Gå til innhold

Tiltalt for å ha skutt 4 hjorter på 19 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moralen er :

 

Ikke legg ut videoer. For mange dyrevenner og hybelkaniner.

Altfor mange som spiser skinke og synes synd på dyrene i skogen.

 

Ja, det har gått fort, men han er ikke dårlig til å skyte. Hvorvidt han har god moral.. Vanskelig å si. Når det koker i hodet så koker det. Enten man kjører bil fort, krangler med kjerringa eller skyter dyr som kommer.

 

Se på villsvinvidoer fra europa. Der nede skal det skytes slik.

Lenke til kommentar

Jegeren ble dømt, og det var helt greit i mine øyne.

 

Å linke til Polakker er vel ikke helt relevant?

 

For det første har vi egne regler her i Norge når det gjelder utøvelse av jakt.

 

Når det gjelder Polakker så har de stjålet påhengsmotorer, motorsykler, og nær sagt alt som ikke har vært sveiset fast i løpet av de siste 10 åra.

 

Skal vi begynne å gjøre det samme?

 

En annen ting er diverse tråder om jakt, bla jakt på Grågjess.

 

 

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se hvem som spiser eller har bruk for 50 - 60 Grågjess.

Allikevel er det de som skyter dette antall og mere til.

 

Tar jeg ikke mye feil går brorparten i søpla etter Jula er overstått.

Dette er elendig viltforvaltning og misforståelse av jakt.

 

Det samme skjer når det gjelder jakt av storvilt.

 

Flere 1000kg kjøtt går i søpla når holdbarheten begynner å skrante, det samme gjelder for de som fisker Laks og ørret i stor stil både lovlig og ulovlig.

 

Å skyte når det "koker" i hode, sier vel sitt?

 

Synes aldersgrense for hagle og rifle burde vært 30 år.

Når det gjelder luftvåpen burde vel aldersgrense vært 20 eller 25 år, uten at det hjelper mye antagligvis.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
For det første har vi egne regler her i Norge når det gjelder utøvelse av jakt.

 

Problemet her i denne saken er at vi nettopp IKKE har regler for hvor mange dyr en kan skyte - på så og så mange sekund.

 

 

 

Når det gjelder Polakker så har de stjålet påhengsmotorer, motorsykler, og nær sagt alt som ikke har vært sveiset fast i løpet av de siste 10 åra.

Jeg lukter fordommer fra deg i lang vei. Helt tåpelig å dra dette inn i en diskusjon som dette.

 

 

Tar jeg ikke mye feil går brorparten i søpla etter Jula er overstått.

Dette er elendig viltforvaltning og misforståelse av jakt.

Hjortekjøtt kan holde seg i flere år, dersom en tar vare på det. Det er ikke lenge siden jeg spiste hjort som ble skutt i 2004.

 

 

Synes aldersgrense for hagle og rifle burde vært 30 år.

Når det gjelder luftvåpen burde vel aldersgrense vært 20 eller 25 år, uten at det hjelper mye antagligvis.

Hvordan kan du mene dette? Hva skal dette hjelpe for?

 

Igjen, jeg lukter fordommer fra deg. Du mener tydeligvis at personer under 30 år, ikke er å beregne som pålitelige. Du lar enkelttilfeller dra "alle over en kam".

 

Kom deg ut på jakt selv før du uttaler deg. Du kommer kanskje til å bli overrasket om at jakt også handler om kameratskap, naturopplevelser av høyeste grad, kunnskaper, forberedelse og ikke minst god trim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes aldersgrense for hagle og rifle burde vært 30 år.

Når det gjelder luftvåpen burde vel aldersgrense vært 20 eller 25 år, uten at det hjelper mye antagligvis.

 

Selv om du ikke kan håndtere våpen så betyr ikke det at andre ikke kan det (kan jo for all del hende at du kan håndtere våpen). Alle jeg skyter med (fra 15 til 17 år) kan håndtere våpen perfekt, så jeg ser ingen grunn til at det skal være så høy aldersgrense på å eie våpen.

 

Det viser seg også at det er fler ulykker som er fororsaket av eldre personer enn yngre.(kilde: jaktteori læreren min)

Lenke til kommentar

Jeg kan også støtte opp under det "The Boss" sier. Alle mine venner er meget forsiktige med våpen, og vi har alle stor respekt for det.

 

Min jaktteori-lærer sa også at det er som oftest de gamle verdensmestrene som står bak mye av tullet som skjer.

 

Vårbris - Kan du komme med kilder som viser at det hjelper (du sier faktisk ikke hva det skal hjelpe mot...) med eldre aldersgrense på våpen?

 

Det er i dag minimalt med kriminalitet som skjer med lovlig registrerte våpen.

Lenke til kommentar

litt offtopic:

Jeg liker ikke forslaget ditt om å heve aldersgrensen, vårbris. Jeg er enig med de to siste postene om at alder har lite å gjøre med saken.

Selv om jeg ikke liker innstramming av lover og regler, så synes jeg at det beste tiltaket må være et bedre sammarbeid mellom politi og Jegerprøve lærer. For når du søker våpenkort i Norge sjekker politiet kun papirene til søkeren, rulleblad etc. for å bestemme om søknaden skal bli innvilget. Har møtt min del av våpeneiere som ikke har respekt for våpenet de eier. Så kursleder kunne ha raportert hvorvidt søkeren er en trygg våpen fører. Eventuelt kan man innføre en stryk mulighet på den praktiske delen av kurset.

 

Men ja, skjønner selv at dette har lite for seg.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se hvem som spiser eller har bruk for 50 - 60 Grågjess.

Allikevel er det de som skyter dette antall og mere til.

 

Tar jeg ikke mye feil går brorparten i søpla etter Jula er overstått.

Dette er elendig viltforvaltning og misforståelse av jakt.

 

 

 

 

Haha, du har ikke tenkt over at noen selger kjøtt, og deler ut masse til familie og venner?

 

 

 

 

Synes aldersgrense for hagle og rifle burde vært 30 år.

Når det gjelder luftvåpen burde vel aldersgrense vært 20 eller 25 år, uten at det hjelper mye antagligvis.

 

Her må du svare for deg? Mener du at man ikke skal få eie hagle/rifle før man er 30, eller ikke få jakte før man er 30?

 

Alder har ikke en dritt med saken å gjøre. Jeg selv har ikke opplevd at personer under 30 har skadeskutt/skutt feil dyr. Det er det de eldre på 50+ som tar seg av...

Lenke til kommentar

Hvor tror du mat kommer fra, jonlem? Vi kan ikke alle leve som kaniner!

Det er jo fullstendig irrelevant, men du har generelt for dårlig tro på meg.

 

Forøvrig er ikke det eneste alternativet til meningsløs og henynsløs dreping av vilt, nødvendigvis det å leve som kanin.

 

Innse at vi er rovdyr

Nå skulle det vært interessant å vite hva du legger i begrepet "rovdyr" ..

Om du lever i den vanlige villfarelsen, det å tro at mennesket sorterer under den gruppen av dyr som regnes som kjøttetere, carnivore, så tar du feil.

Ellers kan man jo selvfølgelig kalle mennesket rovdyr i form av at vi er predatorer, vi jakter. Dog er det høyst diskutabelt om vi kan tillate oss de samme jaktformene som andre predatorer gjør ute i naturen, vi påberoper jo oss denne veldige intelligensen og at vi er så innmari mye bedre enn dem - følgelig søker vi å ta hensyn til dyrenes velferd i jakten.

 

Så er det også svært uvanlig at predatorer dreper mer enn hva de behøver i øyeblikket for å skaffe seg den maten den trenger der og da. Det er ikke hva man kan si om den aktuelle jegeren vi snakker om her, det er svært langt fra typisk predatoratferd og han kan vanskelig forsvare handlingene sine med at han jo "tross alt er et rovdyr". I den sammenhengen er han i såfall en avviker.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jonlem, venter fortsatt på svar på innlegget mitt.

 

Så til deg, hvorfor kan du mene at han gjør noe ulovlig - når det han gjør ikke står noe om i loven? Det er ingen forskjell i loven på om det er ett eller flere dyr som blir skutt, bare det blir gjort på en hensynsfull måte. Noe det faktisk ser ut til at han har gjort - det var ikke bruk for ettersøk, var det vel?

 

Det jeg tror du mener, er at han gjør noe ulovlig siden han skyter mange dyr på relativt få sekund. Det står ingenting i loven om at dette IKKE er lov.

Lenke til kommentar

Jonlem, venter fortsatt på svar på innlegget mitt.

 

Så til deg, hvorfor kan du mene at han gjør noe ulovlig - når det han gjør ikke står noe om i loven? Det er ingen forskjell i loven på om det er ett eller flere dyr som blir skutt, bare det blir gjort på en hensynsfull måte. Noe det faktisk ser ut til at han har gjort - det var ikke bruk for ettersøk, var det vel?

 

Det jeg tror du mener, er at han gjør noe ulovlig siden han skyter mange dyr på relativt få sekund. Det står ingenting i loven om at dette IKKE er lov.

Beklager, jeg misset denne. Men som før nevnt, viltloven sier klart og tydelig at jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Så blir det vel en vurderingssak om det har vært et brudd på dette her, men det mener jeg det er relativt liten tvil om.

Det handler ikke i prinsippet om hvor mange dyr man kan skyte per tidsenhet eller noe slikt, men i hvor stor grad man kan sikre at dyret/dyrene ikke utsettes for unødige lidelser og påkjenninger ved å skulle ta unna så mange på kort tid.

 

Vi har også den rimelig nye Lov om dyrevelferd, som sier:

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

 

Så blir det vel et spørsmål om hvor langt man skal gå i tolkingen av dette, men hevet over enhver tvil er vel at fyren er tiltalt og idømt bot for dette, så noe galt har der nok vært også i forhold til hva som står i norske lover og regler, det kommer du ikke fra.

Lenke til kommentar

Jonlem, venter fortsatt på svar på innlegget mitt.

 

Så til deg, hvorfor kan du mene at han gjør noe ulovlig - når det han gjør ikke står noe om i loven? Det er ingen forskjell i loven på om det er ett eller flere dyr som blir skutt, bare det blir gjort på en hensynsfull måte. Noe det faktisk ser ut til at han har gjort - det var ikke bruk for ettersøk, var det vel?

 

Det jeg tror du mener, er at han gjør noe ulovlig siden han skyter mange dyr på relativt få sekund. Det står ingenting i loven om at dette IKKE er lov.

Beklager, jeg misset denne. Men som før nevnt, viltloven sier klart og tydelig at jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Så blir det vel en vurderingssak om det har vært et brudd på dette her, men det mener jeg det er relativt liten tvil om.

Det handler ikke i prinsippet om hvor mange dyr man kan skyte per tidsenhet eller noe slikt, men i hvor stor grad man kan sikre at dyret/dyrene ikke utsettes for unødige lidelser og påkjenninger ved å skulle ta unna så mange på kort tid.

 

Vi har også den rimelig nye Lov om dyrevelferd, som sier:

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

 

Så blir det vel et spørsmål om hvor langt man skal gå i tolkingen av dette, men hevet over enhver tvil er vel at fyren er tiltalt og idømt bot for dette, så noe galt har der nok vært også i forhold til hva som står i norske lover og regler, det kommer du ikke fra.

Lenke til kommentar

Kjære Jonlem!

 

Mennesker er Omnivore som betyr altetende, dvs. at vi kan ha dietter som inneholder både kjøtt og planter. På disse breddegrader har vår diett primært vært i rettning av å være carnivorous, for å si det enkelt: Kjøtt og fisk har vært hovedrett, mens planter har vært tilbehør. Mye på grunn av at forholdene her oppe ikke har tillatt en ekstensiv-nok dyrking av planter til å ha dette som en primær nærings kilde.

 

Så når jeg snakker om rovdyr(på godt norsk!) mener jeg da selvsagt predatorer. Og rovdyr er vi, uten tvil en av de mest perfeksjonerte rovdyrene som noen gang har eksistert på denne jorden. Vi er predatorer per Definisjon(any animal that lives by preying on other animals).

Humans and their ancestors (such as Homo erectus) have been using stone tools and weapons for well over a million years. Anatomically modern humans have been apex predators since they first evolved, and many species of carnivorous megafauna actively avoid interacting with humans; the primary environmental competitor for a human is other humans.

 

(http://en.wikipedia.org/wiki/Predator)

 

Vi som mennesker har ingen naturlig interesse for det individuelle byttedyrets velferd. Gruppens velferd derimot er viktig for å kunne ha en stødig næringskilde.

 

Jeg vil også si at DEN mest fremtredende egenskapen mennesker har er lysten og viljen til å drepe.

 

Og nå som har slått fast at mennesker er rovdyr, så faller nesten hele det neste argumentet ditt ut, men jeg kan likvell kommentere en liten del av det:

 

I motsettning til flere andre rovdyr så er vi sosiale dyr med overlegen hjærnekapasitet, dette setter oss i stand til å ikke bare dele mat seg i mellom, med også spare det til senere annledninger. Jeg tørr å vedde på at mesteparten av kjøttet i disse fire hjortene i videon blir utnyttet.

 

Love

Gisken

Lenke til kommentar

[quote name='jonlem' date='22. august 2010 - 16:48'

 

*snip*

 

Så blir det vel et spørsmål om hvor langt man skal gå i tolkingen av dette, men hevet over enhver tvil er vel at fyren er tiltalt og idømt bot for dette, så noe galt har der nok vært også i forhold til hva som står i norske lover og regler, det kommer du ikke fra.

 

Dommen har vel heller en veldig liten rot i lover og regler, og tolkningen av disse er strukket til bristepunktet. Og resultatet i en høyere rettsinstans kunne lett vært annerledes.

 

Men jeg forstår godt at han heller betaler noen tusenlapper enn å måtte gå til forsvar mot fanatiske dyrebeskyttere.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg misset denne. Men som før nevnt, viltloven sier klart og tydelig at jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Så blir det vel en vurderingssak om det har vært et brudd på dette her, men det mener jeg det er relativt liten tvil om.

Relativt liten tvil om? Dyrene falt om med gode skudd. Det var vel ikke tegn til skadeskyting, var det vel?

Det var ett skudd han bommet på, men han gjorde rett i å avfyre enda et skudd: Når du først har avfyrt skudd mot dyr, må du se på det som påskutt, selv om du vet at du bommet. Faller ikke dyret med en gang, bør du så absolutt fyre av enda et skudd. En gjør vel tross alt dette for å forhindre at dyret blir utsatt for unødige lidelser, i tilfelle det viser seg at det første skuddet faktisk traff.

 

Jeg mener at det blir for dumt å straffe han for dette, når lovene er SÅ utydelige. Spesielt når han egentlig ikke skadeskyter et dyr...

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se hvem som spiser eller har bruk for 50 - 60 Grågjess.

Allikevel er det de som skyter dette antall og mere til.

 

Tar jeg ikke mye feil går brorparten i søpla etter Jula er overstått.

Dette er elendig viltforvaltning og misforståelse av jakt.

 

 

 

 

Haha, du har ikke tenkt over at noen selger kjøtt, og deler ut masse til familie og venner?

 

 

 

 

Synes aldersgrense for hagle og rifle burde vært 30 år.

Når det gjelder luftvåpen burde vel aldersgrense vært 20 eller 25 år, uten at det hjelper mye antagligvis.

 

Her må du svare for deg? Mener du at man ikke skal få eie hagle/rifle før man er 30, eller ikke få jakte før man er 30?

 

Alder har ikke en dritt med saken å gjøre. Jeg selv har ikke opplevd at personer under 30 har skadeskutt/skutt feil dyr. Det er det de eldre på 50+ som tar seg av...

 

 

Haha, all inntekt skal dokumenteres og oppgies i følge likningen. :p

 

kan man dèt har jeg ikke noe å utsette på salg av felt vilt, på samme måte som Selfangst og hvalfangst.

 

Jeg har opplevd at mer eller mindre samtlige under 30 år har skadefelt dyr, hvis de har avfyrt mange nok skudd.

 

Enten det var en vingesstøkket kråke, ditto måke, eller rev med hagltreff noe langt bak....

 

Oppstoppernasige jegere, burde vært 50 år før de fikk diskutere jakt i det hele tatt.

 

Ellers var ditt innlegg helt uti i tåka, noe som forsåvidt bekrefter mitt innlegg.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

I motsettning til flere andre rovdyr så er vi sosiale dyr med overlegen hjærnekapasitet, dette setter oss i stand til å ikke bare dele mat seg i mellom, med også spare det til senere annledninger. Jeg tørr å vedde på at mesteparten av kjøttet i disse fire hjortene i videon blir utnyttet.

 

Love

Gisken

 

 

Men ikke med mere overlegen HJERNEKAPASITET enn at enkelte av oss skriver HJÆRNEKAPASITET.

 

Hjernekapasiteten er dog ikke større enn at vi har utryddet en rekke viltarter også i Norge bla. Geirfuglen.

 

I tillegg har vi miljøforurensninger, radioaktivt nedfall som også skader oss selv.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar

Hvor tror du mat kommer fra, jonlem? Vi kan ikke alle leve som kaniner!

Vi kan nok ikke leve som kaniner, siden disse hovedsaklig spiser gress og blomster, men vi kan fint leve på et kosthold bestående av grønnsaker og melkeprodukter: http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism#Health_benefits_and_concerns

 

The American Dietetic Association and Dietitians of Canada have stated that at all stages of life, a properly planned vegetarian diet is "healthful, nutritionally adequate, and provides health benefits in the prevention and treatment of certain diseases".
Lenke til kommentar

Mennesker er Omnivore som betyr altetende, dvs. at vi kan ha dietter som inneholder både kjøtt og planter. På disse breddegrader har vår diett primært vært i rettning av å være carnivorous, for å si det enkelt: Kjøtt og fisk har vært hovedrett, mens planter har vært tilbehør. Mye på grunn av at forholdene her oppe ikke har tillatt en ekstensiv-nok dyrking av planter til å ha dette som en primær nærings kilde.

Dette stemmer nok ganske godt med tanke på at skandinaver er mennesketypen som tåler et vegetarisk kosthold dårligst. Dette har dog ikke hindret meg i å være vegetarianer i over 20 år.

 

Jeg vil også si at DEN mest fremtredende egenskapen mennesker har er lysten og viljen til å drepe.

Det er mulig at det er noe galt med meg, men "lysten og viljen til å drepe" er ikke noe jeg går rundt og føler på i det daglige. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har våknet opp en morgen og tenkt "Nå hadde det vært godt å drepe noe!". Kanskje har det vegetariske kostholdet frarøvet meg manndommen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...