Gå til innhold

5990,- i mnd for 400 mbit altibox


Anbefalte innlegg

Ja, da har de 3 nye "etterlengtede" hastighetene fra altibox kommet ut.

 

http://www.digi.no/php/ny_debatt.php?id=845063#innlegg_702417

 

Priser:

100/100 Mbit/s 1990,-

200/200 Mbit/s 3490,-

400/400 Mbit/s 5990,-

 

Priser til nå(hos min lokale tilbyder BKK):

10/10 449 kr

30/30 699 kr

50/50 1450 kr

 

Jeg regnet riktignok med at de ville justere alle hastighetene opp, i og med at prisene ikke er så konkurransedyktige lengre i forhold til andre fibertilbydere. Satset på at jeg ville fått oppgradert til 20/20 nå. Hvem i all verden betaler 5990,- i mnd for 400 mbit fiber? Nei, dette var dårlig..

Endret av therealvebbi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem som betaler 6 lapper i måneden for 400/400? Vell, la oss si du bor i en leilighet med 10 stk rundt deg, kjøper du inn en mega kraftig router, og vips så har du 40/40 linje for 599 kr måneden eller mindre. Eller så gir du 15 naboer en linje på 24/24 hver og de betaler deg 399 i måneden, og vips så har du gratis internett linje hver måned på 40/40 :p Bare en tanke :)

 

Serriøst.. ingen trenger så bra linje med mer eller mindre man driver med EKSTREM pirate nedlastning, har du andre merkelige behov så har du vell sikkert råd til å betale for det..

Dessuten er det vell fåtall servere som takler en slik fart, til og med en helt normal hjemme PC klarer ikke den hastigheten med hardiskene seg imellom, men kjekt å ha hvis man skal laste ned flere ting samtidig..

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Prisene er vel slik fordi man prøver å melke en nyhet og at folk kan dele som nevnt over.

 

Forøvrig kan man love bort mere hastighet enn det som er tilgjengelig. Om man f.eks tredobler tilbudet man selger i forhold til tilgjengelig båndbredde, så vil man fremdeles kunne levere pga at ikke alle makser kapasiteten. En større ISP selger vel båndbredden sin kanskje 10-20 ganger... De fleste brukere makser sjelden linjen og kun i få prosent av tiden.

Lenke til kommentar

Hvem som betaler 6 lapper i måneden for 400/400? Vell, la oss si du bor i en leilighet med 10 stk rundt deg, kjøper du inn en mega kraftig router, og vips så har du 40/40 linje for 599 kr måneden eller mindre. Eller så gir du 15 naboer en linje på 24/24 hver og de betaler deg 399 i måneden, og vips så har du gratis internett linje hver måned på 40/40 :p Bare en tanke :)

 

Serriøst.. ingen trenger så bra linje med mer eller mindre man driver med EKSTREM pirate nedlastning, har du andre merkelige behov så har du vell sikkert råd til å betale for det..

Dessuten er det vell fåtall servere som takler en slik fart, til og med en helt normal hjemme PC klarer ikke den hastigheten med hardiskene seg imellom, men kjekt å ha hvis man skal laste ned flere ting samtidig..

 

Hehe, likevel ville jeg foretrukket en private 20 mbit linje framfor en delt 400 mbit linje, rett og slett pga stabilitet. Ved deling av linje med 9 andre personer kan du banne på at hvertfall et par av de konstant laster torrents :)

 

En bedrift kan vel ikke leie samme linje til samme pris? For en serverpark kunne det kanskje svart seg, men da måtte de vel betalt enda mer. Hvis de hadde halvert prisene, så kunne det kanskje vært overkommelig for enkelte.

Endret av therealvebbi
Lenke til kommentar

Hehe, likevel ville jeg foretrukket en private 20 mbit linje framfor en delt 400 mbit linje, rett og slett pga stabilitet. Ved deling av linje med 9 andre personer kan du banne på at hvertfall et par av de konstant laster torrents :)

 

Igjen har man råd til slike linjer har man fint råd til utstyr som enkelt kan distribuere båndbredde og prioritet etter eget ønske.

 

Din private 20mbit linje er jo også "delt" med mange andre.

Lenke til kommentar

Hehe, likevel ville jeg foretrukket en private 20 mbit linje framfor en delt 400 mbit linje, rett og slett pga stabilitet. Ved deling av linje med 9 andre personer kan du banne på at hvertfall et par av de konstant laster torrents :)

 

Igjen har man råd til slike linjer har man fint råd til utstyr som enkelt kan distribuere båndbredde og prioritet etter eget ønske.

 

Din private 20mbit linje er jo også "delt" med mange andre.

 

Jeg har 10. Satser på å få oppgradert til ca 20 når de skulle lansere de nye hastighetene, men den gang ei. Men min private linje er ikke delt med andre. Jeg får 10 mbit, verken mer eller mindre. Hvis du har en 400 mbit linje og en person bruker 200 mbit, da har de 9 siste bare 200 mbit igjen.

Lenke til kommentar

Men min private linje er ikke delt med andre.

 

Og julenissen bor på Nordpolen.

 

Såvidt jeg vet blir ikke min hastighet på fiber påvirket av hva naboen gjør. Så lenge BKK klarer å levere de 10 mbitene jeg skal ha må nå dette kunne kalles en privat linje? Eller, i hvilken grad blir hastigheten min påvirket av andre?

Lenke til kommentar
Eller, i hvilken grad blir hastigheten min påvirket av andre?

Nå vet jeg ikke hvordan praksisen er. Men sett av internettleverandøren tar utgangspunkt i at ingen vil utnytte 100% av sin båndbredde samtidig, da kan man dele f.eks 100/100 Mbit/s på 10 beboere, og si at de har 15-20 Mbit/s hver. Dette vil være sant så lenge beboerne i snitt kun bruker 60% av sin båndbredde samtidig, eksempelvis ved at 3 beboere bruker 90-100% av tilgjengelig båndbredde, mens resten kun bruker 5-10%.

Lenke til kommentar

For de som trenger slik hastighet er denne månedsprisen råbillig.

 

Det er samme pris som for ~6 timers arbeid av en ettertraktet it-konsulent. (Utfakturert pris).

 

Feil feil feil.

Råbillig er det ikke, det er en privatlinje med påfølgende vilkår som tilhører privatlinjer.

Hadde dette vært en bedriftslinje så hadde det nok vært råbillig, men til privatmarkedet så er dette svindyrt.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet blir ikke min hastighet på fiber påvirket av hva naboen gjør. Så lenge BKK klarer å levere de 10 mbitene jeg skal ha må nå dette kunne kalles en privat linje? Eller, i hvilken grad blir hastigheten min påvirket av andre?

 

Si du bor i en gate der det er 40boliger med fiber, alle disse boligene er knyttet til et nodeskap i starten av gaten. BKK har da lagt en fiber kabel til nodeskapet med feks en kapasitet på 200mbit, om disse 40 boligene har gjennomsnitlig 20mbit så har de solgt de 200mbitene 4 ganger.

Folk flest merker ikke noe til dette, da folk som oftest ikke sitter på nett samtidlig, men om det så skulle være tilfelle at alle sitter på nettet samtidlig så vil det merkes.

 

Så stamnettet du er tilknyttet er minst like viktig som teknologien du er koblet opp i mot (kobber eller fiber).

 

Har opplevd det ene og det andre på dårlige stamnett hos billige leverandører der opplevd hastighet varierer veldig.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet blir ikke min hastighet på fiber påvirket av hva naboen gjør. Så lenge BKK klarer å levere de 10 mbitene jeg skal ha må nå dette kunne kalles en privat linje? Eller, i hvilken grad blir hastigheten min påvirket av andre?

 

Si du bor i en gate der det er 40boliger med fiber, alle disse boligene er knyttet til et nodeskap i starten av gaten. BKK har da lagt en fiber kabel til nodeskapet med feks en kapasitet på 200mbit, om disse 40 boligene har gjennomsnitlig 20mbit så har de solgt de 200mbitene 4 ganger.

Folk flest merker ikke noe til dette, da folk som oftest ikke sitter på nett samtidlig, men om det så skulle være tilfelle at alle sitter på nettet samtidlig så vil det merkes.

 

Så stamnettet du er tilknyttet er minst like viktig som teknologien du er koblet opp i mot (kobber eller fiber).

 

Har opplevd det ene og det andre på dårlige stamnett hos billige leverandører der opplevd hastighet varierer veldig.

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg visste båndbredden kunne bli påvirket av naboen ved kobber, men trodde ikke dette spilte noen rolle ved fiber.

 

Quote bkkfiber.no: I motsetning til den tradisjonelle kobberkabelen (telefonledningen) eller dagens kabel-tv, har fiberkabelen tilnærmet ubegrenset kapasitet. Kapasiteten påvirkes ikke av naboens internettbruk – du som har fiberkabel får alltid full kapasitet. Og du får den begge veier.

Lenke til kommentar

Tja, med xDSL så har du en haug med feilkilder mellom hus og sentral noe du ikke har på fiber så den dedikerte båndbredden mellom ditt hus og noden er upåvirket på fiber, men det man snakker om her er jo underdimensjonert stamnett fra noden og ut i verden og det er noe helt annet.

Alle ISP-er uansett teknologi overbooker kraftig, det er derfor aksess er billig, skulle alle hatt en dedikert båndbredde frem til NIX så hadde prisen steget enormt.

Lenke til kommentar

Tja, med xDSL så har du en haug med feilkilder mellom hus og sentral noe du ikke har på fiber så den dedikerte båndbredden mellom ditt hus og noden er upåvirket på fiber, men det man snakker om her er jo underdimensjonert stamnett fra noden og ut i verden og det er noe helt annet.

Alle ISP-er uansett teknologi overbooker kraftig, det er derfor aksess er billig, skulle alle hatt en dedikert båndbredde frem til NIX så hadde prisen steget enormt.

 

Akkurat :)

 

Angående det BKK skriver om kobber er sterkt overdrevet, de vil jo slege sin egen fiber :)

xDsl er den mest utbredte teknologien i Norge pr i dag og med VDSL2 så vil den nok leve en stund til.

Er absolutt ikke villig til å betale godt over 1000,- for en 50/50 linje når jeg får 40/20 til 598,-

Lenke til kommentar

Nåja, xDSL er egentlig noe herk med mindre man er på nye tykke kabler med få andre xDSL-kunder og har mindre enn 5 - 600m linjelengde.

Min erfaring er at kobbernettet sliter tungt mange steder, elendige hastigheter, bortfall av sync om kvelden osv og Telenor sier bare at sånn er det bare og vi kan ikke gjøre noe.

Her i området har man bygd ut endel fiber og nå kommer det også radiobasert BB som tar mange xDSL-kunder i og med ingen av kobber-ISPene har noen ønske om eller mulighet til og levere akseptable hastigheter.

Store deler av kobbernettet er ubrukelig som annet enn nødløsninger, nå som hastighetene øker så faller det helt igjennom.

Endret av agvg
div skrivefeil
Lenke til kommentar

Feil feil feil.

Råbillig er det ikke, det er en privatlinje med påfølgende vilkår som tilhører privatlinjer.

Hadde dette vært en bedriftslinje så hadde det nok vært råbillig, men til privatmarkedet så er dette svindyrt.

 

Pris i dag:

 

10/10 449 kr dette er 44,9 kr pr Mbit/s

 

400/400 for 5990,- dette er 15 kr pr Mbit/s

 

Prisen er altså 1/3-del av det trådstarter betaler i dag.

 

Jeg påstår ennå at det er råbillig.

 

Selvfølgelig er det dyrt om man bare bruker 5/5 ned og opp, men det er jo også dyrt å kjøpe en hel gris dersom man bare skal ha en kotelett.

Lenke til kommentar
Priser:

100/100 Mbit/s 1990,-

200/200 Mbit/s 3490,-

400/400 Mbit/s 5990,-

 

 

laugh.gif

 

 

 

 

Synes 800kr for 100/100 Mbit er nok jeg :D

 

 

 

 

Bredbåndservice har jeg (tideligere bredbåndsbolaget)

 

 

 

Tja, med xDSL så har du en haug med feilkilder mellom hus og sentral noe du ikke har på fiber så den dedikerte båndbredden mellom ditt hus og noden er upåvirket på fiber, men det man snakker om her er jo underdimensjonert stamnett fra noden og ut i verden og det er noe helt annet.

Alle ISP-er uansett teknologi overbooker kraftig, det er derfor aksess er billig, skulle alle hatt en dedikert båndbredde frem til NIX så hadde prisen steget enormt.

 

Jeg får 97% av 100Mbit opp og ned i gjennomsnitt. Med overhead er det vel helt greitt :p

Lenke til kommentar

Det er klart at Altibox kommer ikke til og bli nedringt av kunder men det viser jo greit at de kan levere, både xDSL og Coax-leverandører har jo hevdet at det er liten vits med fiber, vi kan jo ringe og bestille ei 400/400Mbit/s linje av de, da må de dra det ubrukelige "ingen har bruk for det" kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...