Gå til innhold

Hvordan skal RAM-brikkene plasseres?


Bjonski

Anbefalte innlegg

Har desverre ikke noe hjelp å bidra med, men ønsker å benytte anledningen til å spørre hvordan ram-brikker egentlig skal plasseres.

 

Jeg har et hovedkort med fire ramslotter, men jeg har bare 3 rambrikker pga. den fjerde ble defekt.

 

Jeg har plassert rambrikkene fra venstre i tre ramslotter, men den fjerde er tom.

| | | X

 

Er dette feil? Hvis ja, hvordan skal det egentlig plasseres?

Har ikke tilgang til manualen til hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilgang til manualen har du nok helt sikkert, bare man vet hva slags type hovedkort man har så kan man som regel enkelt nok søke opp dette.

 

Uansett, med 3 brikker vil det nok være naturlig i alle fall at de settes fra venstre til høyre slik som du har gjort. Om jeg skal sammenligne med mitt kort (Crosshair IV Formula) hvor det også er 4 lanes, rød (A0) - sort (B0) - rød (A1) - sort (B1) og hvor manualen spesifiserer at ved bruk av 2 brikker så er det best å benytte de to røde, så ville det logiske for meg være å benytte meg av den sorte imellom (B0) for en tredje brikke.

 

Finner du frem modellen på hovedkortet ditt, så er det bare som regel å ta turen på nettsiden til manufacturer'n og søke opp produktet, og med litt surfing på evt. sider så finner man nok en link til å laste ned manualen i PDF format. Evt. søke litt ekstra ang. hovedkort modellen og RAM på Google.com.

Endret av NVaage
Lenke til kommentar

Varierende etter plattformen så kan du i de fleste tilfeller sette den 3 brikken hvor du synes det ser tøffest ut.

Du står helt fritt da, spesielt på 775 plattformen og sannsynligvis 1156 også, men skal ikke uttale meg for sikkert med den merkelige Intel minnekontrolleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...