Gå til innhold

Vare fungerte ikke som den skulle, skadet iPhonen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte nylig en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575805

 

Da jeg skulle teste aux-funksjonen tok jeg frem den medfølgende minijack-ledningen, puttet den ene enden inn i iphonen min og den andre inn i høytaleren. Det fungerte godt. Men da jeg skulle ta minijacken ut av iphonen var selve pluggen vesentlig kortere enn da jeg puttet den inn.

 

Den hadde brukket inni iphonen.

 

Mitt spørsmål er: kan jeg rette noe krav til komplett mtp reparasjon av iphonen? Varen fungerte jo ikke som den skulle, og ødela iphonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven §34 (Produktskader) første ledd sier:

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

Lenke til kommentar

Ofte skal det svært mye til for at slike ting knekker av seg selv uten at den har blitt utsatt for en større påkjenning.

 

Så problemet ditt blir å sannssynliggjøre at den knakk av seg selv og ikke av ytre påvirkninger (deg selv).

 

Jeg tviler sterkt på at komplett går med på et slikt erstatningskrav.

Lenke til kommentar

@Olsen

Selger har bevisbyrden dersom det er under 6 måneder siden produkter ble kjøpt etter $18 i Forbrukerkjøpsloven.

 

True med rettssak? Mener du at han skal gå til sivilt søksmål mot Komplett? Må jo være enklere å ta det via en klage til Forbrukerrådet.

 

Forøvrig er det ikke noe sjakktrekk å starte en reklamasjonssak med trusler. Man bør iallefall være beredt på gjøre det man truer med.

 

@TS

Ja, du har krav på å få din Iphone reparert etter $34 i Forbrukerkjøpsloven(forutsetter at den kabelen du benyttet tilhørte høyttalerne du kjøpte fra Komplett). Det er neppe en stor reparasjon, men alikevel.

 

Hvorfor benyttet du kabel? Er det ikke meningen at du skal kunne sette den rett inn på toppen?

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg beklager herved mine usaklige kommentarer.

 

Jeg skal i fremtiden være så politisk korrekt som mulig i mine uttalelser, og samtidig være kritisk til mine egne innlegg før publikasjon.

 

Håper mine forstyrrelser ikke har vært et for stort hinder i prosessen frem mot løsningen av nevnte problem.

 

Tråden kan fortsette.

 

Takk

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...