Gå til innhold

Diskusjon: Deling, misbruk og stjeling av bilder.


  

68 stemmer

  1. 1. Deler du bildene dine eller plasserer du dem bak "lås og slå"? NB! Det er flervalgsavstemning.

    • Jeg deler gjerne bildene mine på diverse nettsteder og fora
    • Jeg deler og bryr meg ikke om at andre deler bildene mine på sine forum og sider
    • Jeg deler kun på akam og vil ikke at bildene skal komme utenfor dette forumet
    • Jeg deler via flickr/smugmug/etc. konto, men har tatt de forhåndregler som er tilgjengelig for at ingen tar bildene mine
    • Jeg har flickr/smugmug/etc. konto og alle bildene kan kun vises til de jeg inviterer inn. Bildene er gjemt/passordbeskyttet.
    • Jeg poster aldri bildene mine på nettet. De ligger trygt på datamaskinen
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg rasende og truer med søksmål og/eller erstatning
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg litt irritert og håper de retter dette opp ved å fjerne bildet eller gi meg kompensasjon iform av kreditering/link til siden min etc.
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg stolt, men jeg ønsker kreditering.
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg bryr jeg ikke om det så lenge bildet ikke blir brukt til økonomsik vinning eller er havnet på en støtende nettside etc.
    • Jeg er ikke imot at andre bruker mine bilder. Værsågod og takk for at dere liker bildene mine
    • Jeg laster ned andres verk, hvorfor skal ikke andre laste ned mine? Det heter å dele, både lovlig og ulovlig er greit for meg.
    • Vet ikke ennå. Ingen standpunkt på verken deling eller misbruk av mine bilder.


Anbefalte innlegg

50 medlemmer har stemt. :) Topp 3:

 

22,83% =Jeg deler gjerne bildene mine på diverse nettsteder og fora

21,26% =Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg stolt, men jeg ønsker kreditering.

 

18,11% =Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg litt irritert og håper de retter dette opp ved å fjerne bildet eller gi meg kompensasjon iform av kreditering/link til siden min etc.

 

 

Jeg driver å gjør om mine bilder. Laster opp bildene mine med maks 1280pixler i lengen/høyden. Alle bildene har vannmerke med navn/nettside. Ingen nedlastning og dele restriksjoner av bildene mine. Har linket til Creative Commons info på alle sidene.

 

Større bilder (10-15Mp) laster jeg opp til Smugmug i skjulte gallerier med passord. Disse er uten vannmerke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere kan jo ta en tur på blogg.no og gå gjennom si 10 ulike blogger og se på bildebruken der, dere hadde endt opp på gulvet i fosterstilling gråtende.

 

Og kanskje det verste er at de blogg h##### har lært seg å sette SINE blogg logoer på andre sine bilder. Very Nice !

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Dere kan jo ta en tur på blogg.no og gå gjennom si 10 ulike blogger og se på bildebruken der, dere hadde endt opp på gulvet i fosterstilling gråtende.

 

Og kanskje det verste er at de blogg h##### har lært seg å sette SINE blogg logoer på andre sine bilder. Very Nice !

 

Derfor jobber man også med å gjøre bloggsfæren mer oppmerksom på dette med åndsverk. Mange av dem er på direkte kollisjonskurs med rettighetshavere. Det verste er likevel at mange av dem ikke ønsker å gjøre noe med det. De er fornøyd med å stjele bilder, men blir eitranes forbanna når noen stjeler fra dem igjen.

Lenke til kommentar

Jeg er utrolig konservativt på det området. Vi har brukt penger, tid og kreativitet på bildene våre. Det samme har musikerne, filmskaperne og kunstnerne. Derfor laster jeg ikke ned noen av delene. Alle bildene jeg har er mine egne bilder (evt bilder fra vennesammenkomster der jeg vil ha noe for minnets skyld), all musikken har jeg kjøpt og betalt, og noe malerier og sånt har jeg ikke.

 

Først og fremst syns jeg spørsmålet om jeg deler bildene mine er litt teit, for jeg deler de ikke. Jeg viser de. Jeg har et bestemt standpunkt på sånt noe, og regner med at folk ikke tar bildene mine. Det gjør de likevel. Jeg husker det ble delt en link til finn.no i vinter, der en vinterlei mann ga bort snø. Ganske uskyldig, men han hadde brukt et av mine bilder, og det er temmelig frekt. Det bildet var i tillegg et år gammelt, og man finner ikke den snøen lenger da. Jeg sa ikke ifra til han den gangen, men jeg sier alltid ifra ellers. Enten sletter de bildet eller så gir de meg kredit og link til min flickr (eller blogg). Er de ikke samarbeidsvillige så hinter jeg litt til lovene, og da går det som regel greit.

 

The Avatar: Så du mener at komposisjon ikke har noe som helst å si? Selv de mest spontane bildene mine tenker jeg automatisk på komposisjon, dybdeskarphet osv. Det er det som (ofte) skiller mine snapshots fra en amatør med speilreflekset på auto. (Med en liten klype salt: ) Det er ikke kameraet som teller, det er fotografen.

Lenke til kommentar

The Avatar: Så du mener at komposisjon ikke har noe som helst å si? Selv de mest spontane bildene mine tenker jeg automatisk på komposisjon, dybdeskarphet osv. Det er det som (ofte) skiller mine snapshots fra en amatør med speilreflekset på auto. (Med en liten klype salt: ) Det er ikke kameraet som teller, det er fotografen.

 

Nei egentlig omvendt, om du automatisk tenker komposisjon så anerkjenner eg biletet som kunst som skal beskyttast.

 

Det som eg tenkte på er at om du tar eit bilete som er meir eller mindre tilfeldig med full automatikk og med kamera peikande i generell rettning av objektet så er bildet meir eller mindre fair game. Litt forenkla sakt.

 

Det er ikkje alle bilda som blir tatt som er kunst med behov for særskilt beskyttelse. Men dei bilda som blir tatt med eit kunsternisk baktanke, eller som blir bevist plukka ut etterpå er å betrakte som kunst.

 

Eit uklart bilete som du tok med eit uhell i det du pakka ut kamera frå baggen er ikkje kunst sjølv om det tilfeldigvis blei eit litt stilling bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...