt over hjemlene for slike begrensede politiattester og foreslått en enhetlig regulering i en ny lov, Politiregistreringsloven: http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Vedtak/Beslutninger/Lovvedtak/2009-2010/vedtak-200910-038/#a1.7

 

Man kan stille spørsmål ved denne ”uthulingen” av oppgjørsprinsippet, det at man ved å sone straffen bør være ferdig med sitt lovbrudd, og når man da senere, over tid, viser sin vilje til å overholde loven likevel blir hengende ved gamle synder. Jeg skal ikke gå ytterligere inn på denne de lege ferenda-problematikken, siden jeg allerede befinner meg i ot-land. Jeg fastslår kun at loven fungerer på overnevnte måte. For den som ønsker å få dette nærmere utdypet, anbefaler jeg at man via linken til den nye loven klikker seg inn på forarbeidene for å lese om hvordan loven fungerer pr. dags dato, og hvordan den er tenkt å fungere i fremtiden.

 

Vi hadde en liknende diskusjon for en liten stund siden. Jfr: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1218482

Da ble spørsmålet om hvilket yrker som krever hvilken type attester belyst. Man kan lese om det i Forskrifter om strafferegistrering i dens § 12: http://www.lovdata.n...41220-0004.html

 

 

Håper at dette var til noe hjelp.

 

G :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du er en maskin, tenkte jeg skulle bare takke deg for bidraget. Mye nyttig lesestoff. :love:

 

Helt enig!

 

Takk til dere begge for gode ord.

Dette var et utdrag fra en omfattende rapport som jeg utarbeidet for en person for en stund siden. Vedkommende hadde i i sin ungdoms dumskap fått en blotterdom på seg. I voksen alder fikk han anledning til å få arbeid der han måtte befatte seg med barn og trengte derfor en politiattest. Han ble høylig forbauset over at den gamle blotterdommen dukket opp og at han ikke var ferdig med gamle synder.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

I og med at jeg som nittenåring ble dømt for bruk, besittelse og ervervelse av cannabis, og godtok et forelegg på rundt 3000 NOK, kom dette på mitt rulleblad. Etter 10 år uten noen som helst andre forseelser lurer jeg på om dette for alltid vil henge ved meg, eller om dette på noen måte faller fra i forhold til relevans i en evt. jobbsøknad hvor en skal ha en plettfri vandel.

 

Jeg tok en gang kontakt med politiet for å høre med de, men de svarte at dette kom til å være relevant helt til jeg gikk i graven.

 

For en del år tilbake fikk jeg jobb i Hafslund Sikkerhet, selv om sjefen snappet opp rullebladet mitt. Jeg fikk forklare meg litt rundt dette og fikk beholde jobben.

 

Derimot kunne jeg bare glemme en jobb jeg søkte hos, den gang, Securitas, uten at de sjekket rullebladet.

 

Noen fortalte meg at det ville henge ved meg til livets slutt, men at det skulle sees bort i fra av arbeidsgivere etter 10 år. Synes det var litt rart.

 

Har ikke funnet noen lover på dette, men håper at folks kunnskaper her inne kan hjelpe til å klare litt opp i dette.

 

Har ingen som helst planer om å foreta meg noe som krever et rent rulleblad sånn i skrivende stund, men lurer egentlig bare på hvordan ståa er generelt.

 

Det vil alltid stå i rullebladet ditt, men vil ikke komme opp på verken forenklet eller utvidet politiattest etter 5 år, ved alvorlige foreseelser 10 år. Det vil derfor ikke ha noe å si i forhold til jobb i barnehage, forsikringsselskap, vekterfirma el.

 

Det vil derimot komme opp om du skulle trenge en sikkerhetsklarering i forsvaret eller jobb i det offentlige, men vil neppe spille noen rolle så lenge du er ærlig. Ut i fra alderen din på dette tidspunktet vil det mest sannsynlig bare bli ansett som noe du gjorde da du var "ung og dum" om du skjønner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

I og med at jeg som nittenåring ble dømt for bruk, besittelse og ervervelse av cannabis, og godtok et forelegg på rundt 3000 NOK, kom dette på mitt rulleblad. Etter 10 år uten noen som helst andre forseelser lurer jeg på om dette for alltid vil henge ved meg, eller om dette på noen måte faller fra i forhold til relevans i en evt. jobbsøknad hvor en skal ha en plettfri vandel.

 

Jeg tok en gang kontakt med politiet for å høre med de, men de svarte at dette kom til å være relevant helt til jeg gikk i graven.

 

For en del år tilbake fikk jeg jobb i Hafslund Sikkerhet, selv om sjefen snappet opp rullebladet mitt. Jeg fikk forklare meg litt rundt dette og fikk beholde jobben.

 

Derimot kunne jeg bare glemme en jobb jeg søkte hos, den gang, Securitas, uten at de sjekket rullebladet.

 

Noen fortalte meg at det ville henge ved meg til livets slutt, men at det skulle sees bort i fra av arbeidsgivere etter 10 år. Synes det var litt rart.

 

Har ikke funnet noen lover på dette, men håper at folks kunnskaper her inne kan hjelpe til å klare litt opp i dette.

 

Har ingen som helst planer om å foreta meg noe som krever et rent rulleblad sånn i skrivende stund, men lurer egentlig bare på hvordan ståa er generelt.

 

Det vil alltid stå i rullebladet ditt, men vil ikke komme opp på verken forenklet eller utvidet politiattest etter 5 år, ved alvorlige foreseelser 10 år. Det vil derfor ikke ha noe å si i forhold til jobb i barnehage, forsikringsselskap, vekterfirma el.

 

Det vil derimot komme opp om du skulle trenge en sikkerhetsklarering i forsvaret eller jobb i det offentlige, men vil neppe spille noen rolle så lenge du er ærlig. Ut i fra alderen din på dette tidspunktet vil det mest sannsynlig bare bli ansett som noe du gjorde da du var "ung og dum" om du skjønner.

 

Du burde ha lest gjennom tråden èn gang til, før du svarte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...