Gå til innhold

Joakim's styrkeløft-logg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

okei. men magen får vel nok trening av knebøy,markløft?

 

men biceps curl er vel det samme om jeg bruker curling stang, eller rett stang, eller manueler? har tenkt til og bruke rett stang eller curl stang blir vel det samma :p

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

okei. men magen får vel nok trening av knebøy,markløft?

Generelt sett ja, men ikkje dersom du planlegger å bli sterk i dei øvelsane, då vil magen bli flaskehals etterkvart og auke sannsynlegheita for ryggskade.

 

hva mente du med det egentlig? jeg skal jo bli sterk i knebøy og markløft da. og da kan jeg få ryggskade? :hmm:

Lenke til kommentar

Det var egentlig vedlig bra alt sammen. Neste gang filmer du alt sammen, altså hele knebøyen så vi får se hvordan beina står (vinkel og bredde) og hvordan du generelt ufører løftet om brystet er opp og ræven ut.

 

Eneste på knebøyen jeg merket var at du gikk et par steg fra racken. Noe som ikke er feil på noen måter, men når du begynner å trene i 100kgs vektene vil du merke at du vil tape veldig mye energi å gå så mange steg bak.

 

Hvordan puster du på den forskjellige øvelsene?

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

er nok benkpressen jeg skal endre litt på (jeg var flatt som en pannekake)og når stangen skal ned skal den være der i 1sek og så opp, stangen skal treffe under nippelen, mangler en liten svai i ryggen. fikk hjelp fra en fra IFORM åssen jeg utfører det, så ny video kommer etter jeg har vært på ferie :) skal bruke litt tid i danmark til og øve litt mer på teknikk.

 

og knebøy skal jeg holde litt lenger inn på stangen, og ja rompen ut brystet opp.

 

jeg puster inn når jeg tar stangen ned og puster ut når den er opp at ( benkpress)

 

gjør egentlig det på det meste. og hvis det er tongt tar jeg noen sjappe pust på toppen av knebøyen..

 

jeg var aleine og filma så vart ikke lett. skal prøve og få med en til og filme neste gang, men han skulle egentlig det nå å, men han SVIKTA meg :wallbash:

 

kommer også en video på onsdag, får håpe han blir med da, så det blir bedre filmet. legger alle filmene i en film.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Liten svai i ryggen på benk ja, men ikke ræven opp men det har du nok kontroll på :)

Også er det faktisk slik at du også skal ha hodet opp 2-4cm fra benken for å beskytte nakken, på den måten bevarer du stramheten i nakken. Men jeg pleier bare å ha hodet liggende på benken, har heller aldri fått noe skade i nakken.

 

Det er feil å inhale på veien ned og exchale på veien opp. Mange personlige trener som anbefaler det, fordi det har liksom blitt en "trend". Men styrke coachen Mark Ripptoe, sier noe helt annet. Når du skal løfte så skal du holde pusten til du har kommet til utgangspunktent, så skal du puste ut og puste inn igjen. Blir noe aka sånn.

 

1) Pust inn

2) Gå ned

3) Gå opp

4) Pust ut

5) Pust inn

6) Gå ned

...

 

Bare tenk på den naturlige måten vi mennesker er laget for å puste, hvis vi skal skubbe en bil så er det slik at man trekker godt med luft inn i lungene og skubber og holder puster.

 

På benkpress er det faktisk bedre å holde pusten under alle repsene for å bevare "stramheten" i brystet. Men gjør det du føler er mest behagelig.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Liten svai i ryggen på benk ja, men ikke ræven opp men det har du nok kontroll på :)

Også er det faktisk slik at du også skal ha hodet opp 2-4cm fra benken for å beskytte nakken, på den måten bevarer du stramheten i nakken. Men jeg pleier bare å ha hodet liggende på benken, har heller aldri fått noe skade i nakken.

 

Det er feil å inhale på veien ned og exchale på veien opp. Mange personlige trener som anbefaler det, fordi det har liksom blitt en "trend". Men styrke coachen Mark Ripptoe, sier noe helt annet. Når du skal løfte så skal du holde pusten til du har kommet til utgangspunktent, så skal du puste ut og puste inn igjen. Blir noe aka sånn.

 

1) Pust inn

2) Gå ned

3) Gå opp

4) Pust ut

5) Pust inn

6) Gå ned

...

 

Bare tenk på den naturlige måten vi mennesker er laget for å puste, hvis vi skal skubbe en bil så er det slik at man trekker godt med luft inn i lungene og skubber og holder puster.

 

På benkpress er det faktisk bedre å holde pusten under alle repsene for å bevare "stramheten" i brystet. Men gjør det du føler er mest behagelig.

 

På tunge løft føler jeg at pusteteknikken Pijus beskriver er overlegen, men dersom jeg skal løfte en forholdsvis lett vekt flere repetisjoner føler jeg at en slik pusteteknikk er tyngre enn selve løftingen.

Lenke til kommentar

altså jeg puster egentlig det som blir best for meg, er egentlig ikke noe problem med pustingen ;) ikke ræven opp nei.

 

rompa skal være nede i benken, samme med øvre den av ryggen. har ikke hørt at hode skal være litt oppe, det høres litt ubehagelig ut å :hmm: men jeg har ikke prøvd det før, men jeg har på førelsen at jeg vil få litt vondt i korsryggen under settet? er det vanlig, eller er det bare i starten? :hmm: siden korsryggen er opp fra benken..

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Jeg kan da ikke vite om det blir ubehangelig for deg. Det er en del av teknikken. Men det er ikke noe høyest behov for å gjøre det. Men det kan hjelpe deg til å løfte et par kilo mer.

Se denne;

http://www.youtube.com/watch?v=lBNeeeTId1M

 

Dette her er lov http://www.youtube.com/watch?v=gvsJYpMGO9g. Men du trener for å bli stærk, ikke for å løfte mye, som er to forskjellige ting. Skulle bare nevne det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...