Gå til innhold

mulig å lovlig kjøre moped etter å ha mistet førerkortet?


stich_it

Anbefalte innlegg

Har lett rundt på google og her på forumet men jeg klarer ikke finne noe som gir meg svar på et jeg lurer på.

 

jegble nylig tatt av sivilpolitiet for å ha kjørt mye for fort i en 80 sone, la meg langflat og innrømte alt og skal ta det som en mann det.

 

det jeg lurer på er hvordan er det ang dette med å kjøre moped(som jeg hadde lov å kjøre før) nå?

har hatt førerkortet på klasse B sammenhengende siden jeg tok den når jeg var 18 i 2002

 

før var det jo en regel som sa at over 20 så var det lov å kjøre moped, den er vel endret nå.

men kan jeg søke om å få lov eller er det noe som avgjøres av tingretten?

 

forstår jeg det og riktig om at så lenge jeg mister "lappen" i opptil og med 6 måneder så trenger jeg ikke ta noe førerprøve igjen(siden jeg ikke har prøvetid) og hvis jeg mister den opp til og med 12 måneder må jeg ta oppkjøringen og mer en det så er det teori og oppkjøring?

 

alle skjenneprekener taes foretrekbart på PM eller start en egen tråd for det vis dere føler for diskutere min dårskap

 

 

kanskje ikke en dum idé det, ha en sticky i OT baren der man kan utrykke sin frustrasjon over dårskapen til oss som kjører som idioter og en Stiky her med hva som mistes/hva man må ta på nytt ved ta pav førerkort i en hvis tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til opplysning fikk han tilbake lappen sin for ca en mnd siden, så det er ikke snakk om tilstander langt tilbake i tid.

 

EDIT: Han har også en samboer med bil og lapp, og er således ikke avhengig av å føre moped til daglig.

 

Sitter og leser litt i vtrl, og finner ingen god grunn til at han skulle ha lov til å kjøre moped på annen måte enn via dispensasjon. Det slo meg dog at man tidligere kunne føre moped dersom man var over 20 år, var det ikke slik? Han er såpass gammel at dette vel gjaldt da han tok lappen, og det er mulig at det fantes et smutthull på den måten. Nei, ikke vet jeg.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Til opplysning fikk han tilbake lappen sin for ca en mnd siden, så det er ikke snakk om tilstander langt tilbake i tid.

 

EDIT: Han har også en samboer med bil og lapp, og er således ikke avhengig av å føre moped til daglig.

 

Sitter og leser litt i vtrl, og finner ingen god grunn til at han skulle ha lov til å kjøre moped på annen måte enn via dispensasjon. Det slo meg dog at man tidligere kunne føre moped dersom man var over 20 år, var det ikke slik? Han er såpass gammel at dette vel gjaldt da han tok lappen, og det er mulig at det fantes et smutthull på den måten. Nei, ikke vet jeg.

www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Moped+(klasse+M)

Fra 1. januar 2005 ble det innført krav om førerkort også for personer som tidligere har kjørt moped uten obligatorisk opplæring og uten plikt til å medbringe bevis for førerrettigheten. Ordningen omfatter personer som ikke har førerkort i noen annen klasse, som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, jfr. førerkortforskriften vedlegg 6 § 11. Førerrettigheten krever førerkort i klasse M med kode 145 før den kan benyttes.

Ser ut til at de har tettet den muligheten og at kompisen din kjørte ulovlig, men siden det er få som får med seg alle oppdateringer i lovene (også i politiet) så går det gjerne greit så lenge det ikke går galt...

Lenke til kommentar

Har du tapt førerretten er den gått tapt for alle førerkortklasser. Man kunne kjøre moped før, da moped var førerkortfri motorvogn. Nå som det kreves førerkort for å kjøre moped er den muligheten tapt.

 

Ingen kommentarer til fristene dine for når man må avlegge ny førerprøve.

 

Jeg kan ikke se noen adgang til å gi dispensasjon for enkeltklasser - tvert om fastslår førerkortforskriften § 11-1 at den som har mistet førerretten ikke kan få førerrett for noen andre klasser så lenge tapet varer.

 

Du kan søke om tillatelse til å øvelseskjøre, men slik tillatelse gis sjelden. Politiets retningslinjer fastslår at bestemmelsen ikke skal uthule tap av førerrett ved å tillate "fiktiv øvelseskjøring".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...