Igaro Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 Bruker en diesel-bil på jobben og lurer litt på hvordan man kan spare diesel. Om man kjører i en lang nedoverbakke, vil man spare diesel på å la bilen rulle av seg selv i 5. gir eller sette bilen i fri og la den rulle? Ligger i 100-130 på veiene med jobb-bilen og er en del nedoverbakker der.. Så kom til å tenke på om jeg sparer diesel om jeg lar være å trø på gassen nedover der..
-Tommy Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 La bilen stå i gir, da bruker den ingen diesel. Setter du den i fri må den bruke diesel for å holde motoren på tomgang. Sier vel seg selv det? Med en gang du rører gassen så bruker du diesel.
Timster Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 HVis du kjører i 80 - 90 KMT istedenfor 100 - 130 vil du spare ganske masse. Ingen harde pådrag og rolig kjøring er det klart mest avgjørende for å spare drivstoff.
Wisd0m Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 Kan jo oppsummere litt hva jeg har gjort for å få ned bensinforbruket med rundt 30% 1. Bruker førstegir kun to billengder 2. Slipp gasspedalen i nedoverbakker hvis du kan trille, ikke hold den bare litt inn 3. Skru av aircondition hvis du ikke absolutt trenger den, sparer ganske mye på dette 4. Behold mest mulig av farten ut ifra kryss du kommer inn der det er rødt. 5. Bruk bremsen minst mulig, dess mindre du bruker den dess mer økonomisk kjører du (bremsing = energi går tapt i varme) 6. Unngå tomgang! Stopper du så skru av motoren, stoppen blir nesten alltid lang nok til at det lønner seg.
gxi Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 (endret) Og det er ikke noe poeng å presse motoren på lave turtall. Motoren er avhengig av mye luft inn i sylindrene for å brenne dieselen skikkelig. Dvs. mye luft med lite diesel gir bedre forbrendt i diesel (mindre sot og CO) enn lite luft og mye diesel som tilfelle på lave turtall. Motoren vil noe kompansere for mye luft ved å resirkulere eksos tilbake inn i turboen for å redusere NOx-utslipp, men dette vil uansett gi mer luft enn å presse motoren til å brenne opp alt av oksygen som naturlig kommer inn i sylindrene. Min motor brenner best på turtall på rundt 1500rpm. I 30km/t fungerer den greit på 1200rpm, men kjørecomputeren vil ha meg til å velge gir hele tiden for å holde den rundt 1500rpm i rundt 40km/t og høyere. Trør jeg noe særlig ned på gasspedalen vil den med en gang at turtallet skal være 2000rpm eller høyere (signaliserer med girskift nedover). Jeg har sjekket dette litt med måleren av forbruk, og den gjør helt korrekt. Turboen i min motor jobber fra 1300rpm opp til 3500rpm. Min bil har ikke noe 6. gir, og den vil ha 5. gir fra 60km/t. Når hastigheten går over rundt 80km/t vil den gå utenfor det turtallet den jobber best på, og da går forbruket vesentlig opp. Forskjellen mellom 80km/t og 90km/t er f.eks på over 1 liter pr. 100km. I 60km/t ligger den på ca. 3l/100km. I 80km/t ligger den på 3,5l/100km. I 90km/t ligger den på 5l/100km. Til sammenligning andre veien er det vanlig at den ligger på rundt 6l/100km i 30km/t, så for lave hastigheter er ikke noen fordel. Disse tallene er alltid tatt etter hvilket gir kjørecomputeren anbefaler, dvs. 3. gir i 30km/t, 5. gir i 60km/t og høyere. 4. gir stort sett fra litt over 40km/t. Er ikke noe poeng å forsøke å bruke 100 mil på å aksellerere opp til den hastigheten som er på stedet. Sparer ikke noe drivstoff på det kontra å gjøre aksellerasjoner kjapt. Og husk at trafikkflyten generelt skal ha høyere prioritet enn ditt eget drivstofforbruk. Hjelper lite totalt sett om noen putrer avgårde i lave hastigheter, og ujevne hastigheter som resulterer i lange køer bakover, og masse forbikjøringer. Endret 13. juni 2010 av gxi
Mythos Skrevet 13. juni 2010 Skrevet 13. juni 2010 Du kan tydeligvis spare endel på å holde fartsgrensene. Ellers er det jevn kjøring som gjelder. Du må gjerne aksellere relativt raskt, det er lite å hente på å aksellere sakte. Men når du kommer opp i ønsket hastighet bør du kjøre jevnt med minst mulig gasspådrag og så høyt gear som bilen går greit i. Som nevnt et det dumt å sette bilen i fri i nedoverbakke. Min kjørecomputer indikerer høyere forbruk i nedoverbakke om bilen står i fri. Når den står i gear bruker den lite eller ingenting. Hvis du ikke er til hinder for trafikken bak kan du gjerne kjøre litt saktere i oppoverbakker.
Spartan Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Jeg har også lest at hastighet påvirker forbruket over en viss hastighet. Dvs. at turtall + luftmotstand henger sammen med forbruket. Imidlertid har jeg erfaring med at rask kjøring med dieselmotorer uansett gir lavere forbruk enn bykjøring uansett. F.eks. klarte jeg å oppnå under 0,4 l /mila på en liten dieselbil gjennom Sverige med snitthastighet rundt 120 km/t.
kremt Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 2. Slipp gasspedalen i nedoverbakker hvis du kan trille, ikke hold den bare litt inn Et bra triks her er faktisk å opparbeide seg fart i nedoverbakker med å holde på litt gass, hvis det er hensiktsmessig på stedet du kjører, for så å slakke gradvis av utover på sletta etter bakken. Likeledes, aldri akselerer i en hard oppoverbakke, heller reduser farten litt i bakken.
Complexity Skrevet 14. juni 2010 Skrevet 14. juni 2010 Hjelper ikke så mye å spare noen øre på disel osv ved å stoppe motoren å slikt når det går opp i opp med slitasje på startmotor osv..
kremt Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Hjelper ikke så mye å spare noen øre på disel osv ved å stoppe motoren å slikt når det går opp i opp med slitasje på startmotor osv.. Stopper aldri motoren ved for eksempel tanking eller bare stoppe for å snakke med noen. Går nesten ikke diesel på tomgang uansett. Noe jeg hørte en gang var at på en time tomgang med varm motor går det cirka 0.5 liter diesel (normal dieselmotor). Så det er lite å spare egentlig på dieselmotorene, de bruker stort sett det samme uansett kjøring.
Blablablabla Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Akselere raskt: spøle ut 1, 2 og 3. gir Synes hvert fall det er det mest effektive
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå