Gå til innhold

kan jeg klippe av ledninger for og få en PSU mer ryddig?


Anbefalte innlegg

okei. men jeg vurderer nå og kutte kablene. for det blir mye gnister og jeg får en unik pc som tiltrekker mye oppmerksomhet på lan og det ser kult ut. så da skal jeg bestille, sette den i pcen, starte den, la den stå og kjøre og klippe av;) Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan se for meg så mange artige konsekvenser av å kutte kablene. I ytterste konsekvens så kan huset brenne ned og forsikringen ikke gjelde fordi forsikringsetterforskerne fant en pc med Crewcut på powersupplyet.

TS kan selvfølgelig gjøre hva han vil men det er ikke veldig ansvarsfullt å oppfordre til handlinger som kan få veldig alvorlige konsekvenser.

Lenke til kommentar

mitt spørsmål er, kan jeg klippe av ledningene for og få det mer ryddig?

Det skulle rent teknisk ikke gjøre noe, men som flere har sagt her så skjønner jeg ikke vitsen når du kan stripse overflødige ledninger unna vegen. En ting til er garantert sikkert også, du mister garantien og retten til å reklamere hvis du får feil med den.

Lenke til kommentar

okei. men jeg vurderer nå og kutte kablene. for det blir mye gnister og jeg får en unik pc som tiltrekker mye oppmerksomhet på lan og det ser kult ut. så da skal jeg bestille, sette den i pcen, starte den, la den stå og kjøre og klippe av;) Takk for svar

 

Tosk, du må ikke kutte kablene. Du mister garantien. Skjer det en kortsluttning eller noe kan det ødlegge hele maskinen, og du sitter der uten noe rettigheter.

 

Kjøp deg en PSU med modular plugger heller. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513004

Lenke til kommentar

Reagerer man kjapt nok så kan man kutte av ledninger mens den er igang, uten å drepe den. Det lukter forferdelig, og blir litt gnister - men det fungerer.

Så lenge du klipper ein ledning om gongen og isolerer dei så blir det aldri noko gnist. Ein ledning det ikkje går straum gjennom vil ikkje produsere noko gnist.

 

Å klippe vekk ledningar er fullstending problemfritt i forhold til funksjon av dei resterande ledningane og PSU-en. Isoler dei godt, helst med strips sidan tape har ein tendens til å miste limeffekten over tid. Med god tape vil det sikkert gå greit, type 3M, ikkje Biltema. Einaste du risikerer med dette er å miste effekt til seinare.

 

Hugs at det ikkje er same potensiale på alle ledningane, ein raud ledning er ikkje ein raud ledning. Det er forskjellige trinn i forsyninga, 850W kan du kun utnytte ved å bruke alle ledningar som kjem rett frå PSU-en. Å skøyte ein molexplugg 10 gonger vil overbelaste den railen og PSU-en kan bli ødelagt.

 

Med mindre du er inne i PC-en og ommøblerer kvar dag ser eg ikkje det store behovet for å fjerne ledningane. Strips dei bak hovudkortet, harddiskar, optiske drev og liknande, så dei er ute av veien. Om du ikkje kjenner til korleis ein PSU fungerer i forhold til rails og fordeling av belastning vil eg anbefale at du lar være å klippe noko som helst.

Jeg vet hvordan man kutter ledninger og isolerer på en strømforsyning for å slippe slikt tull som beskrevet ovenfor; men jeg glemte rett og slett at strømforsyningen var på engang jeg hadde veldig akutt behov for en molexplugg.

 

Men jeg ble nesten litt overrasket når jeg så at strømforsyningen overlevde. Gjorde dette på en generisk 250W av gammel og dårlig sort. (I et system som drar knappe 20W)

Lenke til kommentar

okei. men jeg vurderer nå og kutte kablene. for det blir mye gnister og jeg får en unik pc som tiltrekker mye oppmerksomhet på lan og det ser kult ut. så da skal jeg bestille, sette den i pcen, starte den, la den stå og kjøre og klippe av;) Takk for svar

I'm leaning against troll...but good luck!

Lenke til kommentar

Er nok flere her som føler at vi har med et grønt illeluktende vesen å gjøre ja!

 

Om trådstarter virkelig er seriøs i at han ønsker å gå til innkjøp av en psu til 800 spenn for å så herpe den med å klippe av kabler så får han nå bare gjøre det. Utfallet kan dog bli drastisk...

Lenke til kommentar
okei. men jeg vurderer nå og kutte kablene. for det blir mye gnister og jeg får en unik pc som tiltrekker mye oppmerksomhet på lan og det ser kult ut. så da skal jeg bestille, sette den i pcen, starte den, la den stå og kjøre og klippe av;) Takk for svar
:ohmy:

What?! Det er jo helt idiotisk! Trådstarter kan umulig være seriøs her..

Lenke til kommentar

I den anntagelse at TS er seriøs i første post og ikke troller:

 

ja, det er fullt mulig å klippe av unøvendige kabler. Jeg har selv kuttet og loddet på og av kabler på eldre PSuer i hytt og pine etter behov. Det er ingenting galt med dette så lenge du vet hva du driver med, det er bare snakk om vanlig svakspenning tross alt. Det er ikke rocket-science heller forsovidt - du må bare være 110% sikker at du har isolert der du har kuttet så godt at det på ingen mulig måte kan komme i kontakt med noe annet, og naturligvis at du ikke krysser forskjellige spenninger, railer eller lignende. Så lenge du gjør det vil alt fungere like godt med "trimmede" kabler, men om du IKKE isolerer (eller ikke isolerer godt nok) så er det jo brannfare deluxe i tillegg til at du kan ødlegge diverse deler om strøm kommer på avveie der det ikke bør være. Dette er dog såpass obvious at det nesten ikke burde være nødvendig å nevne... Hvis du har noen som helst tvil om hvordan strøm fungerer så ikke forsøk.

 

Kort sagt: Det er ingen teknisk grunn for at det ikke vil fungere - det er bare potensiellt (meget) farlig dersom du gjør en dårlig jobb eller ikke forstår fullstendig hva du egentlig gjør. Jeg vil aldri annbefale noen å gjøre dette uten å kjenne vedkommende og vite at de har tilstrekkelig ekspertise/erfaring.

 

At du i det hele tatt måtte spørre på forumet er nok kanskje et tegn på at du ikke burde forsøke dette.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...