Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeskift på bil


dsafd

Anbefalte innlegg

Heihei..

 

har en peugeot 406, er kjørt 220 000km. Men lurer på når jeg bør ta en oljeskift? Har desverre ikke serviceheftet så vet ikke nøyaktig når det ble byttes olje sist.

Kjøpte bilen hoss søsteren min, hun har hatt bilen i ca 2 år og bytta olje en gang.

Er veldig redd for at motoren er helt øydelaggd innvendig? Pga jeg tror det er en god stund siden den fikk ny olje.. Men skal skifte olje og filteret så snart som muilg...

Hva mener dere? hvordan kan jeg vite at motoren ikke har fått bra nok smøring..? Bør dette sjekkes før jeg tilsetter ny olje? Har sett på bilde der olja blir mer som bløt sand på en måte, pga for lenge mellomrom mellom hver skift..

 

Her er det bilder av en som hadde for store mellomrom mellom skiftene. : http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?t=1281659

 

Redd kanskje motoren ser slik ut? :S

 

Any1?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I første omgang kan du kontrollere oljenivået med peilepinnen. Om dette er under minimumsmerket er det viktig at bilen ikke kjøres innen oljen blir etterfylt eller byttet. I motsatt fall er det nok ingen krise. Men motorolje og -filter bør skiftes med intervaller på ca. 6 måneder, så det er nok på tide nå.

 

Olje vil forbrennes i motoren, så man bør jevnlig sjekke oljenivået og etterfylle ved behov.

Endret av Konformisten
Lenke til kommentar

I første omgang bør du kontrollere oljenivået med peilepinnen. Om dette er under minimumsmerket er det viktig at bilen ikke kjøres innen oljen blir etterfylt eller byttet. Olje forbrennes i motoren, så man bør jevnlig sjekke oljenivået og etterfylle ved behov. Motorolje og -filter skiftes med intervaller på ca. 6 måneder, så det er nok på tide nå.

 

 

For ei veke si, så peilet jeg den. Da var olja rett under minimum streken. Jeg fikk fylt på mer olje slik at det var rett under maksimum streken.

Men er veldig redd motoren ser slikt ut som på bildene, fordi jeg vet ikke hvor mange KM si det ble bytta olje.. Men håper på det beste, kanskje det er en mulighet og sjekke hvordan motoren har det på en måte? Somsagt oljeskift og nytt filter er på vei.. :)

Lenke til kommentar

Nåja, det bildet er ganske ekstremt og kommer ikke av at man har kjørt litt over.

Din søster byttet en gang, hvor lang har hun kjørt? ca 15000km er vel ett normalt bytte intervall med god olje, kjører du svært lite bør du bytte ca 1 gang i året hvis man føler boken.

Lenke til kommentar

Du klarer ikke å se om olja burde byttes eller har vært for dårlig før den blir ekstrem. Det gørra som oppstår av absolutt alt for lenge siden oljeskift er ikke olje, det er sot. Olje tar opp sot fra sylinderveggene konstant, og blir derfor brun og svart (at den er svart betyr ikke at den må skiftes, siden olje blir veldig mørk lenge før den er mettet med sot), og blir det for mye for den vil det legge seg igjen som sotklumper rundt i motoren. Det er ikke pga smøreeffekten man bytter olje, men for å sørge for at den ikke blir mettet for sot.

 

Dersom motoren har gått for langt siden forrige oljeskift er det beste som kan gjøres å bare bytte oljen til ny olje. Å begynne med flushing og lignende er ikke å anbefale dersom motoren er full av sot, fordi det vil bare gjøre at alt løsner samtidig og tetter igjen kanaler. Det er bedre om det blir liggende og sakte blir fjernet av ny olje.

 

Det går an å måle sotmengden i olja med utstyr for dette. Da vil du kunne få en fasit på om olja har vært kjørt for langt eller ikke (men ikke om den er kjørt for lenge (dvs. i antall år), siden det er viskositet som da må måles) Det kan hende enkelte verksteder har verktøy for å sjekke dette, og lastebilverksteder har veldig sansynlig slikt verktøy.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Dersom motoren har gått for langt siden forrige oljeskift er det beste som kan gjøres å bare bytte oljen til ny olje. Å begynne med flushing og lignende er ikke å anbefale dersom motoren er full av sot, fordi det vil bare gjøre at alt løsner samtidig og tetter igjen kanaler. Det er bedre om det blir liggende og sakte blir fjernet av ny olje.

 

Ny olje renser ikke noe spesielt bra gamle urenheter.

 

 

Kjør varm motoren til driftstemp, stopp den. Sug ut 0.5 liter olje med en oljesuger. Fyll på 0.5 liter diesel gjennom peilepinnerøret. Start bilen, kjør på cirka 2000 rpm i 30 sekunder. Stopp motoren, tapp ut oljen, skift filter, sett inn bunnplugg, fyll ny olje. Ferdig renset motor :) Diesel renser veldig bra, men smører dårlig. Med denne metoden får man ut masse rusk som har samlet seg over lang tid.

 

 

Lenke til kommentar

Det er det som er poenget, fordi du vil ikke ha haugevis med sot flytende rundt i motoren samtidig. Det som ligger av sotbelegg bør egentlig bare få ligge så lenge det ikke skaper problemer for noe. Mye av sotet som ligger i motoren er det som tetter simmeringer. Å fjerne alt av sotet kan få motoren til å begynne å lekke i simmeringer, i tillegg til det nevnte med at det kan tette igjen oljekanaler.

Lenke til kommentar

Det er det som er poenget, fordi du vil ikke ha haugevis med sot flytende rundt i motoren samtidig. Det som ligger av sotbelegg bør egentlig bare få ligge så lenge det ikke skaper problemer for noe. Mye av sotet som ligger i motoren er det som tetter simmeringer. Å fjerne alt av sotet kan få motoren til å begynne å lekke i simmeringer, i tillegg til det nevnte med at det kan tette igjen oljekanaler.

 

Tja jeg vet nå ikke helt jeg. Siterer bare fra et annet forum. Vedkommende som sa dette vet omtrent det som er å vite om motorer, og spesielt VAG 2.5 TDI R5 + V6.

 

 

Hvis man må velge mellom pest eller forkjølelse så er valget enkelt. Er det veldig mye koks så stopper oljetilførsel, fordi det blir tett (oljesilen, enveisventilen til toppen). Da er det bedre å løse det opp, mener jeg. Avleiringer som løsner av dieselrens gjør nettopp det fordi det løser seg opp, og med noen bar tynn oppløsende olje (med diesel i) så knuses de fleste avleiringer dersom de et øyeblikk skulle bremse et sted hvor kanalene blir mindre.

 

Har vært borti flere R5 2,5 tdi hvor eier har vært sløv med oljeskift hvor resultatet har vært at det ikke har kommet olje til toppen og for lite til turbo. Kammen har gått tungt og registerrem røket, samtidig som turbo har ødelagte lagre i et av tilfellene. Man kan jo spekulere i om dette kunne vært unngått med en "dieselrens" et halvt år tidligere. Jeg er ikke i tvil.........

Bedre å risikere at ulumskheter løser seg opp og at det blir rent i motoren enn at det tetter seg mer og mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...