Gå til innhold

Litt usikker, trenger hjelp...


Rafael

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først og fremst er jeg usikker på om dette blir postet på riktig forum. Selvfølgelig unnskylder jeg om jeg poster feil, men vær så snill å si ifra om De flytter den til et annet via PM e.l.

 

Til saken:

 

Jeg har bestemt meg for å oppdatere datamaskinen litt, selv om min ikke er fullt så gammel og oppgraderingen er mer fremtidsrettet enn kanskje nødvendig. En av delene som skal oppgraderes er hovedkortet og jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.

Jeg har et P4-system og i det siste så har mye utviklet seg. En del nye ting har kommet på markedet og nye bus-hastigheter på CPU, støtte på hk osv. osv.

 

Jeg lurer på om dere kunne hjelpe meg å finne det riktige hovedkortet til mine krav. Selv synes jeg er det er litt vanskelig å finne slikt på egenhånd og håper at dere kan hjelpe :)

 

Mine krav er følgende:

 

Vil ha:

 

- Støtte for 800FSB, men samtidig også kunne kjøre min 400FSB (:oops:) CPU. (CPU'en skal nemlig ikke oppgraderes pga. pengemangel :()

- Søtte for S-ATA disker.

- Innebygget nettverkskort.

- Støtte for (minimum) DDR333, men kanskje helst DDR400 (?).

- PS/2-plug i baken for tastis.

- IDE-støtte for noen andre komponenter.

- AGP 8X.

- Støtte for Hyperthreading.

 

Hadde vært fint:

 

- Merke av Asus.

- Støtte for Dual DDR.

- Firewire eller USB2 støtte, (samt også USB1 om mulig).

- Innebygget lydkort, som er brukbart.

- Støttet av Linux.

- Uten viftekjøling.

 

 

Hadde også vært fint om dere kom med andre innspill som forslag til hva man kan trenge, andre nyttige teknologier o.l. ... og til slutt (som jeg glemte å nevne) er at det hadde vært et stort pluss om hovedkortet var av god kvalitet. Altså at det ikke hadde mange generelle problemer.

 

Takk på forhånd!

 

Mvh

- Rafael Moe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvist du skal ha et asus kort er det jo bare og se på deres 800 kort og velge et av dem 875 kortene er dyrest men har også mest utstyr men 865 kortene yter nesten det samme.

Husk at du bør kjøre med 2 minnebrikker (like) på disse kortene.

Ellers har du jo da abit og msi som er minst like bra.

875 kortene har nok støtte for alt du nevner,men det er bare å gå inn på asus sin hjemmeside der står det mer detaljert.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Har akkurat kortet til deg her, ASUS P4C800 (I875P Chipsett):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...7&view=detailed

 

http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4c800/over

 

Jeg valgte ut dette kortet fordi jeg er Asus-fan, men hvis du skal overklokke burde du kanskje se på noen tester av et abit kort med det samme chipsettet (I875P).

 

Håper det hjelper!

 

Mvh

 

Hagmann

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...