Gå til innhold

Hvordan lever en norsk muslim?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det sånn, alle muslimer lever ikke på samme måte og grad av praktisereing / fravær av praktisering er veldig ulik fra muslim til muslim.

 

Btw. Snakker vi sunni eller shia muslimer? Hvilket land de kommer fra har også gjerne en stor betydning. Hvilken by/område de bor i og hvordan de muslimske miljøet i dette området er vil også være en faktor. Så til slutt spørs det jo hvor integrert muslimen er.

 

Man kan ta to muslimer med samme bakgrunn og samme alder, putte dem to forskjellige steder i landet. Resultatet er etter 10 år at den ene snakker flytende norsk og er godt integrert og den andre snakker gebrokent norsk og er åpenbart ikke like godt integrert. Denne påstanden har faktisk rot i virkeligheten.

 

Men tilbake til spørsmålet. Om man er praktiserende muslim så drikker man som oftest ikke(same shit med de fleste kristne). De feirer åpenbart ikke jul men har ramadan og ID eller hva det nå heter. De møter også mange fordommer noe som selvsagt hindrer integrering, noe som kanskje ikke er så rart siden deres kulturelle væremåte er veldig ulik den norske. Dette kan være et hinder når de ønsker å komme seg inn i arbeidslivet i en jobb som ikke er på bunnen av rangstigen. De spiser heller ikke svin og blir sure om du har bestillt pizza med svinekjøttdeig. Noen av dem snur seg også mot mekka flere ganger daglig for å be.

 

Men når det er sagt så finnes det sikkert mange muslimer som er mer "norsk" enn det mange her på forumet er.

Endret av Tå.
Lenke til kommentar

De lever så altfor godt....

Og hva mener du med det?

Man kan ta to muslimer med samme bakgrunn og samme alder, putte dem to forskjellige steder i landet. Resultatet er etter 10 år at den ene snakker flytende norsk og er godt integrert og den andre snakker gebrokent norsk og er åpenbart ikke like godt integrert. Denne påstanden har faktisk rot i virkeligheten.

Kan du forklare litt mer? Hvilke land er det som vil alltid snakke gebrokent?

Noen som vet hvordan en norsk muslim lever... altså en som bor i norge og er muslim? Er deres måte å leve på så forskjellig fra oss?
Jeg er en norsk muslim så det er bare å stille meg spørsmål ;)

Har vokst opp på vestkanten her i Oslo, med andre ord vokst opp med mange nordmenn. Jeg står opp, vasker ansiktet, ber, frokost hvis jeg er heldig, drar på jobb, er på jobb, drar hjem fra jobb, ber, spiser, fotball/trene, lese/tv, venna/kona, sove :)

 

Er vel ikke så stor forskjell på ikke-muslimer sin hverdag?

 

Utenom at jeg ber, drikker ikke, røyker ikke, spiser ikke svin(og blir ikke sur hvis noen bestiller svin på pizzà`n da spiser jeg ikke den bare). Feirer ikke jul, men familien samler seg gjerne. Feirer eid.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Ja, tror muslimere lever som oss på mange måter. Men det er religionen som jeg ikke forstår meg på. Noen sier at muslimere ikke har lov å drikke alkohol, stemmer det? Jeg mener å ha fått med meg mange muslimere drikke alkohol...... Og noen sier at muslimere ikke tåler å høre ordet svin..... osv....

 

Jeg fra min side, respekterer muslimere på lik linje med kristne. Har muslimske venner også, men tør ikke å begi meg inn i annet enn vennskap med en muslim, for jeg kjenner ikke religionen deres osv.

Lenke til kommentar

Ja, tror muslimere lever som oss på mange måter. Men det er religionen som jeg ikke forstår meg på. Noen sier at muslimere ikke har lov å drikke alkohol, stemmer det? Jeg mener å ha fått med meg mange muslimere drikke alkohol...... Og noen sier at muslimere ikke tåler å høre ordet svin..... osv....

 

Jeg fra min side, respekterer muslimere på lik linje med kristne. Har muslimske venner også, men tør ikke å begi meg inn i annet enn vennskap med en muslim, for jeg kjenner ikke religionen deres osv.

 

Det stemmer, de får ikke drikke. Mange som kaller seg for muslim og samtidig drikker, om jeg vil kalle deg for muslim vet jeg ikke, men de er da i hvert fall ikke religiøs.

Tror nok de fleste muslimer tåler å høre ordet svin, det er bare rykter.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ja, tror muslimere lever som oss på mange måter. Men det er religionen som jeg ikke forstår meg på. Noen sier at muslimere ikke har lov å drikke alkohol, stemmer det? Jeg mener å ha fått med meg mange muslimere drikke alkohol...... Og noen sier at muslimere ikke tåler å høre ordet svin..... osv....

 

Jeg fra min side, respekterer muslimere på lik linje med kristne. Har muslimske venner også, men tør ikke å begi meg inn i annet enn vennskap med en muslim, for jeg kjenner ikke religionen deres osv.

Vi lever jo akkuratt som dere gjør ser egentlig ikke no forskjell, bortsett fra de jeg nevnte ovenfor. Bortsett fra dette så er hverdagen vår ganske lik deres. Det er jo ikke sånn at vi holder no hemmelige møter på hvordan vi skal okkupere Norge, eller at vi får rabatter når vi er i utenlandske butikker. Eller at vi har no inside info på hvor neste terror mål er.

Ifølge Koranen så har ikke muslimer lov å drikke alkohol, mange jeg vet om som drikker alkohol, men kan kalle seg for en muslim da?

At vi ikke tåler å høre ordet svin er vel litt hardt å ta i.

 

Man kan være praktiserende muslim og samtidig nyte alkohol, på samme måte som man kan være praktiserende kristen og nyte alkohol.

Muslimer har ikke lov til å drikke alkohol.

Lenke til kommentar

jaja, da bryter en venn av meg forbudet anngående alkohol... hehe, men han sier at han er muslimer - født det men praktiserer det ikke.

 

Men hvorfor får jeg så mange muslimere etter meg når jeg har barn? Kan muslimere gifte seg med en som har barn fra tidligere forhold?

Lenke til kommentar

@ PrettyBoy:

 

Vil du si at en muslim som drikker og spiser gris er en dårlig muslim? Er dette fordi han ikke følger Koranen?

 

Hva med en muslim som ikke følger de avsnittene i Koranen som oppforderer til vold og drap, er han da en dårlig muslim?

Lenke til kommentar

Ja det med at kristne ikke har lov å gå med to ulike stoff, det visste ikke jeg hehe.....

 

Men kan en muslimer gifte seg med en kvinne som har barn fra tidligere forhold? .....

 

Og kristne har ikke lov til å gå med klær av to ulike stoff. Begge deler skjer.

 

 

 

HAHAHA ER DET SANT?!

Lenke til kommentar

@ PrettyBoy:

 

Vil du si at en muslim som drikker og spiser gris er en dårlig muslim? Er dette fordi han ikke følger Koranen?

 

Hva med en muslim som ikke følger de avsnittene i Koranen som oppforderer til vold og drap, er han da en dårlig muslim?

 

Du er jo ikke en ekte muslim om du ikke følger koranen etter alle punktene, det sier vel seg selv? Det gjelder jo også kristne og bibelen (henviser til L4R5).

 

Unnskyld utrykket, men medgangssupportere synes jeg passet bra til ikke-ekte troende.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at selve religionen til muslimere er god, og ikke ond. De har ikke drap og slikt i religionen utifra det mine muslimske venner har sagt og andre jeg kjenner :)

Som med all religion så er den åpen for tolkning. Med den rette tolkningen så er det nok et flott livssyn, men tolket anderledes så er den voldelig og diskriminerende. Akkurat som kristendommen og flere av de andre store religionene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...