Gå til innhold

Hvordan lever en norsk muslim?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke sånn at jeg dømmer dem ned, og er rasist eller noe. Men de fleste religioner gjør meg skeptisk. Ikke bare islam, - det samme gjelder veldig mange av de andre religionene.

Men islam hører man mye rart om... Derfor ja, så tør jeg ikke å gå for dypt inn med noen av dem forløbig, og prøver å holde en viss avstand ja pga det. Desverre. Selv om en muslimer kan jo være et godt menneske - så er alt jeg hører noe som jeg er redd for.....

Lenke til kommentar

Er du muslim?

 

Da kan du gjerne svare på om jeg vil bli behandlet anderledes sammen med en muslimer enn jeg ellers ville blitt?

 

Godtar at folk er muslim ja. Men godtar ikke drap - vold, osv.... Men så lenge folk er snille så kan de være hva som helst for meg :)

 

 

Ingen her har vel sagt at du er rasist eller noe, jeg selv er muslim, og sier ja, det er greit at du ikke tør å gå inn i et forhold pga relgionen ;)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er muslim, nevnte det i første post tenker jeg;)

Da kan du gjerne svare på om jeg vil bli behandlet anderledes sammen med en muslimer enn jeg ellers ville blitt?

Er du seriøs nå? Du er klar over at alle mennesker er forskjellige, en annen ting hvordan kan jeg vite hvordan du hadde blitt behandlet av en ikke-muslim?Eller en muslim?

Godtar at folk er muslim ja. Men godtar ikke drap - vold, osv.... Men så lenge folk er snille så kan de være hva som helst for meg
Kan man ikke være snill selvom man dreper noen :p

Gammel er du egentlig?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Som jeg sa på forrige side, det Koranen sier er at muslimske menn kan gifte seg med en kristen/jødisk kvinne altså hun må tro på Gud. Men om alle følger dette vet jeg ikke. Mye å lettere å spørre den personen du snakker med, hva slag syn han har på dette. Og at du har vært i forhold og har et barn eller ti barn spiller ingen rolle. Men som jeg også sa, så er det viktig å tenke på kulturkollisjon, språk, og hvilke relgion barnet skal vokse opp etter.

Har en muslimer rett i følge koranen til å drepe....?

Koranen sier har du drept et menneske, så er det som om du har drept hele menneskeheten. Men selvforsvar er lov, akkuratt som norske grunnloven.

Og ser dere på oss kvinner som underdannige?

Nei.

 

Du nevnte også at mulimske menna du møter er stort sett over nett? Og som alle vet så er nettdating noe du burde være skeptisk, muslim eller ikke-muslim. Men du er jo i tredve åra så dette er noe du helt sikkert er klar over.

 

Bare å komme med flere spm? ;)

Lenke til kommentar

Men er det slik at en muslimsk mann er jomfru helt til han gifter seg?

Helt ærlig, blir usikker på om du tuller med meg eller ikke jeg?

 

IFØLGE Koranen så skal både kvinnen og mannen vente med sex før ekteskap, men jeg vet om mange som ikke er jomfru som er muslimer. Samme med muslimer som drikker alkohol og røyker. Altså det er ikke alle som følger "reglene" men det er altså dette som står i Koranen.

Lenke til kommentar

 

Og ser dere på oss kvinner som underdannige?

Nei.

 

 

Ikke helt sikker på den siste der. Sharialov, eller islamsk lov, gjør det letterer for en mann å ta ut skillsmisse enn for en kvinne å gjøre det samme. Når det kommer til arv skal kvinen arve mindre enn mannen.

 

Koranen 4:34 sier:

Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.

 

Med andre ord, kvinnen står under mannen og skal være lydig mot han. Dette verset gor også mannen rett til å straffe kona si om han frykter at hun gjør "opprør".

 

Edit: Mange imamer har tatt til ordet for å innføre sharialov for muslimer i Norge, noe som kan ramme deg om du bestemmer deg for å gifte deg med en muslim.

Endret av Coa
Lenke til kommentar

Ok, men hvis jeg ble sammen med en muslimsk mann, så er jo ikke jeg jomfru.... og har barn.... Men det er godkjent i det muslimske miljøet? Eller vil det ikke bli akseptert?

Hvis denne mannen er muslimsk, så blir han ikke sammen deg, altså kjærester, dette er ikke no Koranen oppfordrer til, det er ikke alle som følger "reglene" som jeg sa, og jeg aner ikke hvilke intensjoner dine menn har, sikkert non hyggelige og oppriktige, sikkert non tullinger, jeg vet ikke, dette vel du best..Men hvis dere skulle møtes og intensjoner er å gifte seg, men vil bli bedre kjent først, så synes ikke JEG at der no galt i det.

Han er vel klar over at du ikke er jomfru siden du har barn, bare du er klar over det så er det folk som skiller seg og gifter seg på nytt, da er man som regel ikke jomfru lenger. Akseptert av hvem? Så lenge du og mannen din aksepterer og respekterer hverandre så syns jeg ikke du skal tenke så mye på det "muslimske miljøet"hva enn det måtte være.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Okey, da er det ganske klart at selv om jeg ikke er jomfru så kan jeg møte en muslimsk mann , og gifte meg med han uten at dette byr på problemer.

Da vet jeg isåfall det. Men sex kan vi ikke ha før vi er gifte? Menes det da samleie? Er det noen former for sex man kan ha?

Jeg har trodd at hver muslimsk mann som har prøvd seg på meg, kun var ute etter sex og ikke mer, siden jeg ikke er jomfru....

 

Men nå vet jeg mer om det.

 

Og skilsmisse er også normalt i det muslimske miljøet?

Trodde at folk som giftet seg der, aldri kunne gå fra hveandre...hehe... Der ser dere så lite jeg vet....... ;)

Lenke til kommentar
Ikke helt sikker på den siste der. Sharialov, eller islamsk lov, gjør det letterer for en mann å ta ut skillsmisse enn for en kvinne å gjøre det samme. Når det kommer til arv skal kvinen arve mindre enn mannen.

 

1. Koranens veiledning om arv

Den Hellige Koranen inneholder spesifikk og detaljert veiledning om hvordan arveformuen skal fordeles blant de som har krav på den. Denne veiledningen kan leses i følgende vers:

 

 

 

 

 

Surah Albaqarah, kapittel 2 vers 180

Surah Albaqarah, kapittel 2 vers 240

Surah Annisaa, kapittel 4 vers 7-9

Surah Annisaa, kapittel 4 vers 19

Surah Annisaa, kapittel 4 vers 33

Surah Almaidah, kapittel 5 vers 106-108

Det er tre vers i Koranen som i store trekk beskriver nære slektningers andel av arven, Surah Annisaa, kapittel 4 vers 11, 12 og 176. Oversettelsen av disse versene lyder som følger:

 

«Gud bestemmer vedrørende deres barns (arv): En mannlig arving tilkommer to kvinneliges andel. Hvis det er kun kvinnelige, flere enn to, skal de dele to tredjedeler av arven, og er det bare én (kvinnelig arving), skal hun ha halvparten. Og til foreldrene, til hver av dem skal det være en sjettepart av arven, hvis den avdøde etterlater et barn. Og hvis det ikke er et barn, og foreldrene er de (eneste) arvingene, får moren en tredjepart. Men har avdøde søsken, får moren en sjettepart, (distribusjonen i alle tilfeller gjelder) etter at legater og gjeld er dekket. Deres foreldre og deres barn - dere vet ikke hvem av dem som står dere nærmest i nytte. Dette er en forordning fra Gud. Sannelig er Gud Allvitende, Allvis.»

 

«Og dere skal ha halvparten av hva deres hustruer etterlater seg, om de ikke har noe barn. Men om de har et barn får dere en fjerdepart av det de etterlater seg, etter nedbetaling av legater og gjeld. Det tilkommer hustruene en fjerdepart av det dere etterlater, såfremt dere ikke har barn. Men hvis dere etterlater et barn, får de en åttendepart, etter at legater og gjeld er dekket. Og hvis den personen som arves - mann eller kvinne - ikke har foreldre eller barn, men har en bror eller søster, så skal hver enkelt av dem ha en sjettepart. Men er det flere (søsken), så skal de dele en tredjepart, etter at legater og gjeld er dekket fullt ut, uten å skade (noen). (Dette er) en forordning fra Gud, og Gud er Allvitende, Mild»

[Koranen 4:11-12]

 

«De ber deg om en rettslig avgjørelse: Si: ‘Gud gir dere en rettslig avgjørelse når det gjelder de som verken har foreldre eller barn som arvtagere. Hvis en mann dør uten barn, men har en søster, så tilfaller henne halvparten av arven. Hvis (den avdøde var) en kvinne uten barn, ville hennes bror arvet fra henne. Og hvis det er søsken, både mannlige og kvinnelige, så skal den mannlige ha det samme som to kvinneliges andel.’ Gud gjør det klart for dere, for at dere ikke skal fare vill. Og Gud er vel vitende om alle ting.»

[Koranen 4:176]

 

2. Kvinnens andel av arvet formue

I de fleste tilfeller arver en kvinne halvparten av det hennes mannlige motpart ville arvet, men dette gjelder ikke alle tilfeller. I tilfeller hvor den avdøde verken etterlater foreldre eller barn, men har en bror og en søster fra samme mor, arver hver av dem en sjettedel. Dersom den døde har etterlatt barn og foreldre, får moren og faren en lik andel og arver en sjettedel hver. I visse tilfeller kan en kvinne arve det dobbelte av en mann. Dersom den avdøde er en kvinne som ikke har etterlatt noen barn eller søsken, og kun har levd av sin mann, mor og far, arver hennes mann halvparten av eiendommen, mens moren får en tredjedel og faren en sjettedel. I dette spesielle tilfellet arver moren en andel som er dobbelt så stor som farens andel. Generelt sett er det riktig at kvinnen arver halvparten av det mannen gjør, slik er det for eksempel i de følgende tilfellene:

 

 

a. Datteren arver halvparten av det sønnen arver,

 

b. konen arver ⅛ og mannen ¼ dersom den avdøde ikke har noen barn.

 

c.

Konen arver ¼ og mannen ½ dersom den avdøde har barn.

 

d. Hvis den avdøde verken har foreldre eller barn, arver søsteren en andel som er halvparten av det broren arver.

 

 

3. Hensikten bak Koranens fordeling av arv

En kvinne har ingen økonomiske forpliktelser i Islam. Det økonomiske ansvaret er pålagt mannen. Før en kvinne gifter seg er det farens eller brorens oppgave å sørge for å dekke hennes losji, utdanning, klær og alle hennes andre økonomiske behov. Etter at kvinnen er gift er det ektefellen eller sønnen som overtar dette ansvaret. Islam holder mannen økonomisk ansvarlig for å oppfylle behovene til sin familie. For eksempel hvis en mann har en sønn og en datter, og når han dør etterlater han kr 150 000,- for sine barn, vil sønnen arve kr 100 000,- og datteren kun kr 50 000,-. Av de 100 000,- kronene som sønnen arver må han forsørge hele sin familie, og vil av den grunn ikke ha mye igjen til seg selv. Anta at han bruker 80 % på familien, i dette tilfellet vil han kun sitte igjen med kr 20 000,- til seg selv. På den andre siden er det datteren som arver kr 50 000,- og samtidig ikke er bundet til å bruke et eneste øre på noen andre. Hun kan beholde hele beløpet for seg selv. Ville noen foretrukket å arve 100 000,-, men kun sitte igjen med 20 000,-, hvis man heller kunne arve 50 000,- og ha hele beløpet for seg selv?

Mange imamer har tatt til ordet for å innføre sharialov for muslimer i Norge, noe som kan ramme deg om du bestemmer deg for å gifte deg med en muslim.

Dette var no nytt, og norske grunnloven kommer foran sharia-loven.

Med andre ord, kvinnen står under mannen og skal være lydig mot han. Dette verset gor også mannen rett til å straffe kona si om han frykter at hun gjør "opprør".

Skal man hente vers fra Koranen, så må du se på Koranen som helhetlig, og ikke ta noen enkelt vers og vise at dette er slik Koranen. Dessuten er det andre tråder som handler akkuratt om dette. Så kan vi fortsette diskusjonen der.

Lenke til kommentar

Okey, da er det ganske klart at selv om jeg ikke er jomfru så kan jeg møte en muslimsk mann , og gifte meg med han uten at dette byr på problemer.

Da vet jeg isåfall det. Men sex kan vi ikke ha før vi er gifte? Menes det da samleie? Er det noen former for sex man kan ha?

Jeg har trodd at hver muslimsk mann som har prøvd seg på meg, kun var ute etter sex og ikke mer, siden jeg ikke er jomfru....

 

Men nå vet jeg mer om det.

 

Og skilsmisse er også normalt i det muslimske miljøet?

Trodde at folk som giftet seg der, aldri kunne gå fra hveandre...hehe... Der ser dere så lite jeg vet....... ;)

Ja, du kan gifte deg med en muslimsk mann uten at det byr på problemer, men skal man følge Koranen så skal du være en troende kvinne, altså tro på Gud, må ikke være muslim.

 

Ingen form for sex er tillat, altså ikke kyss på munnen engang.

De du snakker med, kan fortsatt være ute etter sex og ikke mer, jeg vet ikke hvilke intensjoner de har, de du snakker med, nå snakker jeg om det Koranen oppfordrer oss til å gjøre.

 

Skilsmisse er lov ja, vet ikke hvor vanlig det er, har ikke no statistikk :/ men som sagt det er ikke noe Koranen oppfordrer oss til å gjøre. Funker det ikke, så funker det ikke.

 

Og har mannen rett til å straffe meg hvis han frykter at jeg gjør opprør? Hvilke straff innebærer dette? Og hva må jeg gjøre for at han har rett til å straffe meg?

Dette er ikke noe du skal tenke på siden vi bor i Norge, og han har å følge norske lover,

 

Mener at vi har diskutert noe her, de fleste trådene som har noe med islam å gjøre, har stort sett diskusjonene gått om igjen og om igjen. Så ta deg en titt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1227714&pid=15880508&st=240entry15880508

 

Hvis du vil lære mer om Koranen, så les Koranen, bøker om profeten, osv.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Kafir vi har jo egentlig denne diskusjon i en annen tråd, så vi kan fortsette der og ikke ødlegge tråden til StinaStina?

Jeg er i grunn helt enig med deg, av hensyn til StinaStina.

Problemet er at du begynnte med å fremlegge ting som ikke stemmer for å sette muslimer i et godt lys. Du følte at dette var relevant for å vise StinaStina at muslimer ikke er så gærne som folk tror. Da følte jeg at det var riktig å kommentere de tingene som ikke stemte.

 

Jeg vil tilføye at du missbruker Koranens Ayat 5:32.

La oss se hva du sier først:

 

Koranen sier har du drept et menneske, så er det som om du har drept hele menneskeheten. Men selvforsvar er lov, akkuratt som norske grunnloven.

 

Og så ser vi på HELE verset, samt verset etter det som ble sitert:

 

YUSUFALI: On that account: We (Gud) ordained for the Children of Israel (jødene) that if any one slew a person - unless it be for murder or for spreading mischief in the land (motsette seg Muhammed og islam) - it would be as if he slew the whole people: and if any one saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people. Then although there came to them Our messengers with clear signs, yet, even after that, many of them continued to commit excesses in the land.

PICKTHAL: For that cause We (Gud) decreed for the Children of Israel (jødene) that whosoever killeth a human being for other than manslaughter or corruption in the earth (motsette seg Muhammed og islam), it shall be as if he had killed all mankind, and whoso saveth the life of one, it shall be as if he had saved the life of all mankind. Our messengers came unto them of old with clear proofs (of Allah's Sovereignty), but afterwards lo! many of them became prodigals in the earth.

SHAKIR: For this reason did We (Gud) prescribe to the children of Israel (jødene) that whoever slays a soul, unless it be for manslaughter or for mischief in the land (motsette seg Muhammed og islam), it is as though he slew all men; and whoever keeps it alive, it is as though he kept alive all men; and certainly Our messengers came to them with clear arguments, but even after that many of them certainly act extravagantly in the land.

 

 

YUSUFALI: The punishment of those who wage war against Allah and His Messenger, and strive with might and main for mischief through the land is: execution, or crucifixion, or the cutting off of hands and feet from opposite sides, or exile from the land: that is their disgrace in this world, and a heavy punishment is theirs in the Hereafter;

PICKTHAL: The only reward of those who make war upon Allah and His messenger and strive after corruption in the land will be that they will be killed or crucified, or have their hands and feet on alternate sides cut off, or will be expelled out of the land. Such will be their degradation in the world, and in the Hereafter theirs will be an awful doom;

SHAKIR: The punishment of those who wage war against Allah and His messenger and strive to make mischief in the land is only this, that they should be murdered or crucified or their hands and their feet should be cut off on opposite sides or they should be imprisoned; this shall be as a disgrace for them in this world, and in the hereafter they shall have a grievous chastisement,

Kilde: http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/quran/005.qmt.html

 

Dette verset handler om et påbud fra Gud til jødene (the children of Israel).

I realiteten er dette verset en grotesk advarsel til alle som tenker på å motsette seg Muhammed og islam, da vi får en grusom beskrivelse av hva som venter disse.

 

they should be murdered or crucified or their hands and their feet should be cut off on opposite sides or they should be imprisoned; this shall be as a disgrace for them in this world, and in the hereafter they shall have a grievous chastisement.

 

Hvis dere mener at jeg er den fiendtlige/skeptiske Nordmannen som ikke er troverdig så se på muslimske lærdes tolkninger av dette selv: http://tafsir.com/default.asp?sid=5&tid=13723

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...