Gå til innhold

Joakim's styrkeløft-logg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

okei, samme med de andre øvelsene heller? men da tror jeg har kjønt det vartfall :D men du får følge med på loggen om du gider ^^

 

men når det gjelder markløft så har jeg ikke løfta det så mye før, så tar det rolig i starten der! starter med max 60kg der og jobber oppover få inn teknikk osv..

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Skal følge med her. Husk at jeg også er 15 år og har vært ny i styrketrening, ikke noe farlig med å stille spørsmål. Bare ikke for mange.

 

Konseptet er enkelt, du skal alltid slå din forrige økt. Alltid progresjon fra uke til uke.

 

Men det du også må vite at når du når din 5RM så vil det føles veldig tungt hvis du ikke er vandt til å kjøre så tungt. Det vil føles, men i realiteten er det ikke noe big deal. Du må aldri få deg til å tenke at dette er tungt. På et slikt progam så er det ofte det mentalle folk svikter på, har hatt en venn som gikk fra 80kg 5RM i benkpress til 100kg 5RM i benkpress på en periode uten stopp, når han kom til 80kg og når han kom til 90kg var det stopp, han klarte ikke 5 reps. Men han tok seg inn, fikk troen på seg selv og tok 90kg lett som bare det, før han fortsatte å øke fra 90kg til 100kg. Det vil bli tungt, veldig tungt. Men ikke mist troen på deg selv.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

okei, men trenger bare denne uka her på og finna ut 5rm min? og så neste uke der etter starter jeg med og øke osv?

 

men hva om jeg er på 4 reps og ikke klarer den siste gjør det noe om noen står bak og hjelper så vidt da?

 

jeg ligger på et rep på benkpress (65kg) så håper og få øke dette. tror jeg klarer 60kg 5 reps klarer jeg det prøver jeg på 62.5kg..

men nå som jeg begynner med markløft og mer pauser og mer serriøs trening skal jeg vel øke en del :)

 

hehe jeg har vel stillt 1000spørsmål at mange i det siste :blush: men det er for og lære og være sikker :thumbup: men skal ikke masse så mye mer, eller litt kommer jeg sikkert til og gjøre da :p

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig svart på disse spørsmålene før.

 

Om du ikke klarer den siste repsen og noen må hjelpe deg blir det ikke et godkjent løft.

Du skal ikke starte å trene med din 5RM, men lavere. Hvis din 5RM er 60kg så begynner du på 50kg, og uke 4 i programet kan du begynne å trene med din 5RM.

Lenke til kommentar

okei, men da kjønte jeg det, men jeg tenkte på et stykke til jeg da, etter uke 4 så blir det sikkert litt tyngre en de forige ukene, derfor er det sikker jeg ikke klarer 5 reps, men det er da jeg starter på nytt at?

 

men først og fremst må jeg bruke denne uken på og finne ut 5rm min :)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

gjør det noe om jeg tar dips på tirsdag å? eller får jeg nok trening av hele kroppen sånn jeg har satt opp nå? ( synes det vart for lite triceps amma)

 

 

edit: vet du om noe proteinrikmat, tenkte på noe lettvint jeg kan spise inniblant, cottege cheese?

kan jeg ha det på brødskive? :p

men tenkte på noe frokostblanding osv..

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

off, er bare snakk om en dag dette her da. altså i mårra skal jeg teste knebøy og benkpress, men jeg skal jo ikke løfte det jeg klarer med 5rm min de neste ukene da, de andre dagene starter jeg lettere og bygger meg oppover..

 

 

gider ikke vente en hel uke til på og finna ut 5rm min vartfall.

 

 

EDIT: eller så kan jeg trene onsdag,fredag,søndag(fri vekter) - bare denne uken..

 

men jeg har ikke trent siden lørdag nå, føler det blir en del pauser :/ men bare jeg ikke blir svakere så :p

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

ja men tar heller og trener onsdag,fredag,søndag med fri vekter, men nå har ikke jeg trent siden lørdag, gjør vel ikke noe om jeg har har så lang pause? er så red for og få mindre muskler eller bli svakere amma :dontgetit: men siden jeg skal begynne med et nytt program så tror jeg det egentlig passer å.

 

jeg skal også sparke fotball på skolen på onsdag :thumbdown:

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

denne uken vil se slikk ut (teste 5rm)

 

onsdag:

Knebøy

Benkpress

 

--------

chins og pull ups

 

fredag:

Markløft

Millitærpress

 

 

søndag:

chins og pull ups

dips

 

riktig? det blir sånn bare denne uken siden jeg skal teste ut 5rm min :)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

5rm, FAEN DET VAR DIGG OG TRENE PÅ BADELAND AT! kald luft og mye bedre med fri vekter :)

 

Knebøy 1x5 75 kg, tongt!

Benkpress 1x5 60kg

chins

7

6

6

 

Pull ups

8

8

6

 

fornødy egentlig :) var dette jeg håpte på! og var usikker på om jeg klarte 60kg med 5reps på benk, men det gikk fint :)

 

 

SPØRSMÅL- tror du jeg kan bytte ut pull ups med bicepscurl (curling stang, kjenner det mye bedre i bicepsene med den)

 

og smakte på proteindrikken i dag, var ikke god, brøyt meg, er det nødvendig? eller kan jeg bare spise når jeg kommer hjem? :) eller andre forslag til hva jeg kan ha med og spise?

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

SPØRSMÅL- tror du jeg kan bytte ut pull ups med bicepscurl (curling stang, kjenner det mye bedre i bicepsene med den)

 

og smakte på proteindrikken i dag, var ikke god, brøyt meg, er det nødvendig? eller kan jeg bare spise når jeg kommer hjem? :) eller andre forslag til hva jeg kan ha med og spise?

Nei, pull-ups er primært ein rygg-øvelse.

 

Kvaslags proteinshake brukar du? Ein del av dei som smakar betre eller værre enn andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...