Gå til innhold

Hvordan lever en norsk muslim?


Anbefalte innlegg

Ja, det er synd når folk slenger ut mye styggt om en religion de tydeligvis ikke kjennner til. Men må si at jeg selv er skeptisk til religionen islam. Det er jeg. Men det er nok fordi jeg har hørt mye skremme-historier også. Men en ikkepraktiserende født muslimsk venn av meg, har fortalt meg at folk overdriver, og sier mye som ikke er sant anngående muslimere. Han praktiserer ikke islam, men har fortalt meg at religionen ikke er slik som jeg trodde den var.

 

Men en ting lurer jeg på: Kan en muslimer gifte seg med en ikke-muslimsk dame som har barn fra tidligere forhold?

 

Har mange muslimere på nett etter meg hehe.... , men jeg lurer på om de bare vil bruke meg til sex, siden jeg har barn fra før av :) hehe....

 

 

Det har du rett i, men også er det folk som Al-Qaida som ødelegger for hele religionen og noen naive folk som tror at alle muslimer er som Al-Qaida osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ PrettyBoy:

 

Vil du si at en muslim som drikker og spiser gris er en dårlig muslim? Er dette fordi han ikke følger Koranen?

 

Hva med en muslim som ikke følger de avsnittene i Koranen som oppforderer til vold og drap, er han da en dårlig muslim?

Som en muslim skal du følge det Koranen sier, altså ikke drikke alkohol og ikke spise gris, angående de som oppfordrer til vold og drap er jeg litt usikker på hva du mener? Du må også huske på at store deler av Koranen er sitert under krig. Koranen sier også at har du drept et menneske er det som om du har drept hele menneskeheten.

 

Jeg dømmmer ingen, og jeg har heller ingen rett til å avgjøre hvem som er en god muslim/dårlig muslim lar dette være opp til Gud.

 

Muslimer har ikke lov til å drikke alkohol.

Og kristne har ikke lov til å gå med klær av to ulike stoff. Begge deler skjer.

Er klar over at dette skjer, spm er da kan man kalle seg for en muslim?Og hver enkelt for stå for deres handling, som sagt jeg dømmer ingen. Dette med to ulike stoffer er ukjent for meg.

Jeg har hørt at selve religionen til muslimere er god, og ikke ond. De har ikke drap og slikt i religionen utifra det mine muslimske venner har sagt og andre jeg kjenner

Islam på lik linje med andre relgioner er gode, de oppfordrer til godhet osv, men så er det jo alltid noen som ødlegger for alle andre.

Men en ting lurer jeg på: Kan en muslimer gifte seg med en ikke-muslimsk dame som har barn fra tidligere forhold?

En muslimsk mann kan gifte seg med en kristen/jødisk kvinne. Så lenge hun tror på Gud og hvis hun i tillegg har et barn eller to, så skal ikke dette stoppe dem fra i å gifte seg. Men man burde tenke på kulturkollisjoner og hvilke relgion barna skal bli oppdratt i.

Har mange muslimere på nett etter meg hehe.... , men jeg lurer på om de bare vil bruke meg til sex, siden jeg har barn fra før av hehe....
Muslimer skal ikka ha sex før ekteskap. Dessuten skjønte jeg ikke helt hva du mente, de skal bruke deg for å ha sex, siden du har barn?? Hva barn med den saken å gjøre egentlig?Hvordan vet du de er muslimer? Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

@ PrettyBoy:

 

Vil du si at en muslim som drikker og spiser gris er en dårlig muslim? Er dette fordi han ikke følger Koranen?

 

Hva med en muslim som ikke følger de avsnittene i Koranen som oppforderer til vold og drap, er han da en dårlig muslim?

Som en muslim skal du følge det Koranen sier, altså ikke drikke alkohol og ikke spise gris, angående de som oppfordrer til vold og drap er jeg litt usikker på hva du mener? Du må også huske på at store deler av Koranen er sitert under krig. Koranen sier også at har du drept et menneske er det som om du har drept hele menneskeheten.

 

Jeg dømmmer ingen, og jeg har heller ingen rett til å avgjøre hvem som er en god muslim/dårlig muslim lar dette være opp til Gud.

 

Det at muslimer følger en bok som er sitert under krig og omhandler temaet, betyr jo at de følger en voldelig/krigersk bok? For meg virker det ikke bra at mellom 1,3 og 1,5 milliarder mennesker følger en bok som er sitert under krig. Det er direkte skummelt.

 

Du har vel en mening om hva en god muslim er? Om jeg sier at jeg tror på Allah, men ikke gidder å følge Koranen, kan ikke jeg sies å være en god muslim. På samme måte vil ikke en muslim som ikke følger deler av Koranen være en god muslim i henhold til den sanne Islam.

 

Det jeg mener med oppfordrer til drap, er blant annet 9:4 som går som følger:

Then, when the sacred months have passed, slay the idolaters wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then leave their way free. Lo! Allah is Forgiving, Merciful

 

Dette kan ikke sies å være "the religion of peace", uavhegig om det er skrevet i krig eller ikke.

Lenke til kommentar

Noen få utvalgte vers fra Koranen er ofte feilsitert for å spre myten om at Islam oppfordrer til vold, samt oppfordrer sine etterfølgere til å drepe alle ikke-muslimer.

 

1. Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

 

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

 

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

 

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

 

Dette verset er sitert under en krig!

 

2. Eksempel på krigen mellom USA og Vietnam

De fleste vet at USA en gang var i krig med Vietnam. Anta at presidenten i USA eller generalen av den amerikanske hæren, sa til de amerikanske soldatene under krigen: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem». Hvis man i dag sier at den amerikanske presidenten sa: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem» uten å gi sammenhengen, vil det høres ut som at han er en umenneskelig massemorder. Men hvis man siterer hans uttalelse i riktig kontekst, altså at han sa det under en krig rettet mot fiendtlige soldater for å øke kampånden til de amerikanske soldatene, vil det høres veldig logisk ut.

 

3. Vers 9:5 sitert for å øke kampånden til muslimene under krigen

På tilsvarende måte sier Koranen i kapittel 9 vers 5: «... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...», under en kamp for å øke kampånden til de muslimske soldatene. Det Koranen sier til de muslimske soldatene er; vær ikke redd under kampen, drep fienden hvor enn dere finner dem.

 

4. En del av svaret ligger i selve verset

Denne delen av verset blir som regel unnlatt når 9:5 siteres av Islams kritikere: «Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.». Som det tydelig kommer frem av verset ville motparten fredelig få dra sin vei dersom de aksepterte Islam. Mange vil kanskje mene at dette er rettferdig, det er jo tross alt krig det er snakk om. Det vil derfor virke logisk at kun dersom en aksepterer motpartens vilkår får man dra sin vei. Men dette er ikke tilfellet i Islam, resten av svaret ligger i det neste verset.

 

5. Anti-muslimer hopper fra vers 5 til vers 7

Arun Shourie er en av Indias største kritikere av Islam. Han siterer det samme verset, Surah Attawbah, kapittel 9 vers 5 i sin bok The World of Fatwahs, på side 572. Etter å ha sitert vers 5 hopper han til vers 7 av Surah Attawbah. Enhver fornuftig person vil innse at han har hoppet over vers 6, noe de fleste anti-muslimer gjør for å villede folk til å tro at Islam er en menneskefiendtlig religion.

 

6. Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6 gir svaret

Svaret på påstanden om at Islam oppfordrer til vold, brutalitet og drap er gitt i Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6:

 

«Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.»

[Koranen 9:6]

 

Koranen sier altså at hvis de omvendte seg til Islam, fikk de fredelig gå sin vei. Videre sier Den Hellige Koranen i vers 9:6, at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt. Dette fikk de fordi de ønsket fred, men deres liv ville være truet av deres medsoldater som ikke ønsket fred, og av andre muslimer som ikke visste at de hadde overgitt seg. Det er ingen tvang i Islam, noe som også tydelig kommer frem i Koranens andre kapittel vers 256.

 

I dagens internasjonale scenario kan en fredelig og barmhjertig militærgeneral kanskje la fiendtlige soldater gå fri om de overgir seg under en krig. Men hvilken militærgeneral beordrer sine soldater om å ikke bare la fienden gå gratis, men også eskortere dem til et sted hvor de er trygge?

 

Det er akkurat det Allah sier i Den Hellige Koranen for å fremme fred i verden.

Lenke til kommentar

Noen få utvalgte vers fra Koranen er ofte feilsitert for å spre myten om at Islam oppfordrer til vold, samt oppfordrer sine etterfølgere til å drepe alle ikke-muslimer.

 

1. Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

 

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

 

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

 

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

 

Dette verset er sitert under en krig!

 

2. Eksempel på krigen mellom USA og Vietnam

De fleste vet at USA en gang var i krig med Vietnam. Anta at presidenten i USA eller generalen av den amerikanske hæren, sa til de amerikanske soldatene under krigen: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem». Hvis man i dag sier at den amerikanske presidenten sa: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem» uten å gi sammenhengen, vil det høres ut som at han er en umenneskelig massemorder. Men hvis man siterer hans uttalelse i riktig kontekst, altså at han sa det under en krig rettet mot fiendtlige soldater for å øke kampånden til de amerikanske soldatene, vil det høres veldig logisk ut.

 

3. Vers 9:5 sitert for å øke kampånden til muslimene under krigen

På tilsvarende måte sier Koranen i kapittel 9 vers 5: «... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...», under en kamp for å øke kampånden til de muslimske soldatene. Det Koranen sier til de muslimske soldatene er; vær ikke redd under kampen, drep fienden hvor enn dere finner dem.

 

4. En del av svaret ligger i selve verset

Denne delen av verset blir som regel unnlatt når 9:5 siteres av Islams kritikere: «Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.». Som det tydelig kommer frem av verset ville motparten fredelig få dra sin vei dersom de aksepterte Islam. Mange vil kanskje mene at dette er rettferdig, det er jo tross alt krig det er snakk om. Det vil derfor virke logisk at kun dersom en aksepterer motpartens vilkår får man dra sin vei. Men dette er ikke tilfellet i Islam, resten av svaret ligger i det neste verset.

 

5. Anti-muslimer hopper fra vers 5 til vers 7

Arun Shourie er en av Indias største kritikere av Islam. Han siterer det samme verset, Surah Attawbah, kapittel 9 vers 5 i sin bok The World of Fatwahs, på side 572. Etter å ha sitert vers 5 hopper han til vers 7 av Surah Attawbah. Enhver fornuftig person vil innse at han har hoppet over vers 6, noe de fleste anti-muslimer gjør for å villede folk til å tro at Islam er en menneskefiendtlig religion.

 

6. Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6 gir svaret

Svaret på påstanden om at Islam oppfordrer til vold, brutalitet og drap er gitt i Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6:

 

«Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.»

[Koranen 9:6]

 

Koranen sier altså at hvis de omvendte seg til Islam, fikk de fredelig gå sin vei. Videre sier Den Hellige Koranen i vers 9:6, at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt. Dette fikk de fordi de ønsket fred, men deres liv ville være truet av deres medsoldater som ikke ønsket fred, og av andre muslimer som ikke visste at de hadde overgitt seg. Det er ingen tvang i Islam, noe som også tydelig kommer frem i Koranens andre kapittel vers 256.

 

I dagens internasjonale scenario kan en fredelig og barmhjertig militærgeneral kanskje la fiendtlige soldater gå fri om de overgir seg under en krig. Men hvilken militærgeneral beordrer sine soldater om å ikke bare la fienden gå gratis, men også eskortere dem til et sted hvor de er trygge?

 

Det er akkurat det Allah sier i Den Hellige Koranen for å fremme fred i verden.

Lenke til kommentar

Det er en vanlig misoppfatning blant mange ikke-muslimer at Islam ikke ville hatt over 1,4 milliarder[1] tilhengere over hele verden, hvis religionen ikke var spredt ved bruk av makt. Følgende punkter vil gjøre det klart at det slettes ikke ble brukt noe makt, men at det tvert imot var den innlysende sannhet, fornuft og logikk som var årsaken bak utbredelsen av Islam.

 

1. Islam betyr fred

Ordet Islam kommer fra det arabiske ordet salam som betyr fred. Islam betyr også å underkaste seg Guds vilje. Det vil si at Islam er en fredsreligion hvor fred med både seg selv og sine omgivelser, oppnås ved å tilsidelegge sin egen lyst og underkaste seg Skaperen av hele universet, Allah.

 

2. Av og til må det brukes makt for å opprettholde fred

Ikke alle mennesker er i favør av å opprettholde fred og harmoni i verden, det er mange som bryter freden for personlige fordeler. Av og til er det nødvendig å benytte makt for å vedlikeholde fred i verden. Det er nettopp derfor vi har politi som bruker makt mot forbrytere og menneskefiendtlig atferd for å opprettholde fred i samfunnet. Islam fremmer fred og samtidig oppfordrer muslimer til å kjempe imot undertrykkelse. Kampen mot undertrykkelse kan til tider kreve bruk av makt. I Islam kan makt kun brukes for å fremme fred og rettferdighet.

 

3. Muslimer har regjert store områder av verden

 

 

 

a. Muslimer regjerte Spania i 800 år

Spania ble regjert av muslimer i ca 800 år. Muslimene i Spania brukte aldri sverdet for å konvertere folk til Islam. Senere kom de kristelige korsfarerne og utryddet muslimene. Det var ikke en eneste muslim igjen i Spania som åpent kunne gi adhan (rop for bønn).

 

b. 14 millioner arabere er koptisk kristne

Hovedsakelig er det muslimer som har regjert den arabiske halvøy som består av Saudi-Arabia, Oman, UAE, Qatar, Bahrain og Kuwait i 1400 år. Selv i dag er det 14 millioner arabere som er koptisk kristne dvs. kristne gjennom generasjoner. Hadde muslimene brukt sverdet ville det ikke ha vært en eneste araber som hadde forblitt kristen.

 

c.

Mer enn 85 % av Indias befolkning er ikke-muslimer

Muslimene regjerte India i ca 1000 år. De hadde makten til å konvertere enhver ikke-muslim til Islam dersom de ønsket. I dag er mer enn 85 % av befolkningen i India ikke-muslimer[2]. Alle disse ikke-muslimske inderne bevitner at Islam ikke ble spredt med sverdet.

 

d. Indonesia og Malaysia

Med en muslimsk befolkning på over 200 millioner mennesker, er Indonesia det landet som har flest antall muslimer i verden[3]. Majoriteten av befolkningen i Malaysia er også muslimer[4]. Ingen muslimsk hær dro til Indonesia og Malaysia for å utbre Islam.

 

e. Den østlige kysten av Afrika

På samme måte har Islam spredt seg raskt på den østlige kysten av Afrika helt ned til Mosambik. Det var heller ingen muslimsk hær som dro til disse områdene.

 

 

 

4. Synspunktet til anerkjente historikere

Den berømte historikeren Thomas Carlyle viser i sin bok til misoppfatningen om hvordan Islam ble utbredt:

 

«Sverdet sannelig, men hvor vil du skaffe ditt sverd? Enhver ny mening er det i starten kun én person som mener. Den eksisterer alene i kun én manns hode, og det er der den oppholder seg. Kun én mann i hele verden tror på den. Det er én mann mot resten av verden. At han tar et sverd og begynner å utbre med det, vil gjøre ham lite nytte. Ja skaff deg nå ditt sverd! I helheten vil en ting spre seg av seg selv, som den kan.»

[Heroes and Hero Worship, side 80]

 

Det beste svaret på misoppfatningen om at Islam spredte seg ved bruk av sverdet er gitt av den berømte historikeren De Lacy O'Leary:

 

«Historie gjør det klart at legenden om fanatiske muslimer som feide gjennom verden og tvang folk til å godta Islam på tuppen av sverdet, er en av de mest absurde mytene historikere noensinne har gjentatt.»

[islam at the cross road, side 8]

 

5. Ingen tvang i religionen

Med hvilket «sverd» ble Islam utbredt? Selv hvis muslimer hadde sverd, kunne de ikke anvendt det til å spre Islam fordi Den Hellige Koranen sier i det følgende verset:

 

«Det er ingen tvang i religionen. Rett vei er tydelig skilt fra villfarelse...»

[Koranen 2:256]

 

6. Sverd av intellektet

Det er derimot «intellektets sverd» som har spredt Islam. Sverdet som erobrer folks hjerter og sinn. Gud sier i Koranen:

 

«Kall til din Herres vei med visdom og vakker formaning, og diskuter med dem på beste måte! Din Herre vet best hvem som vandrer bort fra Hans vei, og hvem som er på rett vei.»

[Koranen 16:125]

 

7. Økning i verdensreligionene fra 1934 til 1984

En artikkel i Readers Digest Almanac and Yearbook, 1986, ga statistikken på økningen av verdens hovedreligioner. Det ble regnet i prosent for en periode på 50 år, fra år 1934 til 1984. Denne artikkelen ble også trykket i The Plain Truth magasinet. Islam var på toppen med en økning på hele 235 %, mens Kristendommen bare hadde økt med 47 %. En kan fundere over hvilken krig som fant sted i dette århundret som konverterte millioner av mennesker til Islam.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Du har vel en mening om hva en god muslim er? Om jeg sier at jeg tror på Allah, men ikke gidder å følge Koranen, kan ikke jeg sies å være en god muslim. På samme måte vil ikke en muslim som ikke følger deler av Koranen være en god muslim i henhold til den sanne Islam.
La oss si at jeg følger Koranen punkt til prikke, men du sier at du er muslimer men følger ikke Koranen, så kan det fortsatt hende at dine intensjoner og handlinger er mer verdt enn mine, derfor sier jeg at jeg dømmer ingen og lar det være opp til Gud å avgjøre hva og hvem som er en god muslim.
Lenke til kommentar

Har kontakt med noen som er muslimere på nettet. Og lite vet jeg om de venter med sex til ekteskap hehe... Men noen sier at de har lyst å gå på date med meg og sånnt.

Hehe,.... han ene muslimeren jeg hadde kontakt med sa at han ikke kunne ha profil på enkelte nettsteder for de norske damene var helt vill etter å ha sex med han.... jeg trodde han sa det for å skryte og ga han en fleipende kommentar tilbake hehe..... uffda.....

Da er han kanskje jomfru da foreks...hehe oi..... Og jeg som har fortalt han masse rart selv - bør nok tenke meg om nå hehe......

 

Men samtidig så er jo det bare en fin ting å vente med sex.... Det synes jeg.

 

Men er veldig skeptisk til en slik religion desverre. Hørt for mye negativt om det, men dømmer ingen muslimere ned, men tror ikke jeg tør å bli sammen med en muslimer desverre.

Lenke til kommentar

Har kontakt med noen som er muslimere på nettet. Og lite vet jeg om de venter med sex til ekteskap hehe... Men noen sier at de har lyst å gå på date med meg og sånnt.

Hehe,.... han ene muslimeren jeg hadde kontakt med sa at han ikke kunne ha profil på enkelte nettsteder for de norske damene var helt vill etter å ha sex med han.... jeg trodde han sa det for å skryte og ga han en fleipende kommentar tilbake hehe..... uffda.....

Da er han kanskje jomfru da foreks...hehe oi..... Og jeg som har fortalt han masse rart selv - bør nok tenke meg om nå hehe......

 

Men samtidig så er jo det bare en fin ting å vente med sex.... Det synes jeg.

 

Men er veldig skeptisk til en slik religion desverre. Hørt for mye negativt om det, men dømmer ingen muslimere ned, men tror ikke jeg tør å bli sammen med en muslimer desverre.

Hvorfor skal du absolutt date en muslim uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen få utvalgte vers fra Koranen er ofte feilsitert for å spre myten om at Islam oppfordrer til vold, samt oppfordrer sine etterfølgere til å drepe alle ikke-muslimer.

 

1. Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

 

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

 

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

 

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

 

Dette verset er sitert under en krig!

 

PrettyBoy, dette stemmer ikke. Jeg vil ikke kalle deg en løgner, for jeg vet ikke om du faktisk tror dette selv, men det du skriver er ikke riktig.

 

Muhammed ønsket å utføre en pilgrimsreise til Mecca på grunnlag av et syn han hadde hatt. Dette var ikke mulig fordi Quraysh stammen hadde kontroll over byen. Muhammed beordret muslimene til å klargjøre seg og reiste til Mecca med 1.500 mann. Quraysh stammen møtte ham utenfor byen og de to partene konkluderte med en ti-årig våpenhvile (hudna). Muslimene reiste tilbake med garantier om å få utføre en fredelig pilgrimsreise neste år. Muhammed sjokkerte sine følgere ved å godta vilkår som for muslimene virket lite fordelsaktige. Dette innbefattet blandt annet at mennesker som flyktet fra Quraysh stammen og søkte tilflukt hos Muhammeds menn skulle sendes tilbake til Quraysh stammen, mens de som flyktet fra muslimene til Quraysh ville ikke bli returnert.

 

Quraysh stammens forhandler Suhayl bin 'Amr krevde også at Muhammed ikke identifiserte seg selv som "Muhammed, Guds apostel." Suhayl sa: "Hvis jeg hadde bevitnet at du var Guds apostel så ville jeg ikke kjempet mot deg." Derved måtte Muhammed skrive sitt eget og hans fars navn på avtalen, til muslimenes forferdelse.

 

Videre returnerte Muhammed til muslimene og hevdet at de kom seirende ut av avtalen, og fikk på dette tidspunkt en ny åpenbaring som ble foreviget i Koranen:

 

Verily We have granted thee a manifest victory.

 

Muhammed roet muslimene med lovnader om store mengder krigsbytte:

 

Allah was well pleased with the believers when they swore allegiance unto thee beneath the tree, and He knew what was in their hearts, and He sent down peace of reassurance on them, and hath rewarded them with a near victory; and much booty that they will capture. Allah is ever Mighty, Wise. Allah promiseth you much booty that ye will capture, and hath given you this in advance, and hath withheld men's hands from you, that it may be a token for the believers, and that He might guide you on a right path.

 

Det neste som skjedde er avgjørende:

 

En kvinne fra Quraysh, Umm Kulthum, søkte tilflukt hos muslimene i Medina og hennes to brødre kom til Muhammed og bad om å få henne returnert i henhold til avtalen mellom muslimene og Quraysh ved Hudaybiya.

 

Muhammed nektet fordi Allah forbød ham det. Muhammed fikk en ny åpenbaring:

 

O ye who believe! When there come to you believing woman refugees, examine and test them; Allah knows best as to their faith: if ye ascertain that they are believers, then send them not back to the believers.

 

Muhammed brøt derved avtalen med Quraysh, og selv om muslimske apologister vil hevde at Quraysh brøt avtalen først, så kom denne hendelsen før noen av Qurayshs avtalebrudd.

 

Dette forsterket prinsippet om at ingenting var godt med mindre det var fordelaktig for islam, og intet var ondt med mindre det hindret islam. (Har du lurt på hvorfor muslimer kaller Israel for lille satan og Amerika for store satan? Nå vet du det.)

 

Islamske jurister konkluderte også at hovedregelen for våpenhviler var at de skulle være maksimalt 10 år, og kun godtas med den hensikt å la en svak muslimsk styrke sammle krefter. (Trivia: Saddam Hussein ba Amerika om hudna under invasjonen.)

 

 

Muhammed angrep Maccas handelskaravaner gjentatte ganger og fremtvang en reaksjon fra Mecca. Dette kulminerte i slaget ved Badr. Her skulle 1000 mann fra Mecca og 313 muslimer kjempe, og muslimene endte seirende med 70 drepte og 70 fanger. Al Nadir, en dikter og skribent fra Mecca hadde tidligere gjort narr av Muhammed. Han ble derfor nektet mulighet til å utleveres mot løsepenger. Muhammed beordret at hodet hans skulle skjæres av.

24 andre menn fra Mecca ble også henrettet og kastet i en brønn. De neste 4 årene pågikk det en kontinuerlig krig, og denne kulminerte i at Mecca ble overtatt av Muhammed og hans menn. Der knuste og ødela de alle ting som ble ansett som hellige og etablerte senteret for sine pilgrimsreiser (hajj).

 

Muslimer liker å skryte over at man skulle føre fienden til et trygt sted dersom de overgav seg. La oss se litt nærmere på dette:

 

YUSUFALI: But when the forbidden months are past, then fight and slay the Pagans wherever ye find them, an seize them, beleaguer them, and lie in wait for them in every stratagem (of war); but if they repent, and establish regular prayers and practise regular charity, then open the way for them: for Allah is Oft-forgiving, Most Merciful.

PICKTHAL: Then, when the sacred months have passed, slay the idolaters wherever ye find them, and take them (captive), and besiege them, and prepare for them each ambush. But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then leave their way free. Lo! Allah is Forgiving, Merciful.

SHAKIR: So when the sacred months have passed away, then slay the idolaters wherever you find them, and take them captives and besiege them and lie in wait for them in every ambush, then if they repent and keep up prayer and pay the poor-rate, leave their way free to them; surely Allah is Forgiving, Merciful.

 

 

YUSUFALI: If one amongst the Pagans ask thee for asylum, grant it to him, so that he may hear the word of Allah; and then escort him to where he can be secure. That is because they are men without knowledge.

PICKTHAL: And if anyone of the idolaters seeketh thy protection (O Muhammad), then protect him so that he may hear the Word of Allah, and afterward convey him to his place of safety. That is because they are a folk who know not.

SHAKIR: And if one of the idolaters seek protection from you, grant him protection till he hears the word of Allah, then make him attain his place of safety; this is because they are a people who do not know.

 

Det jeg har uthevet i blått er Zakat. Islams tredje søyle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Five_Pillars_of_Islam#Zak.C4.81t

 

Man må være muslim for å praktisere Zakat, så dette viser tydelig at det ikke er snakk om å la fienden gå sin vei, men å la fienden slutte seg til dine rekker.

 

Dette verset er sitert under en krig!

Det stemmer, men det taler ikke for muslimenes sak.

Endret av Kafir
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Islam betyr fred

Ordet Islam kommer fra det arabiske ordet salam som betyr fred. Islam betyr også å underkaste seg Guds vilje. Det vil si at Islam er en fredsreligion hvor fred med både seg selv og sine omgivelser, oppnås ved å tilsidelegge sin egen lyst og underkaste seg Skaperen av hele universet, Allah.

 

The Myth:

 

Lesser educated Muslims sometimes claim that the root word of Islam is “al-Salaam,” which is “peace” in Arabic.

 

The Truth:

 

An Arabic word only has one root. The root word for Islam is “al-Silm,” which means “submission” or “surrender.” There is no controversy about this among Islamic scholars. al-Silm (submission) does not mean the same thing as al-Salaam (peace), otherwise they would be the same word.

 

Submission and peace can be very different concepts, even if a form of peace is often brought about through forcing others into submission. As the modern-day Islamic scholar, Ibrahim Sulaiman, puts it, "Jihad is not inhumane, despite its necessary violence and bloodshed, its ultimate desire is peace which is protected and enhanced by the rule of law."

 

In truth, the Qur’an not only calls Muslims to submit to Allah, it also commands them to subdue people of other religions until they are in a full state of submission to Islamic rule. This has inspired the aggressive history of Islam and its success in conquering other cultures.

 

Kilde: http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Myths-of-Islam.htm#islammeanspeace

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2. Av og til må det brukes makt for å opprettholde fred

Ikke alle mennesker er i favør av å opprettholde fred og harmoni i verden, det er mange som bryter freden for personlige fordeler. Av og til er det nødvendig å benytte makt for å vedlikeholde fred i verden. Det er nettopp derfor vi har politi som bruker makt mot forbrytere og menneskefiendtlig atferd for å opprettholde fred i samfunnet. Islam fremmer fred og samtidig oppfordrer muslimer til å kjempe imot undertrykkelse. Kampen mot undertrykkelse kan til tider kreve bruk av makt. I Islam kan makt kun brukes for å fremme fred og rettferdighet.

 

Africa

 

Thomas Sowell [Thomas Sowell, Race and Culture, BasicBooks, 1994, p. 188] estimates that 11 million slaves were shipped across the Atlantic and 14 million were sent to the Islamic nations of North Africa and the Middle East. For every slave captured many others died. Estimates of this collateral damage vary. The renowned missionary David Livingstone estimated that for every slave who reached a plantation, five others were killed in the initial raid or died of illness and privation on the forced march.[Woman’s Presbyterian Board of Missions, David Livingstone, p. 62, 1888] Those who were left behind were the very young, the weak, the sick and the old. These soon died since the main providers had been killed or enslaved. So, for 25 million slaves delivered to the market, we have an estimated death of about 120 million people. Islam ran the wholesale slave trade in Africa.

 

120 million Africans

 

Christians

 

The number of Christians martyred by Islam is 9 million [David B. Barrett, Todd M. Johnson, World Christian Trends AD 30-AD 2200, William Carey Library, 2001, p. 230, table 4-10] . A rough estimate by Raphael Moore in History of Asia Minor is that another 50 million died in wars by jihad. So counting the million African Christians killed in the 20th century we have:

 

60 million Christians

 

Hindus

 

Koenard Elst in Negationism in India gives an estimate of 80 million Hindus killed in the total jihad against India. [Koenard Elst, Negationism in India, Voice of India, New Delhi, 2002, pg. 34.] The country of India today is only half the size of ancient India, due to jihad. The mountains near India are called the Hindu Kush, meaning the “funeral pyre of the Hindus.”

 

80 million Hindus

 

Buddhists

 

Buddhists do not keep up with the history of war. Keep in mind that in jihad only Christians and Jews were allowed to survive as dhimmis (servants to Islam); everyone else had to convert or die. Jihad killed the Buddhists in Turkey, Afghanistan, along the Silk Route, and in India. The total is roughly 10 million. [David B. Barrett, Todd M. Johnson, World Christian Trends AD 30-AD 2200, William Carey Library, 2001, p. 230, table 4-1.]

 

10 million Buddhists

 

Jews

 

Oddly enough there were not enough Jews killed in jihad to significantly affect the totals of the Great Annihilation. The jihad in Arabia was 100 percent effective, but the numbers were in the thousands, not millions. After that, the Jews submitted and became the dhimmis (servants and second class citizens) of Islam and did not have geographic political power.

 

This gives a rough estimate of 270 million killed by jihad.

Kilde: http://www.politicalislam.com/tears/pages/tears-of-jihad/

 

 

 

Når muslimer sier at islam er fredens religion så mener de den freden som kommer etter at islam har konvertert, underlagt seg eller drept alle tilhengere av andre religioner.

 

 

 

YUSUFALI: Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

PICKTHAL: Fight against such of those who have been given the Scripture as believe not in Allah nor the Last Day, and forbid not that which Allah hath forbidden by His messenger, and follow not the Religion of Truth, until they pay the tribute readily, being brought low.

SHAKIR: Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.

 

YUSUFALI: It is He Who hath sent His Messenger with guidance and the Religion of Truth, to proclaim it over all religion, even though the Pagans may detest (it).

PICKTHAL: He it is Who hath sent His messenger with the guidance and the Religion of Truth, that He may cause it to prevail over all religion, however much the idolaters may be averse.

SHAKIR: He it is Who sent His Messenger with guidance and the religion of truth, that He might cause it to prevail over all religions, though the polytheists may be averse.

Endret av Kafir
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en agnostiker tror jeg mer på den praktiserende muslimen enn den fiendlige/skeptiske nordmannen. Det var heller ikke akkurat de mest nøytrale sidene du hadde funnet fram. Politisk islam? Kom igjen da. Ikke alle muslimer støtter Taliban og Al-Qaida, eller har en lik personlighet og menninger som Osama bin Laden.

 

Hva med kristne som er så religøse som George W. Bush, som mente at han hadde fått beskjed fra Gud om å gå til krig mot Irak?

 

Vil gjerne se om du finner noen kristne fundamentalister mens du er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punkt 4-7 i PrettyBoys liste - se min forrige post.

 

Det stemmer at Muhammed sa at det ikke er noen tvang i religion:

 

YUSUFALI: Let there be no compulsion in religion: Truth stands out clear from Error: whoever rejects evil and believes in Allah hath grasped the most trustworthy hand-hold, that never breaks. And Allah heareth and knoweth all things.

PICKTHAL: There is no compulsion in religion. The right direction is henceforth distinct from error. And he who rejecteth false deities and believeth in Allah hath grasped a firm handhold which will never break. Allah is Hearer, Knower.

SHAKIR: There is no compulsion in religion; truly the right way has become clearly distinct from error; therefore, whoever disbelieves in the Shaitan and believes in Allah he indeed has laid hold on the firmest handle, which shall not break off, and Allah is Hearing, Knowing.

 

Hvis han hadde stoppet der så hadde det kansje ikke vært noe problem.

Men det gjorde han ikke.

 

YUSUFALI: Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

PICKTHAL: Fight against such of those who have been given the Scripture as believe not in Allah nor the Last Day, and forbid not that which Allah hath forbidden by His messenger, and follow not the Religion of Truth, until they pay the tribute readily, being brought low.

SHAKIR: Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.

 

Så hva sier muslimske lærde om disse motstridende versene?

Les selv: http://qa.sunnipath.com/issue_view.asp?HD=7&ID=2656

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en agnostiker tror jeg mer på den praktiserende muslimen enn den fiendlige/skeptiske nordmannen. Det var heller ikke akkurat de mest nøytrale sidene du hadde funnet fram. Politisk islam? Kom igjen da. Ikke alle muslimer støtter Taliban og Al-Qaida, eller har en lik personlighet og menninger som Osama bin Laden.

 

Hva med kristne som er så religøse som George W. Bush, som mente at han hadde fått beskjed fra Gud om å gå til krig mot Irak?

 

Vil gjerne se om du finner noen kristne fundamentalister mens du er i gang.

Du har rett i at kilden min ikke møter kravet om nøytralitet, noe jeg beklager. Kildene for påstandene som er yttret på politicalislam er forøvrig gitt i teksten, så ila morgendagen skal jeg forsøke å finne nøytrale henvisninger til den samme informasjonen.

 

Hvem du vil legge din lit til er ditt valg, men jeg synes du bør ta den totale "bevisførselen" i betraktning uten å henge deg opp i political islam. Det var en glipp i denne tråden og jeg akter å utbedre den. Min muslimske motpart har utelukkende lagt frem påstander uten kildehenvisninger eller henvisninger til historiske hendelser som underbygger påstandene.

 

"Kom igjen da. Ikke alle muslimer støtter Taliban og Al-Qaida, eller har en lik personlighet og menninger som Osama bin Laden."

 

Det har du 100% rett i. 10-15% av verdens muslimer er radikale. Majoriteten er moderate og støtter ikke terror. Ikke missforstå, jeg forsøker ikke å demonisere muslimer. Jeg forsøker å eksponere den politiske ideologien som islam er. Det er en vesentlig forskjell.

 

Jeg kan garantert finne mye rart om kristne fundamentalister, men så lenge jeg ikke ser noen relevanse til trådens tema så tar jeg meg ikke bryet bare for øvelsens skyld.

Endret av Kafir
Lenke til kommentar

Litt OT.

 

Prøv å gjøre ting litt kortfattet. Må sikkert bruke 2 timer om man skal lese igjennom siste siden her og slike lange vegger med tekst har vel en tendens til å skremme bort lesere og da kommer budskapet gjerne ikke frem.

 

Det enkle er ofte det beste.

Lenke til kommentar

Jepp. Religion er veldig vanskelig tema for mange. Og alle praktiserer religionen så og si forskjellig uansett hvilke religion de tilhører.

 

Ble ganske omfattende diskusjon av denne tråden.

Jeg stiller meg skeptisk til alle som er praktiserende religiøs, samme hvilke religion det er. Men enkelte religioner må jeg ærlig talt si at jeg er mer skeptisk til enn andre, blant annet islam. Vi hører mye rart om muslimere, men muslimske venner av meg sier at mye av det vi hører er grusomheter som de selv ikke støtter.

Har en muslimsk venn som bodde i Irak under krigen, og han sier at Sadam var forferdelig. Og mange trodde jo at de fleste muslimere i irak støttet Sadam..... Isåfall trodde jeg det tidligere, men han forklarte meg at det gjorde de ikke..

 

Jeg er skeptisk til å inngå forhold med en muslim, nettopp pga at jeg er skeptisk til religionen islam. Jeg må ihvertfall overbevises at religionen islam ikke er problematisk for mitt liv, og meg, osv. Blir jeg forelsket i en muslimsk mann så blir jeg jo det, men jeg er redd for å bli det, og holder mye avstand til dem, selv om de muslimske vennene mine virker svært så hyggelig ut, og hyggeligere ut enn de fleste norske gutta :)

Lenke til kommentar

Kafir vi har jo egentlig denne diskusjon i en annen tråd, så vi kan fortsette der og ikke ødlegge tråden til StinaStina?

 

Men, du Stina, hvorfor er du skeptisk til muslimer? Hva er det med muslimer som gjør deg usikker da? Hva rart har du hørt om muslimer?

Hvorfor skal du absolutt date en muslim uansett?

Egentlig enig her, hvis du er så skeptisk, og tror det er farlige menn, så hol deg unna muslimer;)

Og uansett nettdating burde du være skeptisk til;)

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg er skeptisk til muslimere, er at jeg har foreks. sett filmen / lest boka: "ikke uten min datter". Og handlingen i en virkelig historie der, forteller ting som jeg tar sterk avstand fra. Dette med slør og alt dette, - dekke seg til, er noe jeg ikke ser noe særlig opp til heller. Men selvfølgelig jeg respekterer religionen islam, men jeg har problemer med å se for meg at jeg klarer å leve med en muslimsk mann. Da må jeg jo bli muslimsk selv, og jeg vil også hele tiden stresse pga boken - filmen jeg har sett, og alt jeg har hørt anngående den religionen.

 

Jeg har venner som er muslimere. Men de blir ikke annet enn venner. Tør ikke å bli nærmere kjent med dem, selv om jeg kan det. Har en instinktvis grense pga alt jeg har hørt. Det hjelper ikke helt hva de sier. En religion er å blir en religion. Men jeg dømmer dem ikke ned, fordi jeg er skeptisk, forall del. Men er redd for å havne i problemer med å bli sammen med en muslimsk mann.

 

Tror ikke at alle muslimere er som Osama Bin Laden. Overhodet ikke. Det er alltid noen opprørere i alle religioner, som skiller seg ut. Men allikevel : jeg er skeptisk til måten jeg får inntrykk av at en muslimer lever på - når det gjelder bønnestunder, skikker, ritualer, tradisjoner, og deres forhold til kvinner osv osv. Kvinner kan av og til virke underdannig ut også.... utifra hva jeg har fått inntrykk av.....

Kan ikke utttale meg så mye om dette... for jeg vet lite.... og mine muslimske venner virker jo hyggelig ut.... men jeg tør ikke å inngi meg for dypt med dem...... Desverre....

 

 

 

 

Kafir vi har jo egentlig denne diskusjon i en annen tråd, så vi kan fortsette der og ikke ødlegge tråden til StinaStina?

 

Men, du Stina, hvorfor er du skeptisk til muslimer? Hva er det med muslimer som gjør deg usikker da? Hva rart har du hørt om muslimer?

Hvorfor skal du absolutt date en muslim uansett?

Egentlig enig her, hvis du er så skeptisk, og tror det er farlige menn, så hol deg unna muslimer;)

Og uansett nettdating burde du være skeptisk til;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...