Gå til innhold

hoppa fra 30m høg bru


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Om du virkelig vil deg så vondt, så sjekk "Mythbusters" episode 5 "Buried Alive", sendt 24 Oktober 2003..

I episodebeskrivning fra Wikipedia står det: Will throwing a hammer off a bridge to break the surface tension of the water save a person who jumped off the bridge?

Kan jo kanksje spare deg for unødvendig ubehag??

Lenke til kommentar

Om du virkelig vil deg så vondt, så sjekk "Mythbusters" episode 5 "Buried Alive", sendt 24 Oktober 2003..

I episodebeskrivning fra Wikipedia står det: Will throwing a hammer off a bridge to break the surface tension of the water save a person who jumped off the bridge?

Kan jo kanksje spare deg for unødvendig ubehag??

de brukte vel 45 - 60 meters høyde og det er faktisk helt anerledes en 30 og de testet med en dokke som falt helt tilfeldig vis jeg husker riktigt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Om du virkelig vil deg så vondt, så sjekk "Mythbusters" episode 5 "Buried Alive", sendt 24 Oktober 2003..

I episodebeskrivning fra Wikipedia står det: Will throwing a hammer off a bridge to break the surface tension of the water save a person who jumped off the bridge?

Kan jo kanksje spare deg for unødvendig ubehag??

de brukte vel 45 - 60 meters høyde og det er faktisk helt anerledes en 30 og de testet med en dokke som falt helt tilfeldig vis jeg husker riktigt.

Det er da vel verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Han er bare dum hvis han gjorde det. Selv mange profesjonelle gjør det ikke så høyt engang. Hvis han faktisk driver med denne sporten så hadde han ikke spurt på et forum om han burde gjøre det eller ikke, fordi han burde øke det gradvis og hvertfall være sikker på at han skal gjøre det før han hopper utfor og drukner fordi han brakk bena og svimte av. Han bør også ha hoppet fra hvertfall 22-25 m tidligere, for da er det ikke så lang vei til 28.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

jeg kjenner flere som har hoppet fra en klippe på 22 meter hvor jeg bor, har sett dem hoppe også. de har alle brukt sokker så det ikke skal gjøre så vondt når de lander. han ene landet litt skjevt og ble rød og øm på brystet og kunne ikke være med på fotball o.l resten av sommeren. de som landet riktig (spikeren) fikk bare litt eller nesten ikke vondt.

 

klippen er forresten slik at man må hoppe litt utover for å treffe vannet, så de hoppet ikke rett nedover.

 

hvor lurt det er å hoppe fra en bro på 30 meter skjønner du sikkert selv, men dødelig er det ikke om du lander riktig.

Lenke til kommentar

jeg kjenner flere som har hoppet fra en klippe på 22 meter hvor jeg bor, har sett dem hoppe også. de har alle brukt sokker så det ikke skal gjøre så vondt når de lander. han ene landet litt skjevt og ble rød og øm på brystet og kunne ikke være med på fotball o.l resten av sommeren. de som landet riktig (spikeren) fikk bare litt eller nesten ikke vondt.

 

klippen er forresten slik at man må hoppe litt utover for å treffe vannet, så de hoppet ikke rett nedover.

 

hvor lurt det er å hoppe fra en bro på 30 meter skjønner du sikkert selv, men dødelig er det ikke om du lander riktig.

 

Men om han lander feil derimot

Lenke til kommentar

Fra 30m høyde vil du treffe vannet med en hastighet på 70 km/t. Du bryter ikke vannoverflaten med en gang så dette vil føles som betong. Nå vet jeg ikke den eksakte formelen for å regne km/t til kg? Altså belastningen tærne dine vil bli påført når du lander i kg. Spør en som kan fysikk å be han regne det ut for deg, så kan du få se med egne øyne hvorfor dette er en svært dårlig ide.

 

Dette er ett "best-case scenario", du brekker tærne og er veldig heldig. Går det galt vil da denne kraften vi fikk over, bli fordelt over kroppen din. Jeg antar at naturens rå krefter vil omtrent halvere din omkrins rundt livet og knuse de fleste bein du har i kroppen din.

Lenke til kommentar

Jordens gravitasjon tilsvarer i snitt en akselerasjon på 9.81 m/s^2 uvhengig av masse. Teoretisk sett (uten å ta hensyn til luftmotstand) vil da et legeme etter fritt fall på 30 meter treffe overflaten med en fart på ca 24,3 m/s (87,3 km/t). Nå er det for lenge siden jeg hadde fysikk på skolen og for sent på natten til at jeg gidder å regne videre på dette, men det høres ut som et scenario jeg hadde klart meg helt fint uten.

 

Kraften man treffer vannet med vil avhenge av legemets masse, vil den ikke?

Lenke til kommentar

(Sett inn lenke-knappen og paragraph virker ikke, derfor er det rotete) Hva mener dere med at det føles som betong? Selvfølgelig gjør det ikke det, det sier seg selv. Hvorfor overlever han her når han hopper 52 meter på "betong"? Youtubefilm: http://www.youtube.c...feature=related Jeg fant en til; mageplask på 38 meter, men han ble bare så vidt skadet. Det er litt vanskelig på betong er det ikke?

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Avhenger vel av hvordan man bryter overflatehinnen. Du kjenner fenomenet "magaplask"? Vel, det er samme prinsipp, men hopper man fra større høyder trenger man ikke lande på magen for at det skal gjøre vondt.

 

hm, den siste linken så drøy ut

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det er jo selvfølgelig en stor forskjell fra å hoppe ned fra en bro å treffe vann og betong, selv på 30 meter, man kan vel forestille seg et to milimeter tykt lag med betong (som forestiller vannoverflaten) som da knekker og du fyker igjenom. Du dør ikke, noe du ville gjort om det var fast betong.

Lenke til kommentar

(Sett inn lenke-knappen og paragraph virker ikke, derfor er det rotete) Hva mener dere med at det føles som betong? Selvfølgelig gjør det ikke det, det sier seg selv. Hvorfor overlever han her når han hopper 52 meter på "betong"? Youtubefilm: http://www.youtube.c...feature=related Jeg fant en til; mageplask på 38 meter, men han ble bare så vidt skadet. Det er litt vanskelig på betong er det ikke?

Den første videoen viser en verdensrekord, og det er ikke dermed sagt at Ola Nordmann kan gå ut å gjøre noe lignende. Bare fordi om verdensrekorden for å være påtent er x timer er ikke dermed sagt at det er en god ide for meg å gå ut i hagen min å tenne på meg selv for å gjøre det samme.

 

Den andre videoen du linket var drøy, og han var veldig heldig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg stemmer for mageplask dersom det blir filmet :new_woot:

 

 

OT da:

 

Dersom det er mulighet for å åf tak i noen hageslanger som kan taes med til stedet du skal hoppe, foreslår jeg at du får 2-3 venner stå med hver sin slange og sprute slik at det blir litt bevegelse i vannet.

Da slipper du å få SÅ vondt dersom du skulle lande litt feil (Om det ikke faktisk blir et mageplask da :dontgetit: )

Endret av Ch : )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...