Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grunnlaust anmeldt til politiet


stb81

Anbefalte innlegg

Blei for en tid tilbake uskyldig og heilt grunnlaust anmeldt for et alvorlig forhold av ei person med tydelege forvirra virkelegsoppfatning og som tydeleg hadde behov for å skylde på andre for å slippe å stå for egene handlinger og for å redde sitt eget skinn. Jeg syns det er ille å vere registrerrt og "merka" for noe jeg er heilt uskyldig i. Saka ble henlagt da politet trudde på meg og jeg aldri har vore borti politiet tidligare men allikevel plager dette meg. Jeg er en ung gutt og har planer om å bli fengselsbetjent eller toller. ? Kan jeg gjere noe? Tenker my på dette.

Endret av stb81
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Henlagte saker blir kun stående i politiets interne registere, og skal i prinsippet ikke kunne brukes mot deg senere.

Men jeg ønske ikkje å stå i noke register. Jeg har ikkje gjort noe gale og kan ikkje gjere noko for å hindre ein person med personlege problem å anmelde meg grunnlaust og ondsinna.

Lenke til kommentar

Henlagte saker blir kun stående i politiets interne registere, og skal i prinsippet ikke kunne brukes mot deg senere.

Men jeg ønske ikkje å stå i noke register. Jeg har ikkje gjort noe gale og kan ikkje gjere noko for å hindre ein person med personlege problem å anmelde meg grunnlaust og ondsinna.

Synd for deg. Du finnes allerede i en haug med registre. Blant annet politiets. Og du blir ikke slettet derifra.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Saka ble henlagt da politet trudde på meg og jeg aldri har vore borti politiet tidligare men allikevel plager dette meg. Jeg er en ung gutt og har planer om å bli fengselsbetjent eller toller. ?

På hvilken måte ble saken henlagt?

Henleggelse etter bevisets stilling eller henleggelse fordi intet straffbart forhold ble ansett bevist?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saka ble henlagt da politet trudde på meg og jeg aldri har vore borti politiet tidligare men allikevel plager dette meg. Jeg er en ung gutt og har planer om å bli fengselsbetjent eller toller. ?

På hvilken måte ble saken henlagt?

Henleggelse etter bevisets stilling eller henleggelse fordi intet straffbart forhold ble ansett bevist?

Som det siste. Uff jeg er livredd for at en opptaksnemd ska tenke ingen røyk uten ild osv.

Og hvis jg skal jobb som toller, så vil jg jo samarbeid mye med politi også. Jeg har jo ikkje gjort noen ting. Dette er verkelig urettferdig og vondt.

Lenke til kommentar

Saka ble henlagt da politet trudde på meg og jeg aldri har vore borti politiet tidligare men allikevel plager dette meg. Jeg er en ung gutt og har planer om å bli fengselsbetjent eller toller. ?

På hvilken måte ble saken henlagt?

Henleggelse etter bevisets stilling eller henleggelse fordi intet straffbart forhold ble ansett bevist?

Som det siste. Uff jeg er livredd for at en opptaksnemd ska tenke ingen røyk uten ild osv.Og hvis jg skal jobb som toller, så vil jg jo samarbeid mye med politi også. Jeg har jo ikkje gjort noen ting. Dette er verkelig urettferdig og vondt.

 

Slapp av. :thumbup:

I den grad dette blir hengende ved deg er det nettopp den siste henleggelsen som gir minst grunn til mistanke om røyk og ild.

 

Det finnes to aktuelle henleggelsestyper i ditt tilfelle.

 

Henleggelse etter bevisets stilling.

Denne begrunnelsen brukes svært ofte. Den sier ikke mer enn at det ikke foreligger bevis for at det begått straffbart forhold. Det kan ikke utledes noe ytterligere om bevissituasjonen fordi henleggelse etter bevisets stilling både benyttes hvor påtalemyndigheten er nær ved å ta ut tiltale og hvor bevisene vurderes slik at det er klar sannsynlighetsovervekt for at det ikke er begått et straffbart forhold.

 

Problemet med dette alternativet er at man kan bli sittende igjen med forestillingen om at det kan ha vært begått en straffbar handling men at altså skyldspørsmålet forblir uavklart.

 

Henleggelse pga. intet straffbart forhold anses bevist

Dette er jo "din" henleggelsesform, og det er bra.

Denne henleggelsesformen er relativ sjelden fordi den presummerer så skråsikkert at det ikke foreligger noe straffbart forhold. I følge riksadvokatens skriv nr. 3 - 1988 skal denne henleggelsesgrunnen kun brukes hvor; "...bevisene med særlig styrke taler mot at det er foretatt et straffbart forhold".

 

Håper du får sove bedre på natta.

 

Hva var strafferammen for det forholdet du ble anmeldt for? Hvis du ikke vet, så nevn paragraf. (Bare hvis du vil, du trenger ikke utlevere deg.)

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler virkelig med deg TS. Jeg og mannen min ble utsatt for det samme for et år siden. Anmelder klarte å snu hele situasjonen rundt, slik at det var vi som hadde trakkasert og plaget h*m, og ikke omvendt. Heldigvis hadde vi god kontakt med politiet hele veien slik at da anmeldelsen ble foretatt, fikk vi umiddelbart brev om at forholdet var henlagt. Nå var ordlyden for vårt vedkommende annerledes: De underrettes om at for deres vedkommende er forholdet henlagt fordi det antas ikke å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbare forhold, jf.straffeprosessloven par.224,1.ledd

 

Siden vi ikke er jurister ringte vi ned på kammeret, og fikk snakke med juristen som fortalte at dette ikke vill hefte ved oss på noen måte. Jeg håper jo inderlig at dette stemmer, for selv om vi for øyeblikket ikke trenger noen uttømmende politiattest, kan det jo være vi vil trenge noe slikt i fremtiden.

 

Lykke til med studiene.

Lenke til kommentar

Du står nok nevnt i politiets register, som tidligere nevt, men dette er kun til intern bruk. Om du f.eks. blir anmeldt for noe lignende igjen, vil politiet lettere kunne trekke konklusjoner og evt. starte etterforskning.

Det er derimot ingen andre enn politiet som har innsyn i disse registrene. Det som kan skje er likevel at du blir bedt om å oppgi om du har vært innblandet i straffbare forhold eller anmeldt når du søker toll/fengselsbetjent. Jeg kan ikke se noe grunn til at tollvesenet/fengselsvesenet skal legge noe vekt på denne anmeldelsen, men du bør uansett nevne det om spørsmålet dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selvsagt vil anmeldelsen ligge der, i politiets interne registre. Dersom du skal søke på jobb som fengselsbetjent el.l. vil saken bli nevnt på et intervju. Den vil neppe bli brukt mot deg, men det dummeste du gjør er å benekte at du har blitt anmeldt.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil anmeldelsen ligge der, i politiets interne registre. Dersom du skal søke på jobb som fengselsbetjent el.l. vil saken bli nevnt på et intervju. Den vil neppe bli brukt mot deg, men det dummeste du gjør er å benekte at du har blitt anmeldt.

 

Du trenger ikke nevne noe som helst i et eventuelt intervju, kun henvise til den type politiattest som kreves for jobben. Alt etter hvilken type attest som er nedfelt i lovgrunnlaget for jobben (må være nedfelt i lov), så blir det utferdiget attest. Den type attest som kalles for uttømmende attest (rulleblad) er kun lovpålagt når man søker på enkelte typer jobber. De som søker jobb som fengselsbetjenter må kunne fremlegge en slik attest, men forbausende nok kreves det ikke for dem som søker jobb i tolloppsynet.

 

Det er Strafferegistreringslovens § 5 som er hjemmelen for å utferdige slik attest. http://www.lovdata.no/all/hl-19710611-052.html#5

 

Den sier:

§ 5. På grunnlag av opplysninger i Polititidende og i registre som nevnt i § 3 og § 4 kan politiet til annet bruk enn for strafferettspleien utferdige attest (politiattest) om hvorvidt en person har vært gjenstand for strafferettslige reaksjoner eller for andre tiltak i anledning av straffbare handlinger som han har begått. I begjæringen om attest skal det opplyses hva denne skal brukes til.

 

Attesten utstedes som regel av politikammeret i det distrikt hvor vedkommende bor eller som han har mest tilknytning til. Også et annet politikammer kan gi slik attest når det etter forholdene anses naturlig.

 

Når politiet gir uttalelse om en persons vandel, skal uttalelsen gis som politiattest etter denne paragraf, og i samsvar med reglene i § 6.

 

Og detaljene i forhold til hvilket yrker som krever hvilken type attester kan man lese i Forskrifter om strafferegistrering: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19741220-0004.html

 

I dens § 12 kan man lese følgende:

§ 12. Til annet bruk enn for strafferettspleien kan politimesteren utferdige politiattest bare i følgende tilfeller:

 

1. når det i lov eller med klar hjemmel i lov er fastsatt at en person må godtgjøre at han har ført en hederlig vandel, er ustraffet e.l.

2. til enkeltpersoner som trenger politiattest for innreise, visum, arbeidstillatelse eller bosetting i et fremmed land.

3. til enkeltperson som skriftlig gjennom norsk utenriksstasjon inngir søknad, eller på ære og samvittighet erklærer at hans rett i et fremmed land er avhengig av at han får utferdiget slik attest og dessuten

4. til følgende formål:

a) Til helse- og sosialstyrene og fylkeskommunale barnevernsmyndigheter til bruk for behandling av barnevernssaker, i adopsjonssaker kan kreves uttømmende attest.

b) til Toll- og avgiftsdirektoratet i forbindelse med tilsettinger innen tolloppsynet,

c) til Sosial- og helsedirektoratet eller fylkeslegen i forbindelse med tilsettinger innen det psykiske helsevern,

d) til Riksarkivet eller vedkommende tilsettingsmyndighet i forbindelse med tilsettinger i Riksarkivet eller statsarkivene.

e) til Luftfartstilsynet ved søknad om fly- og helikoptersertifikat, jf. lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart (luftfartsloven) § 5-3. Det kan kreves uttømmende attest. I tillegg tas det med opplysninger om alle verserende forbrytelsessaker og de verserende forseelsessaker som er knyttet til rusmiddelbruk eller som antas å ha betydning for formålet med attesten.

f) til Arbeids- og velferdsdirektoratet og sjømannskontorene i forbindelse med vurdering av skikkethet for hyresøkende og førstereis, nekting av forhyringer og hyretilvisninger og ved søknader om opphevelse av slike nektinger,

g) til sjømannskontorene i forbindelse med utferdigelse av sertifikater til fiskebåtstuerter og skipselektrikere og til Post- og teletilsynet i forbindelse med utferdigelse av sertifikater til radiotelegrafister,

h) til farmasøytisk industri, Norsk Medisinaldepot og apotek i forbindelse med tilsettinger. Attesten begrenses til å omfatte overtredelser av narkotikalovgivningen, men for disse forhold kan det kreves uttømmende attest for et tidsrom av inntil 5 år regnet fra det tidspunkt saken ble endelig avgjort og frem til attestutstedelsen.

i) til de lokale heimevernsnemnder i forbindelse med opptak til Heimevernet.

Heimevernsnemndene kan kreve uttømmende attest.

j) til Forsvaret i forbindelse med uttak av personell til internasjonale fredsoperasjoner, jf. lov av 23. februar 1996 nr. 9. Forsvaret kan kreve uttømmende attest.

k) til vedkommende tilsettingsmyndighet i forbindelse med tilsettinger i Kriminalomsorg i frihet. Ved slike tilsettinger kan det kreves uttømmende attest.

l) til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap i forbindelse med utskriving og disponering av sivilforsvarsstyrken. Politiattest kan dog bare kreves dersom det er av særlig viktighet for sivilforsvaret å få slike opplysninger på grunn av den tjeneste vedkommende utfører eller som man overveier å pålegge vedkommende. Det kan kreves uttømmende attest.

m) til vedkommende tilsettingsmyndighet i forbindelse med utnevning/tilsetting av dommere, dommerfullmektiger og embets- og tjenestemenn i påtalemyndigheten, samt i forbindelse med utnevning/tilsetting av politiinspektører, politiadjutanter og politifullmektiger som skal tjenestegjøre i embeter/stillinger som ikke er tillagt påtalemyndighet. Det kan kreves uttømmende attest.

n) til vedkommende autorisasjonsmyndighet i forbindelse med autorisasjon av entreprenører og lokalinnehavere etter lov 24. februar 1995 nr. 11 om lotterier m.v.

o) til kommunene i forbindelse med tilsettinger av personer som skal yte tjenester til mindreårige etter lov om sosiale tjenester § 4-2 bokstav a-d. Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller dømt for brudd på straffeloven § 192, § 193, § 194, § 195, § 196, § 197, § 199, § 200 annet ledd, § 201 bokstav c), § 203, § 204a.

p) til bruk for frivillige organisasjoner for personer som, lønnet eller ulønnet, utfører eller skal utføre oppgaver for organisasjonen som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming.

Sammen med søknaden skal det fremlegges dokumentasjon fra organisasjonen om at den har besluttet å kreve politiattest, og at søkeren er aktuell for oppgaver som nevnt ovenfor. Det kan også kreves at søkeren fremlegger organisasjonens vedtekter eller annet dokument som beskriver organisasjonens virksomhet og struktur.

Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller dømt for brudd på straffeloven § 192, § 193, § 194, § 195, § 196, § 197, § 199, § 200 annet ledd, § 201 bokstav c), § 203, § 204a.

Det kan kreves uttømmende attest.

q) til Det Kongelige Hoff i forbindelse med ansettelser ved Hoffet. Det kan kreves uttømmende attest.

5. Politidirektoratet kan samtykke i at det også i andre tilfelle utferdiges politiattest.

Begjæring om politiattest kan også fremsettes av Justisdepartementet og Politidirektoratet.

0 Endret ved forskrifter 24 juni 1997 nr. 635, 31 okt 2000 nr. 1180 (i kraft 1 jan 2001), 21 des 2000 nr. 1366 (i kraft 1 jan 2001), 8 jan 2003 nr. 21, 19 mai 2003 nr. 619 (i kraft 1 juni 2003), 22 nov 2006 nr. 1292 (i kraft 1 des 2006), 28 jan 2010 nr. 62.

 

Håper at dette er til litt mer hjelp.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at en henleggelse ikke er en strafferettslig reaksjon, og derfor ikke blir stående på noen politiattest...

 

At man er blitt anmeldt for et forhold er noe ingen andre enn påtalemyndighet og rettsvesen har noe med (med visse unntak - f.eks. kan visse bevillinger som er avhengig av ren vandel suspenderes hvis du blir anmeldt for et forhold).

 

 

Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at en henleggelse ikke er en strafferettslig reaksjon, og derfor ikke blir stående på noen politiattest...

 

At man er blitt anmeldt for et forhold er noe ingen andre enn påtalemyndighet og rettsvesen har noe med (med visse unntak - f.eks. kan visse bevillinger som er avhengig av ren vandel suspenderes hvis du blir anmeldt for et forhold).

 

Dette er den store hovedregelen, og det er vel fastslått tidligere i tråden (blant annet i din post nr. 3). Av den grunn rådet jeg trådstarter i mitt foregående svar til kun å henvise til attesten og ikke besvare spørsmål om tidligere forhold til politiet. Intervjuerne kan godt finne på å spørre om det, men de har ingen rett til informasjon om forhold som ikke fremkommer av attesten.

 

Anmeldte og henlagte saker skal ikke komme med i en politiattest. Ikke dermed sagt at de er strøket fra politiets register. Der blir de stående livet ut eller til fylte 75 år. Deretter flyttes de til et annet særskilt avlåst og beskyttet register.

 

Som du også tilføyer så finnes det unntak fra denne regelen, og avgjørelsen er hjemlet i § 6. Departementets har i rundskriv G-4/94 av 7. januar 1994 presisert at opplysninger om henlagte straffesaker ikke skal tas med i politiattester, heller ikke i de uttømmende attestene. Unntaksvis kan henlagte saker likevel vurderes til å medtas likevel. I så fall skal politiet sende saken til Politidirektoratet, som avgjør om det henlagte forholdet skal føres på attesten.

 

Det er verd å merke seg at det kun er forbrytelser som skal inntas i registeret, ikke forseelser (vanligvis, kan gjøres unntak), derav mitt spørsmål i post 8 om hva strafferammen for det forholdet som trådstarter ble anmeldt for var?

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...