Gå til innhold

Sportsyklist-tråden!


Gjest Slettet+981723478

Anbefalte innlegg

Jeg er både syklist og bilist. På den måten forstår jeg hvorfor begge parter gjør det de gjør. For å ta oppoverbakkene først. Jeg synes det er greit at man sykler i veibanen på veien ned. Da er farten oftest i fartsgrensa. På veien oppover bør syklistene derimot holde seg på fortauet. Farten er betydelig lavere, sånn ca. 10-15 km/t kontra 40-50 km/t nedover.

 

Som syklist har jeg erfart at fortauet er utrolig humpete, hullete og full av sand, småsteiner og glasskår. Dette egner seg derfor dårlig til å sykle fort nedover. Å ligge midt på veibanen nedover er derimot unødvendig. Man bør ligge så langt til høyre som mulig. Men litt avstand til fortauet må man ha. Det er i tilfelle man er uoppmerksom et øyeblikk. De siste 10-20 cm inntil kanten er også ofte full av sand og glasskår som har blitt blåst av veien, så denne biten bør man absolutt unngå.

 

Syklistene bør ha litt oversikt over hva som skjer bak seg. Hvis man skaper lang kø så er det kanskje lurt å flytte seg litt? Det virker som enkelte er sta og står på sin rett i stedet for å samarbeide litt i trafikken.

 

Jeg synes syklisten godt kan sjonglere med rollene som gående eller syklende. Så lenge de ikke bryter noen regler. Muligheten til å både bruke veien og sykkelstier gir jo en utrolig god fremkommelighet i byen. For eksempel så sykler jeg på veien der det går fortest. Og der det er T-lyskryss sykler jeg på fortauet for å unngå rødt lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Jeg mener og det at om syklist skaper kø bak seg, så må h*n også kunne svinge inn på en busslomme e.l. til alle har kjørt forbi, ikke bare svinge litt nærmere veikanten en stund.

Traktorer i praktisk arbeid gjør dette uten problemer (sammenlignet med syklister).

Ellers så vil jeg bare få si at liker jeg sykkeltankene dine bb79.

Hvis man skaper lang kø så er det kanskje lurt å flytte seg litt? Det virker som enkelte er sta og står på sin rett i stedet for å samarbeide litt i trafikken.

Det er jo ikke en rett å forstyrre trafikken, bare fordi man har rett til å være i veibanen.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Dette er det mange sportsyklister som ikke forstår!

Lenke til kommentar

Her ligger vel også sakens kjerne - dersom denne (sannsynligvis lille) gruppen syklister hadde tatt noe mer hensyn, er jeg sikker på at bilister flest hadde hatt en helt annen innstilling til dem.

 

Bergen er kjent som en elendig sykkelby, det var faktisk et innslag på Dagsrevyen i dag om dette. Det er klart at syklister også må få lov til å ta seg fram, det skulle bare mangle. Problemene oppstår når de skal ta seg fram på bekostning av alle andre.

Lenke til kommentar

Her ligger vel også sakens kjerne - dersom denne (sannsynligvis lille) gruppen syklister hadde tatt noe mer hensyn, er jeg sikker på at bilister flest hadde hatt en helt annen innstilling til dem.

Det tror jeg nok. Som syklist har jeg blitt tutet på et par ganger uten at jeg skjønte hvorfor. Jeg lå i vegbanen og holdt nesten følge med morgentrafikken. Jeg tror enkelte bilister har blitt såpass lei syklister at de drar alle over én kam.

Lenke til kommentar

Nå anser ikke jeg meg for å være en av disse såkalte supersyklistene, selvom jeg kanskje kan bli tatt for en, ettersom jeg bruker full drakt med arbeidsgiverens logo overalt osv. Jeg er vel heller type mosjonssyklist, men det er mest fordi jeg har vært 15 år borte fra denne idretten. Nå skal det sies at jeg prøver å sykle mest mulig på lite trafikkerte veier og helst til tider da det er mindre sjanse for trafikk enn ellers. Da er jeg minimalt i veien for noen, og jeg står i tillegg mye friere i forhold til å bruke veien til min "fordel", om man kan si det slik. Dvs at da trenger jeg ikke tenke så mye på plassering. MEN, jeg kaster likevel ofte et blikk bakover, for å holde meg informert, i tilfelle..

 

Problematikken om oppover og nedover er jeg enig i. For min egen del, når det går fort i utforbakkene, så tar jeg meg litt større frihet i veibanen. Men dette er en vurdering jeg tar for hver enkelt nedoverbakke. Er det en liten bakke, holder jeg meg i ro, er det en stor og litt lengre nedoverbakke, legger jeg meg liiitt ut, så lenge farten min matcher fartsgrensen. Åresaken er nevnte slingringsmonn i høy fart og man slipper å lure på om det er noen som prøver å skvise seg forbi. Men det er kun en sjelden gang noen prøver på det da.

 

Om vi syklister klarer å vise tilsterkkelig hensyn og ikke driver med cowboystunts, som dessverre noen gjør, så burde det være plass til alle uten for store gnisninger. Man må bare bruke "nøtta" litt og huske at "Et smil i trafikken er den rette taktikken" =)

 

Redigert skrivefeil.

Endret av AK73
Lenke til kommentar

Nå anser ikke jeg meg for å være en av disse såkalte supersyklistene, selvom jeg kanskje kan bli tatt for en, ettersom jeg bruker full drakt med arbeidsgiverens logo overalt osv.

Hvis du kler deg som en typisk sportssyklist så tror jeg bilistene flest vil dømme deg som en også. De er vanligvis ikke i stand til å se at du sykler litt annerledes enn den typiske Birkenfanatikeren. Det blir vel på samme måte som hvis man kler seg i dress og har med seg stresskoffert på vei til jobb. Folk vil tro du er en eiendomsmegler, jurist eller noe.

 

Av den grunn så vil jeg ikke ha på meg refleksvest. Jeg bruker derimot både hjelm, lue (sånn Shimano-sak), sykkelbriller, sykkelhansker og overtrekksbukse. For å være mer synlig bruker jeg hvitt blinkende sykkellys foran og rødt lys bak. Det mener jeg synes godt nok, selv på dagtid.

 

Enkelte andre mener derimot at neongul refleksvest synes best på dagtid og lys synes best på kvelden. Det er jeg jammen ikke så sikker på. Enkelte bilister er utrolig sløve og bruker ikke speilene sine. Å få et hvitt blinkende lys i speilet burde derimot trekke oppmerksomheten deres, mener jeg.

Lenke til kommentar

Joda, er klar over det, man sender jo ut visse signaler med hvordan man kler seg, så ingen skal klandres for at de tror at jeg er fanatiker =) Men det er helt greit egentlig, tøyet er behagelig å ha på og har lyse og klare farger som burde være relativt godt synlige. Refleksvester er jo kjempegodt synlige, så det burde jo være en stor fordel både i dagslys og i mørke. Og med lyset på i tillegg, så er det sikkerstikk å bli sett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I utgangspunktet mener jeg det er det en ukultur at syklister sykler over rødt lys. Men likevel har jeg gjort det flere ganger i det siste.

 

La meg forklare hvorfor jeg gjør det før dere fråder av sinne og skriver en tordentale til meg hvor dere kaller meg for en dobbeltmoralist og kamikazesyklist.

 

Jeg opplever at flere lyskryss i området ikke gir grønt lys med syklister. De har nemlig sløyfe i bakken, som detekterer når en bil kommer og gir grønt lys for denne. Men syklister har ikke nok metall til å gi utslag, dermed blir det en "evig" rødt lys for syklister som kommer inn mot lyskrysset. Jeg opplever i disse lyskryssene at bilister som kommer i kryssende retning stadig vekk får grønt lys, mens jeg kan stå i evigheter og aldri få grønt lys så lenge det ikke kommer en bil i min retning.

 

Og dette er snakk om lyskryss på en av "hovedsykkeltraseene" i Trondheim (jeg tenker da spesielt på de to lyskryssene mellom Klæbuveien og Vollabakken). Mange syklister bruker denne traseen da det er en veldig kjapp og trygg vei mellom sørsiden av byen og Bakklandet/Midtbyen (langt tryggere enn å sykle E6).

 

Når jeg står i et slikt lyskryss og opplever at jeg aldri får grønt lys, så ser jeg meg godt om, og er det tomt for bilister i alle retninger sykler jeg over på rødt lys. Ikke før. Det finnes enkelte suicidale syklister som sykler rett over på rødt lys uten å se seg om, så langt har jeg ikke tenkt å synke.

 

Noen smarte sjeler vil kanskje hevde at jeg burde bruke fotgjengerfeltet da. Men jeg sykler for å komme meg kjapt fra A til B, ikke for å sose bort tiden i fotgjengerfelt. Siden det ikke er fotgjengerfelt på "min" side når jeg kommer sørfra, må jeg krysse til motsatt side av veien før jeg kan bruke fotgjengerfelt. Siden de to lyskryssene er ganske nær hverandre ville jeg da brukt fotgjengerfeltet mellom dem. Da må jeg i praksis krysse FIRE fotgjengerfelt for å komme meg 50 meter frem og tilbake på rett side av veien. Og på hver og en av dem må jeg trykke på knappen og vente på grønn mann. Jeg gjør mye for å tilpasse meg trafikken og ikke forstyrre bilister unødig, men selv for meg går grensen ett sted.

 

Bildet under viser hvor komplisert jeg måtte syklet for å komme meg 50 meter fram om jeg skulle brukt fotgjengerfelt. Grønn linje er normal sykling, oransje er hvis jeg skulle brukt fotgjengerfelt med en rød prikk på hvert sted hvor jeg måtte trykke og vente på grønn mann.

 

post-51689-1288880941,429_thumb.png

 

Fint og flott at de vil bøtelegge syklister som sykler på rødt lys. Og i utgangspunktet er jeg enig i det. Men da får de ordne trafikklys som faktisk fungerer for syklister.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jepp, det er nok ganske mange syklister som ikke sykler på rødt til vanlig, men som likevel blir helt nødt av og til fordi det ikke kommer noen biler i samme retning noe som resulterer i at lyset aldri skifter til grønt. I følge veivesnet kan syklistene klage på lyskryss som ikke reagerer på syklister, men om det blir gjort noe med det er en annen sak. :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner problematikken og jeg er rimelig sikker på at Politet bruker hodet når de bøtelegger slike som sykler på rødt lys. Altså at det er ganske trafikkert og biler til stede som aktiverer lysene.

Det tror jeg er å overvurdere politiet litt. Mitt inntrykk er at de ofte tar lover og regler veldig så bokstavelig.

 

For eksempel har jeg hørt om flere tilfeller hvor politiet har gitt påtale/bøter til motorsyklister både i Oslo og Trondheim for å ha kjørt i kollektivfeltet gjennom veikryss. Det fordi det like før krysset ofte er skiltet med høyresving og "gjelder ikke buss eller taxi". Og en motorsykkel er verken en buss eller en taxi, er den vel? :)

 

Når jeg hører om slike tilfeller, så innser jeg at jeg ikke vil være noe særlig overrasket om politiet gir bot til syklister for å sykle på rødt gjennom "umulige" kryss.

Lenke til kommentar

Skjønner problematikken og jeg er rimelig sikker på at Politet bruker hodet når de bøtelegger slike som sykler på rødt lys. Altså at det er ganske trafikkert og biler til stede som aktiverer lysene.

Ikke i Bergen. Politiet her hater syklister.

...Noe som sannsynligvis stammer fra en hel rekke syklister som ikke klarer å oppføre seg. Jeg trenger vel neppe minne noen på episodene der sportssyklister syklet ned små skolebarn fordi de skulle slå rekorden til jobb...

 

Et godt tips er å feie for egen dør før man klager på andre.

Lenke til kommentar

Skjønner problematikken og jeg er rimelig sikker på at Politet bruker hodet når de bøtelegger slike som sykler på rødt lys. Altså at det er ganske trafikkert og biler til stede som aktiverer lysene.

Ikke i Bergen. Politiet her hater syklister.

...Noe som sannsynligvis stammer fra en hel rekke syklister som ikke klarer å oppføre seg. Jeg trenger vel neppe minne noen på episodene der sportssyklister syklet ned små skolebarn fordi de skulle slå rekorden til jobb...

 

Et godt tips er å feie for egen dør før man klager på andre.

Hva enkelte kondomsyklister styrer med har da ingenting med syklister generelt å gjøre. At politiet i Bergen ser på syklister som et irriterende horn i siden derimot, det angår syklister. Det er allerede vanskelig nok å sykle effektivt i Bergen om ikke politiet skal sperre sykkelveier og drive med laserkontroller for å ta "råsyklister".

 

Sykkelkultur er ikke noe som kommer av seg selv. Så lenge det nesten ikke er tilrettelagt for syklister så vil det ikke komme noen god sykkelkultur. Det blir ingen god sykkelkultur av at regelverket er ekstremt forvirrende, at man som syklist må forholde seg til sykkelfelt, to-veis sykkelveier, gang- og sykkelveier, fortau, bilveien, fotgjengeroverganger, busstopp midt i sykkelfeltet, biler som parkerer midt i sykkelfetet, sykkelfelt og sykkelveier som forsvinner også videre også videre. Da blir det alle mann for seg selv. Skulle likt å sett hva som ville skjedd om bilister måtte forholdt seg til noe slikt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...