Gå til innhold

Lite og søtt fra Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en Zotec ZBOX HD-ID11 som har samme hardware

 

Samme GPU og chipset, men Zotac'en har D510. Her fra /proc/cpu info:

processor       : 3
vendor_id       : GenuineIntel
cpu family      : 6
model           : 28
model name      : Intel(R) Atom(TM) CPU D510   @ 1.66GHz
stepping        : 10
cpu MHz         : 1662.687
cache size      : 512 KB
physical id     : 0
siblings        : 4
core id         : 1
cpu cores       : 2
apicid          : 3
initial apicid  : 3
fdiv_bug        : no
hlt_bug         : no
f00f_bug        : no
coma_bug        : no
fpu             : yes
fpu_exception   : yes
cpuid level     : 10
wp              : yes
flags           : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe nx lm constant_tsc arch_perfmon pebs bts aperfmperf pni dtes64 monitor ds_cpl tm2 ssse3 cx16 xtpr pdcm movbe lahf_lm
bogomips        : 3325.34
clflush size    : 64
cache_alignment : 64
address sizes   : 36 bits physical, 48 bits virtual
power management:

Lenke til kommentar

Har selv forgjengeren til dette, AT3IONT-I, overklokket til 2,0, ssd i raid, 4GB HyperX og med et Ati 5570.

Men synes det fortsatt er for svakt for å kunne bruke den som mediasenter uten noe hikke.

Har kjøpt dette kortet nå, og venter på AthlonII 245E skal bli tilgjengelig. Regner med at det blir både et så godt som lydløst valg og betraktelig kraftigere.

Lenke til kommentar

Jeg har siklet på MSI MS-9830 aka IM-945GSE en stund, nettopp til ruterbruk. Det virker bortimot umulig for en vanlig dødelig å få tak i, dog. Ack!

 

Det skal ikke rare greiene som skal til for å kjøre en ruter/brannmur. Selv har jeg brukt en VIA EPIA-PD-1000 mini-itx basert maskin som brannmur/ruter i flere år.

 

Desktop'en hvor jeg skriver dette er basert på 600MHz VIA CPU, vifteløs, diskløs, dvs. uten beveglige deler.

Lenke til kommentar

Jeg har siklet på MSI MS-9830 aka IM-945GSE en stund, nettopp til ruterbruk. Det virker bortimot umulig for en vanlig dødelig å få tak i, dog. Ack!

Det skal ikke rare greiene som skal til for å kjøre en ruter/brannmur. Selv har jeg brukt en VIA EPIA-PD-1000 mini-itx basert maskin som brannmur/ruter i flere år.

 

Desktop'en hvor jeg skriver dette er basert på 600MHz VIA CPU, vifteløs, diskløs, dvs. uten beveglige deler.

Kraftmessig er det selvfølgelig overkill med Atom, men hvis du skal ha EPIA med dual LAN i dag slipper du ikke spesielt billig unna. Så det kan i mange tilfeller lønne seg å skaffe Atom i stedet, siden det virker som om Atom er et mer presset marked.
Lenke til kommentar

Kraftmessig er det selvfølgelig overkill med Atom, men hvis du skal ha EPIA med dual LAN i dag slipper du ikke spesielt billig unna. Så det kan i mange tilfeller lønne seg å skaffe Atom i stedet, siden det virker som om Atom er et mer presset marked.

 

Husker ikke hvor mye dual nic VIA kortet kostet, men jeg husker at det jeg har i desktop'en kostet 600 kroner og det må vel være over 8 år siden elns.

 

Men du har rett i at det er mer hensiktsmessig å kjøpe Atom i dag. Men det jeg ikke forstår er hvorfor man skal ha HDMI eller DVI på en ruter. Hummingbird kortet jeg nevnte tidligere burde være ypperlig til en ruter, selv om jeg ikke vet hvor mye det koster og når det kommer(kom?) på markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

flere nettkort og den kunne blitt en finfin router også.

zomg

 

Jeg har siklet på MSI MS-9830 aka IM-945GSE en stund, nettopp til ruterbruk. Det virker bortimot umulig for en vanlig dødelig å få tak i, dog. Ack!

 

http://cgi.ebay.com/MSI-IM-945GSE-A-919-9830-010-1xDDR2-2xGbE-LAN-ATX-/170496707759?cmd=ViewItem&pt=Motherboards&hash=item27b2654caf

 

Du kan høre om de sender den til deg. Ofte erfart at dem sender hvis du virkelig ønsker det. Eller så kan du teste det via JetCarrier.

Lenke til kommentar

DMPoWer: Takk for den, litt vel luksus fortsatt. Jeg /trenger/ det strengt tatt ikke, men jeg har veldig lyst. Synd at søsterkortet ikke har Intelnettkort (2xRealtek, men det har mulighet for 4xSATA).

 

Xenom: Overalt, egentlig. DustinHome har disse i MiniITX, men du kan bruke mikro/miditårn til kortene også. Eller en skoeske om du vil.

 

Eller noe sånt fra Origen:

M10_main.jpg

 

Skårer høyt på sikleskalaen, gitt.

Endret av lch
Lenke til kommentar
Men du har rett i at det er mer hensiktsmessig å kjøpe Atom i dag. Men det jeg ikke forstår er hvorfor man skal ha HDMI eller DVI på en ruter. Hummingbird kortet jeg nevnte tidligere burde være ypperlig til en ruter, selv om jeg ikke vet hvor mye det koster og når det kommer(kom?) på markedet.

Du har helt rett i at HDMI, DVI, analog surroundlyd, osv. er totalt overflødig til slikt. På den andre siden klarer jeg ikke helt å bestemme meg for hvor man skal legge seg med tanke på PCI, PCIe, mini-PCI og mini-PCIe. Når man først har en mata ruter/brannmur med plenty ressurser er det fristende å se på muligheten til å sette inn et modemkort (ADSL2+) og/eller trådløskort, og plutselig blir jeg sittende å lete blant alle kombinasjonene av de overnevnte ekspansjonsslottene. Modemkortet må gå i PCI eller PCIe, mens jeg har et inntrykk av at trådløskort ofte blir interne mini-PCI/PCIe med ledning ut til antenne.

Jeg vet at i hvert fall pfSense kan brukes til å sette opp aksesspunkt, men så begynner jeg å lure på om det er så lurt at all trådløstrafikken går innom ruteren. Kanskje et enkelt aksesspunkt koblet til svitsjen gir en bedre fordeling av trafikken i og med at en god del av trafikken går internt i huset.

 

Hvor får man tak i kabinetter til småting som det der?
I tillegg til de Ich nevnte, finnes det også kabinetter ala det nylig testede Acase CS-160. Ikke nødvendigvis like hardt fokus på stuebruk eller annen utstilling, men desto mer kompakt og likbart.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...