Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bil i Tyskland, og er ute etter tips! (BIL KJØPT!)


Anbefalte innlegg

Jepp, bra tips det. Blir ebay.de for min del. Skummelt å sitte å se på sånne sider, litt glad jeg er blakk!

 

 

Oooh, ledpærer til skiltlyset bak.

 

Oooh, sånne angeleyes vil jeg ha.

 

 

etc :D

 

Hvordan er det med forsikring ogsånn i Tyskland?

Pris? Og hva med veiavgift?

Endret av L4ss3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får egen forsikringsavtale via NATO greia, 40 euro mnd eller noe. I norge ville det samme kostet meg omtrent 18-19k i året. *kremt*

 

Veiavgift er som normalt, men usikker på hvordan det er med de skiltene jeg skal ha.

 

Det som er nytt her i tyskland for oss, er avgiftsklasser. Du har klasse 1-4. Klasse 4 er grønn og kan kjøre over alt. Har du 2-3 så kan du ikke kjøre inn i sentrum på diverse storbyer og bla bla.

 

Min er heldigvis grønn.

Lenke til kommentar

Vetta faen egentlig hva som er kriteriene for å få grønn etc, var på min første langtur idag og fikk de skikkelige skiltene på. Lå på omtrent 0.7 til 0.8l på mila. Ikke så dumt å cruise i 130-140. Grei fart for første gangen på autobahn, hadde noen passasjerer av den eldre garde som ikke ville kjøre noe fortere.

 

Digger cruise control btw! :love:

 

Bare å flytte det l4ss3 ;)

Lenke til kommentar

Kan ikke se at det er noe problem om jeg kjører denne til Norge heller, på ferie feks. Ingen kan nekte meg det.

Ingen kan nekte deg det, nei. Men i det øyeblikket gummien treffer norsk jord, med norsk sjåfør, er du umiddelbart skyldig moms og engangsavgift.

Dette gjelder absolutt alle utenlandske biler i norge, selv om det ikke er din egen en gang. Du kan ikke kjøre din tyske bestefars bil til butikken når han besøker deg i hamar på bilferie. Blir du stoppet skylder du fort 100.000, og det finnes ingen måte å vri seg unna på.

 

Eierskap ingen betydning

Litt forenkelt kan vi si at forskriftens hovedbudskap er at du (som har fast oppholdssted i Norge) automatisk utløser norske avgiftskrav om du blir tatt i å kjøre en utenlandskregistrert bil i Norge.

 

Og så kommer det spesielle og skumle: Det har i denne sammenheng ingen relevans om du eier bilen eller ikke. Regningen utstedes til deg uansett om den eies av din svenske tante, din tyske venn eller et dansk leiebilfirma.

http://www.dinside.no/792872/utenlandske-biler-hold-deg-langt-unna

 

Så med mindre du får blå diplomatskilter, eller klarerer det med tollvesenet på forhånd - hold deg unna svinesund og danskeferga med den bilen.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget med midlertidigforskriften er at kun utlendinger (personer med "fast oppholdssted utenfor Norge" og "midlertidig opphold i Norge") lovlig kan kjøre utenlandske biler i Norge.

 

Fra den samme artikkelen.

 

Jeg er registrert i folkeregisteret som person med fast oppholdssted utenfor norge. Jeg bor fast her i Tyskland. Har fortsatt norsk statsborgerskap, men bosatt i utlandet for en periode.

 

Så da er jeg vel untatt den der, såvidt jeg kan forstå. Har ikke tenkt å ta med denne bilen til norge for å ha den der, eneste gangen det blir aktuelt er på ferieturer til norge.

Lenke til kommentar

Jeg er registrert i folkeregisteret som person med fast oppholdssted utenfor norge. Jeg bor fast her i Tyskland. Har fortsatt norsk statsborgerskap, men bosatt i utlandet for en periode.

Skjønner. Likevel - hadde jeg vært deg hadde jeg avklart med tollvesenet på forhånd før en evt norgestur, bare for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

«For i Bakvendland der kan alt gå an, der er de like tøysete og rare alle mann.»

 

Seriøst liksom, hvordan skal folk kunne vite om slike forskrudde regler? Jeg har aldri hørt om denne forskriften, og det er tydelig at de fleste andre heller ikke har det. Hadde jeg hatt en svensk tante eller en tysk onkel på besøk hadde jeg ikke nølt med å låne deres bil til butikken om jeg ikke kunne brukt min egen av en eller annen grunn. Nå vet jeg bedre hvertfall.

Lenke til kommentar

«For i Bakvendland der kan alt gå an, der er de like tøysete og rare alle mann.»

 

Seriøst liksom, hvordan skal folk kunne vite om slike forskrudde regler? Jeg har aldri hørt om denne forskriften, og det er tydelig at de fleste andre heller ikke har det. Hadde jeg hatt en svensk tante eller en tysk onkel på besøk hadde jeg ikke nølt med å låne deres bil til butikken om jeg ikke kunne brukt min egen av en eller annen grunn. Nå vet jeg bedre hvertfall.

Ja, det er ganske på trynet. "den vanlige mann i gata" som aldri har vært borti bilimport har ingen grunn til å kjenne til slike regler, og blir dermed fort et uskyldig offer i en slik sak.

Jeg forstår grunnlaget for en regulering av problemstillingen, men ikke utformingen, omfanget og praksisen.

Lenke til kommentar

Om SvennAndre er norsk statsborger med fast oppholsted i Tyskland og kan dokumentere dette til Onkel Blå eller Tullemann om han blir stoppet, så kan han bare kjøre med tysk bil i Norge. Men om f.eks en kamerat av SvennAndre hadde som er Norsk med fast bosted i Norge hadde kjørt bilen, da hadde det blitt dyrt!

 

 

Bil er billig i Tyskland! Lurer på importere meg en derfra, da man kan spare en del på det om det er riktig bil:)

Lenke til kommentar

Bil er billig i Tyskland! Lurer på importere meg en derfra, da man kan spare en del på det om det er riktig bil:)

Riktig bil er stikkordet, ja.

Smarten min som har lave verdier på alle tollgrunnlag(vekt, hk og volum) lønte seg drastisk å importere.

Audien lønte seg på langt nær så mye.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager for sent svar, har ikke internett hjemme og må ty til andre metoder for å få tilgang!

 

Nei, har ikke sett på det. Hva vil det si?

 

Lurer på å sote rutene om jeg finner noe der resultatet blir bra. driver og å titter på felger, men ikke lett å si hva jeg skal ta. Endelig funnet en tysk "biletema" aktig butikk, så da kan jeg endelig handle litt der. Skal en tur i morgen og se hva jeg finner. Skal hovedsaklig se på lyspærer i første omgang, få hvite angeleyes er en prioritet. Evt. noen gode hvite/blå H7 pærer. Skal titte litt rundt, er litt billigere her nede så ikke krise om jeg tar noe som ikke blir så veldig bra.

 

Snuser også på ny cd-spiller, men der må jeg ha litt råd fra noen bmw folk eller lignende da det står en navigasjons enhet fra VDO Dayton, MS 4150. Ser ut som den ikke er av vanlig størrelse.

 

Skal opprette en worklogg så fort jeg får internett i hus igjen, bør ikke bli altfor lenge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hadde ikke sotet rutene noen andre steder enn på verksted.

Så har du garanti for arbeidet som ble gjort + det blir garantert langt bedre gjort enn hvis du skulle gjort selv.

 

Bor du nær polske grensen kan du jo spare masse penger ved og dra rett over grensa og få arbeidet gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...