Gå til innhold

Objektivet gikk i bakken


Anbefalte innlegg

Nikon-objektivet mitt fikk seg en smell her om dagen. Heldigvis var det et UV-filter som tok av for det verste, men nå er det knust, og det sitter nå fast fordi jeg slo selve filter-rammen slik at den forskjøv seg.

 

jeg er nå livredd for å bruke for mye makt (har prøv med litt tenger og til og med en rørleggertang, uten suksess) for å fikse de slik att skaden blir verre.

 

Er det noen reparasjonsverksted i Oslo hvor de er flinke på litt spesielle utfordringer av denne typen? Dette krever nok fin kirurgi med en dremmel eller liknene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nikon-objektivet mitt fikk seg en smell her om dagen. Heldigvis var det et UV-filter som tok av for det verste, men nå er det knust, og det sitter nå fast fordi jeg slo selve filter-rammen slik at den forskjøv seg.

 

jeg er nå livredd for å bruke for mye makt (har prøv med litt tenger og til og med en rørleggertang, uten suksess) for å fikse de slik att skaden blir verre.

 

Er det noen reparasjonsverksted i Oslo hvor de er flinke på litt spesielle utfordringer av denne typen? Dette krever nok fin kirurgi med en dremmel eller liknene.

 

Forsøk med litt bredt strikk rundet filteret og bruk hendene og evt. en fuktig klut.. (og kjøp deg solblender for å sette på fronten i stedet for nytt filter.. )

Endret av GunnarDa
Lenke til kommentar

Wohoo! Endelig en sjanse til å lenke til posten der Tom bruker avbiter: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1231256&view=findpost&p=15784855

 

Seriøst, Hr. UV-filter bruker. Les den posten.

Vi kan jo eventuelt hoppe rett til
.

 

/me shows off his 1337 youtube-skillz

 

Men det lar seg vel fikse med litt gaffa-teip ;)

Eventuelt kan det bare ignoreres, siden det ikke er en veldig stor sprekk.
Lenke til kommentar
Jeg mistet kamera med objektiv i bakken her om dagen, men hadde heldigvis ikke uv-filter så ingenting ble ødelagt.

Heldiggrisen, sist gang jeg mistet kamera med objektiv i bakken fikk jeg en liten sprekk i motlysblenderen :(

det var motlysblenderen som tok støtet hos meg også, uten at den sprakk :)

Lenke til kommentar
Jeg mistet kamera med objektiv i bakken her om dagen, men hadde heldigvis ikke uv-filter så ingenting ble ødelagt.
:)

Hehe, her har vi beviset på at UV-filter er en plage når uhellet først er ute. En solblender er mye lettere å skifte ut om den blir ødelagt i fallet. I tillegg må man huske UV-filter knuser lett og lager lett riper i glasset på objektivet. Ikke at noen riper har så mye å si men objektivets frontglass er så solid at det ikke knuses før fallet er så kraftig at man får alvorlige skader på objektiv og kamera uansett hvilken solblender eller filtre man beskytter det med.

 

Min mening er fortsatt at UV-filter kun beskytter mot søle og ikke mot fall.

Lenke til kommentar

Antakeligvis er filtret ikke rundt lengere,i og med at det er brukt rørleggertang har nok filtret blitt ovalt og presser på objektivet ganske kraftig.

Det mest fornuftig er nok og levere det inn til et verksted.

 

I tillegg må man huske UV-filter knuser lett og lager lett riper i glasset på objektivet

 

Tror nok at frontellementet tåler ganske mye før det blir hakk/riper,problemene oppstår nok heller i det momentet man begynner og tørke/fjerne glassstøvet fra frontellementet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
I tillegg må man huske UV-filter knuser lett og lager lett riper i glasset på objektivet

Tror nok at frontellementet tåler ganske mye før det blir hakk/riper,problemene oppstår nok heller i det momentet man begynner og tørke/fjerne glassstøvet fra frontellementet.

Den største faren med UV-filter (i det minste ved støtskader) er dersom man treffer en sten ell., og knust glass presses inn i frontelementet. Det gjør skade - det så vi i testene Tom og jeg gjorde.

Lenke til kommentar
I tillegg må man huske UV-filter knuser lett og lager lett riper i glasset på objektivet

Tror nok at frontellementet tåler ganske mye før det blir hakk/riper,problemene oppstår nok heller i det momentet man begynner og tørke/fjerne glassstøvet fra frontellementet.

Den største faren med UV-filter (i det minste ved støtskader) er dersom man treffer en sten ell., og knust glass presses inn i frontelementet. Det gjør skade - det så vi i testene Tom og jeg gjorde.

 

 

 

Vil ikke den samme skaden oppstå hvis "steinen" treffer frontellementet direkte uten filtret som buffersone.Hypotetisk :)

Lenke til kommentar

Du har ikke sett på videoene, har du vel Nautica?

 

Se på Paparazzi Deathmatch - det ble ingen skade på frontelementet når jeg dæljet løs på det med D700-slegga. Når jeg slo mot UV-filteret, så skjedde imidlertid det jeg beskrev - knust UV-filterglass ble most inn i frontelementet, og lagde et stygt merke.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Du har ikke sett på videoene, har du vel Nautica?

 

Se på Paparazzi Deathmatch - det ble ingen skade på frontelementet når jeg dæljet løs på det med D700-slegga. Når jeg slo mot UV-filteret, så skjedde imidlertid det jeg beskrev - knust UV-filterglass ble most inn i frontelementet, og lagde et stygt merke.

 

Var en grunn for at jeg skrev hypotetisk :D

 

For og være litt alvorlig,et uhell/skade er ikke fasiten,alle situasjoner kan utarte seg forskjellige.

Meg personlig angrer litt på at jeg ikke brukte UV-filter på en fototur som gikk for det meste på knærne,fikk noen stygge hakk i kanten på gjenge-partiet på 70-200 objektivet mitt,måtte til med en fil for og kunne skru på filter igjen.Vill også nevne at min uforsiktighet ikke ville knust et filter da det var en skarp jernkant som traff forkjært på kanten av objektivet og en solblender var det ikke plass til,men da jeg ikke brukte filter kan jeg ikke si hvordan utfallet ville blitt hvis jeg hadde et montert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...