Gå til innhold

problemer med servicen på elkjøp


Anbefalte innlegg

Jeg har levert inn min mobil på reperasjon 3 ganger nå. jeg var forberedt på at jeg kunne heve kjøpet før selgeren sa at 1.gang ikke tallt. Problemet hver eneste gang har nemlig vært touch'en. De hadde kun langtidstestet mobilen 1.gang og fant ingen feil sa de. Men de hadde mobilen min inne i HELE 3 UKER. dette synes jeg er merkelig! De hadde alikevel oppgradert telefonen til de nyeste versjonen og byttet main flex. telles dette virkelig ikke som er reperasjon?? mobilen var jo i helt fin form etter den var ferdig der 1.gang. men har alikevel hatt den inne på reperasjon 2 ganger etter dette. men det er denne 1.gangen som skurrer. de sier de fant ingen feil! jeg leverer jo ikke inn en mobil uten feil!? den kom jo tilbake reparert og funkende, så det er noe muffins her.

 

gjelder elkjøp om det har noe å si:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de kun har oppdatert software og resatt telefonen til fabrikkinnstillingene, så regnes ikke det som et avhjelpsforsøk, fordi det er noe du fint kunne gjort selv. Det samme gjelder hvis de kun har testet telefonen, funnet den ok, og sendt den tilbake.

 

Hvis de har byttet fysiske deler i telefonen, åpnet den og skrudd noe bedre fast eller lignende, regnes det som et avhjelpsforsøk selv om de ikke fant noen feil i utgangspunktet.

 

Med andre ord, om de har gjort noe annet enn softwareoppgradering og resetting begge gangene den har vært inne før, og symptomet har vært det samme alle tre gangene, har du rett på ny telefon eller heving av kjøpet nå.

Lenke til kommentar

Hvis de kun har oppdatert software og resatt telefonen til fabrikkinnstillingene, så regnes ikke det som et avhjelpsforsøk, fordi det er noe du fint kunne gjort selv. Det samme gjelder hvis de kun har testet telefonen, funnet den ok, og sendt den tilbake.

 

Hvis de har byttet fysiske deler i telefonen, åpnet den og skrudd noe bedre fast eller lignende, regnes det som et avhjelpsforsøk selv om de ikke fant noen feil i utgangspunktet.

 

Med andre ord, om de har gjort noe annet enn softwareoppgradering og resetting begge gangene den har vært inne før, og symptomet har vært det samme alle tre gangene, har du rett på ny telefon eller heving av kjøpet nå.

 

Jeg prøvde selv å oppdatere mobilen min 4 ganger før jeg kjørte på elkjøp for å levere den inn. men det fungerte dårlig siden touchen fremdeles ikke funket! det er jo en grunn til at jeg leverer mobilen min inn til service, nettopp fordi den ikke fungerer! 2.gang og 3.gang har de byttet hovedkortet og hele innholdet innholdet inni mobilen. de har altså gjort forskjellige saker hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Hvis de kun har oppdatert software og resatt telefonen til fabrikkinnstillingene, så regnes ikke det som et avhjelpsforsøk, fordi det er noe du fint kunne gjort selv. Det samme gjelder hvis de kun har testet telefonen, funnet den ok, og sendt den tilbake.

 

Hvis de har byttet fysiske deler i telefonen, åpnet den og skrudd noe bedre fast eller lignende, regnes det som et avhjelpsforsøk selv om de ikke fant noen feil i utgangspunktet.

 

Med andre ord, om de har gjort noe annet enn softwareoppgradering og resetting begge gangene den har vært inne før, og symptomet har vært det samme alle tre gangene, har du rett på ny telefon eller heving av kjøpet nå.

 

Jeg prøvde selv å oppdatere mobilen min 4 ganger før jeg kjørte på elkjøp for å levere den inn. men det fungerte dårlig siden touchen fremdeles ikke funket! det er jo en grunn til at jeg leverer mobilen min inn til service, nettopp fordi den ikke fungerer! 2.gang og 3.gang har de byttet hovedkortet og hele innholdet innholdet inni mobilen. de har altså gjort forskjellige saker hver eneste gang.

 

noen som vet? :)

Lenke til kommentar

Hvis de kun har oppdatert software og resatt telefonen til fabrikkinnstillingene, så regnes ikke det som et avhjelpsforsøk, fordi det er noe du fint kunne gjort selv. Det samme gjelder hvis de kun har testet telefonen, funnet den ok, og sendt den tilbake.

 

Hvis de har byttet fysiske deler i telefonen, åpnet den og skrudd noe bedre fast eller lignende, regnes det som et avhjelpsforsøk selv om de ikke fant noen feil i utgangspunktet.

 

Med andre ord, om de har gjort noe annet enn softwareoppgradering og resetting begge gangene den har vært inne før, og symptomet har vært det samme alle tre gangene, har du rett på ny telefon eller heving av kjøpet nå.

 

Uhm? Når fikk vi den tolkningen at hvis kunden kan gjøre jobben selv regnes det ikke som avhjelp dersom det er knyttet til en mangel ved produktet?

 

 

ps! TS - du kan ikke "spamme" din egen tråd slik - at ingen svarer deg straks betyr ikke at du kan legge inn nye svar fra din side og øke aktiviteten, spesielt ikke når det bare er spørsmål om noen vet mer, da får du vente til noen svarer. Har du ikke allerede en tråd om dette?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

hehe Christian. Du gjør jo akkurat det samme nå. Slenger ut en post uten å egentlig hjelpe TS med noe annet enn å påpeke hans spam. Jeg vet du kan din forbrukerkjøpslov....

 

Har jeg skjønt det så har nå forhandleren/versktedet telefonen din. Servicen har vært:

1 gang: byttet flex, oppgr.

2 gang: swap

3 gang: swap

 

I såfall så har du rett på å heve kjøpet. At de forsøker seg på at det ikke ble funnet feil første gang har ikke noe å si for din del. De har byttet mekanisk del på grunnlag av din oppgitte feilmelding. Hadde de kun oppgradert så hadde det ikke vært regnet som avhjelp (Selv skjønner jeg ikke akkurat det da siden verkstedene bruker en helt annen oppgradering enn det brukeren har tilgang til. I allefall gjelder dette Sony Ericsson software). At de bytter en del på misstanke kommer deg altså til gode her. Dette har jeg tapt tråder på tidligere.

 

Forbrukerkjøpsloven §30 punkt 2

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Forbrukerkjøpsloven §30

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

 

Hvis det er DU som sitter på telefonen nå så må butikken få den undersøkt på et verksted før du kan heve kjøpet. Dette fordi de må forsikre seg om at du ikke har skadet telefonen.

Lenke til kommentar

Uhm? Når fikk vi den tolkningen at hvis kunden kan gjøre jobben selv regnes det ikke som avhjelp dersom det er knyttet til en mangel ved produktet?

Hvis feilen rettes ved en softwareoppdatering eller reset, som verkstedet måtte gjøre fordi kunden selv ikke gidder, så kan ikke det regnes som et avhjelpsforsøk.

 

Hvis kundens telefon låser seg tre ganger, og det kan rettes ved å slå av og på telefonen, så skal han få ny telefon bare fordi han er lat nok til å sende den inn til verksted hver gang?

 

Det mener ihvertfall jeg er høl i huet.

Lenke til kommentar

hehe Christian. Du gjør jo akkurat det samme nå. Slenger ut en post uten å egentlig hjelpe TS med noe annet enn å påpeke hans spam. Jeg vet du kan din forbrukerkjøpslov....

 

Jeg tok for meg Marekatten sin påstand - som jeg mente var feil, å sammenlikne det med spam er vel kanskje å skyte spurv med kanon?

 

 

Uhm? Når fikk vi den tolkningen at hvis kunden kan gjøre jobben selv regnes det ikke som avhjelp dersom det er knyttet til en mangel ved produktet?

Hvis feilen rettes ved en softwareoppdatering eller reset, som verkstedet måtte gjøre fordi kunden selv ikke gidder, så kan ikke det regnes som et avhjelpsforsøk.

 

Hvis kundens telefon låser seg tre ganger, og det kan rettes ved å slå av og på telefonen, så skal han få ny telefon bare fordi han er lat nok til å sende den inn til verksted hver gang?

 

Det mener ihvertfall jeg er høl i huet.

 

Tja - hva du mener er en sak, men hvis telefonen går i lås, eller softwaren fucker seg opp, så kan du vel neppe mene at hvis det er en 18 åring så er det ikke avhjelp, og hvis det er gamlemor på 80 år så er det feks?

Uansett er det jo en mangel - du har ikke uten videre belegg for å hevde at bare fordi kunden kan gjøre det i dine øyne så er det ikke mangel, produktet fungerer ikke. Kunden har ikke meg bekjent en plikt å rette feil på et produkt som i utgangspunktet ikke skal ha det på egenhånd for egen risiko eventuelt.

Lenke til kommentar

Tja - hva du mener er en sak, men hvis telefonen går i lås, eller softwaren fucker seg opp, så kan du vel neppe mene at hvis det er en 18 åring så er det ikke avhjelp, og hvis det er gamlemor på 80 år så er det feks?

Uansett er det jo en mangel - du har ikke uten videre belegg for å hevde at bare fordi kunden kan gjøre det i dine øyne så er det ikke mangel, produktet fungerer ikke. Kunden har ikke meg bekjent en plikt å rette feil på et produkt som i utgangspunktet ikke skal ha det på egenhånd for egen risiko eventuelt.

Jeg kan se poenget ditt mtp softwareoppdateringer, men om telefonen låser seg (noe som skjer "alle" telefoner og datamaskiner fra tid til annen), og alt som trengs er å slå av og på telefonen, så mener jeg fortsatt ikke det kan regnes som avhjelp om kunden har sendt den inn.

 

Kjøper man i butikk, vil ofte både oppdateringer og reset (slå av og på) gjøres mens kunden står og ser på. Da slipper man den problemstillingen. Men om en kunde har kjøpt på nett, og sender inn til nettbutikken som slår den av og på før den sendes tilbake, så kan ikke det regnes som avhjelp.

 

Har selv jobbet i mobilbutikk... og det er overraskende mange personer som ikke tenker på å prøve å slå av og på telefonen om den får et merkelig symptom.

Lenke til kommentar

Her er en FTU sak om en som fikk hevet kjøpet pga softwarefeil. Så sw-oppgr for å forsøke å fikse oppgitt feil blir regnet som avhjelp.

http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20040348

Her ble ikke feilen (samme feil i følge FTU) fikset permanent ved softwareoppgradering, og er derfor heller ikke noe kunden kunne ha gjort selv.

 

Merk at jeg snakker om at softwareoppgraderinger som faktisk fungerer, og som brukeren lett kunne utført selv.

 

Men som sagt så ser jeg poenget til Christian.

 

For å være litt off-topic, så skyter FTU kunden litt i foten i denne saken. Om kunden krever forsinkelsesrenter (som FTU fastslo at kunden har rett på), så kan forhandleren kreve bruksfradrag i følge Forbrukerkjøpsloven, noe som stort sett vil komme negativt ut for kunden.

Lenke til kommentar

Hvis oppdateringen retter en alvorlig feil i SW til mobilen, kan dette under tvil ses på som avhjelp. Men i de fleste tilfeller er det ikke det. I og med at kunde i stor grad kan gjøre endringer i SW som gjør mobilen ubrukelig, vil ikke løsning av dette bli sett på som garanti og dermed ikke avhjelp (samme gjelder for datamaskiner, recovery/formatering er betalbart arbeid!)

 

Når det gjelder byttet av flex (uten at jeg vet hva det er), så er dette gjort på goodwill eller skade påført av verksted. Hvordan dette stiller seg i forhold til avhjelp skal jeg ikke uttale meg om.

 

Videre til tredje gangs reperasjon. Denne regele gjelder for samme feil og da trodde jeg at samme komponent måtte være problemet for at regelen skulle være tellende. Hvis jeg har rett her, så vil det altså si at du ikke har krav på omlevering og må vente til telefonen blir ødelagt igjen (fjerde gang = omlevering uansett)

Lenke til kommentar

Hvis oppdateringen retter en alvorlig feil i SW til mobilen, kan dette under tvil ses på som avhjelp. Men i de fleste tilfeller er det ikke det. I og med at kunde i stor grad kan gjøre endringer i SW som gjør mobilen ubrukelig, vil ikke løsning av dette bli sett på som garanti og dermed ikke avhjelp (samme gjelder for datamaskiner, recovery/formatering er betalbart arbeid!)

 

Har du noe belegg for denne påstanden?

Lenke til kommentar

Her er en FTU sak om en som fikk hevet kjøpet pga softwarefeil. Så sw-oppgr for å forsøke å fikse oppgitt feil blir regnet som avhjelp.

http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20040348

Her ble ikke feilen (samme feil i følge FTU) fikset permanent ved softwareoppgradering, og er derfor heller ikke noe kunden kunne ha gjort selv.

 

Merk at jeg snakker om at softwareoppgraderinger som faktisk fungerer, og som brukeren lett kunne utført selv.

 

Men som sagt så ser jeg poenget til Christian.

 

Hva kunden skal kunne ser jeg ikke noe poeng i å diskutere - det er å tillegge kunden krav som det ikke er forutsetninger for å kreve. Min far har X1, men ikke sjangs om at jeg ville anbefalt han en firmware oppdatering på egenhånd. Forhandlere har egentlig bukken som passer havresekken prinsippet om de mener hvermansen skal kunne gjøre jobben de skal kunne selv. Produktet skal leveres uten mangler - slutt å skyv ansvaret på kunden for at produktet ikke fungerer, i hvert fall ikke når en ikke greier å hjemle det på noe måte foreløpig utover egne meningen uten annen substans.

Lenke til kommentar

Hva kunden skal kunne ser jeg ikke noe poeng i å diskutere - det er å tillegge kunden krav som det ikke er forutsetninger for å kreve. Min far har X1, men ikke sjangs om at jeg ville anbefalt han en firmware oppdatering på egenhånd. Forhandlere har egentlig bukken som passer havresekken prinsippet om de mener hvermansen skal kunne gjøre jobben de skal kunne selv. Produktet skal leveres uten mangler - slutt å skyv ansvaret på kunden for at produktet ikke fungerer, i hvert fall ikke når en ikke greier å hjemle det på noe måte foreløpig utover egne meningen uten annen substans.

Kjøper man en avansert telefon, og forventer å bruke de mulighetene som ligger i telefonen, så har man god nok teknisk innsikt til at man klarer å oppdatere telefonen også. Det er jo strengt tatt bare å laste ned et program fra nettet, koble telefonen til PC'en med USB-kabelen, og trykke oppdater.

 

Klarer man ikke det engang, så er det totalt overkill og idioti å kjøpe en telefon med masse avanserte og tekniske muligheter som det faktisk er vanskeligere å lære enn å oppdatere telefonen. Da er det stor sjanse for at man gjør noe galt, som faktisk fører til at telefonen må resettes eller nullstilles.

 

Har til og med sett telefoner med oppdateringsmulighet i selve mobilmenyen, hvor mobilen selv laster ned oppdatering via mobilnettet, og installerer selv. Det kan ikke regnes som vanskeligere enn å bruke telefonen, da det er regnet som en mobilfunksjon.

 

Det er en større sjanse for at avanserte telefoner har bugs, og trenger oppdateringer. Men de som ikke klarer å gjøre en oppdatering selv, de kjøper stort sett ganske enkle telefoner som ikke er avanserte å bruke. Og da er det mindre fare for at man må gjøre en oppdatering i ny og ne også, og mindre sjanse for at man "fucker" noe opp så totalt at telefonen må resettes til fabrikkinstillingene.

 

Nettopp dette er noen av grunnene til at det er så lang ventetid på mobilservice, fordi de må bruke så himla mye tid på å rette opp i brukerfeil, og å oppdatere software som kunden gjerne kunne gjort selv.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Etter jeg fikk mobilen igjen på torsdag, fungerer den ikke. den har ligget på lading i over 12 timer, uten respons. fikk den på en gang, men da fryste skjermen seg helt og jeg tok ut batteriet, men skjermen viste enda.

Har jeg nå en grunn til å få heve kjøpet, i og med at de sier at 1.gang ikke tallt?

Lenke til kommentar

Har jeg nå en grunn til å få heve kjøpet, i og med at de sier at 1.gang ikke tallt?

Jeg mener at du har hatt rett til å heve kjøpet allerede før siste avhjelpsforsøk. Nå står imidlertid saken din langt sterkere, og de kan ikke lenger gjemme seg bak at 1. gangen ikke telte.

 

jepp, det er det jeg også tenker :) får håpe de godtar det imorgen da, skal innom de imorgen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...