Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ATV til og fra jobben?(deltid kveld)


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en høyskolestudent som skal flytte til sentrum i sommer. Nå har jeg en BMW 523. Dog er det ikke så bra parkeringsmuligheter i byen(soneparkering) og i tillegg så er det jo selvfølgelig dyrt å ha bil, så tenkte å selge bilen og kjøpe meg noe annet. Tingen er at jeg har en deltidsjobb der jeg til tider slutter sent(kan være nærmere 12 om kvelden enkelte dager) og derfor vil jeg skaffe meg et alternativt transportmiddel. Bussen går sjelden, og er derfor en dårlig mulighet, hvertfall med tanke på at jeg har forelesninger fra kl 8.15 om morgenen, og derfor vil jeg hjem ASAP etter jobb :) Jeg vurderer å kjøpe en ATV. Jeg trenger disse tingene:

 

- Må kunne kjøres på kl B(evt M).

- Må kunne holde en relativt høy fart(80-90 ca) i motsetning til mopeder..

- Billig i drift.

- Forhåpentligvis kjørbar om vinteren.

- Max 30k.

- (Forhåpentligvis kan jeg sette den på siden av fortauet og slippe parkeringsavgift.)

 

Veien til jobb er for øvrig ca 11-12 km lang. Jeg er hovedsaklig ute etter erfaringer fra folk som kjører ATV til vanlig. Er de en ok løsning for en student? Jeg har ikke tenkt å kjøpe moped, i og med at halve veien mellom leiligheten min og jobben er en 70 sone. Moped er rett og slett livsfarlig imo. Det virker som de fleste som har en ATV har det som et leketøy, kanskje det er en grunn for det? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er en høyskolestudent som skal flytte til sentrum i sommer. Nå har jeg en BMW 523. Dog er det ikke så bra parkeringsmuligheter i byen(soneparkering) og i tillegg så er det jo selvfølgelig dyrt å ha bil, så tenkte å selge bilen og kjøpe meg noe annet. Tingen er at jeg har en deltidsjobb der jeg til tider slutter sent(kan være nærmere 12 om kvelden enkelte dager) og derfor vil jeg skaffe meg et alternativt transportmiddel. Bussen går sjelden, og er derfor en dårlig mulighet, hvertfall med tanke på at jeg har forelesninger fra kl 8.15 om morgenen, og derfor vil jeg hjem ASAP etter jobb :) Jeg vurderer å kjøpe en ATV. Jeg trenger disse tingene:

 

- Må kunne kjøres på kl B(evt M).

- Må kunne holde en relativt høy fart(80-90 ca) i motsetning til mopeder..

- Billig i drift.

- Forhåpentligvis kjørbar om vinteren.

- Max 30k.

- (Forhåpentligvis kan jeg sette den på siden av fortauet og slippe parkeringsavgift.)

 

Veien til jobb er for øvrig ca 11-12 km lang. Jeg er hovedsaklig ute etter erfaringer fra folk som kjører ATV til vanlig. Er de en ok løsning for en student? Jeg har ikke tenkt å kjøpe moped, i og med at halve veien mellom leiligheten min og jobben er en 70 sone. Moped er rett og slett livsfarlig imo. Det virker som de fleste som har en ATV har det som et leketøy, kanskje det er en grunn for det? :p

 

ATV på asfalt i 80-90 km/t slik du ønsker er rett og slett livsfarlig. Disse er beregnet på kjøring på grus og i terenget.

 

Man kan fint kjøre dem på asfaltert vei, men jeg anbefaler ikke å kjøre så fort som du ønsker. En litt brå sving og maskinen blir kastet rundt. Det er og slett for liten hjulavstand og et relativt høyt tyngdepunkt som gjør dette.

 

Velger du likevel ATV, ta det litt med ro, og kjøp med asfalt dekk om du primært skal kjøre på vei.

Lenke til kommentar

ATV på asfalt i 80-90 km/t slik du ønsker er rett og slett livsfarlig. Disse er beregnet på kjøring på grus og i terenget.

 

Man kan fint kjøre dem på asfaltert vei, men jeg anbefaler ikke å kjøre så fort som du ønsker. En litt brå sving og maskinen blir kastet rundt. Det er og slett for liten hjulavstand og et relativt høyt tyngdepunkt som gjør dette.

 

Velger du likevel ATV, ta det litt med ro, og kjøp med asfalt dekk om du primært skal kjøre på vei.

 

Takk for tips. Vel, poenget er egentlig bare at jeg vil unngå at biler kjører forbi meg som på en moped, og at jeg gjerne vil holde oppe farten på 70-sonen. Og jeg tror ikke det er noen alternativt kjøretøy jeg kan bruke som har det jeg trenger(uten å ta en ny klasse).

Lenke til kommentar

ATV på asfalt i 80-90 km/t slik du ønsker er rett og slett livsfarlig. Disse er beregnet på kjøring på grus og i terenget.

 

Man kan fint kjøre dem på asfaltert vei, men jeg anbefaler ikke å kjøre så fort som du ønsker. En litt brå sving og maskinen blir kastet rundt. Det er og slett for liten hjulavstand og et relativt høyt tyngdepunkt som gjør dette.

 

Velger du likevel ATV, ta det litt med ro, og kjøp med asfalt dekk om du primært skal kjøre på vei.

 

Takk for tips. Vel, poenget er egentlig bare at jeg vil unngå at biler kjører forbi meg som på en moped, og at jeg gjerne vil holde oppe farten på 70-sonen. Og jeg tror ikke det er noen alternativt kjøretøy jeg kan bruke som har det jeg trenger(uten å ta en ny klasse).

 

 

Hørt at det å kjøre ATV i stor hastighet over ca 60 er ubehagelig og skummelt og sitte på, sånn som skrevet over her pluss at det er mye risting osv. Så tror ikke atv hjelper så stort mye forhold til en moped. Du kan jo vurdere lettsykkel og ta lappen for det hvis du ikke har det fra før..

Lenke til kommentar

Hørt at det å kjøre ATV i stor hastighet over ca 60 er ubehagelig og skummelt og sitte på, sånn som skrevet over her pluss at det er mye risting osv. Så tror ikke atv hjelper så stort mye forhold til en moped. Du kan jo vurdere lettsykkel og ta lappen for det hvis du ikke har det fra før..

 

Har faktisk aldri kjørt verken moped eller ATV før. Men regnet egentlig med at ATV er tryggere og bedre å kjøre siden den har 4 hjul (og ok motor) i motsetning til moped. Jeg har klasse B og M. Jeg har verken råd eller tid til lettsykkellappen desverre. Kunne kanskje prøvekjørt en ATV da, for å se om jeg liker det.

Lenke til kommentar

Har du gode leneteknikker går det bra med svinger... Og vel ikke så veldig brå svinger i 70-90 sonen :p

Du bør vel også ha bred hjulavstand og litt mykere dempere...

 

Og for all del, pass på at skjermene faktisk dekker dekkene og det ikke er åpnet mellom fot og dekk, eller vil du bli gjennomvåt på 1 sekund om det regner...

Lenke til kommentar

Har du gode leneteknikker går det bra med svinger... Og vel ikke så veldig brå svinger i 70-90 sonen :p

Du bør vel også ha bred hjulavstand og litt mykere dempere...

 

Og for all del, pass på at skjermene faktisk dekker dekkene og det ikke er åpnet mellom fot og dekk, eller vil du bli gjennomvåt på 1 sekund om det regner...

 

 

Ja, kommer nok kjapt inn i det :)

 

Hvor mye utgifter bør jeg beregne? Bilen beregner jeg nå rundt 3k i mnd på, ca 1000 for bensin, 1000 for vedlikehold og 1000 for forsikring og avgifter, selv om det varierer mye hvor mye jeg bruker. Og en 250 kubikk er vel ok motor? Ser litt på denne:

 

http://www.finn.no/finn/mc/atv/object?finnkode=22458949

Lenke til kommentar

Er litt usikker på hvilket sertifikat som kreves for å kjøre tyngre ATV'er. Men jeg vet at jeg med mitt lettsykkelsertifikat (A1) som lar meg kjøre sykler opptil 125cmm kun lar meg kjøre ATV'er med 50cc. Jeg vet ikke om det er B (bil) eller A (tung motorsykkel) som gir en lov til å kjøre tyngre ATV'er (som tillater deg å kjøre i de hastighetene du ønsker). Uansett, basert på egen kunnskap og de andre innleggene i tråden er det ikke noe sjakktrekk å kjøre i disse hastighetene med en ATV uansett, så jeg anbefaler at du tar motorsykkellappen, det kan koste alt fra 8000-15000kr (og oppover, avhengig av antall kjøretimer) og du kan kjøpe en sykkel som går i den hastigheten du vil uten at du velter.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

ATV på vei i 70+ er ingen hindring (egne erfaringer) i veldig krappe svinger vil man jo måtte bremse mer ned enn vanlig da spesielt offroad ATV`er har ett veldig høyt tyngdepunkt, men som sagt ikke noe problem. Har kjørt ATV på motorvei opptill flere ganger og dette er ikke noe problem. Erfaringer som jeg har gjort meg er med en Yamaha Raptor 660 og Bombardier Outlander

 

Edit: relativt gammelt innlegg :p

Endret av Hørselsvern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...