Gå til innhold

3D for oss enøyde?


Anbefalte innlegg

3D har vært en het potet innenfor teknologiverden i de siste, og det virker som om videospill og hjemmevideo med 3D-funksjonalitet snart blir allemannseie.

Problemet mitt er at jeg ikke har stereosyn, dvs. jeg ser bare på 1 øye om gangen og veksler ubevist etter behov, kjenner og flere andre som bare ser på et øye så det er vel ikke så uvanlig.

Jeg må innrømme at det er veldug surt at jeg ikke får utbytte av Avatar i 3D, den oppkommende DS oppfølgeren osv.

Spørsmålet mitt er enkelt: finnes det håp for oss enøyde? Finnes det teknologi som kan skape illusjonen av dybde for oss som ikke har dybdesyn? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan i hvertfall trøste deg med at 3dtv ikke er noe jeg vil kjøpe me det første. Testet en 3d tv på elkjøp her om dagen og det er det dummeste jeg har prøvd på lenge. Tåpelige briller som flimrer når du har dem på deg. Jeg klarer i hvertfall ikke tanken på å se en hel film med flimresyn.

Lenke til kommentar

Nei, for det er nettop det øynene får litt forskjellig synsintrykk som gjør at man får dybdefølelse. Med ett øye får man bare ett synsintrykk. Selv om man endrer bildet på skjermen fort slik at man ser to forskjellige vinkler mange ganger etterhverandre i sekundet, så vil man ikke få dybdesyn, for hjernen skjønner at det bare kommer fra ett øye, og man får da ikke dybdesyn.

Lenke til kommentar

illusjonen av dybde som skapes i f.eks Avatar kommer jo av at begge øyne ser litt bildet forskjellig. Den eneste forskjellen fra dette og det virkelige livet er at man ikke endrer fokus-punkt på 3D-film.

Så, det er nok desverre ikke håp for enøyde personer å oppleve f.eks avatar med dybde.

 

Kondolerer.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er enkelt: finnes det håp for oss enøyde? Finnes det teknologi som kan skape illusjonen av dybde for oss som ikke har dybdesyn? :p

Nei, for du har ikke dybdesyn nå heller.

 

Mennesker og dyr har to øyer nettop for å ha dybdesyn. Akkurat som mennesker og dyr har to ører for å kunne retningsbestemme hvor lyd kommer fra.

 

Så for å få til dette måtte man nokk ha raparert det opprinnelige problemet ditt.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg kan i hvertfall trøste deg med at 3dtv ikke er noe jeg vil kjøpe me det første. Testet en 3d tv på elkjøp her om dagen og det er det dummeste jeg har prøvd på lenge. Tåpelige briller som flimrer når du har dem på deg. Jeg klarer i hvertfall ikke tanken på å se en hel film med flimresyn.

 

At jeg ikke kan ta del i dagens teknologi er ikke noe stort tap, men om 5-10 år kan det jo hende teknologien er såpass perfeksjonert at det blir en selvfølge i alt fra TV-serier til mobiltelefoner. Det er liksom det som stikker :p

 

Vet ikke hva lidelsen kalles, sjekket meg hos barnelegen for en god del år siden. Han sa ikke stort mer enn at jeg så bra på begge øynene, men bare på et om gangen. Siden den gang har jeg ikke tenkt noe mer på det til jeg snublet over "Toshiba lokker med 3D" artikkelen på hardware.no

Lenke til kommentar

Jeg kan i hvertfall trøste deg med at 3dtv ikke er noe jeg vil kjøpe me det første. Testet en 3d tv på elkjøp her om dagen og det er det dummeste jeg har prøvd på lenge. Tåpelige briller som flimrer når du har dem på deg. Jeg klarer i hvertfall ikke tanken på å se en hel film med flimresyn.

 

At jeg ikke kan ta del i dagens teknologi er ikke noe stort tap, men om 5-10 år kan det jo hende teknologien er såpass perfeksjonert at det blir en selvfølge i alt fra TV-serier til mobiltelefoner. Det er liksom det som stikker :p

 

Vet ikke hva lidelsen kalles, sjekket meg hos barnelegen for en god del år siden. Han sa ikke stort mer enn at jeg så bra på begge øynene, men bare på et om gangen. Siden den gang har jeg ikke tenkt noe mer på det til jeg snublet over "Toshiba lokker med 3D" artikkelen på hardware.no

Som andre har nevnt tidligere i tråden så trenger du to øyer for dybdesyn, både på TV og IRL. Jeg ville bekymret meg mye mere over å ikke se virkeligheten i 3D enn på TV.

 

Personer som bare ser på ett øye kan i utgangspunktet ikke se avstander, men en del lærer seg etterhvert teknikker for å beregne dette selv om det ikke blir like bra.

Lenke til kommentar

Ved å bevege hodet litt klarer hjernen ganske raskt å beregne dybder selv med bare ett øye. Bilførere som mister synet på det ene øyet får automatisk kjøreforbud i ett år. Innen et år klarer de fleste enøyde å beregne avstandene såpass korrekt at de igjen får kjøre bil.

Lenke til kommentar

Ved å bevege hodet litt klarer hjernen ganske raskt å beregne dybder selv med bare ett øye. Bilførere som mister synet på det ene øyet får automatisk kjøreforbud i ett år. Innen et år klarer de fleste enøyde å beregne avstandene såpass korrekt at de igjen får kjøre bil.

avstandsbedømmelse er noe helt annet enn 3d-syn.

Du kan ta hånda forran ett øye og fortsatt kunne bedømme avstand relativt greit, men 3d-syn får du ikke.

beregning av avstand går da på erfaring man har...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Så du har altså 2 helt fin fungerende øyne, men du går med det ene øyet lukket igjen? -.O

 

Ja, det lurer jeg på også.

 

Du har 2 fungerende øyne, men bruker bare ett av gangen. What?

 

Jeg har 2 fungerende øyne, begge er åpne og begge triller rundt i sine respektive øyehuler, men hjernen min klarer ikke og kombinere det til et komplett bilde.

 

Dvs. at dersom jeg for eksempel skal se til venstre vil begge øynene mine "rulle" til venstre, men hjernen min bestemmer ubevist at det venstre øyet har best utsikt. Jeg ser hva det venstre øye ser og det høyre bare "henger" der.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er enkelt: finnes det håp for oss enøyde? Finnes det teknologi som kan skape illusjonen av dybde for oss som ikke har dybdesyn? :p

Nei, for du har ikke dybdesyn nå heller.

 

Mennesker og dyr har to øyer nettop for å ha dybdesyn. Akkurat som mennesker og dyr har to ører for å kunne retningsbestemme hvor lyd kommer fra.

 

Så for å få til dette måtte man nokk ha raparert det opprinnelige problemet ditt.

 

Man har da dybdesyn med ett øye også, det er en mengde ting vi bruker for å bedømme avstand utenom at vi har to øyne, det er jo feks ikke så effektivt på lang avstand. Samme med retningsbestemt lyd, man bruker masse input utover forskjellen mellom ørene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så du har altså 2 helt fin fungerende øyne, men du går med det ene øyet lukket igjen? -.O

 

Ja, det lurer jeg på også.

 

Du har 2 fungerende øyne, men bruker bare ett av gangen. What?

 

Jeg har 2 fungerende øyne, begge er åpne og begge triller rundt i sine respektive øyehuler, men hjernen min klarer ikke og kombinere det til et komplett bilde.

 

Dvs. at dersom jeg for eksempel skal se til venstre vil begge øynene mine "rulle" til venstre, men hjernen min bestemmer ubevist at det venstre øyet har best utsikt. Jeg ser hva det venstre øye ser og det høyre bare "henger" der.

 

Dette høres veldig spesielt ut. Finnes det noe medisinsk navn på "lidelsen"? Aldri hørt om noe lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...